Gilles Villeneuve onnettomuus ?

No Fear

Well-known member
Liittynyt
15.10.2001
Viestit
51
Sijainti
Turku
Tuosta Rennan kolarista vielä sen verran että todellista syytä onnettomuuteen ei oikeastaan löytynytkään. Mustalaatikko ei antanut osviittaa teknisestä viasta, paras johtolanka kolarin syyhyn on kuulemman lokin kokoinen lintu joka makasi kuolleena radalla juuri ennen kurvia jossa Renna menetti hallinnan.

....ja tosiaan on isku ollut aika moinen....auto on lentänyt masu edellä päin tuki tolpaa ja katkennut ohjaamon kohdalta kahtia.
 

Ilesoft

Active member
Liittynyt
26.9.2005
Viestit
36
Sijainti
Stadi
Muistellaan muutamia asioita, vaikka vanhoja juttuja ovatkin.

Villeneuven ja Pironin onnettomuudet olivat aikalailla samanlaisia.

Villeneuve yritti ohittaa jäähdyttely/lämmittelykierroksella olevaa Massia ulkomutkan puolelta, mutta Mass sattuikin väistämään suoraan eteen. Videolta ei paljoa näe, mutta voltit huomioonottaen voi todeta että Villeneuven Ferrari lähti lentoon törmäyksestä. Auto putosi perä edellä nurmelle ja heitti voltin etuperin osuen nokka edellä maahan. Koko auton etuosa romuttui osumassa ja seuraavan voltin aikana Villeneuve lensi ulos autosta penkki mukanaan. Sid Watkinsin kirjotelmien mukaan Villeneuve oli elossa kun lääkintämiehet tulivat paikalle, mutta laajentuneet pupillit osoittivat niskavammaa.

Pironilla oli jo nopein kierros hallussaan Hockenheimilla, kun törmäsi Prostin Renaultiin vesisuihkun läpi. Pironin Ferrari kimposi samalla tavalla ilmaan kuin Villeneuven, mutta kuljettaja pysyi autossa volttien aikana. Sid Watkins kirjoittaa että Pironin irroittamiseen meni melkein puoli tuntia, mutta hänen pahoin murtuneet jalkansa saatiin vielä korjattua jonkinlaiseen kuntoon.

Palettin onnettomuudesta Watkins kirjoittaa ettei tulipalolla ollut paljoa vaikutusta asiaan. Watkinsin mukaan Palettilla ei tuntunut enää pulssia kun lääkintämiehet saapuivat paikalle, ja hänen pupillinsa olivat laajentueet. Osellan ohjaamo oli niin pahoin murskaantunut, että Palettin irroittamiseen kului melkolailla aikaa. Sairaalan ilmoittama kuolemaan johtanut syy oli ohjauspyörän ja kojelaudan aiheuttamat ruhjeet rinnan ja vatsan alueilla.

Mitä Earnhartin onnettomuuteen tulee, niin törmäys valliin ei todellakaan näytä tavanomaista NASCAR törmäilyä pahemmalta. Osuma kuitenkin sattui sellaisessa kulmassa että kuljettajan pää retkahti eteenpäin murtaen niskanikaman ja kallonpohjan. NASCARisshan oli jo kuluneella kaudella otettu käyttöön HANS-mallisia niskatukia jotka estävät pään retkahtamisen eteenpäin. Sellainen tuki olisi varmasti voinut pelastaa Earnhartin hengen.

Watkinshan kirjoitti muutama vuosi sitten tuon HANS-niskatuen puolesta, että suurin osa nykyisistä autourheilussa sattuvista vakavista loukkaantumisista on juuri noita kallonpohjan tai niskan murtumia. Autojen polttoainetankit ovat melkolailla kestäviä, eikä törmäyksissä pääse syttymään hallitsemattomia tulipaloja. Ohjaamotkin ovat kehittyneet niin lujiksi etteivät anna paljoakaan periksi, jottei kuljettaja ruhjoudu ohjaamoon. Siitä periksiantamattomuudesta juuri johtuu se, että kovissa kiihtyvyyksissä auton pysähtyessä kuljettaja pyrkii jatkamaan matkaa. Turvavyöt pysäyttävät muun kropan etenemisen, mutta pää kypärän lisäpainon kanssa pääsee retkahtamaan.
 

Rip3

Well-known member
Liittynyt
25.12.2005
Viestit
611
Sijainti
Vaasa
Gilles Villeneuven kuolemasta 25 vuotta

F1-sarja menetti 25 vuotta sitten supertähtensä, kun kanadalainen Gilles Villeneuve sai surmansa Belgian Zolderin kilpailun aika-ajoissa. Ferraria ajanut Villeneuve törmäsi Jochen Massin March-autoon ja lensi autostaan päin reuna-aitaa. Hän menehtyi vammoihinsa myöhemmin sairaalassa.

Villeneuven leski Joann Villeneuve muistelee La Presse-lehden haastattelussa, ettei tuolloin uskonut tapahtunutta todeksi. Hän näki Gillesin saavan ensiapua ja koki hänet yhä eläväksi, kun Gillesin sydän lakkasi lyömästä. Joann muistaa yhä elämänsä kamalimman päivän tapahtumat tarkasti ja muistaa jopa miten oli tuona kauheana päivänä pukeutunut. Hän muistaa myös, miten ihmiset tulivat tukemaan häntä ja millaisia lohdutuksen sanoja hän tuona päivänä kuuli.

Joann Villeneuve ei osannut vuonna 1982 tiedostaa, millaisen legendan Gilles oli itsestään luonut. Ybä tänäkin päivänä Gíllesin muisto merkitsee monille paljon, vaikka urallaan hän ei voittanut edes maailmanmestaruutta. Gillesin ja Joannin poika Jacques Villeneuve voitti F1-mestaruuden 1997 ja vei isänsä työn tavallaan päätökseen. Joann ei aviomiehensä kuolemasta huolimatta vastustanut, kun Jacques kertoi haluavansa ryhtyä kilpa-ajajaksi. Joann on aina halunnut antaa lastensa päättää itse, mitä he haluavat elämässään tehdä.

Ferraria 1977-82 ajanut Gilles Villeneuve kuoli 30-vuotiaana. Urallaan hän saavutti MM-hopeaa vuonna 1979 sekä kuusi F1-osakilpailuvoittoa. Jacques Villeneuve, 36, ajoi F1-sarjassa vuosina 1996-2006 voittaen maailmanmestaruuden sekä 11 osakilpailua. Ennen siirtymistään F1-sarjaan Jacques Villeuve voitti 1995 CART-mestaruuden sekä INDY 500-kilpailun.
 

Mediaprofeetta

Well-known member
Liittynyt
6.3.2007
Viestit
3579
Sijainti
____________
Miksi Villeneuvea pidetään yhtenä lajin historian parhaista kuljettajista? Ilmeisesti mies oli siis juuri nousemassa lajin huipulle vai mitenkä?

editoidaan vielä sen verran että lähinnä siksi kysyn tätä kun Villeneuve ei koskaan voittanut edes maailmanmestaruutta, ja yleinen mielipide formulapiireissä tuntuu olevan, että ilman mestaruutta et voi olla legenda. Poikkeus vahvistaa säännön?
 
Viimeksi muokattu:

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Mediaprofeetta sanoi:
Miksi Villeneuvea pidetään yhtenä lajin historian parhaista kuljettajista? Ilmeisesti mies oli siis juuri nousemassa lajin huipulle vai mitenkä?

editoidaan vielä sen verran että lähinnä siksi kysyn tätä kun Villeneuve ei koskaan voittanut edes maailmanmestaruutta, ja yleinen mielipide formulapiireissä tuntuu olevan, että ilman mestaruutta et voi olla legenda. Poikkeus vahvistaa säännön?
G.Villeneuve on mielestäni koko lajin historiassa jotain aivan erityistä, lähes sanoinkuvaamatonta. Miehen taidot, asenne, luonne, vilpittömyys, hyväsydämisyys, pelottomuus, mieletön taistelutahto....

Kukaan ei mielestäni edusta paremmin aitoa, lahjomatonta, raakaa ja rehellistä kilpa-autoilua, kuin pieni kanadalainen, joka ei kuole koskaan.

Hänen vertaistaan tuskin koskaan enää näemme.

http://www.ventisetterosso.com/
 
Liittynyt
21.2.2003
Viestit
785
Sijainti
Lapinlahti
Black Leopard sanoi:
G.Villeneuve on mielestäni koko lajin historiassa jotain aivan erityistä, lähes sanoinkuvaamatonta. Miehen taidot, asenne, luonne, vilpittömyys, hyväsydämisyys, pelottomuus, mieletön taistelutahto....

Kukaan ei mielestäni edusta paremmin aitoa, lahjomatonta, raakaa ja rehellistä kilpa-autoilua, kuin pieni kanadalainen, joka ei kuole koskaan.

Hänen vertaistaan tuskin koskaan enää näemme.

http://www.ventisetterosso.com/

Omasta mielestäni Villeneuve on historian yliarvostetuin kuski, hänestä tehtiin legenda koska hän sattui kuolemaan nuorena Ferrarin ratissa. Tilastoja vertailemalla voidaan todeta, että Villeneuve otti turpaansa useampana vuonna tallikaverilleen kuin antoi!
 

Ovaali

Well-known member
Liittynyt
18.2.2007
Viestit
341
Mossi Superstar sanoi:
Omasta mielestäni Villeneuve on historian yliarvostetuin kuski, hänestä tehtiin legenda koska hän sattui kuolemaan nuorena Ferrarin ratissa. Tilastoja vertailemalla voidaan todeta, että Villeneuve otti turpaansa useampana vuonna tallikaverilleen kuin antoi!
Kilpa-autoilussa on kyse niin paljon muustakin kuin pelkästä nopeudesta.

G. Villeneuve ei todellakaan ole kaikkien aikojen NOPEIN kuljettaja, mutta hänessä oli karismaa kaikenmaailman robotti-räikkösten edestä.
Gilles ei ollut mikään tekninen lahjakkuus kuskina. Sen sijaan hän ajoi autoa suurella intohimolla ja nautiskellen, ja tämähän oli selvästi nähtävissä miehen otteista radalla. Parhaimmillaan mies miestä vasten - ei yksin körötellessä kierroksesta toiseen.



Mitä näihin onnettomuuksiin tulee, niin olen niitä tietysti video pätkiltä nähnyt paljon,usein järkyttyen.
Pahimman näköinen onnettomuus on mielestäni Greg Mooren kuolonkolari Fontanan ovaalilla. Pahinta siinä oli se, ettei sen onnettomuuden nähdessään jää kahta epäilystä siitä kuinka pahasti onnettomuudessa kävi. Ei mitään mahdollisuuksia selvitä.
Se oli järkyttävän näköinen, kertakaikkiaan väkivaltainen onnettomuus.

Toki myös Gillesin onnettomuus on hirveää katsottavaa.
 
Liittynyt
21.2.2003
Viestit
785
Sijainti
Lapinlahti
Ovaali sanoi:
Kilpa-autoilussa on kyse niin paljon muustakin kuin pelkästä nopeudesta.

G. Villeneuve ei todellakaan ole kaikkien aikojen NOPEIN kuljettaja, mutta hänessä oli karismaa kaikenmaailman robotti-räikkösten edestä.
Gilles ei ollut mikään tekninen lahjakkuus kuskina. Sen sijaan hän ajoi autoa suurella intohimolla ja nautiskellen, ja tämähän oli selvästi nähtävissä miehen otteista radalla. Parhaimmillaan mies miestä vasten - ei yksin körötellessä kierroksesta toiseen.
Totta turiset enkä väitäkkään vastaan.... Mutta ihme hypetys Gilesistä on mennyt minun mielestä överiksi. Jannu oli varmaan intohimoinen kuljettaja, vähän niin kuin Holmesin John pillu hommissa, mutta loppu peleissa huonostihan siinä kävi kummallakin.... Mutta onhan niitä tehty legendoja huonommistakin kavereista:ahem: :ahem: :ahem: :ahem:
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Jotain hyvin olennaista kertoo se, että jopa itse Enzo Ferrari, joka normaalisti piti kuljettajia järjestään lähestulkoon välttämättömänä pahana - kenestä tahansa olikin kysymys - oli enemmän kuin vakuuttunut ja haltiossaan Gillesin taidoista ja asenteesta. Ja sama on tilanne kun on kysytty mielipidettä keneltä tahansa Villeneuven kilpakumppanilta radalta Alain Prost, Niki Lauda, Keke Rosberg, Rene Arnoux, Jody Scheckter......muutamia mainitakseni.
 

*wruuum*

Well-known member
Liittynyt
24.11.2001
Viestit
712
Gilles tosiaankin oli ja on edelleenkin jotain mystistä ja mielestäni arvostus on ansaittu ajamalla ja asenteella, ei kuolemalla.

Metodeja ja harjoitus menetelmiä joita Gilles käytti parantaakseen ajamistaan, käytetään ja niistä kuulee vielä tänäkin päivänä. Itse käytän harjoittelussa aktiivisesti Gillesin suosimia metodeja. Hän ei niitä kehittänyt, mutta en tiedä ketään historiassa ennen häntä, joka niitä olisi käyttänyt.

Kertoo jotain miehen asenteesta kilpa-autoilua kohtaan. :alppu:
 

Oho

Senile membrane
Liittynyt
3.1.2000
Viestit
2357
Sijainti
Lounaalla
Black Leopard sanoi:
Jotain hyvin olennaista kertoo se, että jopa itse Enzo Ferrari, joka normaalisti piti kuljettajia järjestään lähestulkoon välttämättömänä pahana - kenestä tahansa olikin kysymys - oli enemmän kuin vakuuttunut ja haltiossaan Gillesin taidoista ja asenteesta.

Kuitenkin Ferrarin toimintatapojen tähden Villeneuve oli lähdössä Ronzon putiikkiin McLarenille seuraavaksi kaudeksi, sopimus oli jos ei allekirjoitettu niin kirkossa kuulutettu.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Joo, McLaren-sopimus oli vahvasti ilmassa. Syy Ferrarilta poistumiseen olisi ollut se, että talli ei tuohon aikaan pitänyt kuskeja kurissa. Gilleshän oli noudattanut tallimääräyksiä omaksi tapoioksi kaudella 1979 kun se oli alun alkaenkin ollut suunnitelma ja siitä oli yhteisesti sovittu. Sitten kun kaudella 1982 Imolassa tallikaveri Pironi ei pysynyt ruodussa ja Ferrarin tuollainen tallijohto ei reagoinut asiaan millään tavalla, ei Gilles voinut tätä toimintaa hyväksyä. Gilles hyväksyi täysin tallimääräykset ja oli valmis tekemään kaikkensa tallin eteen, mutta mies edellytti samaa myös muilta tallin jäseniltä.
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
de Cesaris sanoi:
Ongelma ratkaistu! Juokset lähimpään videodivariin ja etsit käsiisi Sallittu/K-12 leimoilla varustetun vanhan Suomi VHS julkaisun nimeltään Speed Fever. Takakansi kertoo mm. seuraavaa:

NURBURGRING: Ainoa autenttinen kuvasarja Niki Laudan hengenvaarallisesta kolarista.
KYALAMI, ETELÄ-AFRIKKA: Tom Prycen ja kenttäavustajan kuolema yli 200 km/h. kiitävän auton uhreina.
POHJOIS-CAROLINA, USA: Vuosisadan jännittävimmät romuautokilpailut.
ZANTVOORT, HOLLANTI: Roger Williamson palaa kuoliaaksi, vaikka hänen ystävänsä David Purley yrittää epätoivoisesti pelastaa häntä.
JA PALJON MUUTA KILPARATAJÄNNITYSTÄ UPEAN SIDNE ROMEN yhteennitomana!

Jeps.. jeps... kirjoitusvirheet eivät minun käsialaani vaan ihan sitä itseään. Huonoa makua tuottajilta paikoitellen kenties, mutta muutoin hyvä video 70-luvun lopun F1-kisoista kiinnostuneille, tosin ei kai heikkohermoisille silti, vaikka K-12 onkin.

Itseltä tämä dokumentti löytyy... Se miksi Gillesin kolarissa oli niin huono kuvaus johtui osalta myös siitä, että se taisi tapahtua jossain harjoituksissa.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Kappas, paluuaikeista McLarenille en tiennytkään. Sen sijaan huhuja Villeneuven siirtymisestä Williamsille kaudelle 1983 muistan lukeneeni. Taisipa olla ouhe jopa esisopimuksesta. Onko tuossa ollut mitään perää, sitä on vaikea sanoa.

Lehti oli VM.
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Mossi Superstar sanoi:
Omasta mielestäni Villeneuve on historian yliarvostetuin kuski, hänestä tehtiin legenda koska hän sattui kuolemaan nuorena Ferrarin ratissa. Tilastoja vertailemalla voidaan todeta, että Villeneuve otti turpaansa useampana vuonna tallikaverilleen kuin antoi!
Ennen vanhaan juuri aika-ajot kertoivat suhteellisen paljon itse kuljettajan nopeudesta. Päinvastoin kuin Ovaali väittää Gilles oli tunnettu myös raa-asta nopeudesta taislelijaluonteensa lisäksi, joskus ero tallikaveriin saattoi olla aika-ajoissa käsittämättömät 1-1,5 sekuntia, sen sijaan hän oli yltiöpäinen ja virheherkkä kisapituuksilla. Aika-ajo tilastosta nähdään, että Gilles oli tallikaveriaan hitaampi vain ensimmäisellä kokonaisella kaudellaan.

-78: 5-11 (Reutemann)
-79: 8-7 (Scheckter)
-80: 13-1 (Scheckter)
-81: 10-5 (Pironi)
-82: 4-0(1) (Pironi)

Tottahan toki Gillesin esitykset radalla olivat monesti tavallisesta poikkeavaa, kun kaapista löytyy kaikki Gillesin F1-kilpailut on ollut mahdollista nähdä se potentiaali mikä hänellä oli. Gilles ehti ajaa F1:ssä vain reilun 4-vuotta, samanssa ajassa mm. Senna ja Kimi eivät saavuttaneet sen enempää vaikka molemmat olivat äärettömän lahjakkaita ja nopeita. Se on sitten aivan toinen juttu olisiko Gillesistä koskaan edes tullut mestaria, Gillesin intohimo oli ajaminen, ei mestaruudet. Pelkkiä tilastoja katsomalla Gilles ei näytä mitenkään erikoiselta, mutta ei näytä Kimikään.

Gillesin huhuttiin siirtyvän joko Mclarenille tai Williamssille vuonna -83, mutta sopimusasioissa oli tuskin kovin pitkälle vielä ehditty, koska siirtohuhut aiheuttaneen Imolan tapahtumien ja Zolderin onnettumuuden välillä oli vain 2 viikkoa.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös