FORMULA 1™ Grosser Mobil 1 Preis von Deutschland 2006

Clarke

The Knights Who Say Ni
Liittynyt
3.2.2006
Viestit
156
Sijainti
Hyvinkää
patriot sanoi:
Ei se nyt joka vuosi ole kovin viihdyttävää ollut tuolla raiskatulla Hockenheimilla.
En ole koskaan oikein ymmärtänyt, mitä ihmeellistä siinä vanhassa versiossa oikein oli - siis muuta kuin että se oli "vanha" ja "perinteinen"? Miksi se on "raiskattu"?
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Clarke sanoi:
En ole koskaan oikein ymmärtänyt, mitä ihmeellistä siinä vanhassa versiossa oikein oli - siis muuta kuin että se oli "vanha" ja "perinteinen"? Miksi se on "raiskattu"?
Se on 'kastroitu' koska siellä ei enää ajeta pitkiä pätkiä yli kolmea sataa. Nyt se on mitään sanomaton perusrata.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Clarke sanoi:
En ole koskaan oikein ymmärtänyt, mitä ihmeellistä siinä vanhassa versiossa oikein oli - siis muuta kuin että se oli "vanha" ja "perinteinen"? Miksi se on "raiskattu"?
Nykyinen rata on paljon parempi ja mielenkiintoisempi kuin vanha. Vanhalla radalla autot ajoivat metsässä kilometrien pituisilla suorilla. Rata oli yksinkertaisesti aikansa elänyt.

PS. Muistatteko niitä aikoja kun Nyrre oli 23 km pitkä. Nykyisestä raiskatusta versiosta ei ole mihinkään :p
 

Clarke

The Knights Who Say Ni
Liittynyt
3.2.2006
Viestit
156
Sijainti
Hyvinkää
DFiaA sanoi:
Se on 'kastroitu' koska siellä ei enää ajeta pitkiä pätkiä yli kolmea sataa. Nyt se on mitään sanomaton perusrata.
Mutta eivät kovat huippunopeudet vielä tee hyvää kisaa, vaikka kuskilla varmasti olikin vanhalla radalla hauskaa päästellä sydämensä kyllyydestä. Uudella radalla on ohittamista ajateltu ihan oikeasti, hiusneula (ja sen jälkeinen "suora", jota oikaistiin muutama vuosi sitten) on - kuten Kekekin pre-race -osuudessa sanoi - ehkä koko sirkuksen paras ohituspaikka.
 

JT

Well-known member
Liittynyt
24.11.2003
Viestit
386
Hockenheimin vanha rata oli mielenkiintoinen juuri siksi, että se oli niin erilainen kuin muut ja asetti autolle ja kuljettajille omat erityisvaatimuksensa. Siksi Hockenheimin nähtiin joskus yllätyksiä kuten esimerkiksi Bergerin voitto Benettonilla 1997. Oli myös hienoa katsoa autojen luistelua stadionosuudella olemattomilla siivillä. "Raiskattu" rata taas on täsmälleen yhtä tylsä, hajuton ja väritön kuin 90% nykyradoista. No on sinne sentään jokunen ohituspaikka saatu tehtyä, mutta vanhan radan luonne menetettiin täysin.
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Clarke sanoi:
En ole koskaan oikein ymmärtänyt, mitä ihmeellistä siinä vanhassa versiossa oikein oli - siis muuta kuin että se oli "vanha" ja "perinteinen"? Miksi se on "raiskattu"?
Se oli kunnon vauhtirata.. Niitä on aivan liian vähän. Tässä uudessa on nyt yksin kunnollinen ohituspaikka. Hip hurraa!
 

Clarke

The Knights Who Say Ni
Liittynyt
3.2.2006
Viestit
156
Sijainti
Hyvinkää
patriot sanoi:
Se oli kunnon vauhtirata.. Niitä on aivan liian vähän. Tässä uudessa on nyt yksin kunnollinen ohituspaikka. Hip hurraa!
Makunsa kullakin, mutta yli puolet pituudestaan keskellä metsää kulkeva rata ei ole minun käsitykseni kiinnostavasta autourheilusta. Sitä paitsi ei (kunnollisia) ohituspaikkoja sillä vanhallakaan radalla ollut yhtään tuon enempää.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9312
Olen myös sitä mieltä, että hienoin juttu vanhassa Hockenheimissa oli juuri sen ainutlaatuisuus. Monet kuljettajatkin muistelevat sitä, kuinka tultiin metsästä takaisin stadionille ja yleisön hurraus kuului auton äänienkin läpi.

Nykyinen rata ei mielestäni ole huono, mutta se on liian samanlainen kuin muut
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
JT sanoi:
Hockenheimin vanha rata oli mielenkiintoinen juuri siksi, että se oli niin erilainen kuin muut ja asetti autolle ja kuljettajille omat erityisvaatimuksensa. Siksi Hockenheimin nähtiin joskus yllätyksiä kuten esimerkiksi Bergerin voitto Benettonilla 1997. Oli myös hienoa katsoa autojen luistelua stadionosuudella olemattomilla siivillä. "Raiskattu" rata taas on täsmälleen yhtä tylsä, hajuton ja väritön kuin 90% nykyradoista. No on sinne sentään jokunen ohituspaikka saatu tehtyä, mutta vanhan radan luonne menetettiin täysin.
Hockenheim rakennettin 1930 luvulla testiradaksi. 60- luvulla sitä muutettiin. Formula 1-sirkus vieraili siellä ensimmäisen kerran vuonna 1970. Minulla on sellainen kuva etteivät ainakaan kuljettajat ole haikailleet vanhaa Hockenheimin rataa.

Käsitys siitä, että nykytietämyksen mukaan suunnitellut radat ovat värittömiä ja hajuttomia, ja 30- tai 60- luvulla tehdyt radat ovat upeita, vaatii hieman perusteluita.

Jos kuvailemasi ominaisuudet tekevät radoista hienoja, niin minkä ihmeen takia sellaisia ei sitten enää rakenneta. Miksi radat rakennetaan tieten tahtoen värittömiksi ja hajuttomiksi?
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Clarke sanoi:
Makunsa kullakin, mutta yli puolet pituudestaan keskellä metsää kulkeva rata ei ole minun käsitykseni kiinnostavasta autourheilusta. Sitä paitsi ei (kunnollisia) ohituspaikkoja sillä vanhallakaan radalla ollut yhtään tuon enempää.
Vähemmän. Siellä päässä, kun oli ensin ajettu tolkuton matka metsään, oli yksi ohituspaikka. Sen korvaa nyt samassa suunnassa paljon lähempänä oleva neulansilmä. Tuo neulansilmä on paljon parempi ohituspaikka. Nykyformuloilla vanha Hockenheim olisi melkoisen tylsää seurattavaa.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Vanhassa Hockessa oli kyllä oma erikoislaatuisuutensa, mutta en pidä suora-shikaani-suora-shikaani-suora-shikaani-suoraa kovin mielenkiintoisena, enkä haasteellisena kuskeille. Toki kuskit tykkäsivät päästellä 340 km/h lasissa, mutta siinä se sitten olikin. Stadionia olen aina pitänyt tylsänä, mutta pienillä siivillä siinä sentään oli haastetta.

Nykyisella radalla juuri uudet osuudet tarjoavat yhtä sirkuksen parhaista kilpailuista.
patriot sanoi:
Tässä uudessa on nyt yksin kunnollinen ohituspaikka.
Neljä. Kolme uudella osuudella. Ohituksia tehtiin kakkosmutkassa, hiusneulassa, Mercedes-areenalla ja Sachs-mutkassa.
Ei se nyt joka vuosi ole kovin viihdyttävää ollut tuolla raiskatulla Hockenheimilla.
Joka toinen vuosi vain. ;) Ohitukset:
2006: 21
2005: 9
2004: 29
2003: 14
2002: 25
 

JT

Well-known member
Liittynyt
24.11.2003
Viestit
386
Törni sanoi:
Hockenheim rakennettin 1930 luvulla testiradaksi. 60- luvulla sitä muutettiin. Formula 1-sirkus vieraili siellä ensimmäisen kerran vuonna 1970. Minulla on sellainen kuva etteivät ainakaan kuljettajat ole haikailleet vanhaa Hockenheimin rataa.

Käsitys siitä, että nykytietämyksen mukaan suunnitellut radat ovat värittömiä ja hajuttomia, ja 30- tai 60- luvulla tehdyt radat ovat upeita, vaatii hieman perusteluita.

Jos kuvailemasi ominaisuudet tekevät radoista hienoja, niin minkä ihmeen takia sellaisia ei sitten enää rakenneta. Miksi radat rakennetaan tieten tahtoen värittömiksi ja hajuttomiksi?
Pitkälti siksi, että nykyään radat tehdään mainostajien ja television ehdoilla. Radan pituus ei kertakaikkiaan saa ylittää kuutta kilometriä, muuten mainokset eivät näy riittävän usein kuvissa ja tv-kameroita tarvittaisiin liikaa. Ilmeisesti samasta syystä nopeita mutkiakaan ei saa enää rakentaa, jotta autot eivät sujahtaisi kameroiden ohi niin, että mainokset autoissa ja radan varrella jäisi näkemättä. Tällaisia johtopäätöksiä voisi ainakin noista Tilken radoista tehdä. Kovin samasta muotista ne on kaikki valettu. Jotakin alkaa mielestäni olla vialla, jos kolmasosa kisanäyttämöistä on yhden ja saman miehen suunnittelemia. Antaisivat jonkun muun edes yrittää välillä. Tilken kunniaksi pitää toki sanoa, että onhan noille radoille sentään joku kunnollinen ohituspaikka aina tehty. Tosin mielestäni on pikemminkin autojen eikä ratojen vika, jos ohittaminen ei onnistu ilman kilometrin pitkää suoraa ja sen päässä olevaa neulansilmää.

Eiväthän nuo vanhat radat missään nimessä kaikki loistavia ole, mutta kyllä Monacossa, Monzassa, Silverstonessa, Spassa tai Suzukassa katselee F1-autojen menoa mieluummin kuin jossakin Bahrainissa tai uusitulla Hockenheimilla. Kuljettajilta lienee myös kielletty uusien, suurella rahalla rakennettujen ratojen arvostelu, jotta mainostajat eivät tykkäisi pahaa kyseisissä maissa. Enpä ole silti kuullut yhdenkään kuskin nimenneen suosikkiradakseen näitä Tilken luomuksia.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Clarke sanoi:
Uudella radalla on ohittamista ajateltu ihan oikeasti, hiusneula (ja sen jälkeinen "suora", jota oikaistiin muutama vuosi sitten) on - kuten Kekekin pre-race -osuudessa sanoi - ehkä koko sirkuksen paras ohituspaikka.
Helpoin, ei todellakaan paras.
Mutta eivät kovat huippunopeudet vielä tee hyvää kisaa, vaikka kuskilla varmasti olikin vanhalla radalla hauskaa päästellä sydämensä kyllyydestä.
Eipä teekään. Mutta se oli radan ominaispiirre että päästellään tuhatta ja sataa. Todellinen moottorirata. En tiedä oliko vanha rata kuskeille mukava vai tylsä, mutta ainakin siinä oli vatapainona stadionin veto minimidownforcella. Hieman tyylikkäämpää taiteilua kuin nykyinen mutkat kovaa suorat hiljaa linja.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Ei näitä ratoja pelkästään mainostajien ja television ehdoilla suunnitella. Myös paikallaolevan yleisö ja turvallisuus otetaan nykyään huomioon.

Itse pidin vanhasta Hockenheimistä mutta uudella Hockella käydään mielenkiintoisia kisoja. Vanhan radan tunnelma on mennyttä mutta uusi rata tarjoaa enemmän viihdettä.

Uuden radan huonoin puoli on asvaltoidut turva-alueet, varsinkin Spitzkehre mutkassa (se "ainoa" ohituspaikka) monet ahjoivat tahallaan asvaltoidulla turva-alueella saadakseen paremman lähtönopeuden kohti Mercedes-Arenaa. Radan ensimmäinen mutka on myös liian helppo ajaa asvaltoidun reuna-alueen takia kun voi laskea huoletta leveäksi eikä edes menetä juuri aikaa. Ainoastaan Scott "spede" Speed onnistui menettämään auton hallinnan siinä kaasuttelemalla kanttarin päällä huolimattomasti. Pikkuisen leveäksi laskemisella olisi hallinnnut tilanteen helposti.
 

Suomen Huippu

Sterna paradisaea
Liittynyt
14.6.2003
Viestit
2168
Observer sanoi:
On muuten yllättävää miten tänne on putkahtanut uudestisyntyneitä Smgumi-faneja. :doubtful:
Ei missään tapauksessa täällä sinisilmäisesti Schumia (suomalaisten lisäksi) kannateta. Varmasti moni kannustaa nyt myös esim. Massaa, de la Rosaa, Hondaa, Toyotaa, Red Bullia, Williamsia ja Fisicoa rökittämään Alonson mennen tullen.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Olikos Schumin lämppärikierroksen ohituksesta Kimistä täällä juttua? En jaksa lukea kaikkia.

Sääntöjen mukaan lämmittelykierroksella saa ohittaa vain, jos edelläajavalla on ongelmia. MSa:ssa todetaan Schumin ohitus tarpeettomaksi, josta olisi pitänyt tuomita varikon läpiajorangaistus tai jopa 10 s stoppi pitsillä. Ikävä kyllä en ymmärrä selitystä, miksi Schumi ei saanut rangaistusta (ja itse potkaisi hyväntekeväisyyspotkupalloottelussa rankkarin yli!). :nope:
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
jupla sanoi:
Olikos Schumin lämppärikierroksen ohituksesta Kimistä täällä juttua? En jaksa lukea kaikkia.

Sääntöjen mukaan lämmittelykierroksella saa ohittaa vain, jos edelläajavalla on ongelmia. MSa:ssa todetaan Schumin ohitus tarpeettomaksi, josta olisi pitänyt tuomita varikon läpiajorangaistus tai jopa 10 s stoppi pitsillä. Ikävä kyllä en ymmärrä selitystä, miksi Schumi ei saanut rangaistusta (ja itse potkaisi hyväntekeväisyyspotkupalloottelussa rankkarin yli!). :nope:
Ei niiden nyt paikalleen tarvi jäädä seisoskelemaan... Kimihän lähti lämppärikierrokselle aika hitaasti, Schumi suht normaalilla nopeudella (siis ei normaalilla kisanopeudella vaan lämppärikierrosnopeudella). Rangaistusta ei tullut siksi, että Schumi päästi Kimin heti edelle kun Kimi miehen sai kiinni.
 
Ylös