Gilles Villeneuve onnettomuus ?

kraatu

Well-known member
Liittynyt
9.6.2001
Viestit
271
<small>[ 30-12-2003, 16:48: Message edited by: kraatu ]</small>
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
Charlie:
Kuten tuon linkinkin takaa voi lukea, Purley kunnostautui yrityksessään pelastaa Roger Williamson palavasta autosta Zandvoortissa vuonna 1973. Kyseisen onnettomuuden video on muuten harvinaisen turhauttavaa katseltavaa; Purley olisi vaikka valmis hyppäämään itsekin liekkeihin, kaikki muut vain seisovat tumput suorina tekemättä juuri mitään. Itsellekin tulee varsin voimaton olo kun katsoo Purleyn epätoivoisia yrityksiä sammuttaa tulipalo ja kääntää auto. Miehen turhautuminen tilanteen toivottomuuden havaitsemisen jälkeen on enemmän kuin ymmärrettävää.
Täysin samaa mieltä.. Saamarin tunari ratamiehet. ja muut kuskitkin vaan ajavat ohi.. Todellista sankaruutta Purleyn osalta! Muistaisin ainoastaan Sennan kerran tehneen hiukan vastaavaa kun joku ajoi kovaa ulos. Joskin kuljettaja ei muistaakseni kuitenkaan loukkaantunut pahasti.. Oliko myös Irvine? repimässä Burtia sieltä rengas kasasta
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Senna pysähtyi Erik Comasin ajettua ulos Belgian GP:n perjantain harjoituksissa kaudella 1992. Tokkopa Ayrtonkaan olisi pysähtynyt jos kyseessä olisi ollut kisa. Comas ei tuossa tilanteessa loukkaantunut juurikaan. Mutka oli se sama Blanchimont, missä Burtikin ajoi ulos. Comasin auto oli vain singonnut takaisin radalle ja sen kone kävi vielä Sennan päästessä paikalle.
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
pmv:
Senna pysähtyi Erik Comasin ajettua ulos Belgian GP:n perjantain harjoituksissa kaudella 1992. Tokkopa Ayrtonkaan olisi pysähtynyt jos kyseessä olisi ollut kisa. Comas ei tuossa tilanteessa loukkaantunut juurikaan. Mutka oli se sama Blanchimont, missä Burtikin ajoi ulos. Comasin auto oli vain singonnut takaisin radalle ja sen kone kävi vielä Sennan päästessä paikalle.
Vaikka Senna olikin kylmäverinen kisailija,minusta hän silti kykeni välittämään muista kuskeista ja tekemään radikaaleja päätöksiä. Joten uskon että hän olisi tehnyt jopa saman kisassa..
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
FO110K:
Bobakki:
Oldezkin varmaan autokoulun käyneenä tietää, ettei rengas jarruta kovin hyvin kun se on lukittunut. Sumin auton takajarruista petti joku osa, minkä seurauksena ne lukittuivat ja seuraukset olivat niin pahat kuin nähtiin. Vaan totta on sekin, että Irvineä tavoitellessaan Schumacher missasi jarrutuspaikan ja olisi todennäköisesti ajanut mutkan leveäksi ilman vikaakin.
eikös siinä käynyt niin, että schumin takajarruihin tuli vika josta sysstä ne hävisivät (savu tulee vain etupyöristä)
Kun MSc tuon huomasi, niin hän jrrutti täysillä, tässä tapauksessa vain eturenkailla... jokin ilmausruuvi muistaakseni petti takapäässä...
Hmh. Niin onkin. Kun mun muistiin ei kerran voi luottaa, niin palaanpas vielä asiaan kun pääsen kotia arkistojeni ääreen.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Bobakki:
Hmh. Niin onkin. Kun mun muistiin ei kerran voi luottaa, niin palaanpas vielä asiaan kun pääsen kotia arkistojeni ääreen.
Ei kai sitä armeijan koneilta foorumia käytellä. Mitäs käytöstä tuo tuommonen on? :D
Ett silleen!!!!!!!!
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
bigbear:
pmv:
Senna pysähtyi Erik Comasin ajettua ulos Belgian GP:n perjantain harjoituksissa kaudella 1992. Tokkopa Ayrtonkaan olisi pysähtynyt jos kyseessä olisi ollut kisa. Comas ei tuossa tilanteessa loukkaantunut juurikaan. Mutka oli se sama Blanchimont, missä Burtikin ajoi ulos. Comasin auto oli vain singonnut takaisin radalle ja sen kone kävi vielä Sennan päästessä paikalle.
Vaikka Senna olikin kylmäverinen kisailija,minusta hän silti kykeni välittämään muista kuskeista ja tekemään radikaaleja päätöksiä. Joten uskon että hän olisi tehnyt jopa saman kisassa..
Ei varmaan Comasin tapauksessa ois kisaansa keskeyttänyt? Jossain pahan näköisessä tulipalotilanteessa ehkä, siis sellaisessa josta olisi huomannut että kuljettaja ei selviä hengissä jos Senna ei olisi mennyt auttamaan. Sen verran armoton kilpailija Senna oli että kisan lopettamiseen hänellä oli varmasti suurempi kynnys kuin monella muulla.
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
En minäkään usko, että ainakaan tänä päivänä kukaan kuljettaja pysähtyisi kisassa auttamaan toista kuljettajaa, ainakaan jos kisaa ei ole keskeytetty. Nykyään on kuitenkin sen verran paljon (pätevää) ratahenkilökuntaa radan varrella, että yksittäinen kuljettaja ei paljon voi auttaa. Harjoituksissa jollain pitkällä radalla tilanne voisi ehkä tulla kyseeseen.

Ennen (lue 1973) kaikki oli toisin, radan varrella näytti seisoskelevan toinen toistaan avuttomampia toimitsijoita, ja niitäkin aika harvassa. Mitään ei tapahdu, vaikka auto kuskeineen palaa poroksi...
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Charlie:
En minäkään usko, että ainakaan tänä päivänä kukaan kuljettaja pysähtyisi kisassa auttamaan toista kuljettajaa, ainakaan jos kisaa ei ole keskeytetty. Nykyään on kuitenkin sen verran paljon (pätevää) ratahenkilökuntaa radan varrella, että yksittäinen kuljettaja ei paljon voi auttaa.
Niin, koska olette viimeksi nähneet että toinen kuljettaja on pysähtynyt ulosajotilanteessa auttamaan. Itselleni tulee viimeisenä mieleen Eddie Irvine Spassa. Tuolloin Eddiestä oli jopa hyötyä rengaskasan purkamisessa onnettomuusauton päältä, kun paikalla sattui olemaan täysin kädettömiä toimitsijoita.

Luulisin että ainakin kisassa on jopa kielletty muita pysähtymästä. Muiden pysähtyminenhän saattaa aiheuttaa lisää vaaratilanteita.
 

Aeuk

Well-known member
Liittynyt
29.1.2002
Viestit
1201
Charlie:
Nykyään on kuitenkin sen verran paljon (pätevää) ratahenkilökuntaa radan varrella ...
Ilmari:
Tuolloin Eddiestä oli jopa hyötyä rengaskasan purkamisessa onnettomuusauton päältä, kun paikalla sattui olemaan täysin kädettömiä toimitsijoita.
Tuo ylläolevien pätkien välinen ristiriita kai selittyy tyyliin:

"poikkeus vahvistaa säännön" ?

Tai sitten voisi sanoa, että ei ole asiat paljon muuttuneet (paikoin) toimitsijoiden suhteen? Ehh. Ei nyt sentään.
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Aeuk:
Charlie:
Nykyään on kuitenkin sen verran paljon (pätevää) ratahenkilökuntaa radan varrella ...
Ilmari:
Tuolloin Eddiestä oli jopa hyötyä rengaskasan purkamisessa onnettomuusauton päältä, kun paikalla sattui olemaan täysin kädettömiä toimitsijoita.
Tuo ylläolevien pätkien välinen ristiriita kai selittyy tyyliin:

"poikkeus vahvistaa säännön" ?

Tai sitten voisi sanoa, että ei ole asiat paljon muuttuneet (paikoin) toimitsijoiden suhteen? Ehh. Ei nyt sentään.
Kyllä mun mielestä ratahenkilökunta on nykyään eri tasolla kuin 10-30 vuotta sitten.

Irvine pysähtyi muuten kolaripaikalle siitä yksinkertaisesta syystä, että lensi itsekin kaiteisiin ja auto meni lunastuskuntoon. Siinä oli sitten hyvää aikaa mennä kaivamaan Burtia esiin renkaiden alta. Selvästi Eddie oli tuossa tilanteessa myös hieman shokissa/paniikissa, luuli kai aiheuttaneensa Burtille vakavan loukkaantumisen...

Edit: Voisiko joku muuten perustella, miksi nuo Span toimitsijat olivat niin "kädettömiä"? Se mitä itse muistan/videosta katson, niin kaivoivat Eddien kanssa autoa renkaiden alta sen minkä ehtivät. Eivätkä ne nippuihin sidotut isot rengaspinot mitään kovin kevyitä ole nostella. Auto oli sentään uponnut pitkälle renkaiden alle.

<small>[ 31-12-2003, 13:44: Message edited by: Charlie ]</small>
 

Aeuk

Well-known member
Liittynyt
29.1.2002
Viestit
1201
Jepjep ... en minä nyt tosissani väitä että toimitsijoiden taso olisi sama kuin vaikkapa 70-luvulla.

Ja kylläh, tuskinpa olisi Irvinekään pysähtynyt Burtin tilanteessa ellei olisi ollut siihen pakotettu (ei päässyt matkaa jatkamaan). Tosin myönnettäköön, että se Irvinen tempaus mennä auttamaan Burtia nosti miekkosen arvoa meikäläisen silmissä, ainakin jonkin verran.
 

Deimos

Well-known member
Liittynyt
6.12.2003
Viestit
114
Sijainti
404 Not Found
http://iloveracing.ru/files/burti/2001-bel-01.asf

Saman linkin laitoin joskus F1-videot-topikkiin, mutta pistetään tännekin...

Tuosta näkyy myös se, kun Eddie juoksee auttamaan ratavirkailijoita kaivamaan Burtia esiin rengaskasasta. Luultavasti jokainen kuljettaja tekisi samalla tavalla, jos aiheuttaisi noin hurjan onnettomuuden toiselle kuskille.

<small>[ 31-12-2003, 18:16: Message edited by: Deimos ]</small>
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Joo kuten Deimos sanoi, kuka tahansa ois tehnyt samoin kuin Eddie tuossa tilanteessa, kun oli itsekin jo keskeyttänyt.

Tiedättekö muuten miten paljon noita toimitsijoita koulutetaan nykyään? Siis saavatko he harjoitella esim. kuljettajan pelastamista autosta?
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Charlie:
Aeuk:
Charlie:
Nykyään on kuitenkin sen verran paljon (pätevää) ratahenkilökuntaa radan varrella ...
Ilmari:
Tuolloin Eddiestä oli jopa hyötyä rengaskasan purkamisessa onnettomuusauton päältä, kun paikalla sattui olemaan täysin kädettömiä toimitsijoita.
Tuo ylläolevien pätkien välinen ristiriita kai selittyy tyyliin:

"poikkeus vahvistaa säännön" ?

Tai sitten voisi sanoa, että ei ole asiat paljon muuttuneet (paikoin) toimitsijoiden suhteen? Ehh. Ei nyt sentään.
Kyllä mun mielestä ratahenkilökunta on nykyään eri tasolla kuin 10-30 vuotta sitten.

Irvine pysähtyi muuten kolaripaikalle siitä yksinkertaisesta syystä, että lensi itsekin kaiteisiin ja auto meni lunastuskuntoon. Siinä oli sitten hyvää aikaa mennä kaivamaan Burtia esiin renkaiden alta. Selvästi Eddie oli tuossa tilanteessa myös hieman shokissa/paniikissa, luuli kai aiheuttaneensa Burtille vakavan loukkaantumisen...

Edit: Voisiko joku muuten perustella, miksi nuo Span toimitsijat olivat niin "kädettömiä"? Se mitä itse muistan/videosta katson, niin kaivoivat Eddien kanssa autoa renkaiden alta sen minkä ehtivät. Eivätkä ne nippuihin sidotut isot rengaspinot mitään kovin kevyitä ole nostella. Auto oli sentään uponnut pitkälle renkaiden alle.
En muista tapausta niin hyvin että muistaisin oliko ratahenkilökunta "kädetöntä". Se oli pelkkä hatariin muistikuviin perustuva heitto.

Mihin oma näkemyksesi että "Selvästi Eddie oli tuossa tilanteessa myös hieman shokissa/paniikissa" perustuu?
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Ilmari:
Mihin oma näkemyksesi että "Selvästi Eddie oli tuossa tilanteessa myös hieman shokissa/paniikissa" perustuu?
Siihen miten Eddie riuhtoi renkaita pois auton päältä kovemmalla vimmalla kuin kukaan muu. Tämä ei näy tuosta netistä löytyvästä pätkästä. Auton esiinkaivuuta pitäisi näyttää hieman laajemmin, jotta tuo tulisi ilmi.
 

Aeuk

Well-known member
Liittynyt
29.1.2002
Viestit
1201
Ei f1:iin liittyen mutta ..

Osuipa tälläinen Nascar-kolari (4-5 mb) eteen tuolta netistä. Infoa ei paljon ollut muuta kuin että "incredibly the driver survived alive" - joka ei tuon videon perusteella ole yhtään liioiteltua (vaikkakin muuten video on kyllä niin amerikkalaistyylinen että huh huh ... "watch! listen! and another angle! watch! BANG! BOOM! listen!") ...
_________________

EDIT: Formuloihin liittyen - selailin tuolla jotain foorumia etsiessäni infoa Gillesin kolarista. Eräs hemmo selitteli tälläistä ... hoono enkunkiäli, mutta asia käy ilmi :

"gills teamate that season in hockinhime in the rain he hit the back of some one he could not see got a launch and he rembers seeing the treetops of the trees that is how high he got he broke both legs and reteried from f1 ferrari had lost both its drivers in one season."

Tuli vaan mieleen, että tuosta Gillesin 1982 tallikaverin lennosta / kolarista (Didier Pironi) olisi mielenkiintoista löytää videopätkä. En ainakaan ihan pikaetsinnällä löytänyt ...

<small>[ 31-12-2003, 23:05: Message edited by: Aeuk ]</small>
 

Felix1

Well-known member
Liittynyt
10.8.2000
Viestit
514
Gillesin 1982 tallikaverin lennosta / kolarista (Didier Pironi) olisi mielenkiintoista löytää videopätkä. En ainakaan ihan pikaetsinnällä löytänyt ...

Itse kolaritapahtumasta ei ole olemassa taltioitua kuvaa, kuvaa siitä kun Pironi nostetaan ulos autosta on kyllä. Onnettomuus oli vastaavanlainen kuin Gillesinkin. Pironi ajoi sateessa Prostin Rellun takarenkaaseen ja siitä ilmalennon kautta kaiteeseen. Koko etuosa Ferrarista lensi taivaan tuuliin ja ei voi kuin ihmetellä nähdyn kuvan perusteella että jalat säilyivät yhtenä kappaleena.
 

Aeuk

Well-known member
Liittynyt
29.1.2002
Viestit
1201
Ahaa, justiinsa .. juuri tuo "vastaavanlainen ilmalento" kuin Gillesillä, sen vuoksi vaan alkoi kiinnostamaan. Ilmeisesti ollut aikamoinen lento tuokin.
 

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
Jacques:

Tiedättekö muuten miten paljon noita toimitsijoita koulutetaan nykyään? Siis saavatko he harjoitella esim. kuljettajan pelastamista autosta?
Uskoisin, että Formula 1 -kisan toimitsijat harjoittelevat todella paljon kaikkia mahdollisia pelastustoimia.

Muutama vuosi sitten F1 racingissa oli juttua siitä, kuinka toimitsijat harjoittelevat Monacon kilpailua varten. Sen jutun luettua voi kyllä sanoa, ettei se toimitsijana olo ole pelkkää "ilmaista kisan seuraamista".

Pari vuotta sitten Imatran Vuoksella järjestettiin moottorivenekisat, joita olin mukana järjestelemässä. Meillä oli silloin käytössä vanha T400 -luokan kilpavene, jonka avulla kilpailun turvahenkilöstö harjoitteli kaatuneesta veneestä kuljettajan pelastamista ja sitten kuljettajan siirtämistä ensiksi turvaveneeseen ja sieltä sitten lääkärin tarkastettavaksi. Mulla taitaa olla kuviakin siitä touhusta jossain. Tämä vain esimerkkinä siitä, että kyllä niitä pelastustoimia harjoitellaan matalemmillakin tasoilla, ja varmasti korkeimmalla mahdollisella tasolla harjoittelu on vieläkin kovempaa.
 
Ylös