Formula E

  • Viestiketjun aloittaja Makkonen
  • Aloituspäivämäärä

Makkonen

Guest
FIA perustaa uuden Formula-sarjan:

The Fédération Internationale de l'Automobile (FIA) has reached an agreement to licence the commercial rights of the FIA Formula E Championship to a consortium of international investors, Formula E Holdings Ltd (FEH).

Formula E is a new FIA championship featuring Formula cars powered exclusively by electric energy. It represents a vision for the future of the motor industry over the coming decades.

FEH, the new promoter, has as anchor investor London-based entrepreneur Enrique Bañuelos, and as CEO and shareholder former MEP and racing team owner Alejandro Agag, who has a long experience in the motor sport business. Also associated with the project are Lord Drayson, Managing Partner of Drayson Racing Technologies, and Eric Barbaroux, Chairman of the French electric automotive company "Electric Formula".

Demonstration runs of the Formula E cars will start in 2013, followed by the championship in 2014 with an objective of 10 teams and 20 drivers participating in the competition. The races will be ideally staged in the heart of the world’s leading cities, around their main landmarks
http://www.fia.com/en-GB/mediacentre/pressreleases/fiasport/2012/Pages/fia-formula-e.aspx

Kansainvälinen autoliitto FIA on antanut siunauksensa Formula E -nimiselle formulasarjalle, joka on määrä käynnistää vuonna 2014.

Formula E:ssä kilpaillaan sähköenergialla kulkevilla autoilla, joiden akun maksimipaino on 300 kiloa. Sarjaa rahoittavat useat rahakkaat sijoittajat.

- Olen iloinen tästä sopimuksesta Formula E Holdings -yhtiön kanssa. Tämä sarja viehättää varmasti uutta yleisöä. Sillä voidaan viihdearvon lisäksi jakaa FIA:n arvoja puhtaampien energiamuotojen puolesta, kommentoi FIA:n puheenjohtaja Jean Todt.

Sarjan kilpailuohjelmasta, talleista ja kuljettajista tiedotetaan myöhemmin.
http://www.autotoday.fi/page.php?page_id=2&news_id=201207294
 

Rogue

Jää(telö)mies
Liittynyt
30.7.2009
Viestit
1203
Sijainti
Banned
Toyotan comabackilta haiskahtaa tämä. :thumbup:
Hondakin taitaa kahinoissa olla mukana, mutta mitäs muita?

Mercedes E-Cell tekniikalla?

Tästähän voi muodostua ihan kiinnostava sarja, jos saadaan F1-tason kuskeja ajamaan tosissaan kilpaa keskenään..
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
997
Formula E on ainakin aluksi yksityyppisarja.
Missäs niin lukee?
Sanoisin, että tässä on isokin riski F1:lle. Tulevaisuus ei ole minkä kokoinen on ja paljonko on sylintereistä, vaan koko voimanlähteen toimintaperiaate.
Nuoremmat voivat hyvinkin innostua tästä luokasta. Pidän tätä itsekin hyvänä askeleena. Tosin ennemmin olisin toivonut kunnollisen hybridin tulemista. Nythän tuo Kers Fykkösiisä on lähinnä vitsi.
 

mauke

Well-known member
Liittynyt
15.7.2009
Viestit
371
autosport sanoi:
The series will feature cars powered exclusively by electric energy, and will have an almost open rulebook - the main stipulation being a maximum battery weight of 300kg.
http://www.autosport.com/news/report.php/id/102013
Voi olla kyllä ihan mielenkiintonenki sarja.

Edit:
Ja noin lukee FIAn tiedotteessa:
The series will be open to any cars sanctioned as Formula E by the FIA. The consortium will ensure that a Formula E Car, based on the Formulec EF 01 prototype already in operation, is available for those competing teams willing to race with it.
http://www.fia.com/en-GB/mediacentre/pressreleases/fiasport/2012/Pages/fia-formula-e.aspx
Joten voisi kuvitella että tällä aikataululla aikalailla noilla ajellaan alkuun.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Missäs niin lukee?
Tämä minuakin kiinnostaisi. Runko saattaa perustua standardimalliin, mutta koko sarjan idea torpedoituu, jos moottoripuoli on kaikilla sama, eikä tekniikkaa siten edistetä kilpailulla.
Sanoisin, että tässä on isokin riski F1:lle.
Ei lähiaikoina. Toisaalta näkisin, että hyvät kokemukset ja tekninen kehitys integroidaan aikanaan F1-sarjaan. Eli sikäli en näe sarjaa F1:n kilpailijana.
Tosin ennemmin olisin toivonut kunnollisen hybridin tulemista. Nythän tuo Kers Fykkösiisä on lähinnä vitsi.
Hybridi on vain välivaihe. KERS (tai oikeammin ERS) nousee merkittävämpään asemaan 2014 jälkeen, jolloin sen tehoa lisätään huomattavasti.
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5796
Sijainti
Kerava
Tämä minuakin kiinnostaisi. Runko saattaa perustua standardimalliin, mutta koko sarjan idea torpedoituu, jos moottoripuoli on kaikilla sama, eikä tekniikkaa siten edistetä kilpailulla.

Ei lähiaikoina. Toisaalta näkisin, että hyvät kokemukset ja tekninen kehitys integroidaan aikanaan F1-sarjaan. Eli sikäli en näe sarjaa F1:n kilpailijana.

Hybridi on vain välivaihe. KERS (tai oikeammin ERS) nousee merkittävämpään asemaan 2014 jälkeen, jolloin sen tehoa lisätään huomattavasti.
Joe Sawardin tietoihin perustuu. Harvemmin on hän väärässä mistään. Tuskin on kuitenkaan tarkoitus paljon ensimmäistä kautta pidemmälle ajaa kaikki samalla autolla, itse luulisin että seuraavalla kaudella nähdään jo useampi valmistaja. Ensimmäinen kausi on kuitenkin median, autonvalmistajien ja yleisön totuttelua uuteen konseptiin.

(Kommenteista) "One step at a time. To begin with they need a championship and at this stage of development it is best that everyone uses the same cars, otherwise one team would be far ahead and there would be no spectator interest in the event as a race. In the future, however, I believe the aim is to open up the technology to allow more systems and more cars."

http://joesaward.wordpress.com/2012/08/27/an-electric-world-championship/
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
997
Joe Sawardin tietoihin perustuu. Harvemmin on hän väärässä mistään. Tuskin on kuitenkaan tarkoitus paljon ensimmäistä kautta pidemmälle ajaa kaikki samalla autolla, itse luulisin että seuraavalla kaudella nähdään jo useampi valmistaja. Ensimmäinen kausi on kuitenkin median, autonvalmistajien ja yleisön totuttelua uuteen konseptiin.

(Kommenteista) "One step at a time. To begin with they need a championship and at this stage of development it is best that everyone uses the same cars, otherwise one team would be far ahead and there would be no spectator interest in the event as a race. In the future, however, I believe the aim is to open up the technology to allow more systems and more cars."

http://joesaward.wordpress.com/2012/08/27/an-electric-world-championship/
Aika kummallista. Luin nuo säännöt läpi ja niissä nimenomaan painotetaan, että lähes kaikki on vapaata. Ok ,tavallaan ymmärrän tuon uutuuden, mutta, jotta kehitystä todella tulisi, pitäisi säännöt olla todella vapaat. Niin oli alkuaikojen F1:kin erittäin epätasainen sarja. Kyllä siellä aika monta voittoa otettiin ylivoimaisella autolla.
Erityisesti pitää sallia välitankkaukset. Olen jo deioinut jotain "mega" kondensaattoreita, joilla saataissin salaman (mikä vertaus...)nopeita tankkauksia. Näin hyötyisi siviiliautoilukin.
 

Lobosaurus

Jopefani
Liittynyt
23.4.2009
Viestit
528
Sijainti
Suamesa
Uutisessa mainittiin, että kisoja voisi pitää suurkaupunkien keskustoissa kuten Moskova jne. Eikö siinä törmätä samoihin onkelmiin kuin F1-autoilla, kuten turvallisuus ja radan suunnittelu? Käsittääkseni autoista tuleva melu on vain sen verran vähäinen, ettei se häiritse samalla tavalla.

Tämä sähkö Formula lajina viehättää uutuudellaan sen verran, että voisin jopa jättää katsomatta F1-kisan jos tulevat telsusta samaan aikaan.

Olisi hienoa jos kisailuformaatti kulkisi F1-sarjan kanssa käsikädessä, jopa samana viikonloppuna samoilla radoilla. Niin saisi helposti vertailtua suorituskykyä ja kiihtyvyyksiä.

edit: tarkemmin katsottuna, tehot vastaavat siis F3-luokan menopelejä. Prototyyppi ois just hyvä, en jaksais mitään LeMans-autoja kattella.



Top speed: 250 km/h
Acceleration: 0 à 100 km/h in 3 seconds
Race autonomy: 20 minutes
Gearbox: 2 speeds
Time in qualification lap: close to that a Formula 3
Time of recharge: between one and one and a half hours

täältä: http://www.formulec.org/en/voiture_caracteristiques.html
 
Viimeksi muokattu:

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6411
Sijainti
Täällähä mä
Erityisesti pitää sallia välitankkaukset. Olen jo deioinut jotain "mega" kondensaattoreita, joilla saataissin salaman (mikä vertaus...)nopeita tankkauksia. Näin hyötyisi siviiliautoilukin.
Vielä enemmän hyötyä olisi siviiliautoilulle , jos tankkauksissa käytettäisiin esim tätä uutta tekniikkaa :

http://www.tekniikkatalous.fi/ict/uusi+tekniikka+lyhentaa+litiumakun+latausjan+jopa+sadasosaan+nykyisesta/a830200

Uuden tekniikan avulla akun lataamiseen tarvittava aika lyhenee kolmaskymmenesosaan tai jopa sadaskahdeskymmenesosaan nykyakkujen tarvitsemasta ajasta.

Tutkijoiden tavoitteena on luoda sähkökulkuneuvoihin soveltuva akku, jonka avulla esimerkiksi sähköauton lataus sujuisi jouhevasti ja matkaa pääsisi jatkamaan sekuntien päästä. Nykyisellään lataaminen vie useita tunteja.
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
Nyky akut saa täyteen alle 10:ssä minuutissa siis akkujen puolesta. Tiedot LiPo akuista, joita käytetään mm rc käytössä
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3754
Sijainti
Tois pual jokkee
Lucas di Grassi hoitaa kehitysajot. Ei välttämättä ihan sitä duunia mitä ykkösissäkin käväissyt kilpakuski haluaisi, mutta toisaalta on ihan kiva että nämä kartalta pudonneet kuskit löytää jotain hommia. Muutenhan di Grassi on Pirellin testikuski yhdessä Alguersuarin kanssa.
 

Jarppi

The Trulli Train
Liittynyt
30.4.2010
Viestit
1300
Sijainti
Home
FIA:n alainen uusi sähköautosarja Formula E, joka starttaa ensi vuonna, on paljastanut alustavan 2014 kisakalenterinsa ensimmäiset kahdeksan isäntää, jotka ovat Lontoo, Rooma, Los Angeles, Miami, Peking, Putrajaya (Malesia), Buenos Aires sekä Rio de Janeiro. Kaksi järjestäjää on yhä vahvistamatta. Kisat ajetaan kaduilla.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26532
Onko sattumaa vai tarkoituksella valittu maailman saastuneimpia kaupunkeja?
En tiedä, mutta hassulta tuntuu, että yhtäkkiä ilmoitetaan lista suurkaupungeista joissa ajettaisiin kilpaa jo ensi vuonna. Ei mitään tietoa radoista. Voisin kyllä lähteä Roomaan tai Lontooseen katsomaan, jos kunnollisen tapahtuman saisivat järkättyä ja rata olisi jotain muuta kuin parkkipaikkapyöritystä.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18062
Ensi vuonna starttaava formula E -sähköautosarja sai keskiviikkona mukaan nimekkään tallin, kun Pohjois-Amerikan IndyCar-sarjassa menestystä niittäneen Andretti Autosportin mukanaolo julkistettiin.
 

Legoma brasiko

\ ¨o¨ /
Liittynyt
16.7.2013
Viestit
203
Jollei akkujen kestot ole kummoiset, niin varmaankin olisi hyvä olla samassa vaikka sitten jokaiselle avoin kartingkisa samalla radalla ennen formula eetä?
Voisi kivasti lisätä kannatusta, vaikkapa niin että pienillä paikkakunnillakin olisi ensin karsinnat joista sitten niihin isoihin pääsisi parhaat johonkin kisaan.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jollei akkujen kestot ole kummoiset, niin varmaankin olisi hyvä olla samassa vaikka sitten jokaiselle avoin kartingkisa samalla radalla ennen formula eetä?
Voisi kivasti lisätä kannatusta, vaikkapa niin että pienillä paikkakunnillakin olisi ensin karsinnat joista sitten niihin isoihin pääsisi parhaat johonkin kisaan.
Polttomoottoriset karting-autot vähän vesittäisivät ympäristöystävällisyysteemaa. Autoja nähdään kyllä ihan riittävästi radalla ilmankin:

KISAFORMAATTI

FIA:n Formula E-sivuilla ja Wikipediassa on vähän keskenään ristiriitaista tietoa.

Aikaisin aamulla: 1 h vapaa harjoitus
Myöhemmin aamulla: aika-ajo, kuljettaja ajaa yhden aikakierroksen kummallakin autolla. (Wikipedia)
tai
Aika-ajo, 4 kierrosta vain toisella autolla (ulos-aikakierros-aikakierros-sisään) (FIA).
iltapäivä: 2 h tauko autojen uudelleenlataukseen
ilta: Kisa, jossa 3 stinttiä ja 2 varikostoppia

Varikkostoppi sisältää autonvaihdon: kun akut loppuvat, kuski tulee stopille (Wikipedia: ja juoksee 100 metriä) kiivetäkseen uudelleenladattuun autoon. Kisojen on suunniteltu kestävän 45 minuuttia (Wikipedia) tai noin tunnin (FIA). Renkaita ei saa vaihtaa kuin rengasrikon tapauksessa. Vapaissa ja aika-ajossa autoissa sallitaan täysi teho, kisassa tehoa on rajoitettu, ja täysi teho voidaan ottaa käyttöön hetkellisesti push-to-pass -nappulalla.

http://www.fiaformulae.com/guide/event-format
http://en.wikipedia.org/wiki/FIA_Formula_E_Championship
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2956
FIA julkisti sähköformulan (Formula E)

Kansainvälisen autoliitto FIA:n presidentti Jean Todt julkisti tiistaina Frankfurtin autonäyttelyssä uuden sukupolven sähkökilpa-auton, Formula E:n.

Uuden sähkökilpurin kori on Dallaran valmistama ja sähkömoottori sekä vaihdelaatikko tulevat McLarenilta. Akustosta vastaa puolestaan Williams. Formula E:n sähkömoottori tuottaa tehoja noin 200 kilowattia, joka vastaa 270 hevosvoimaa.

FIA:n on tarkoitus aloittaa Formula E -mestaruussarja ensi vuoden syyskuussa. Sarjassa on tarkoitus kisata 20 kuljettajan voimin. Aluksi tunnin mittaisissa kisoissa kuljettajilla on käytössään kaksi autoa, mutta suunnitelmissa on autojen langaton lataus kisojen aikana.






http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/2013/09/1803050/fia-julkisti-sahkoformulan


Aika erikoisen näköinen vekotin on, mutta konsepti tavaran toimittajajineen kuulostaa mielenkiintoiselta. Iso peukku vanteille. :thumbup:
 
Ylös