Törni sanoi:
Hockenheim rakennettin 1930 luvulla testiradaksi. 60- luvulla sitä muutettiin. Formula 1-sirkus vieraili siellä ensimmäisen kerran vuonna 1970. Minulla on sellainen kuva etteivät ainakaan kuljettajat ole haikailleet vanhaa Hockenheimin rataa.
Käsitys siitä, että nykytietämyksen mukaan suunnitellut radat ovat värittömiä ja hajuttomia, ja 30- tai 60- luvulla tehdyt radat ovat upeita, vaatii hieman perusteluita.
Jos kuvailemasi ominaisuudet tekevät radoista hienoja, niin minkä ihmeen takia sellaisia ei sitten enää rakenneta. Miksi radat rakennetaan tieten tahtoen värittömiksi ja hajuttomiksi?
Pitkälti siksi, että nykyään radat tehdään mainostajien ja television ehdoilla. Radan pituus ei kertakaikkiaan saa ylittää kuutta kilometriä, muuten mainokset eivät näy riittävän usein kuvissa ja tv-kameroita tarvittaisiin liikaa. Ilmeisesti samasta syystä nopeita mutkiakaan ei saa enää rakentaa, jotta autot eivät sujahtaisi kameroiden ohi niin, että mainokset autoissa ja radan varrella jäisi näkemättä. Tällaisia johtopäätöksiä voisi ainakin noista Tilken radoista tehdä. Kovin samasta muotista ne on kaikki valettu. Jotakin alkaa mielestäni olla vialla, jos kolmasosa kisanäyttämöistä on yhden ja saman miehen suunnittelemia. Antaisivat jonkun muun edes yrittää välillä. Tilken kunniaksi pitää toki sanoa, että onhan noille radoille sentään joku kunnollinen ohituspaikka aina tehty. Tosin mielestäni on pikemminkin autojen eikä ratojen vika, jos ohittaminen ei onnistu ilman kilometrin pitkää suoraa ja sen päässä olevaa neulansilmää.
Eiväthän nuo vanhat radat missään nimessä kaikki loistavia ole, mutta kyllä Monacossa, Monzassa, Silverstonessa, Spassa tai Suzukassa katselee F1-autojen menoa mieluummin kuin jossakin Bahrainissa tai uusitulla Hockenheimilla. Kuljettajilta lienee myös kielletty uusien, suurella rahalla rakennettujen ratojen arvostelu, jotta mainostajat eivät tykkäisi pahaa kyseisissä maissa. Enpä ole silti kuullut yhdenkään kuskin nimenneen suosikkiradakseen näitä Tilken luomuksia.