Mää löysin sellasen vähän pitemmän, jossa on selostus, muttei siinäkään näy paremmin mitä tapahtuu..Musta Pekka:
Johan tästä ny sota topicci tuli niin tota onko siittä kunnon videoo siittä G Villeneuve tapaturmasta ei tosta yhdestä oikeen nähny ku jonkun auton palasia...
Kieltämättä kuvaaja hukkasi melko ansiokkaasti koko tilanteen. Siinä vaiheessa kun kameramies heräsi, niin törmäys oli jo tapahtunut ja Gillesin auto lensi pois kuvasta.. Kaiken kukkuraksi kuva lähti seuraamaan hidastuvaa Jochen Massin autoa, ja sitten yhtäkkiä Ferrarin romu ja Gilles lensivät siitä Massin auton editse..vmjs:
Mää löysin sellasen vähän pitemmän, jossa on selostus, muttei siinäkään näy paremmin mitä tapahtuu..Musta Pekka:
Johan tästä ny sota topicci tuli niin tota onko siittä kunnon videoo siittä G Villeneuve tapaturmasta ei tosta yhdestä oikeen nähny ku jonkun auton palasia...
Eiköhän tossa paikassa ollut vain tuo yksi ja ainut kamera, joten tuskin löytyy parempaa materiaalia tapahtuneesta.
Hieno video.. vahinko että oli niin huonolaatuinen. Vahinko, että en itse seurannut formuloita tuohon aikaan, koska en ollut vielä syntynytkäänJape:
Kun nyt Gillesistä oli alunperin puhe, niin laitanpa tänne välillä linkin siitä todellisesta moottoriurheilun suolasta jota haluaa nähdä kilpailuissa. Harmi sinänsä että vastaavaa näkee enää ani harvoin, jos ollenkaan...
Ja video löytyy siis täältä. (Varoitus: video saattaa aiheuttaa mielihyvän tuntemuksia!) wink
Ja miten ne voivat pettää jos ne ovat lukossa, sehän tarkoittaa, että ne toimivat. Ilmeisesti Schumilta pettivät ABS:tDeimos:
Mistähän Schumin ulosajo Silvestonessa-99 johtui? Katsoin äsken tilanteen videolta, ja näytti siltä että hän yksinkertaisesti missasi jarrutuspaikan eikä ehtinyt pelastaa tilannetta lukkojarrutuksella.
Jarrutkin tosin saattoivat pettää, mutta harvemmin niin käy kisan ensimmäisellä kierroksella.
Vanha kettu:
Ja Schumacher, joka yritettiin tappaa!
eikös siinä käynyt niin, että schumin takajarruihin tuli vika josta sysstä ne hävisivät (savu tulee vain etupyöristä)Bobakki:
Oldezkin varmaan autokoulun käyneenä tietää, ettei rengas jarruta kovin hyvin kun se on lukittunut. Sumin auton takajarruista petti joku osa, minkä seurauksena ne lukittuivat ja seuraukset olivat niin pahat kuin nähtiin. Vaan totta on sekin, että Irvineä tavoitellessaan Schumacher missasi jarrutuspaikan ja olisi todennäköisesti ajanut mutkan leveäksi ilman vikaakin.
Edelleenkin ihmettelen että miten jokin osa voi pettää ja aiheuttaa lukittumisen. Ellei ABS-piiri hajonnut niinkuin aiemmin vitsailin. Maalaisjärkikin sanoo että jos jarrut hajoo niin ne ei enää jarruta. Vai onko itsellesi autoillessa joskus käynyt niin että et ole painanut jarrua täysillä ja sitten joku osa on hajonut ja jarrut ovat menneet lukkoon? Yleensä se on niin että kun jokin osa hajoo niin sen vaikutus katoaa tai sitten tapahtuu päinvastainen vaikutus. Jos ohjaustehostin hajoaa niin ei autosta tule kevyempi ajaa vaan raskaampi. Jos kone hajoaa, niin auto ei liiku kovempaa vaan hitaampaa. Jos siipi rikkoutuu niin dowforce katoaa ei lisäänny.Bobakki:
Oldezkin varmaan autokoulun käyneenä tietää, ettei rengas jarruta kovin hyvin kun se on lukittunut. Sumin auton takajarruista petti joku osa, minkä seurauksena ne lukittuivat ja seuraukset olivat niin pahat kuin nähtiin. Vaan totta on sekin, että Irvineä tavoitellessaan Schumacher missasi jarrutuspaikan ja olisi todennäköisesti ajanut mutkan leveäksi ilman vikaakin.
Tuo on ihan totta ... tässä pari päivää sitten kun noita kolarivideoita netistä tuli selailtua - katselinpa useamman kerran sitä Burtin kolarointia (en nyt jaksa muistaa mikä GP oli) missä täräyttää startissa Schumin perään ja lähtee kirjaimellisesti ilmojen teille. SE oli todella pahan näköinen tapaus, muistan että itekin ajattelin tapahtumahetkillä just jotain tyyliin "tuossa ei voinut käydä hyvin!" (onneksi osoittautui vääräksi luuloksi). Sen lisäksi että Burtin auto rysähtää katolleen alas, niin siinähän oli ihan tipalla ettei tullut toisen auton ja etenkin kuljettajan päälle sieltä taivaalta ... phew. Burtin kolarit oli kyllä kaikki sellaisia jotka kummasti nostatti uskoa puheisiin siitä kuinka nykyformuloiden turvallisuus on ihan toista luokkaa kuin vielä 10 vuotta sitten. Tiedä sitten onko, mutta maallikon silmin usko moisiin väittämiin kasvoi ..epeli:
94 Imolan jälkeen kuoleman porteilla ovat käyneet muistaakseni Wedlinger,Häkkinen ja Burti,joka uskomatonta kyllä,selvisi pienillä loukkaantumisilla. Muistan kuinka heti Burtin mällin jälkeen sanoin kaverille,että "nyt kävi todella pahasti". Ei onneks käynyt kuitenkaan.
Formuloden jarruista ei pitäisi puhua samassa kappaleessa tavallisen auton jarrujen kanssa. Normaaliautossahan jarrutustekniikka on sellainen että haluttaessa jarruttaa vain vähän, jarrua painetaan vain vähän. Haluttaessa jarruttaa paljon, pedaalia painetaan paljon.oldez:
Edelleenkin ihmettelen että miten jokin osa voi pettää ja aiheuttaa lukittumisen. Ellei ABS-piiri hajonnut niinkuin aiemmin vitsailin. Maalaisjärkikin sanoo että jos jarrut hajoo niin ne ei enää jarruta. Vai onko itsellesi autoillessa joskus käynyt niin että et ole painanut jarrua täysillä ja sitten joku osa on hajonut ja jarrut ovat menneet lukkoon? Yleensä se on niin että kun jokin osa hajoo niin sen vaikutus katoaa tai sitten tapahtuu päinvastainen vaikutus. Jos ohjaustehostin hajoaa niin ei autosta tule kevyempi ajaa vaan raskaampi. Jos kone hajoaa, niin auto ei liiku kovempaa vaan hitaampaa. Jos siipi rikkoutuu niin dowforce katoaa ei lisäänny.Bobakki
[qb]qb]
Ei tosissaankaan ole kovin mahdollista että vain takajarrut menisivät lukkoon, koska autokoulun käyneenä varmaankin itse tiedät että autoissa on kaksipiirijarrut. Eli toinen piiri sisältää oikean eturenkaan ja vasemman takarenkaan, kun toinen piiri sisältää vasemman etu- ja oikean takarenkaan. Jos toinen piirihajoaa niin toinen vielä jarruttaa. Näin se on formuloissakin, koska olisi täysi hulluus laittaa etu ja taka jarrut omiin piireihinsä, koska etupiirin hajotessa autoa ei pysäyttäisi mikään muukuin tarpeeksi pitkä ylämäki tai seinä.
"The technical regulations also require that each car has a twin-circuit hydraulic braking system with two separate reservoirs for the front and rear wheels. This ensures that, even in the event of one complete circuit failure, braking should still be available through the second circuit."Ilmari:
Formuloden jarruista ei pitäisi puhua samassa kappaleessa tavallisen auton jarrujen kanssa. Normaaliautossahan jarrutustekniikka on sellainen että haluttaessa jarruttaa vain vähän, jarrua painetaan vain vähän. Haluttaessa jarruttaa paljon, pedaalia painetaan paljon.
F-1 hiilikuitujarruilla nopeuden ollessa 300, jarrutus aloitetaan kaikissa tapauksissa painamalla jarrupoljin pohjaan. Heti tämän jälkeen, riippuen siitä halutaanko jarruttaa paljon vai vähän, jarrupoljinta nostetaan joko vähän tai sitten enemmän.
En tunne formuloiden jarrujen toimintaperiaatetta niin hyvin että osaisin sanoa onko siinä "kaksipiirijarrut" vai onko ne toteutettu täysin tavallisen auton jarrujen toimintaperiaatteesta poiketen (veikkaan jälkimmäistä). Tällöin jarrut voivat varmasti vikaantuakin hieman eri tavalla kuin tavallisissa autoissa.
Viisammat kertokoon enemmän.