Gilles Villeneuve onnettomuus ?

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Charlie:
Ilmari:
Mihin oma näkemyksesi että "Selvästi Eddie oli tuossa tilanteessa myös hieman shokissa/paniikissa" perustuu?
Siihen miten Eddie riuhtoi renkaita pois auton päältä kovemmalla vimmalla kuin kukaan muu. Tämä ei näy tuosta netistä löytyvästä pätkästä. Auton esiinkaivuuta pitäisi näyttää hieman laajemmin, jotta tuo tulisi ilmi.
Miltä pätkältä se sitten näkyy??

Eli sinun mukaasi normaali lähimmäisen kohtalosta huolestunut ihminen ei olisi toiminut yhtä "tehokkaasti" kuin Eddie ja siksi päättelit että Eddie oli "paniikissa"??

Aika omituinen päätelmä. Onko nyt varma ettei sinulla ollut päätelmää tehdessäsi mitään ennakkoasenteita?
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Charlie:
Siihen miten Eddie riuhtoi renkaita pois auton päältä kovemmalla vimmalla kuin kukaan muu. Tämä ei näy tuosta netistä löytyvästä pätkästä. Auton esiinkaivuuta pitäisi näyttää hieman laajemmin, jotta tuo tulisi ilmi.
Eli ensin ihmettelet sitä mihin perustuu se että toimisijoita moititaan kädettömiksi.

Sitten kerrot että Eddie toimi tilanteessa paljon ripeämmin kuin toimitsijat.

Sitten kerrot johtopäätöksenäsi että Eddie oli shokissa/paniikissa.

Johtopäätöksesi tueksi sinulla on videopätkä jota me muut emme näe.

No, antaa asian olla, me uskomme sinun arviointikykyysi.
:D :D :D
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Ilmari: On varmaan ihan sama mitä mieltä minä olen, haluat joka tapauksessa olla eri mieltä. :rolleyes:

Käsitykseni Irvinen toiminnasta Burtin onnettomuudessa perustuu siihen, mitä näin itse TV:stä (MTV3). Tuo videopätkä on Canal Digitalin lähetyksestä, ja sitä on leikattu. Siinä ei näytetä kokonaan sitä auton esiinkaivuuta.

Eddie vaikutti minun mielestäni olleen kaikkein säikähtänein siitä mitä tapahtui. Hänellä näytti myös olleen eniten energiaa siirrellä renkaita. Ratatoimitsijat toimivat mielestäni myös nopeasti ja asiallisesti, ja Burti saatiin pois renkaiden alta kohtuullisen nopeasti.

En ymmärrä miten jaksat takertua johonkin kommenttiini noin perusteellisesti. Vai harmittaako kenties se, että et ilmeisesti ollut aiemmin huomannut myös Irvinen joutuneen keskeyttämään tilanteessa? :confused:
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Ilmari on rasittava hahmo! Ja käyttää hymiöitä vielä väärässä paikassa! :mad:
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Kovin olette herkkänahkaisia. Jos eri mieltä oleminen koetaan rasittavaksi, pidän sitä valitettavana. Pyydän anteeksi, en tiennyt että loukkaannutte noin helposti.

Kyllä minä uskon että Eddie oli säikähtänyt. Älkää nyt housujanne repikö.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9306
Irvinen huolta tilanteessa lisäsi varmasti se, että hän oli vielä alkukaudesta Burtin tallikaveri. Burtin auto oli aika pahasti jumissa rengaskasojen sisällä (heti onnettomuuden jälkeen TV-kuvissa autosta taisi näkyä vain takasiipi), ja lopulta auto vedettiin pois rengaskasasta hinausauton avulla.

Pahoista kolareista puheenollen, ainakin sen perusteella mitä olen lukenut niin viime lokakuussa sattunut Tony Rennan kuolonkolari oli todella paha, ja ainakin osa autosta oli mennyt turva-aidan läpi. Kolarista ei ole videota, ja se on varmaankin hyvä asia.
 

Aeuk

Well-known member
Liittynyt
29.1.2002
Viestit
1201
Mitä tuohon Irvine / Burti -tapaukseen tulee, niin tietenkään kukaan (paitsi Irvileuka itse) ei voi tarkalleen tietää mitä miekkosen päänupissa liikkui kun tämä juoksi auttamaan Burtin esiinraivaamisessa.

Mun mielestä spekulaatio (tai teoria) siitä, että Irvine oli ainakin jossain määrin paniikissa / shokissa tms - on helppo uskoa. Miksi? Jos ajattelee pahoja kolaritilanteita:

1. Joku kuski ajaa pahan kolarin, syynä tekniikan pettäminen / ajovirhe / tms

2. Joku kuski ajaa pahan kolarin, syynä toisen kuskin kiilaaminen eteen tms / ratkaisevasti mukana kolarissa

Tietäen että Burti / Irvine -tilanne oli jälkimmäisenkaltainen - onko mikään ihme jos Irvinellä oli kova kiire auttamaan?

Se, oliko tuo Irvinen "kiilailu" tahallista / tahatonta (tuskinpa sentään tahallista) on sivuseikka, kuten myös se, että kenen / kumman syy kolari loppujen lopuksi oli (vai oliko kyseessä puhtaasti "kilpailutilanne" ilman kenenkään syyttämisiä) - kuitenkin Irvine varmasti tiesi jo ennen videopätkien tutkimistakaan olleensa ainakin ratkaisevassa määrin mukana kolarissa, jo tapahtumahetkillä ja heti sen jälkeen. Kolari, joka aluksi vaikutti todella pahalta kuten tiedossa on - kuvittelisin että pitäisi olla todella välinpitämätön kuski jos tuossa tilanteessa olisi jäänyt paiskomaan rattiaan maahan & hyppimään tasajalkaa kasvoillaan ilme tyyliin "voi prkl! nyt mulla tuli keskeytys!!" ...
 

O.G

Member
Liittynyt
29.12.2003
Viestit
21
No kyllä mä vaan muistan sen niin että Eddie oli kaikista ahkerimpana kaivamassa sitä autoa ulos ja näytti siltä että hän oli paniikissa..

Mutta johtu mieleen toi Richardo(oliko se noin?)Paletin kuolema 1982 kanadassa. Siinä on aika ilkeää katseltavaa ku äijjä taitaa palaa autoon..

Muuten luin Gilles Villeneuvesta artikkelin jostain formulalehdestä.Siinä kerrottiin että Gilles oli julistanut kaksiviikkoa ennen kuolemaansa sodan tallikaveriaan vastaan..
 

Jkalliom

Kerran VeVe aina VeVe
Liittynyt
5.2.2001
Viestit
891
Sijainti
Espoo
O.G:
No kyllä mä vaan muistan sen niin että Eddie oli kaikista ahkerimpana kaivamassa sitä autoa ulos ja näytti siltä että hän oli paniikissa..

Mutta johtu mieleen toi Richardo(oliko se noin?)Paletin kuolema 1982 kanadassa. Siinä on aika ilkeää katseltavaa ku äijjä taitaa palaa autoon..

Muuten luin Gilles Villeneuvesta artikkelin jostain formulalehdestä.Siinä kerrottiin että Gilles oli julistanut kaksiviikkoa ennen kuolemaansa sodan tallikaveriaan vastaan..
se on Riccardo kahdella C:llä. Paletti ei pala autoon hänet saadaan kyllä sieltä ulos, mutta mies on jo kuollut. Mies kuoli samalla hetkellä kun auto iskeytyi Pironin Ferrarin perään. Pironi ja Eddie Cheever olivat mukana sammutustöissä järjestäjien apuna. Gilles Villeneuvesta sen verran että Gilles vannoi olevansa puhumatta koskaan Didier Pironin kanssa,kun tämä oli kaksi viikkoa aiemmin Imolassa ohittanut hänet tallisopimuksen vastaisesti viimeisessä mutkassa.
 

Pablo

Active member
Liittynyt
24.9.2001
Viestit
43
160581:
Paletti ei pala autoon hänet saadaan kyllä sieltä ulos, mutta mies on jo kuollut. Mies kuoli samalla hetkellä kun auto iskeytyi Pironin Ferrarin perään.
Eiköhän ne palovammat kuitenkin lienneet kuolinsyynä. Tuskin edes 80-luvun alun Osellalla pääsee hengiltä, jos törmää toisen perään tollasta vähän päälle satasta. Loukkaantui toki ja meni tajuttomaksi mutta kuoli vasta liekkeihin. Oli muuten Palettin oma moka, ei katsellut eteensä vaan räpläsi vaihdekeppiä kun Pironin maranellolainen stondasi edessä.
 

Conda

Well-known member
Liittynyt
28.9.2003
Viestit
104
Sijainti
Porvoo
veekasi:
Joo ei oo lasten katseltavaa toi Pryce video. :( paljonkohan G V:llä oli vauhtia kun auto lähti hanskasta n. 300 km/h?
Edellä mainittujen lisäksi myös Roland Ratzenbergerin kolari on aika paha. Ei niinkään itse tälli vaan sen jälkeen kun sen pää roikkuu elottomana kabiinissa.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Pablo:
160581:
Paletti ei pala autoon hänet saadaan kyllä sieltä ulos, mutta mies on jo kuollut. Mies kuoli samalla hetkellä kun auto iskeytyi Pironin Ferrarin perään.
Eiköhän ne palovammat kuitenkin lienneet kuolinsyynä. Tuskin edes 80-luvun alun Osellalla pääsee hengiltä, jos törmää toisen perään tollasta vähän päälle satasta. Loukkaantui toki ja meni tajuttomaksi mutta kuoli vasta liekkeihin. Oli muuten Palettin oma moka, ei katsellut eteensä vaan räpläsi vaihdekeppiä kun Pironin maranellolainen stondasi edessä.
Jaa-a, sun varmaan kannattas hankkia jostain sellanen 80-luvun Osella, ajaa sillä reilu satasta päin saman aikakauden Ferraria. Katotaan sitte miten käy. wink

En tiedä tosta vaihdekepin räpläämisestä, mut mä käsitin että Paletin edessä oli paljon ruuhkaa kun moni väisti Pironia äkisti, eikä Paletilla ollut enää mitään mahdollisuutta väistää Pironia.

94 Imolassahan kävi vähän vastaavanlaisesti kun Pedro Lamy täräytti Lehdon päälle startissa. Eipä muistaakseni sekään menny sen erityisemmin Lamyn piikkiin vaan 'niin vaan kävi'. Onneksi silloin ei siinä käynyt sen pahemmin. Oli muutenkin niin ikävä viikonloppu.
 

hannu^

Well-known member
Liittynyt
29.12.2003
Viestit
781
Sijainti
Joensuu
Siitä Rennan onnettomuudesta senverran että Indyn verkkoaitaa oli tainnut repeytyä noin sadan metrin matkalta ja puolet auton romuista oli katsomossa, erittäin paha kolari.
 

Felix1

Well-known member
Liittynyt
10.8.2000
Viestit
514
Tuskin edes 80-luvun alun Osellalla pääsee hengiltä, jos törmää toisen perään tollasta vähän päälle satasta.

Vauhtia oli noin 150km/t. Paletti ei palanut autoon kuten vanhoista nauhoista voihaan nähdä, ohjaamon liekit saatiin varsin hyvin pidettyä kurissa.

Toisekseen varsain virheellisesti väitetään että Pironi ohitti Gillesin Imolassa viimeisessä mutkassa, oikeasti Pironi teki ohituksensa heti Tampurellon jälkeen eli viimeisen kierroksen alussa.

<small>[ 05-01-2004, 00:21: Message edited by: Felix ]</small>
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Aeuk:
Ei f1:iin liittyen mutta ..

Osuipa tälläinen Nascar-kolari (4-5 mb) eteen tuolta netistä. Infoa ei paljon ollut muuta kuin että "incredibly the driver survived alive" -
Geoff Bodine Nascar Craftsman Trucks-sarjan kisassa Daytonassa vuonna 2000. Ja kyllä, kolari oli hurja, katsokaa vaikka kuvia Bodine
 

snowstorm

Kusipäämulkkupaskiainen
Liittynyt
10.11.2003
Viestit
100
Sijainti
Helsinki
Pakko laittaa taas välikommentti, että on hienoa kun keskustelun suunta on taas siirtynyt asteen lähemmäksi alkuperäistä aihetta, Villeneuven onnettomuudesta jarrujen toimintaperiaatteiden kautta muihin onnettomuuksiin :D
 
Ylös