Ilmari
Banned
- Liittynyt
- 6.8.2003
- Viestit
- 1939
Jees. Sama asia selviää luonnollisesti myös FIA:n teknisistä säännöistä, kun vain viitsisin ottaa silmän käteen ja katsoa.oldez:
"The technical regulations also require that each car has a twin-circuit hydraulic braking system with two separate reservoirs for the front and rear wheels. This ensures that, even in the event of one complete circuit failure, braking should still be available through the second circuit."Ilmari:
Formuloden jarruista ei pitäisi puhua samassa kappaleessa tavallisen auton jarrujen kanssa. Normaaliautossahan jarrutustekniikka on sellainen että haluttaessa jarruttaa vain vähän, jarrua painetaan vain vähän. Haluttaessa jarruttaa paljon, pedaalia painetaan paljon.
F-1 hiilikuitujarruilla nopeuden ollessa 300, jarrutus aloitetaan kaikissa tapauksissa painamalla jarrupoljin pohjaan. Heti tämän jälkeen, riippuen siitä halutaanko jarruttaa paljon vai vähän, jarrupoljinta nostetaan joko vähän tai sitten enemmän.
En tunne formuloiden jarrujen toimintaperiaatetta niin hyvin että osaisin sanoa onko siinä "kaksipiirijarrut" vai onko ne toteutettu täysin tavallisen auton jarrujen toimintaperiaatteesta poiketen (veikkaan jälkimmäistä). Tällöin jarrut voivat varmasti vikaantuakin hieman eri tavalla kuin tavallisissa autoissa.
Viisammat kertokoon enemmän.
"Formula One cars must have one brake system operated through a single brake pedal. However, the system must comprise two hydraulic circuits – one for the front wheels and one for the rear. Should one circuit fail the other must remain operational. Power brakes and anti-lock braking systems (ABS) are not allowed."
lähteet:http://www.formula1.com/insight/rulesandregs/14/482.html,
http://www.formula1.com/insight/technicalinfo/11/477.html
Eli sääntöjen mukaan autoissa pitää olla hydrauliset kaksipiirijarrut. Yksi piiri oikealle etu- ja vasemmalle takajarrulle ja toinen vas. etu- ja oik. takajarrulle. Eli samanlaiset kuin kaikissa tielläliikkuvissa autoissa. Ja koska jarrutehostimet on kielletty on voidaan sulkea pois mahdollisuus että tehostin olisi tehostanut liikaa jarruja.
Ja noista jarrutuksista sen verran että poljin laitetaan heti pohjaan sen takia että jarrut saadaan parhaaseen toiminta lämpötilaan mahdollisimman nopeasti. Sen jälkeen auton pysähtymistä säädellään aivan normaalin auton tapaan joko lisäämällä jarrutusvoimaa tai vähentämällä sitä tarpeen vaatiessa..
Seuraavassa jarruista hieman havainnollisemmin http://www.f1mech.co.uk/brakes.htm