Gilles Villeneuve onnettomuus ?

Mr Cale

Enormous Member
Liittynyt
23.5.2000
Viestit
1016
Sijainti
Espoo
Näin minunkin mielestäni, mutta yllättävän monet professorit kuitenkin haluavat väkisin viljellä tuota absorpoida muotoa.
 

vmjs

Well-known member
Liittynyt
9.7.2003
Viestit
903
Musta Pekka:
Johan tästä ny sota topicci tuli :) niin tota onko siittä kunnon videoo siittä G Villeneuve tapaturmasta :( ei tosta yhdestä oikeen nähny ku jonkun auton palasia...
Mää löysin sellasen vähän pitemmän, jossa on selostus, muttei siinäkään näy paremmin mitä tapahtuu..

Eiköhän tossa paikassa ollut vain tuo yksi ja ainut kamera, joten tuskin löytyy parempaa materiaalia tapahtuneesta.
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Sen mitä oon useamman erilaisen clipin Mooren ja Villeneuven kolareista nähnyt, niin missään pätkässä ei näy sitä kun Mooren auto lähtee käsistä eikä myöskään tuota Villeneuven kolarista muuta kuin tuo yksi kamerakulma.
 

Deimos

Well-known member
Liittynyt
6.12.2003
Viestit
114
Sijainti
404 Not Found
vmjs:
Musta Pekka:
Johan tästä ny sota topicci tuli :) niin tota onko siittä kunnon videoo siittä G Villeneuve tapaturmasta :( ei tosta yhdestä oikeen nähny ku jonkun auton palasia...
Mää löysin sellasen vähän pitemmän, jossa on selostus, muttei siinäkään näy paremmin mitä tapahtuu..

Eiköhän tossa paikassa ollut vain tuo yksi ja ainut kamera, joten tuskin löytyy parempaa materiaalia tapahtuneesta.
Kieltämättä kuvaaja hukkasi melko ansiokkaasti koko tilanteen. Siinä vaiheessa kun kameramies heräsi, niin törmäys oli jo tapahtunut ja Gillesin auto lensi pois kuvasta.. Kaiken kukkuraksi kuva lähti seuraamaan hidastuvaa Jochen Massin autoa, ja sitten yhtäkkiä Ferrarin romu ja Gilles lensivät siitä Massin auton editse..

Onneksi kuvaaja ei sentään lähtenyt Gillesin ruumista zoomailemaan, vaan kohdisti kuvan Ferrarin romuun.
 

Jape

Well-known member
Liittynyt
6.7.2001
Viestit
1089
Kun nyt Gillesistä oli alunperin puhe, niin laitanpa tänne välillä linkin siitä todellisesta moottoriurheilun suolasta jota haluaa nähdä kilpailuissa. Harmi sinänsä että vastaavaa näkee enää ani harvoin, jos ollenkaan... :(
Ja video löytyy siis täältä. (Varoitus: video saattaa aiheuttaa mielihyvän tuntemuksia!) wink
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Jape:
Kun nyt Gillesistä oli alunperin puhe, niin laitanpa tänne välillä linkin siitä todellisesta moottoriurheilun suolasta jota haluaa nähdä kilpailuissa. Harmi sinänsä että vastaavaa näkee enää ani harvoin, jos ollenkaan... :(
Ja video löytyy siis täältä. (Varoitus: video saattaa aiheuttaa mielihyvän tuntemuksia!) wink
Hieno video.. vahinko että oli niin huonolaatuinen. Vahinko, että en itse seurannut formuloita tuohon aikaan, koska en ollut vielä syntynytkään :)
 

snowstorm

Kusipäämulkkupaskiainen
Liittynyt
10.11.2003
Viestit
100
Sijainti
Helsinki
Tosiaan hieno video tuo. Tommosia kilpailuja pitäisi ehdottomasti nähdä nykyään enemmän :)
 

epeli

Well-known member
Liittynyt
4.9.2002
Viestit
3144
Sijainti
Tre
No kyllä mä ainakin pidän Razerin onnettomuutta todella pahan näköisenä...94 Imolan jälkeen kuoleman porteilla ovat käyneet muistaakseni Wedlinger,Häkkinen ja Burti,joka uskomatonta kyllä,selvisi pienillä loukkaantumisilla. Muistan kuinka heti Burtin mällin jälkeen sanoin kaverille,että "nyt kävi todella pahasti". Ei onneks käynyt kuitenkaan.
 

Deimos

Well-known member
Liittynyt
6.12.2003
Viestit
114
Sijainti
404 Not Found
Tämä kysymys menee jo aika kauaksi topicin aiheesta, mutta laitetaan silti tänne:

Mistähän Schumin ulosajo Silvestonessa-99 johtui? Katsoin äsken tilanteen videolta, ja näytti siltä että hän yksinkertaisesti missasi jarrutuspaikan eikä ehtinyt pelastaa tilannetta lukkojarrutuksella.

Jarrutkin tosin saattoivat pettää, mutta harvemmin niin käy kisan ensimmäisellä kierroksella. :confused:
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Deimos:
Mistähän Schumin ulosajo Silvestonessa-99 johtui? Katsoin äsken tilanteen videolta, ja näytti siltä että hän yksinkertaisesti missasi jarrutuspaikan eikä ehtinyt pelastaa tilannetta lukkojarrutuksella.

Jarrutkin tosin saattoivat pettää, mutta harvemmin niin käy kisan ensimmäisellä kierroksella. :confused:
Ja miten ne voivat pettää jos ne ovat lukossa, sehän tarkoittaa, että ne toimivat. Ilmeisesti Schumilta pettivät ABS:t :D
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Oldezkin varmaan autokoulun käyneenä tietää, ettei rengas jarruta kovin hyvin kun se on lukittunut. Sumin auton takajarruista petti joku osa, minkä seurauksena ne lukittuivat ja seuraukset olivat niin pahat kuin nähtiin. Vaan totta on sekin, että Irvineä tavoitellessaan Schumacher missasi jarrutuspaikan ja olisi todennäköisesti ajanut mutkan leveäksi ilman vikaakin.
 

epeli

Well-known member
Liittynyt
4.9.2002
Viestit
3144
Sijainti
Tre
Vanha kettu:
Ja Schumacher, joka yritettiin tappaa!
:D

Niin no,emmä sitä Saton kolaria nyt ihan kuolemanvaarallisena pitäny.Tietty se olis muuttanu asiaa jos Heidfeldin auto olis osunu vähän ylemmäs. Mielestäni Saton mälliä pahempia ovat olleet mm.McNishin ja Firmanin tilanteet.

Tuominen selosti aivan paskasti ton Saton tilanteen! :mad:
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Bobakki:
Oldezkin varmaan autokoulun käyneenä tietää, ettei rengas jarruta kovin hyvin kun se on lukittunut. Sumin auton takajarruista petti joku osa, minkä seurauksena ne lukittuivat ja seuraukset olivat niin pahat kuin nähtiin. Vaan totta on sekin, että Irvineä tavoitellessaan Schumacher missasi jarrutuspaikan ja olisi todennäköisesti ajanut mutkan leveäksi ilman vikaakin.
eikös siinä käynyt niin, että schumin takajarruihin tuli vika josta sysstä ne hävisivät (savu tulee vain etupyöristä)
Kun MSc tuon huomasi, niin hän jrrutti täysillä, tässä tapauksessa vain eturenkailla... jokin ilmausruuvi muistaakseni petti takapäässä...
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Bobakki:
Oldezkin varmaan autokoulun käyneenä tietää, ettei rengas jarruta kovin hyvin kun se on lukittunut. Sumin auton takajarruista petti joku osa, minkä seurauksena ne lukittuivat ja seuraukset olivat niin pahat kuin nähtiin. Vaan totta on sekin, että Irvineä tavoitellessaan Schumacher missasi jarrutuspaikan ja olisi todennäköisesti ajanut mutkan leveäksi ilman vikaakin.
Edelleenkin ihmettelen että miten jokin osa voi pettää ja aiheuttaa lukittumisen. Ellei ABS-piiri hajonnut niinkuin aiemmin vitsailin. Maalaisjärkikin sanoo että jos jarrut hajoo niin ne ei enää jarruta. Vai onko itsellesi autoillessa joskus käynyt niin että et ole painanut jarrua täysillä ja sitten joku osa on hajonut ja jarrut ovat menneet lukkoon? Yleensä se on niin että kun jokin osa hajoo niin sen vaikutus katoaa tai sitten tapahtuu päinvastainen vaikutus. Jos ohjaustehostin hajoaa niin ei autosta tule kevyempi ajaa vaan raskaampi. Jos kone hajoaa, niin auto ei liiku kovempaa vaan hitaampaa. Jos siipi rikkoutuu niin dowforce katoaa ei lisäänny.

Ei tosissaankaan ole kovin mahdollista että vain takajarrut menisivät lukkoon, koska autokoulun käyneenä varmaankin itse tiedät että autoissa on kaksipiirijarrut. Eli toinen piiri sisältää oikean eturenkaan ja vasemman takarenkaan, kun toinen piiri sisältää vasemman etu- ja oikean takarenkaan. Jos toinen piirihajoaa niin toinen vielä jarruttaa. Näin se on formuloissakin, koska olisi täysi hulluus laittaa etu ja taka jarrut omiin piireihinsä, koska etupiirin hajotessa autoa ei pysäyttäisi mikään muukuin tarpeeksi pitkä ylämäki tai seinä.
 

Marko-Irwin

Well-known member
Liittynyt
14.10.2003
Viestit
75
Sijainti
Turku
Tuo video Renen ja Gillesin taistelusta Dijonissa on se mistä Gilles muistetaan. Itsellenikin on jäänyt mieleen tuo taistelu jonka olen nähnyt monia kertoja vaikka en tuolloin ollut edes syntynyt. Walker on kyllä mahtava, on mukava kuunnella tuota selostusta, aivan mahtavaa!
 

Aeuk

Well-known member
Liittynyt
29.1.2002
Viestit
1201
epeli:
94 Imolan jälkeen kuoleman porteilla ovat käyneet muistaakseni Wedlinger,Häkkinen ja Burti,joka uskomatonta kyllä,selvisi pienillä loukkaantumisilla. Muistan kuinka heti Burtin mällin jälkeen sanoin kaverille,että "nyt kävi todella pahasti". Ei onneks käynyt kuitenkaan.
Tuo on ihan totta ... tässä pari päivää sitten kun noita kolarivideoita netistä tuli selailtua - katselinpa useamman kerran sitä Burtin kolarointia (en nyt jaksa muistaa mikä GP oli) missä täräyttää startissa Schumin perään ja lähtee kirjaimellisesti ilmojen teille. SE oli todella pahan näköinen tapaus, muistan että itekin ajattelin tapahtumahetkillä just jotain tyyliin "tuossa ei voinut käydä hyvin!" (onneksi osoittautui vääräksi luuloksi). Sen lisäksi että Burtin auto rysähtää katolleen alas, niin siinähän oli ihan tipalla ettei tullut toisen auton ja etenkin kuljettajan päälle sieltä taivaalta ... phew. Burtin kolarit oli kyllä kaikki sellaisia jotka kummasti nostatti uskoa puheisiin siitä kuinka nykyformuloiden turvallisuus on ihan toista luokkaa kuin vielä 10 vuotta sitten. Tiedä sitten onko, mutta maallikon silmin usko moisiin väittämiin kasvoi ..
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
oldez:
Bobakki
[qb]qb]
Edelleenkin ihmettelen että miten jokin osa voi pettää ja aiheuttaa lukittumisen. Ellei ABS-piiri hajonnut niinkuin aiemmin vitsailin. Maalaisjärkikin sanoo että jos jarrut hajoo niin ne ei enää jarruta. Vai onko itsellesi autoillessa joskus käynyt niin että et ole painanut jarrua täysillä ja sitten joku osa on hajonut ja jarrut ovat menneet lukkoon? Yleensä se on niin että kun jokin osa hajoo niin sen vaikutus katoaa tai sitten tapahtuu päinvastainen vaikutus. Jos ohjaustehostin hajoaa niin ei autosta tule kevyempi ajaa vaan raskaampi. Jos kone hajoaa, niin auto ei liiku kovempaa vaan hitaampaa. Jos siipi rikkoutuu niin dowforce katoaa ei lisäänny.

Ei tosissaankaan ole kovin mahdollista että vain takajarrut menisivät lukkoon, koska autokoulun käyneenä varmaankin itse tiedät että autoissa on kaksipiirijarrut. Eli toinen piiri sisältää oikean eturenkaan ja vasemman takarenkaan, kun toinen piiri sisältää vasemman etu- ja oikean takarenkaan. Jos toinen piirihajoaa niin toinen vielä jarruttaa. Näin se on formuloissakin, koska olisi täysi hulluus laittaa etu ja taka jarrut omiin piireihinsä, koska etupiirin hajotessa autoa ei pysäyttäisi mikään muukuin tarpeeksi pitkä ylämäki tai seinä.
Formuloden jarruista ei pitäisi puhua samassa kappaleessa tavallisen auton jarrujen kanssa. Normaaliautossahan jarrutustekniikka on sellainen että haluttaessa jarruttaa vain vähän, jarrua painetaan vain vähän. Haluttaessa jarruttaa paljon, pedaalia painetaan paljon.

F-1 hiilikuitujarruilla nopeuden ollessa 300, jarrutus aloitetaan kaikissa tapauksissa painamalla jarrupoljin pohjaan. Heti tämän jälkeen, riippuen siitä halutaanko jarruttaa paljon vai vähän, jarrupoljinta nostetaan joko vähän tai sitten enemmän.

En tunne formuloiden jarrujen toimintaperiaatetta niin hyvin että osaisin sanoa onko siinä "kaksipiirijarrut" vai onko ne toteutettu täysin tavallisen auton jarrujen toimintaperiaatteesta poiketen (veikkaan jälkimmäistä). Tällöin jarrut voivat varmasti vikaantuakin hieman eri tavalla kuin tavallisissa autoissa.

Viisammat kertokoon enemmän.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Ilmari:
Formuloden jarruista ei pitäisi puhua samassa kappaleessa tavallisen auton jarrujen kanssa. Normaaliautossahan jarrutustekniikka on sellainen että haluttaessa jarruttaa vain vähän, jarrua painetaan vain vähän. Haluttaessa jarruttaa paljon, pedaalia painetaan paljon.

F-1 hiilikuitujarruilla nopeuden ollessa 300, jarrutus aloitetaan kaikissa tapauksissa painamalla jarrupoljin pohjaan. Heti tämän jälkeen, riippuen siitä halutaanko jarruttaa paljon vai vähän, jarrupoljinta nostetaan joko vähän tai sitten enemmän.

En tunne formuloiden jarrujen toimintaperiaatetta niin hyvin että osaisin sanoa onko siinä "kaksipiirijarrut" vai onko ne toteutettu täysin tavallisen auton jarrujen toimintaperiaatteesta poiketen (veikkaan jälkimmäistä). Tällöin jarrut voivat varmasti vikaantuakin hieman eri tavalla kuin tavallisissa autoissa.

Viisammat kertokoon enemmän.
"The technical regulations also require that each car has a twin-circuit hydraulic braking system with two separate reservoirs for the front and rear wheels. This ensures that, even in the event of one complete circuit failure, braking should still be available through the second circuit."

"Formula One cars must have one brake system operated through a single brake pedal. However, the system must comprise two hydraulic circuits – one for the front wheels and one for the rear. Should one circuit fail the other must remain operational. Power brakes and anti-lock braking systems (ABS) are not allowed."
lähteet:http://www.formula1.com/insight/rulesandregs/14/482.html,
http://www.formula1.com/insight/technicalinfo/11/477.html

Eli sääntöjen mukaan autoissa pitää olla hydrauliset kaksipiirijarrut. Yksi piiri oikealle etu- ja vasemmalle takajarrulle ja toinen vas. etu- ja oik. takajarrulle. Eli samanlaiset kuin kaikissa tielläliikkuvissa autoissa. Ja koska jarrutehostimet on kielletty on voidaan sulkea pois mahdollisuus että tehostin olisi tehostanut liikaa jarruja.

Ja noista jarrutuksista sen verran että poljin laitetaan heti pohjaan sen takia että jarrut saadaan parhaaseen toiminta lämpötilaan mahdollisimman nopeasti. Sen jälkeen auton pysähtymistä säädellään aivan normaalin auton tapaan joko lisäämällä jarrutusvoimaa tai vähentämällä sitä tarpeen vaatiessa..
 
Ylös