FRC ja Rata-SM 2023

Böö

Well-known member
Liittynyt
21.5.2009
Viestit
965
Kalenteri: Uutiset
1. 19-21.5. Alastaro FRC + MP RR SM Luokat: TCR Finland SM, Legends, Legends harraste, V1600, Porsche, MP: Circuit Racing SM
2. 10-11.6. Botniaring Rata SM + Endurance CUP Luokat: BMW Xtreme, V8 Thunder, Formula Open Finland, Legends harraste, Endurance CUP
3. 16-18.6. Motopark MP RR SM + FRC Luokat: TCR Finland SM, Legends, MP:t Circuit Racing SM
4. 8-9.7. Kemora Rata SM + Endurance CUP Luokat: V1600, BMW Xtreme Race, V8 Thunder, Formula Open Finland, Endurance CUP
5. 22-23.7. Vauhtiajot FRC Luokat: TCR Finland SM, Legends, V1600
6. 11-13.8. Pärnu FRC + Rata SM Luokat: TCR Finland SM, Legends, V1600, BMW Xtreme Race, V8 Thunder, Formula Open Finland
7. 1-3.9. Alastaro (long) FRC + MP RR SM Luokat: TCR Finland SM, Legends, Legends harraste, V1600, MP: Circuit Racing SM
8. 16-17.9. Ahvenisto FRC + Rata SM Luokat: TCR Finland SM, Legends, Legends harraste, V1600, BMW Xtreme Race, V8 Thunder, Formula Open Finland
9. 29.9-1.10. Alastaro (long) Rata SM + Endurance CUP Luokat: BMW Xtreme Race, V8 Thunder, Formula Open Finland, Endurance CUP

Virallinen sivu: Wikipedia: Akk:

Kausi: 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008
TV: ?
 
Viimeksi muokattu:

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4722
Sijainti
Event horizon
Kuinkahan monta rahamiestä (a la Eskelinen) löytyy noita TCR-autoja kuljettamaan? Kun Sport2000:sta kehittyi nk. SuperTouring, niin radoilla pyöri suunnilleen kolme sen mukaista autoa: Sarlinin ylläpitämä ja Laivolan ajama Seat sekä Eskelisen ja Tiaisen BMW 320 Si:t. Vanhoilla Sporteilla ei ollut enää mitään jakoja, joten niiden omistajat jättivät sitten vähiin päin autonsa talliin pölyttymään. Ajatuksen tasolla tuo TCR on kohtuu hyväkin idea, mutta todellisuudessa pahoin pelkään ettei viivalle löydy riittävästi autoja ja kun sitten jollakulla on pinkka kunnossa hankkimaan alleen parasta mitä rahalla saa, niin vanhemman kaluston omistajat jättäytyvät pois kisoista kun ei kiinnosta ajaa sijoista ynnä muut.
Ysärillä SuperSalooneissa nähtiin aivan sama ilmiö: Kuismasen mahti-Audi karkoitti muut pois viivalta.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Aika mustentaa muistot. Muutama sport2000 Honda Integra koki päivityksen kaksilitraiseksi isoilla vanteilla ja jarruilla. Lisäksi oli kaksi e46 korimallin BMW:tä, joissa oli kaksilitraiset kuutoskoneet. E90 320si tuli vasta myöhemmin kuvioihin. Eikös myös Lehtonen Motorsport ajattanut Audi a4 superia? Olikos niitä Volkkareitakin supereina?
Ensimmäisinä vuosina super touringissa oli autoja joitakin kappaleita, mutta kotitekoiset eivät tainneet oikein pärjätä tehdastekoisille. Sitten ne aloivat hiljalleen hiipumaan.

Kuismanen karkotti tehokkaasti muut pois, mutta kuskit alkoivat palautua hienosti Kuismasen lähdettyä isommille vesille. Sen jälkeen saatiinkin monia hyviä kisoja aikaiseksi. Seuraava virstanpylväs taisikin olla Lempisen ja Schroderuksen kolari Kemorassa, jossa Esan Chevy-Ferkku meni lunastuskuntoon ja polemiikki autojen turvallisuudesta alkoi. Akk teki hätäisiä johtopäätöksiä ja typerillä sääntömuutoksilla tappoi super saloonit, varmaan ikuisesti.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4399
Sijainti
Salo
Kuismanen karkotti tehokkaasti muut pois, mutta kuskit alkoivat palautua hienosti Kuismasen lähdettyä isommille vesille. Sen jälkeen saatiinkin monia hyviä kisoja aikaiseksi. Seuraava virstanpylväs taisikin olla Lempisen ja Schroderuksen kolari Kemorassa, jossa Esan Chevy-Ferkku meni lunastuskuntoon ja polemiikki autojen turvallisuudesta alkoi. Akk teki hätäisiä johtopäätöksiä ja typerillä sääntömuutoksilla tappoi super saloonit, varmaan ikuisesti.
En nyt kaikkia käänteitä muista, mutta kaudelle 1999 oli valtava määrä ilmoittautuneita, mutta siitä joukosta osaa ei nähty viivalla kertaakaan. Toki vähän oli edes yritystä saada kunnon lähtöjä aikaan.
 

BMW CSL

Well-known member
Liittynyt
9.2.2021
Viestit
235
Aika mustentaa muistot. Muutama sport2000 Honda Integra koki päivityksen kaksilitraiseksi isoilla vanteilla ja jarruilla. Lisäksi oli kaksi e46 korimallin BMW:tä, joissa oli kaksilitraiset kuutoskoneet. E90 320si tuli vasta myöhemmin kuvioihin. Eikös myös Lehtonen Motorsport ajattanut Audi a4 superia? Olikos niitä Volkkareitakin supereina?
Ensimmäisinä vuosina super touringissa oli autoja joitakin kappaleita, mutta kotitekoiset eivät tainneet oikein pärjätä tehdastekoisille. Sitten ne aloivat hiljalleen hiipumaan.

Kuismanen karkotti tehokkaasti muut pois, mutta kuskit alkoivat palautua hienosti Kuismasen lähdettyä isommille vesille. Sen jälkeen saatiinkin monia hyviä kisoja aikaiseksi. Seuraava virstanpylväs taisikin olla Lempisen ja Schroderuksen kolari Kemorassa, jossa Esan Chevy-Ferkku meni lunastuskuntoon ja polemiikki autojen turvallisuudesta alkoi. Akk teki hätäisiä johtopäätöksiä ja typerillä sääntömuutoksilla tappoi super saloonit, varmaan ikuisesti.
Menee jo OTn puolelle mut sanottakoon et Momo RT ajattaa uusia ja vanhoja SuperSalooneita neljän klubikisan sarjana. Halukkaita kuskeja vaan on kovin hintsusti. TimeAttack ja Roadsport syövät osin samalla apajalla.. ja jotkut ulkoiluttaa kalustoonsa vain kerran pari kaudessa merkkikerhon ratapäivillä tai BaTCC ympyröissä. Kotimaan (klubi)kisat ei napostele.
Akk:n puuhastelut on sit ihan oma stoorinsa. Hondista ei päällepäin nähnyt onko ne Sport2K vai ST speksien mukaisia. 5-korisia Golfeja ei kai ollut kuin yksi Suomessa
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4722
Sijainti
Event horizon
Jahas. Lähteenmäen lisäksi näemmä Tuomaala, Rautjärvi ja Mäkinen hyppäävät V8 Camaroista TCR:n puolelle.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1288
En ole vähään aikaan seurannut Xtreme- sääntöjä. Onko siis M52TU ainoa hyväksytty mylly nykyään?
Muutenkin nuo alkaa olla jo kohtuu viripelejä.
 

BMW CSL

Well-known member
Liittynyt
9.2.2021
Viestit
235
Ilmoittautumisaikaa on toki vielä jäljellä vappuun asti mut tällä erää TCR sarjaan on ilmoittautunut peräti 1 autokunta....
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4722
Sijainti
Event horizon
TCR Vuosinumeroita on AKK:n mukaan varattu - näemmä "varmuuden vuoksi" - 12 kpl. Näistä vain kolme autoa/kuljettajaa on ilmoittaunut mukaan sarjaan. Ilmoittautumisaika umpeutuu tänään puolilta öin ja ekaa kisaan on aikaa vajaa kolme viikkoa. Samanlaiselta pannukakulta tää näyttää kuin kaikki muutkin sarjat, mitä AKK:ssa on viime vuosina ideoitu - oli sit kyseessä Turbo 1600 tai FIN-R 1400 tai GT.
Ilmeisesti kaikilla numeron varanneilla ei ole aikomustakaan ajaa kuin kisa tai pari noin "malliksi" jostain Euroopasta vuokratulla kalustolla.
 

nese

Well-known member
Liittynyt
3.9.2011
Viestit
1018
Ilmeisesti kaikilla numeron varanneilla ei ole aikomustakaan ajaa kuin kisa tai pari noin "malliksi" jostain Euroopasta vuokratulla kalustolla.
Ja nämäkin jättävän varmaan ajamatta, jos pitäisi maksaa helvetisti rahaa siitä, että saa parin muun auton kanssa kiertää rataa.
 

mattipuh

Well-known member
Liittynyt
9.8.2009
Viestit
709
Sijainti
Full send
Kyllähän tuo vaisulta näyttää. En tiedä toimisiko jollain ihan uudella lähestymisellä missä olisi selkeästi parempi näkyvyys mediassa, esim. TV, YT jne, joka toteutettaisiin yhteistyössä jonkin suositun mediapromoottorin kanssa. Vanhan liiton konseptilla homma ei näy toimivan. Tai sitten selkeänä sisarsarjana Nordicissa (tämä kaites ollutkin ajatus).
Porsche Sprint Challenge NEZiin tulossa 18 autoa eli näyttävä sarja sillä puolella, joskin ei ole edelleenkään SM -arvoa. Porschen kokonaisuuspaketti kyllä toimii ja sieltä on useampi kuljettaja ponnahtanut eteenpäin.

Olisi kyllä aika istua pöydän ääreen ja miettiä asia ihan juurta jaksain että millä saataisiin näyttävä ratasarja sm-tasolle, vai pitäisikö vain suosiolla julistaa SM-luokaksi joku näistä jo nyt suosituista sarjoista, eikä yrittää taas kerran lyödä päätä asfalttiin?
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4722
Sijainti
Event horizon
Porsche GT3 Cup eli muutaman vuoden SM-tasolla hiljaiseloa mutta NEZ sarja avitti asiaa baltti-kuljettajien muodossa. Sieltä päin löytyisi myös muutama Lambo jonkinlaiseen monimerkki GT3 sarjaankin. Porsche Sprint Challengen regulaattori on Porsche AG ja AKK:lle jää enintään joku kumileimasimen rooli. Sääntöihin eivät voi vaikuttaa pilkun vertaa ja siitä ei taideta norsunluutornissa digata.
 

mattipuh

Well-known member
Liittynyt
9.8.2009
Viestit
709
Sijainti
Full send
Porsche GT3 Cup eli muutaman vuoden SM-tasolla hiljaiseloa mutta NEZ sarja avitti asiaa baltti-kuljettajien muodossa. Sieltä päin löytyisi myös muutama Lambo jonkinlaiseen monimerkki GT3 sarjaankin. Porsche Sprint Challengen regulaattori on Porsche AG ja AKK:lle jää enintään joku kumileimasimen rooli. Sääntöihin eivät voi vaikuttaa pilkun vertaa ja siitä ei taideta norsunluutornissa digata.
mikäs säännöissä sitten haittaa - tekniikkasääntö toki tulee pitkälti Porschelta mutta eiköhän tuo ihan AKK-vaatimukset täytä, ainakin turvallisuuden puolesta.
Taitaa nuo TCR-autot olla kaikessa vakioauto-pohjaisuudessaan liian kalliita ja erikoisia että niitä kannattaisi hankkia tänne pohjolaan. Toisaalta aika sama millä sarjalla on SM -arvo ja millä ei, pääasia että kuskit ja seurakunta viihtyy. Taitaa kuljettajienkin fokus olla enemmän siinä mistä saa omalle uralle eniten irti, vs. kansalliset tittelit.
 
Viimeksi muokattu:

Ransku

New member
Liittynyt
4.5.2023
Viestit
2
Ihan mielenkiinnosta kysyn, että miksei kukaan yritä tehdä jotain Pohjoismaista sarjaa. Tuntuu siltä, että kaikki nämä AKK:n hääräykset kutistuvat käsiin, ennen kun ovat edes alkaneetkaan. STCC ei ole ollut kummoinen moneen vuoteen, enkä usko uusien sähköautojen auttavan asiaa. Tanskassa ongelmana taitavat olla puolestaan ratojen määrä/laatu. Norjassa radat taas puolestaan laadukkaita, mutta RacingNM on enemmänkin rikkaiden ratapäivä, jota ei tietääkseni edes kuvata minnekkään.

Autojen tekniikkasäännöt voitaisiin tehdä yhdessä DTM:män kanssa, joka on kuulemma muutenkin kyselemässä muilta kansallisilta sarjoilta jos olisi mielenkiintoa. Ruotsin uudet sähköautot maksavat 220 000€, joten jos pysyttäisiin siinä hintaluokassa. Ruotsin tyyliin hommaa hoitaa tiimit, eikä yksittäiset harrastelijakuskit ja voitasiinkin saada laadukkaampiakin kuskeja radalle. Esim. Cyan Racing, GMB Motorsport, Koiranen, olisi kova jos saisi mukaan. Nuoret kuskit saisivat paremman ponnahduslaudan maailmalle ja muutama maailmaa jo kiertänyt voitaisiin houkutella kilpailemaan saadakseen katsojalukua korkeammaksi. Esim. Kovalainen, Björk ja isä-Magnussen näin alkuunsa. Eikö Räikköstäkin alkanut koppaautot kiinnostamaan, kun on siellä jenkeissä pyörinyt ;)

Kun maailmalle katsoo, niin luulisi toimivan. Supercars, BTCC, Stock Car Pro Series, TC2000. Ja mekö olemme muka "moottoriurheilukansaa". Firmojakin voisi kiinnostaa sponsorointi, kun väkiluku miltei 30 miljoonaa, eikä 5.5
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4722
Sijainti
Event horizon
Intressit vetää monessa kohdin kovin eri suuntiin. Ruotsalaiset veti Sarlin Kallen kertoman mukaan jo A-ryhmän aikana härskisti kotiinpäin ihan joka käänteessä. Camaroiden Suomi-Ruotsi sarja ei lähtenyt lentoon ja Tanskassa kuulemma kiellettiin nää V8 Thunderit kertakaikkisesti- Porsche Sprint Challenge NEZ ajaa vain Suomessa, Eestissä ja Latviassa - ei Ruotsissa eikä mukana ole svedu-kuskejakaan.
 

Ransku

New member
Liittynyt
4.5.2023
Viestit
2
Vaikuttaa kyllä omaan korvaan hullulta, jos ei "helppo" raha kiinnosta. Mitä nyt on tullut löytäneeksi niin vuonna 2009 Stock Car Pro Seriesin liikevaihto oli 178 miljoonaa euroa. Kun katsoo katsojalukuja yms. niin vaikuttavat sellaisilta, jotka olisivat täysin mahdollisia saada aikaan Pohjoismaissakin.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4399
Sijainti
Salo
Intressit vetää monessa kohdin kovin eri suuntiin. Ruotsalaiset veti Sarlin Kallen kertoman mukaan jo A-ryhmän aikana härskisti kotiinpäin ihan joka käänteessä. Camaroiden Suomi-Ruotsi sarja ei lähtenyt lentoon ja Tanskassa kuulemma kiellettiin nää V8 Thunderit kertakaikkisesti- Porsche Sprint Challenge NEZ ajaa vain Suomessa, Eestissä ja Latviassa - ei Ruotsissa eikä mukana ole svedu-kuskejakaan.
Tässä on tämä dilemma, että juhlapuheissa swedut ovat aina meidän kavereita. Kaikki käytännön toiminta on sitten jotain muuta.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös