Formula 1:n tekniikka ja sen suunnittelu

Nurtsi

Registered Loser
Liittynyt
9.8.2011
Viestit
5615
Aika kaukana ovat loppuviimeeksi. Aktiivijousituksella auton kohtauskulmaa ja maavaraa voi muuttaa vapaasti, kaksoisrungolla ne pyritään lukitsemaan.
Päämäärä on kuitenkin sama. Minusta tuo kaksoisrunko on kyllä todella nerokas ja yksinkertaisen elegantti ratkaisu. Jos se olisi sallittu niin tuskin aktiivijousitusta olisi ihan heti tarvinut keksiä. Aktiivijousitus tietysti on vielä tehokkaampi.
 

pauke

Member
Liittynyt
4.5.2010
Viestit
7
Turbo on synonyymi pakokaasun pyörittämälle ahtimelle, sähköinen ahdin ei olisi turbo vaan sähkön pyörittämä turbiiniahdin.

Sähköhybriditurbossa on sähkömoottori/generaattori turbon akselilla jolloin matalilla kierroksilla voidaan avustaa turbon heräämistä sähköllä ja ahtopaineen ollessa riittävä voidaan generaattorilta ottaa sähkötehoa vaikka kerssin lataamiseen. tms.
Citroen muistaakseni kokeili BX ralliversiossaan sähköpuhallin systeemia B- ryhmän aikoihin. Mahtaakohan kukaan yrittää compound- systeemiä, jossa pakokaasuturbiini pyörittäisi kampiakselia, tai vaihtoehtoisesti lataisi Kersin ? Mitenkähän tehojen kurissa pitäminen onnistuu tällä kertaa :)
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Mahtaakohan kukaan yrittää compound- systeemiä, jossa pakokaasuturbiini pyörittäisi kampiakselia, tai vaihtoehtoisesti lataisi Kersin ? Mitenkähän tehojen kurissa pitäminen onnistuu tällä kertaa :)
Eikös nuo jonkin sortin compound systeemejä tule olemaankin? Turbon avulla tehdään sähköä, tai sitten mä olen jo menny sekaisin näiden juttujen kanssa. Tehot pysynee kurissa sillä, että bensan (virtauksen) määrä rajoitetaan.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Hmmm, muilla on koneet jo testipenkissä ja Cossu vasta aloittelee? No jos halvalla tarjoavat niin eiköhän sieltä HRT, Marussia ja kenties joku keskikastin nappikauppias mukaan lähde, mutta miten lienee suorituskyvyn laita. Moottorijäädytyksen poistuttua niiden voisi kuvitella ottavan vähän suurempaa roolia autojen suorituskyvyssä.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
...miten lienee suorituskyvyn laita. Moottorijäädytyksen poistuttua niiden voisi kuvitella ottavan vähän suurempaa roolia autojen suorituskyvyssä.
Minneköhän asti tehojen annetaan nousta?
Tuskin mitään 1500 hv:n tehopiikkejä enää tullaan näkemään. :rolleyes:
 
Viimeksi muokattu:

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1418
Merkki kokee olevansa enemmän kotonaan DTM:ssä eikä tuleva V6-moottori edes sovi merkin filosofiaan:
Ja koska ovat fiksuja.
Aluksi, joo, moottoreiden merkitys kasvaa. Palataan vähän ehkä tuonne 8-90-luvun tilanteeseen. Olen aivan varma, että hyvin nopeasti säännöt jälleen lukitaan niin tiukoiksi, että käytännössä kaikki koneet ovat samanlaisia. Siis kuten nytkin.
Olen joskus heittänyt vitsinä, että tulevatkohan nykykoneet oikeasti yhdestä tehtaasta, laitetaan vain erilaiset venttiilikopat niihin :rolleyes:
Niin samanlaisia ne käytännössä ovat.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Ja koska ovat fiksuja.
Aluksi, joo, moottoreiden merkitys kasvaa. Palataan vähän ehkä tuonne 8-90-luvun tilanteeseen. Olen aivan varma, että hyvin nopeasti säännöt jälleen lukitaan niin tiukoiksi, että käytännössä kaikki koneet ovat samanlaisia. Siis kuten nytkin.
Olen joskus heittänyt vitsinä, että tulevatkohan nykykoneet oikeasti yhdestä tehtaasta, laitetaan vain erilaiset venttiilikopat niihin :rolleyes:
Niin samanlaisia ne käytännössä ovat.
Pakko on kyllä komppailla. Siitähän on liikkunut huhuja, että mahdollisia suorituskykyeroja pyrittäisiin tasaamaan kehitystyön (ja siis törsättävän rahamäärän) hillitsemiseksi. En tätä kyllä toivo, mutta taitaa siinä kohtaa astua taloudelliset realiteetit esiin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jos halutaan huomioida vihreät arvot ja relevanssi siviililiikenteeseen (niin kuin halutaan), niin polttomoottoripuolen voisi pitkälti standardoida ja sallia se kilpailu etupäässä ERS-puolella. Sillähän se hukkaenergian hyödyntäminen kehittyy.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Jos halutaan huomioida vihreät arvot ja relevanssi siviililiikenteeseen (niin kuin halutaan), niin polttomoottoripuolen voisi pitkälti standardoida ja sallia se kilpailu etupäässä ERS-puolella. Sillähän se hukkaenergian hyödyntäminen kehittyy.
Tuota kehitystähän voisi tehostaa siten, että polttoainemäärä rajattaisiin sellaiseksi, että "tuhlailijoilta" se loppuisi kesken kisan. :idea:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tuota kehitystähän voisi tehostaa siten, että polttoainemäärä rajattaisiin sellaiseksi, että "tuhlailijoilta" se loppuisi kesken kisan. :idea:
Muistini mukaan polttoainemäärää ei ole rajattu, mutta polttoaineen syöttö on. Sitä en osaa sanoa onko se vedetty niin tiukaksi, että oikeasti vaikuttaa polttoainetalouteen.

Käytännössä autoihin ei nytkään tankata yhtään enempää kuin on tarvis, joten se polttoaineen loppuminen on ilmassa oleva uhka jo nyt. Nykyään vain tiedetään enemmän ja osataan laskea sen verran tarkemmin, että niitä matkalle jäämisiä ei tapahdu (paitsi ehkä ruutulipun jälkeen).
 
Ylös