Formula 1:n tekniikka ja sen suunnittelu

T.K

Sähkö-ukkeli
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
3883
Sijainti
Nolla potenttiaalissa
Se on hienoa kuinka formuloissa nykyään kehitetään tekniikoita mitkä voidaan soveltaa siviiliautoiluun....

Jännää on se, että eräs pieni ruotsalainen superautoja tekevä firma on keksinyt todella hyvällä hyötysuhteella toimivan mekaanisen ahtimen, mutta formuloissa kuitenkin ollaan siinä asiassa jäljessä.
Erityisesti ihmetyttää, miksi venttiilien ajotuksen säätely kielletää, kun sehän on ollut jo siviilipuolella käytössä yli kymmenen vuotta, kuten Toyotan VVT-i ja Hondan V-Tec.
Yritetäänkö näistä moottoreista tehdä tasavertaisia väkisin sääntöjen avulla?

Mekaaninen erittäin hyvällä hyötysuhteella?
Minkäslainen se mekaaninen ahdin oikeen on, onko se keskipakovoima-ahdin vai ruuviahdin?
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4391
Vääntö lisääntyy ihan helekutisti. Mersun johtaja Andy Cowell kommentoi,

"There will be a new quality to the racing too. It will edge towards a thinking drivers' formula to get the most from the car and the available fuel energy.

"The engines will also deliver much more torque - especially on the exit of the corners. Cars with more power than grip coming out of the corners - that is something that we all enjoy.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Jännää on se, että eräs pieni ruotsalainen superautoja tekevä firma on keksinyt todella hyvällä hyötysuhteella toimivan mekaanisen ahtimen, mutta formuloissa kuitenkin ollaan siinä asiassa jäljessä.
Ei välttämättä jos ovat tällaisia kuten Alfa Romeo 184T:ssä.
Turbot ovat toki kehittyneet 80-luvusta roimasti, VGT-mallejahan tosin ei jatkossakaan sallita. Lancia tunnetusti yritti yhdistää mekaanisen ahtimen ja turbon edut jo surullisen kuuluisassa S4:ssa. Ehkäpä joskus kun Bernie poistuu kuviosta, saamme F1:nkin moottoreiksi jotkin 1,2-litraiset TSi-R4:t á la VW. :rolleyes:
 

Mr Cale

Enormous Member
Liittynyt
23.5.2000
Viestit
1016
Sijainti
Espoo
Vaikea uskoa, että käytettäisiin vain 3 sylinterin pakokaasuja.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Yritetäänkö näistä moottoreista tehdä tasavertaisia väkisin sääntöjen avulla?
Varmaankin... :dunno: Sporting regulations '14 ei ole vielä julkaistu, mutta jotain mainintaa on varmaan siellä (jos RRA eli Resource Restriction Agreement ei pysy edelleen kokonaan erillisenä ja salaisena).

A series of checks and balances have been written into the regulations to keep costs down and to ensure it should be impossible for one manufacturer to steal a march on the others in terms of performance.

This will primarily be done through resource restriction, such as limiting the amount of people or time that can be devoted to a project.
(wanha) http://www.bbc.co.uk/sport/0/formula1/13878359
 
Viimeksi muokattu:

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Juttua tulevasta "voimayksiköstä" (PowerUnit), kuten valmistaja itse haluaa voimanlähdettään tituulerata:
http://www.mercedes-amg-f1.com/en/#/s/news/1994/2014-engine-qa
PowerUnit käsittää komponentit:
- (Räikkösmäisesti nimetty) ICE = Internal Combustion Engine [polttomoottori]
-ERS = Energy Recovery System [energian talteenotto]
Tulevia F1-koneita voisikin kai siis nimittää jonkinlaisiksi aggregaateiksi, joissa moottori ja ERS on alusta alkaen suunniteltu toisiaan varten.
Polttoaineen kulutuksen pitäisi ainakin vähentyä kisaa kohden nykyisestä 150 kg:sta 100 kg:aan, joten tulevaisuudessa välitankkausmahdollisuus ainakin olisi turhaa. Tankkien mahdollisen pienentymisen luulisi luovan taas uusia tilaisuuksia auton suunnittelijoille. ERS tulee koostumaan taka-akselin MGUK:sta (Motor Generator Unit Kinetic) ja turbon MGUH:sta (Motor Generator Unit Heat).
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Juttua tulevasta "voimayksiköstä" (PowerUnit), kuten valmistaja itse haluaa voimanlähdettään tituulerata:
http://www.mercedes-amg-f1.com/en/#/s/news/1994/2014-engine-qa
PowerUnit käsittää komponentit:
- (Räikkösmäisesti nimetty) ICE = Internal Combustion Engine [polttomoottori]
-ERS = Energy Recovery System [energian talteenotto]
Tulevia F1-koneita voisikin kai siis nimittää jonkinlaisiksi aggregaateiksi, joissa moottori ja ERS on alusta alkaen suunniteltu toisiaan varten.
Polttoaineen kulutuksen pitäisi ainakin vähentyä kisaa kohden nykyisestä 150 kg:sta 100 kg:aan, joten tulevaisuudessa välitankkausmahdollisuus ainakin olisi turhaa. Tankkien mahdollisen pienentymisen luulisi luovan taas uusia tilaisuuksia auton suunnittelijoille. ERS tulee koostumaan taka-akselin MGUK:sta (Motor Generator Unit Kinetic) ja turbon MGUH:sta (Motor Generator Unit Heat).
Ei ole enää KERS, vaan ERS.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Parempi sekin kuin PER... :D
Tulevaisuuden energian talteenottojärjestelmä tulee siis olemaan paljon monipuolisempi kuin nykyinen "liike-energian palautus" (KERS).
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Renkaiden kehitys taitaa nykyisin olla sitä, että Pirelli kehittää aika-ajoin Ecclestonen pyynnöstä entistä huonommat renkaat, jotta kisoista saataisiin aiempaa "jännempiä" -tämäkö on autourheilun tarkoitus? :doubtful:
 

TumBero

Well-known member
Liittynyt
26.3.2012
Viestit
184
Tätä on varmasti täällä kysytty, mutta tuli mieleen tuosta rengaskulutuksesta. Että siihen on varmasti olemassa jonkinlainen matemaattinen kaava millä noi propellipäät laskee kulutusta, että millon pitää tulla vaihtamaan renkaat ja millon ne sit ihan oikeesti paukahtaa? Tietty sehän on vaan teoreettista, koska kuskin toimet radalla vaikuttaa varmasti ko. kulutukseen?

Mutta jos niitä (oletettavasti) lasketaan niin mitä kaikkea otetaan huomioon? Varmasti radan pituudella on merkitystä, sekä lämpötilalla,nopeudella mutta mitä muuta...?
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Mutta jos niitä (oletettavasti) lasketaan niin mitä kaikkea otetaan huomioon? Varmasti radan pituudella on merkitystä, sekä lämpötilalla,nopeudella mutta mitä muuta...?
En oo nyt ihan satavarma, mutta oisko myös asfaltin karheus tai sileys.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
F1: Pirellin jatko F1-sarjassa ei ollenkaan varma

auto.fi.msn sanoi:
Vuonna 2014 Formula ykkösiin tulevat V6-turbomoottorit. Niiden myötä autojen paino ja downforce muuttuvat merkittävästi ja takarenkaat kuluvat entistä nopeammin. Pirelli joutuu tekemään rengassuunnitteluunsa merkittäviä muutoksia, mikäli se jatkaa F1:ssä.
-Kuinkakohan monella valmistajalla on mielenkiintoa tulla lajiin, jossa kyllä saa näkyvyyttä, muttei juurikaan pääse kehittämään tuotettaan?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
-Kuinkakohan monella valmistajalla on mielenkiintoa tulla lajiin, jossa kyllä saa näkyvyyttä, muttei juurikaan pääse kehittämään tuotettaan?
F1 on ensisijaisesti markkinointiväline. F1 ei ole minkään rengastehtaan keskeinen tuote, joten kehitys F1:ssä on vain välillisesti relevanttia. Kehitystyötä F1:ssäkin toki tehdään (lainaamasi juttukin viittaa sen tarpeeseen), mutta F1:ssä tehty kehitys tehdään tietysti F1:n ehdoilla, ei siviiliautoilun.

Jatko ei tietenkään ole varmaa ennen kuin nimi on paperissa, mutta Pirelli on ilmaissut halunsa jatkaa, eikä varteenotettavia kilpailijoitakaan ole uutisissa näkynyt. Se, että säännöt muuttuvat - ja renkaat sen myötä - ei tule minään yllätyksenä, vaan on ollut Pirellinkin tiedossa jo mukaan tullessaan.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
-Kuinkakohan monella valmistajalla on mielenkiintoa tulla lajiin, jossa kyllä saa näkyvyyttä, muttei juurikaan pääse kehittämään tuotettaan?
Ei kilpa-autoilussa mitään tuotteita ole kukaan koskaan kehittänyt. Aikoinaan ehkä on keksintöjä syntynyt, mutta ne ajat ovat takana. Kaikenlainen yhteisvaikutuskontribuutio on pelkkää mielikuvamarkkinointia, todellisuudessa henkilöautonosat suunnitellaan henkilöautonosina ja kilpa-auton kilpa-auton. Vai onko Fiiateissa Magneti Marellin vai Boschin laturit?
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
^ Hyvin tiivistetty. Täysin samaa mieltä. Se, että sillä olisi jotain merkitystä on jo sinänsä markkinointipotaskaa. Puhtaat urheiluautovalmistajat kuten Ferrari on sitten ehkä vähän eri juttu, mutta voi sitten taas kysyä mikä on jonkun radalle suunnittellun erikoisversio-Ferrarin kontribuutio kauppakasseihin joilla muu ihmiskunta ajelee.

Jellinekin kysymykseen vielä yksi eri tavalla muotoiltu vastaus: varmaan aika paljon useammalla kuin tilanteessa, jossa olisi täysi rengassota päällä ja joutuisi oikeasti polttamaan rahaa. :rolleyes:
 
Viimeksi muokattu:

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Jellinekin kysymykseen vielä yksi eri tavalla muotoiltu vastaus: varmaan aika paljon useammalla kuin tilanteessa, jossa olisi täysi rengassota päällä ja joutuisi oikeasti polttamaan rahaa. :rolleyes:
Toisaalta esim. Bridgestone vs. Michelin -sodassa oli mielenkiintoista verrata kahden merkin menestystä. Nyt eivät Pirellin voitot hetkauta, koska tulevat automaattisesti. Turbo-ajan tiputtaessa jälleen kenties yhden moottorivalmistajan (Cosworthin) pois kuvioista, ollaan pikkuhiljaa luisumassa kohti Indycarin kaltaista monotonista luokkaa. Lopuksi hieman OT-triviana, milloin Indy/CART -autoihin tulivat ensimmäiset turbomoottorit?
 
Ylös