Olin Suzukan kisassa 2011. Tulin Japaniin vasta lauantaina ja se ei muutenkaan ollut reissun pääpointti (eikä kannata olla
) joten olin mestoilla vain kisapäivänä. Hotellini oli muistaakseni Nagoyassa, en usko että radan lähellä on mitään järjellisen hinta-laatusuhteen hotelleja. Tulin junalla paikalle, kuten suurin osa paikallisista. Juna-asemalta kävelyä radalle oli muistaakseni varttitunnin verran. Kisan jälkeen junalle on pirusti menijöitä, mutta hoituu se silti... junailuun meni kuitenkin sen verran aikaa ja energiaa, että en kyllä niillä spekseillä menisi perjantaina paikalle ellei ole jotain ihmeellistä oheisohjelmaa tiedossa.
Japani on huippumaa ja kaikessa sopivan eksoottinen, pätee myös F1- kisaan ja siellä oli ainakin silloin oikeastaan tosi vähän länsimaisia turisteja. Siten F1- kisa voi sinullekin olla ihan hyvää vaihtelua suhteessa Euroopan kisoihin.
Jotain pientä oheisohjelmaa oli siinä parin tunnin ajan ennen kisaa mitä olin paikalla, mutta ei mitään erikoista ja oikeastaan aika vanhanaikaista tyyliltään. Ihan kiva juttu kun asennoituu sen mukaan
Mutta kuten sanottua, en ollut kuin kisapäivän joten en tiedä sattuiko olemaan jotain iltaohjelmaa tms., enpä usko kun mesta on kuitenkin aika korvessa.
Itse kisasta olin pihalla kuin lumiukko. Olin ostanut halvimman pään (noin 100 eur tms.) liput, joista totesin noin 10 minuuttia startin jälkeen että se on aika nopeasti nähty miten autot ajaa 350 kmh ohi ja lähin mutka oli vaivoin edes näkyvissä. Joten totesin että paskaaks tässä ja lähdin kiertämään rataa. Kisan aikana kiersin yli puolet radasta ja katselin kisaa monenlaisista paikoista, jotka kaikki olivat kiinnostavampia kuin se minne oli liput. Kaiuttimista kuului pelkkää japania enkä oikein muutenkaan tiennyt että mitä tapahtuu, kisan jälkeen vasta tajusin screeniltä että Button voitti kisan ja Vettel varmisti mestaruuden. Ei se mitään, jos haluaa olla perillä kisatapahtumista niin voi katsella himassa telkkaria (silloin oli tylsä mestaruuskisa muutenkin ja Kimi ajoi rallia). Silloin mulla ei edes ollut älypuhelinta, sieltähän toki voit pällistellä live-seurantaa tms.
Niin joo ja siellä oli ihan kivasti paikallisilla mimmeillä Suomi-lippuja vaikka Suomea edusti vain maailman nopein Heikki, ota lippu mukaan niin voit keräillä irtopisteitä