Täysin samaa mieltä.. Saamarin tunari ratamiehet. ja muut kuskitkin vaan ajavat ohi.. Todellista sankaruutta Purleyn osalta! Muistaisin ainoastaan Sennan kerran tehneen hiukan vastaavaa kun joku ajoi kovaa ulos. Joskin kuljettaja ei muistaakseni kuitenkaan loukkaantunut pahasti.. Oliko myös Irvine? repimässä Burtia sieltä rengas kasastaCharlie:
Kuten tuon linkinkin takaa voi lukea, Purley kunnostautui yrityksessään pelastaa Roger Williamson palavasta autosta Zandvoortissa vuonna 1973. Kyseisen onnettomuuden video on muuten harvinaisen turhauttavaa katseltavaa; Purley olisi vaikka valmis hyppäämään itsekin liekkeihin, kaikki muut vain seisovat tumput suorina tekemättä juuri mitään. Itsellekin tulee varsin voimaton olo kun katsoo Purleyn epätoivoisia yrityksiä sammuttaa tulipalo ja kääntää auto. Miehen turhautuminen tilanteen toivottomuuden havaitsemisen jälkeen on enemmän kuin ymmärrettävää.
Vaikka Senna olikin kylmäverinen kisailija,minusta hän silti kykeni välittämään muista kuskeista ja tekemään radikaaleja päätöksiä. Joten uskon että hän olisi tehnyt jopa saman kisassa..pmv:
Senna pysähtyi Erik Comasin ajettua ulos Belgian GP:n perjantain harjoituksissa kaudella 1992. Tokkopa Ayrtonkaan olisi pysähtynyt jos kyseessä olisi ollut kisa. Comas ei tuossa tilanteessa loukkaantunut juurikaan. Mutka oli se sama Blanchimont, missä Burtikin ajoi ulos. Comasin auto oli vain singonnut takaisin radalle ja sen kone kävi vielä Sennan päästessä paikalle.
Hmh. Niin onkin. Kun mun muistiin ei kerran voi luottaa, niin palaanpas vielä asiaan kun pääsen kotia arkistojeni ääreen.FO110K:
eikös siinä käynyt niin, että schumin takajarruihin tuli vika josta sysstä ne hävisivät (savu tulee vain etupyöristä)Bobakki:
Oldezkin varmaan autokoulun käyneenä tietää, ettei rengas jarruta kovin hyvin kun se on lukittunut. Sumin auton takajarruista petti joku osa, minkä seurauksena ne lukittuivat ja seuraukset olivat niin pahat kuin nähtiin. Vaan totta on sekin, että Irvineä tavoitellessaan Schumacher missasi jarrutuspaikan ja olisi todennäköisesti ajanut mutkan leveäksi ilman vikaakin.
Kun MSc tuon huomasi, niin hän jrrutti täysillä, tässä tapauksessa vain eturenkailla... jokin ilmausruuvi muistaakseni petti takapäässä...
Ei kai sitä armeijan koneilta foorumia käytellä. Mitäs käytöstä tuo tuommonen on?Bobakki:
Hmh. Niin onkin. Kun mun muistiin ei kerran voi luottaa, niin palaanpas vielä asiaan kun pääsen kotia arkistojeni ääreen.
Ei varmaan Comasin tapauksessa ois kisaansa keskeyttänyt? Jossain pahan näköisessä tulipalotilanteessa ehkä, siis sellaisessa josta olisi huomannut että kuljettaja ei selviä hengissä jos Senna ei olisi mennyt auttamaan. Sen verran armoton kilpailija Senna oli että kisan lopettamiseen hänellä oli varmasti suurempi kynnys kuin monella muulla.bigbear:
Vaikka Senna olikin kylmäverinen kisailija,minusta hän silti kykeni välittämään muista kuskeista ja tekemään radikaaleja päätöksiä. Joten uskon että hän olisi tehnyt jopa saman kisassa..pmv:
Senna pysähtyi Erik Comasin ajettua ulos Belgian GP:n perjantain harjoituksissa kaudella 1992. Tokkopa Ayrtonkaan olisi pysähtynyt jos kyseessä olisi ollut kisa. Comas ei tuossa tilanteessa loukkaantunut juurikaan. Mutka oli se sama Blanchimont, missä Burtikin ajoi ulos. Comasin auto oli vain singonnut takaisin radalle ja sen kone kävi vielä Sennan päästessä paikalle.
Niin, koska olette viimeksi nähneet että toinen kuljettaja on pysähtynyt ulosajotilanteessa auttamaan. Itselleni tulee viimeisenä mieleen Eddie Irvine Spassa. Tuolloin Eddiestä oli jopa hyötyä rengaskasan purkamisessa onnettomuusauton päältä, kun paikalla sattui olemaan täysin kädettömiä toimitsijoita.Charlie:
En minäkään usko, että ainakaan tänä päivänä kukaan kuljettaja pysähtyisi kisassa auttamaan toista kuljettajaa, ainakaan jos kisaa ei ole keskeytetty. Nykyään on kuitenkin sen verran paljon (pätevää) ratahenkilökuntaa radan varrella, että yksittäinen kuljettaja ei paljon voi auttaa.
Charlie:
Nykyään on kuitenkin sen verran paljon (pätevää) ratahenkilökuntaa radan varrella ...
Tuo ylläolevien pätkien välinen ristiriita kai selittyy tyyliin:Ilmari:
Tuolloin Eddiestä oli jopa hyötyä rengaskasan purkamisessa onnettomuusauton päältä, kun paikalla sattui olemaan täysin kädettömiä toimitsijoita.
Kyllä mun mielestä ratahenkilökunta on nykyään eri tasolla kuin 10-30 vuotta sitten.Aeuk:
Charlie:
Nykyään on kuitenkin sen verran paljon (pätevää) ratahenkilökuntaa radan varrella ...Tuo ylläolevien pätkien välinen ristiriita kai selittyy tyyliin:Ilmari:
Tuolloin Eddiestä oli jopa hyötyä rengaskasan purkamisessa onnettomuusauton päältä, kun paikalla sattui olemaan täysin kädettömiä toimitsijoita.
"poikkeus vahvistaa säännön" ?
Tai sitten voisi sanoa, että ei ole asiat paljon muuttuneet (paikoin) toimitsijoiden suhteen? Ehh. Ei nyt sentään.
En muista tapausta niin hyvin että muistaisin oliko ratahenkilökunta "kädetöntä". Se oli pelkkä hatariin muistikuviin perustuva heitto.Charlie:
Kyllä mun mielestä ratahenkilökunta on nykyään eri tasolla kuin 10-30 vuotta sitten.Aeuk:
Charlie:
Nykyään on kuitenkin sen verran paljon (pätevää) ratahenkilökuntaa radan varrella ...Tuo ylläolevien pätkien välinen ristiriita kai selittyy tyyliin:Ilmari:
Tuolloin Eddiestä oli jopa hyötyä rengaskasan purkamisessa onnettomuusauton päältä, kun paikalla sattui olemaan täysin kädettömiä toimitsijoita.
"poikkeus vahvistaa säännön" ?
Tai sitten voisi sanoa, että ei ole asiat paljon muuttuneet (paikoin) toimitsijoiden suhteen? Ehh. Ei nyt sentään.
Irvine pysähtyi muuten kolaripaikalle siitä yksinkertaisesta syystä, että lensi itsekin kaiteisiin ja auto meni lunastuskuntoon. Siinä oli sitten hyvää aikaa mennä kaivamaan Burtia esiin renkaiden alta. Selvästi Eddie oli tuossa tilanteessa myös hieman shokissa/paniikissa, luuli kai aiheuttaneensa Burtille vakavan loukkaantumisen...
Edit: Voisiko joku muuten perustella, miksi nuo Span toimitsijat olivat niin "kädettömiä"? Se mitä itse muistan/videosta katson, niin kaivoivat Eddien kanssa autoa renkaiden alta sen minkä ehtivät. Eivätkä ne nippuihin sidotut isot rengaspinot mitään kovin kevyitä ole nostella. Auto oli sentään uponnut pitkälle renkaiden alle.
Siihen miten Eddie riuhtoi renkaita pois auton päältä kovemmalla vimmalla kuin kukaan muu. Tämä ei näy tuosta netistä löytyvästä pätkästä. Auton esiinkaivuuta pitäisi näyttää hieman laajemmin, jotta tuo tulisi ilmi.Ilmari:
Mihin oma näkemyksesi että "Selvästi Eddie oli tuossa tilanteessa myös hieman shokissa/paniikissa" perustuu?
Uskoisin, että Formula 1 -kisan toimitsijat harjoittelevat todella paljon kaikkia mahdollisia pelastustoimia.Jacques:
Tiedättekö muuten miten paljon noita toimitsijoita koulutetaan nykyään? Siis saavatko he harjoitella esim. kuljettajan pelastamista autosta?