Rata-SM 2019

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Vitsi on edelleenkin kemoran historikkien ja botniaringin rataäsämmien päällekäisyys. Tämä maakunta on liian pieni noille kahdelle.
Ei Botniaring ja Kemora oo samassa maakunnassa.

Rata-SM on muuten saanut uuden entistä lapsellisemman logon:



Toivottavasti oli ilmainen.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Nuo TGT:n kilpailusäännöt on yhä edelleen aivan suolesta. Jos voitat 1. lähdön niin saat 25 sekunnin pakollisen wash'n'gon 2. lähtöön ja vieläpä siten että kilpailun tuomaristo määrää koska sinne on tultava eikä niin että tiimi itse saa katsoa sen parhaan ikkunan tuolle varikkokäynnille. Mistä lähtien nopeudesta (vs. kanssakilpailijat) on tullut rangaistavaa?:thumbfh:
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4611
Sijainti
Salo
Nuo TGT:n kilpailusäännöt on yhä edelleen aivan suolesta. Jos voitat 1. lähdön niin saat 25 sekunnin pakollisen wash'n'gon 2. lähtöön ja vieläpä siten että kilpailun tuomaristo määrää koska sinne on tultava eikä niin että tiimi itse saa katsoa sen parhaan ikkunan tuolle varikkokäynnille. Mistä lähtien nopeudesta (vs. kanssakilpailijat) on tullut rangaistavaa?:thumbfh:
Eihän tuossa ole järjen häivääkään. Kuvaamallasi tavalla, jossa tiimi saisi itse päättää ajankohdan, toimisi TV:ssä. Sillä ehdolla että ohjaaja on hereillä.

Muutoin tuollainen tekee vain "kisasta" vaikean ja jopa rasittavan seurata.
 

Los Cojones

Avohoidossa
Liittynyt
26.2.2004
Viestit
588
Sijainti
Törnävä
Ei Botniaring ja Kemora oo samassa maakunnassa.
Mutta sama yleisö ja osittain varmasti myös toimitsijat näissä kilpailuissa käy.


Vitsi on edelleenkin kemoran historikkien ja botniaringin rataäsämmien päällekäisyys. Tämä maakunta on liian pieni noille kahdelle. Toisen on poistuttava. :wall:
Mutta suurin vitsi taitaa olla se, että Kurikassa on kaksi SM-kisaa päällekkäin samana viikonloppuna Rata-SM (Jurva) ja Rallicross-SM (Jalasjärvi). Tässä ei ole järjen häivääkään.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Ei Botniaring ja Kemora oo samassa maakunnassa.
Hups. Kemora on kyllä niin likellä rajaa, että se oikeastaan haisoo, maistuu ja tuntuu Etelä-Pohjanmaalle.

Mutta sama yleisö ja osittain varmasti myös toimitsijat näissä kilpailuissa käy.

Mutta suurin vitsi taitaa olla se, että Kurikassa on kaksi SM-kisaa päällekkäin samana viikonloppuna Rata-SM (Jurva) ja Rallicross-SM (Jalasjärvi). Tässä ei ole järjen häivääkään.
Juuri näin se on. Kemoraan tosin toimitsijoita tulee pohjoisen suunnasta aika paljon, mutta ei se paljoa lämmitä. Mitä se porukka siellä AKK:ssa oikein tekee? Melekosen puusilimäistä porukkaa, kun ei osaa kisakalenteria katsoa, vaikka ovat itse sitä olleet tekemässä. :nope:
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472
Olisiko jo korkea aika pelastaa Rata-SM tuomalla vaikkapa TCR sarja kaudelle 2020? Autoista rupeaa olemaan Euroopassa jo tarjontaa reilusti sekä käytettynä että uutena. Kyllä sitä mieluummin seuraa sarjaa missä ajetaan oikean ja nykyaikaisen auton näköisillä kilpureilla, kuin nykyisien sarjojen hivenen koomisen näköisillä vehkeillä. Luulisi maahantuojienkin innostuvan sarjasta, jos saataisiin hyvällä TV näkyvyydellä oleva tasaväkinen sarja. Merkki ja mallitarjontaa kyllä piisaa:

Alfa Romeo Giulietta
Audi RS3
Honda Civic
Hyundai i30
KIA Cee`d
LADA Vesta
Opel Astra
Peugeot 308
Renault Megane
SEAT Cupra
Subaru WRX
Volkswagen Golf

ja tälle vuodelle uusina tulokkaina saataville tulee FIAT Tipo, Lynk&Go 03 ja Renault Megane. Plus Toyota on vilautellut Corolla TCR protoaan jo yleisölle.
AKK:n lajipäällikkö Pekka Säynevirralta kysyttiin uusimmassa VM:ssä, koska GT4 kalustoa voitaisiin nähdä suomessa?
- En pidä sitä mahdottomana ajatuksena. Uskon, että yksistään SM-tasolla luokka ei kanna, mutta meiltä voisi löytyä 2-5 tahoa, jotka voisivat pyörittää sarjan autoja NEZ tasolla. SRO GT4 on ollut meillä pohjoismaisissa kokouksissa puheenasteella ja Ruotsissa sarja on jotenkin voimissaan. Ei SRO GT4 ole missään tapauksessa olan kohautuksella ohitettava asia, kuten ei vakioautojen TCR luokkakaan. jota ei voi tulevaisuuden suunnitteluissakaan ohittaa. Rata-autoilun koppiautoluokista juuri kyseiset luokat ovat mielenkiintoisia ja kiehtovia
Jos homma etenee äkkiä, SRO GT4 sarjaa voitaisiin ajaa NEZ arvolla kisa tai kaksi Suomessa aikaisintaan 2020
 
Viimeksi muokattu:

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
AKK:n lajipäällikkö Pekka Säynevirralta kysyttiin uusimmassa VM:ssä, koska GT4 kalustoa voitaisiin nähdä suomessa?
Jos homma etenee äkkiä, SRO GT4 sarjaa voitaisiin ajaa NEZ arvolla kisa tai kaksi Suomessa aikaisintaan 2020
Suomesta löytyy vajaa kourallinen tahoja, joilla on paalua investoida TCR ja/tai GT4 kalustoon. Ja jotta homma toimisi, niin ruudukossa pitäisi olla toista kymmentä autoa per lähtö. Ei tuu onnistuun. Enää ei GT3 Possujakaan riitä ruudukkoon eikä ole kyse siitä etteikö autoja olisi. Ne ovat vain henkilöillä, joita ei kiinnosta kisaaminen SM-tasolla.
 

Los Cojones

Avohoidossa
Liittynyt
26.2.2004
Viestit
588
Sijainti
Törnävä
Rata-SM käynnistyy huomenna Botniaringillä - 42 Legendsiä ja muut sarjat. Sikäli merkittävä vuosi, että vuodesta 1980 suomalaisessa rata-autoilussa mukana ollut Formula Ford saatiin nyt tapettua.
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
Kotimaisen kaluston määrä on mielenkiintoinen aihe vaikkei sillä olekaan mitään korrelaatiota gridien kokoihin. Osaako kukaan sanoa paljonko täällä on minkäkin luokan kalustoa? Olettaisin että eniten on enduranceautoja, erilaisia (samaan lähtöön yhdistämiskelpoisia) hissekoppiautoja ja legendsejä. FFn tilasta niin VM 11/18 Lehdon FF testijutussa oli maininta että Duratec löytyy yli 10kpl ja Zetec n. 30kpl. Näistä +40kpl massasta gridiin olisi siis rahoituksen saanut kasattua ilmeisesti yksi halukas osallistuja. VMn jutun lopussa myös sanottiin että FF kausi maksaa about saman kuin karting SM kiertäminen. Kartingissa SMssa taittaa "muutaman" laihan vuoden jälkeen olla taas mukana jopa kourallinen kuljettajia, suurin massa kai X30 puolella. Edellisen VMn rata-aiheset jututkin oli ihan ok vaikkei niissä mitään uutta dramaattista tainnut kenellekään tulla ilmi.

Offtopic: osaako joku sanoa mikä on perus FF (duratec/zetec) auton paino (tai min paino) ilman kuljettajaa entä legendsin, eli paljonko näissä luokissa kuljettaja saa painaa jotta pysytään alle kuski+auto min painon? Voiko tässä olla yksi syy että minipainojen takia kuljettajiksi kelpaa vain max mopoikäiset tai alle.
 
Viimeksi muokattu:

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Eka kisa ajettu kenenkään huomaamatta ja TGT-lähdöissä viivalla oli myös yksi täällä kovasti kaipailtu TCR-auto.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11233
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Eka kisa ajettu kenenkään huomaamatta ja TGT-lähdöissä viivalla oli myös yksi täällä kovasti kaipailtu TCR-auto.
Tosiaan onnistuivat. Tänään löysin tulosluettelot ja näemmä Toni Ruokonenkin ollut ajamassa. Menestynyt muisto niiltä ajoilta kuin rata-SM ylitti uutiskynnyksen!

Onkohan kisoissa ollut paikalla yhtään toimittajaa?? Jos on, niin mitä ovat tehneet??
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4611
Sijainti
Salo
Löytyihän se tulosluettelo vähän kaivamalla. Voisiko sanoa, että parempaan suuntaan on menty kun TGT:n kakkoslähdössä on seitsemän autoa ylittänyt maaliviivan ja kuusi samalla kierroksella...
 

Los Cojones

Avohoidossa
Liittynyt
26.2.2004
Viestit
588
Sijainti
Törnävä
Viimeksi muokattu:

Fenomenal

Well-known member
Liittynyt
21.11.2016
Viestit
79
Joo, ja toisaalta kun erot 1-2-3 sijojen välillä ovat 17 ja 40 sekuntia noin lyhyessä lähdössä, varsinaisesta 'pack racingistä' ei voitane puhua.
Aika-ajoissa jo erot nähtävissä. Paalu puolentoista sekunnin erolla kakkoseen. Kuudes jäi jo 4 sekuntia ja viimeinen eli kymmenes 10 sekunttia.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26890
Ahvenistolla tuli käytyä ihoa käristämässä. Ei osunut sadekuuroja kisa-aikaan. Legends-lähdöissä hyvät kisat tietty ja bemaritkin ihan ok. Formuloilta olisin odottanu tasaisempaa vääntöä. Oiskohan ollu yleisöä hiukan enemmän kuin viime vuonna. Huvitti että huomisen päivälippu maksaa 15€ (tänään kympin). Yksi lähtö enemmän huomenna mut toisaalta legendsit ajoi tänään kahdesti. Hyvään tahtiin meni päivä läpi: 6 kisalähtöä 3,5 tunnissa.

Legends: 40 autoa
BMW: 17
V1600: 17
Formulat: 10
GT: 8

Tauko-ohjelmana oli imitaattori :rolleyes:
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11233
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Sunnuntain vietimme Ahvenistolla. Kuudessa tunnissa seitsemän lähtöä...

Bemut tietysti menneisyyden kauraa, mutta varsin viihdyttävät lähdöt saivat aikaan, V1600-lähdöissäkin yrityksen makua, Sami Talvitie yllätti meikäläisen ylivoimallaan.

Formulalähdössä mentiin lujaa, mutta ohitukset olivat kortilla. Noh, broidini inttikaveri sentään vanhalla Dallarallaan loppupuolella kuittasi Hannuksen Tatuusin.

Muutoin tuollainen tekee vain "kisasta" vaikean ja jopa rasittavan seurata.
Oli sitten täsmalleen oikea ennuste Gran Turismosta. Ilmeisesti nopein voitti, mutta muuten kisa oli hankalaselkoinen. Ja patatylsä. Camaro ja Mersu sentään kerran iskueläisyydellä... Ja oikeasti seitsemän toimivaa autoa - ennätysmäistä - ja ainoastaan yksi liikkuva shikaani.

Parasta kilvanajoa tarjosivat sitten Legendsit - ja dramatiikkaakin yli tarpeen ekalla lähtöyrityksellä.

Makkaraperunat olivat todella hyvät, katsojia säälittävän vähän.
 
Ylös