Rata-SM 2019

Los Cojones

Avohoidossa
Liittynyt
26.2.2004
Viestit
588
Sijainti
Törnävä
25.-26.5.2019 Botniaring
8.-9.6.2019 Ahvenisto
24.-25.8.2019 Kemora
21.-22.9.2019 Alastaro
5.-6.10.2019 KymiRing

Legends Trophy
The Gran Turismo
V1600
Formula Ford


Tuleva kausi saattaa olla Rata-SM:n tulevaisuuden kannalta merkittävä suunnannäyttäjä. Kovasti odotetusta The Grand Turismo -sarjasta ei ainakaan näillä näkymin tullut jo monta vuotta pohjamudissa rypeneen sarja pelastajaa. Legendsin vihdoinkin saama SM-arvo ja rata-autoilun oletettavasti lisääntyvä TV-näkyvyys toivottavasti lisäävät sekä kilpailijoiden että yleisön kiinnostusta sarjaa kohtaan. Rallicrossin kaltaista yleisölajia Rata-SM:stä ei taida kuitenkaan tälläkään konseptilla tulla :dunno: Myös Formula Ford keikkuu veitsenterällä - ellei sarjaan saada lisää osallistujia, taitaa tämäkin klassinen luokka siirtyä Suomessa kokonaan Historic Race -kilpailuihin.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4487
Sijainti
Salo
Lienee AKK:lla jonkunlainen plan B myös lokakuun alussa ajettavaa finaalia varten? Muuten näyttäisi melko torsolta kausi neljällä luokalla, neljällä kilpailulla.
 

Los Cojones

Avohoidossa
Liittynyt
26.2.2004
Viestit
588
Sijainti
Törnävä
..ja mihin aikaan yleensä on ilmoittautuminen alkanut? Tuntuu, että vähän on turhan hiljaista, vaikka kauden avauskisa lähenee kovaa vauhtia. Rata-SM -sivuillakaan ei ole vielä edes tämän vuoden kalenteria?! Mielestäni nyt jo pitäisi kovasti rummuttaa tulevaa kautta, jos oikeasti halutaan nostaa kotimainen rata-autoilu suosta...
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26866
Helsingin lentokenttärata pudonnut kalenterista?
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Ei hemmetti kun on taas typerää toimintaa. Samana viikonloppuna botniaringillä rata-sm ja kemorassa historicit. Ei taida pohjanmaalta mitenkään riittää katsojia molempiin kisoihin. Riittääköhän edes toimitsijoita..?
 

Los Cojones

Avohoidossa
Liittynyt
26.2.2004
Viestit
588
Sijainti
Törnävä
Ei hemmetti kun on taas typerää toimintaa. Samana viikonloppuna botniaringillä rata-sm ja kemorassa historicit. Ei taida pohjanmaalta mitenkään riittää katsojia molempiin kisoihin. Riittääköhän edes toimitsijoita..?
Luulen, että häviävä osapuoli tässä on Rata-SM. Botniaringin kisoissa ei muutenkaan ole yleisöä paljon ollut.. Huhujen mukaan pari vuotta sitten oli Rata-SM -lipunmyynnin pohjanoteeraus ollut alle 100 katsojaa. Taisi toki olla sateinen viikonloppu... melkoinen pudotus 2000-luvun alun kisoistakin, kun silloin puhuttiin kuitenkin vielä nelinumeroisista katsojaluvuista.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4744
Sijainti
Event horizon
..ja mihin aikaan yleensä on ilmoittautuminen alkanut? Tuntuu, että vähän on turhan hiljaista, vaikka kauden avauskisa lähenee kovaa vauhtia. Rata-SM -sivuillakaan ei ole vielä edes tämän vuoden kalenteria?! Mielestäni nyt jo pitäisi kovasti rummuttaa tulevaa kautta, jos oikeasti halutaan nostaa kotimainen rata-autoilu suosta...
25. toukokuuta on 1. skaba ja ilmoottautumisaika umpeutuu varmaan viikko tai kaks ennen. Sarjailmoottautuminenkaan ei ole vielä auki.
 

Fenomenal

Well-known member
Liittynyt
21.11.2016
Viestit
48
Olisiko jo korkea aika pelastaa Rata-SM tuomalla vaikkapa TCR sarja kaudelle 2020? Autoista rupeaa olemaan Euroopassa jo tarjontaa reilusti sekä käytettynä että uutena. Kyllä sitä mieluummin seuraa sarjaa missä ajetaan oikean ja nykyaikaisen auton näköisillä kilpureilla, kuin nykyisien sarjojen hivenen koomisen näköisillä vehkeillä. Luulisi maahantuojienkin innostuvan sarjasta, jos saataisiin hyvällä TV näkyvyydellä oleva tasaväkinen sarja. Merkki ja mallitarjontaa kyllä piisaa:

Alfa Romeo Giulietta
Audi RS3
Honda Civic
Hyundai i30
KIA Cee`d
LADA Vesta
Opel Astra
Peugeot 308
Renault Megane
SEAT Cupra
Subaru WRX
Volkswagen Golf

ja tälle vuodelle uusina tulokkaina saataville tulee FIAT Tipo, Lynk&Go 03 ja Renault Megane. Plus Toyota on vilautellut Corolla TCR protoaan jo yleisölle.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4744
Sijainti
Event horizon
Olisiko jo korkea aika pelastaa Rata-SM tuomalla vaikkapa TCR sarja kaudelle 2020? Autoista rupeaa olemaan Euroopassa jo tarjontaa reilusti sekä käytettynä että uutena. Kyllä sitä mieluummin seuraa sarjaa missä ajetaan oikean ja nykyaikaisen auton näköisillä kilpureilla, kuin nykyisien sarjojen hivenen koomisen näköisillä vehkeillä. Luulisi maahantuojienkin innostuvan sarjasta, jos saataisiin hyvällä TV näkyvyydellä oleva tasaväkinen sarja. Merkki ja mallitarjontaa kyllä piisaa:
Jos jotain tuollaista lanseerattaisiin, niin sen tarvitsisi lähteä kuskien/tiimien itsensä julkituomasta mielenkiinnosta. Mikään AKK:n ylhäältäpäin framille tuoma uutuus ei ole toiminut. Ei toiminut Turbo1600, ei FIN R 1400 eikä oikeastaan mikään muukaan. V8 Thunderkin on nykyään enempi Baltian maissa ajettava sarja, joka käy kerran kaudessa näyttäytymässä Suomessa. Porsche GT3:n määrä on vähennyt parhaista vuosista radikaalisti. Viime suvena taisi jossain kisassa olla kolme tai neljä autoa viivalla.

Parempi kuin AKK antaisi kaikkien kukkien kukkia eikä olisi joka käänteessä pistämässä kapuloita rattaisiin mm. teknisillä rajoituksilla.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Jos jotain tuollaista lanseerattaisiin, niin sen tarvitsisi lähteä kuskien/tiimien itsensä julkituomasta mielenkiinnosta. Mikään AKK:n ylhäältäpäin framille tuoma uutuus ei ole toiminut. Ei toiminut Turbo1600, ei FIN R 1400 eikä oikeastaan mikään muukaan. V8 Thunderkin on nykyään enempi Baltian maissa ajettava sarja, joka käy kerran kaudessa näyttäytymässä Suomessa. Porsche GT3:n määrä on vähennyt parhaista vuosista radikaalisti. Viime suvena taisi jossain kisassa olla kolme tai neljä autoa viivalla.

Parempi kuin AKK antaisi kaikkien kukkien kukkia eikä olisi joka käänteessä pistämässä kapuloita rattaisiin mm. teknisillä rajoituksilla.
Totta tämä. Ihan sama mitä kanakoppeja on tarjolla, kun ne ei juuri ketään kiinnosta, ei kilpailijoita, ei yleisöä. Kotimainen rata-autoilu on ja pysyy pienen harrastelijapiirin ilona eikä kiinnosta suurta yleisöä. Yleisöä saadaan paikalle vain jos tarjolla on ilmaista viinaa. Vaikka unohdetaan jo uskonnollisiin mittoihin noussut ilmastopelleily, niin nykyinen alati kasvavien kustannusten aikakausi ei kyllä innosta moottoriurheilusta kiinnostuneita ottamaan sitä ratkaisevaa askelta ja hommaamaan kalustoa. Normaaliin elämiseen menee omat ja varastetut. Sponsseja ei meinaa saada ilman hyvää menestystä ja näkyvyyttä. Kuitenkaan menestystä ja näkyvyyttä ei oikein tule ilman panostuksia. Jos tässä tilanteessa ollaan jo harrastelija tasolla esim. historikin luokissa, niin tilanne ei valoisampi voi olla sm-tasolla. Vai onko jossain rata-autoluokassa osallistujamäärä noussut viime vuosina? Jokkista ei lasketa. Se ei ole oikeaa rata-autoilua.:rolleyes:
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4487
Sijainti
Salo
Jos jotain tuollaista lanseerattaisiin, niin sen tarvitsisi lähteä kuskien/tiimien itsensä julkituomasta mielenkiinnosta. Mikään AKK:n ylhäältäpäin framille tuoma uutuus ei ole toiminut. Ei toiminut Turbo1600, ei FIN R 1400 eikä oikeastaan mikään muukaan. V8 Thunderkin on nykyään enempi Baltian maissa ajettava sarja, joka käy kerran kaudessa näyttäytymässä Suomessa. Porsche GT3:n määrä on vähennyt parhaista vuosista radikaalisti. Viime suvena taisi jossain kisassa olla kolme tai neljä autoa viivalla.

Parempi kuin AKK antaisi kaikkien kukkien kukkia eikä olisi joka käänteessä pistämässä kapuloita rattaisiin mm. teknisillä rajoituksilla.
Tämäpä juuri on se perusongelma. Perä perää on lanseerattu kustannuksiltaan suht arvokkaita kauppakassiluokkia ilman, että niille on varsinaisesti ollut tilausta kilpailijoiden suunnalta. Paljon hehkutettu Gran Turismokaan ei ole lähtenyt koskaan kunnolla lentoon, vaikka maailmalta vapautuu kalustoa jatkuvasti kiertoon kun luokkasäännöt muuttuvat.

AKK:n tietäen sellaista päivää tuskin tulee, että ko. luokan lähdöissä ajelisivat samalla viivalla Radicalit, Solution F-siluetit, Daytona Protot yms.

Mitä tulee TCR:ään, olisihan se "ihan kiva" jos Rata-SM olisi jotenkin relevantti autoteollisuuden trendien suhteen. Toisaalta, toisiko se kuitenkaan yhtään enempää perushannuja lehtereille kuin se, että rataa kiertää BMW E36 tai Sunbeam Imp.
 
Viimeksi muokattu:

Los Cojones

Avohoidossa
Liittynyt
26.2.2004
Viestit
588
Sijainti
Törnävä
Pahat kielet syyttivät jo parikymmentä vuotta sitten Rata-SM:ää "puuhasteluksi". Mitähän silloiset arvostelijat olisivat sanoneet sarjan tämän hetkisestä tilasta? :rolleyes: Jollain käsittämättömällä tavalla tämä The Grand Turismokin saatiin sössittyä...Viime vuosi oli ensimmäinen kerta vuosi kausiin, että en käynyt ainoassakaan osakilpailussa. Saa nähdä miten tulevana suvena käy.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4744
Sijainti
Event horizon
Tämäpä juuri on se perusongelma. Perä perää on lanseerattu kustannuksiltaan suht arvokkaita kauppakassiluokkia ilman, että niille on varsinaisesti ollut tilausta kilpailijoiden suunnalta. Paljon hehkutettu Gran Turismokaan ei ole lähtenyt koskaan kunnolla lentoon, vaikka maailmalta vapautuu kalustoa jatkuvasti kiertoon kun luokkasäännöt muuttuvat.

AKK:n tietäen sellaista päivää tuskin tulee, että ko. luokan lähdöissä ajelisivat samalla viivalla Radicalit, Solution F-siluetit, Daytona Protot yms.

Mitä tulee TCR:ään, olisihan se "ihan kiva" jos Rata-SM olisi jotenkin relevantti autoteollisuuden trendien suhteen. Toisaalta, toisiko se kuitenkaan yhtään enempää perushannuja lehtereille kuin se, että rataa kiertää BMW E36 tai Sunbeam Imp.
Daytona Protoja ei varmaan rantaudu koskaan Suomeen. Eipä niille juuri mitään käyttöä ole muuallakaan Euroopassa. V8 Star siluetit ja/tai Solution F siluetit on kyllä ihan käyttökelpoisia pelejä ihan nykyisilläkin säännöillä. Kuin myös eläköityneet NASCAR autot, jos vain joku sellaiseen viitsii rahojaan laittaa.
Radikaalien ongelma on siinä, että ne on aivan liian vikkeliä kilpailemaan käytännössä kuin pelkästään keskenään. Toki jos Suomeen saataisiin edes NEZ-sarjan puitteissa 15-20 Radicalia viivalle, niin en laittaisi lainkaan pahakseni. Mutta SS/GT-autojen sekaan ne ei vaan sovi. Uudemmat GT3 Porsaatkin on vähän liian nopeita.

Kalustoa tosiaan löytyy sekä Suomesta että maailmalta ihan joka makuun. Isompi ropleema on halukkaiden kuskien löytäminen ja toisaalta budjetin kasaaminen näille ajohaluisille kuskeille. Sponssirahan saanti ei ole ihan kakunpaloja ja ne joilla on sponssit/oma pinkka kunnossa suuntaavat jonnekin keskemmälle Eurooppaan ajelemaan.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Mutta SS/GT-autojen sekaan ne ei vaan sovi.
SS-autoja nyt sopii harvoin edes kahta sammalle kierrokselle, mutta miksei muka urheilu- ja henkilöautot voisi ajaa samoissa kisoissa? Erilaisia "prototyyppien" ja isojen matkailuvaunujen yhteislähtöjä on maailma täynnä.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4487
Sijainti
Salo
Viimeksi muokattu:

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
Nyt on julkaistu oikea kalenteri tuon vitsikalenterin sijaan:

Kalenteri 2019:
25.-26.5. Botniaring FIN
8.-9.6. Ahvenisto FIN
29.-30.6. Pärnu EST
24.-25.8. Kemora FIN
21.-22.9. Alastaro FIN
 
Ylös