Gilles Villeneuve onnettomuus ?

snowstorm

Kusipäämulkkupaskiainen
Liittynyt
10.11.2003
Viestit
100
Sijainti
Helsinki
Jahas, eihän nuo videot tietenkään mitään mukavaa katsottavaa ole, mutta uteliaisuuttani kuitenkin ne haluan katsoa. Toi Prycen kolari ei kunnolla mun koneella tullu, mutta sain siitä sen verran selvää etten ehkä sitä kunnolla haluakaan näkymään.
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Onkohan muuten missään videota, josta näkyisi tuo Mooren onnettomutta edeltävä tilanne, josta näkyisi, että mistä ulosajo oikein sai alkunsa?

Sama homma kuin Villeneuven videossa. Itse onnettomuuden alkuun laittamaa tilannetta ei taaskaan näe. Gillesin tilanteessa näyttäisi kyllä siltä, että auto ajaa suoraan rata-aitoihin, jos siellä jokin rata-aita ylipäätään kuvan ulkopuolella oli...
 

epeli

Well-known member
Liittynyt
4.9.2002
Viestit
3144
Sijainti
Tre
"Gillesin auton etupyörä osui Jochen Massin Marchin takapyörään,kimposi siitä ilmaan,syöksyi nokka edellä maahan,katkesi kahti ja Villeuneuve sinkotui päin radan turva-aidan pylvästä. Hän kuoli heti."

-Formula 1 Tietosanakirja

Se joka "kehui erästä kuolonkolaria ihanan seksikkääksi" oli M.Sytelä,ja topicissa keskusteltiin siitä, kuinka Heidfeld pari kautta sitten ryttäsi Sid Watkinsin auton oven. Sattuneesta syystä keskustelu kääntyi tuohon Pricen kolariin,jota SetäSytelä sitten kehui "ihanan seksikkääksi". Muistaakseni aika vähällä selvisi tuosta herjauksesta.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Karpow:
Onkohan muuten missään videota, josta näkyisi tuo Mooren onnettomutta edeltävä tilanne, josta näkyisi, että mistä ulosajo oikein sai alkunsa?
muistaakseni jossain kerrottiin tuon johtuneen vain ja ainoastaan perän karkaamisesta suoralle tultaessa... monen mielestä syynä saattoi olla Mooren saama käsivamma edellisenä päivänä varikolla... (joku skootteri tms onnettomuus)
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
epeli:
"Gillesin auton etupyörä osui Jochen Massin Marchin takapyörään,kimposi siitä ilmaan,syöksyi nokka edellä maahan,katkesi kahti ja Villeuneuve sinkotui päin radan turva-aidan pylvästä. Hän kuoli heti."

-Formula 1 Tietosanakirja
Jaaha. Sid Watkinsin mukaan Villeneuve oli itse asiassa elossa törmäyksen jälkeen, pulssi oli jopa yllättävän vahva. Vaan niska ei tälliä kestänyt, eli lopputulos oli toki sama. Villeneuve kuoli kuitenkin vasta myöhemmin sairaalassa.

Se on muuten jauhesammutin :p
 

vmjs

Well-known member
Liittynyt
9.7.2003
Viestit
903
Ku kattoo tota gillesin videoo niin voi vain ihmetellä, että kuinka noin tehokkailla autoilla, jotka oli noin heikkoja runkosta ajaessa ei kuollut enempää kuskeja! eek!

Ton auton runkohan menee ihan löysäksi ku vähän maahan pökkää, istuin hajoaa osiksi ja auto lyhenee ½!!

Käsittämätöntä, ettei turvallisuuteen panostettu F1:ssä tuolloin enempää! eek!

(esim. kolarit: Senna, Pryce.)

Nykyään pahimmassa tapauksessa autosta olis irronnu rengas tai kaks, eikä kellekkään olis käyny kuinkaa.. :(

Kuinka monta kuskia on muuten kuollut F1:n historiassa???
 

Enrique

Well-known member
Liittynyt
18.12.2002
Viestit
1913
1952:Luigi Fagioli
1954Onofre Marimon
1958:peter Collins, Luigi Musso, Stuart Lewins-Evans
1960:Chris Bristow, Alan Stacey
1961:Wolfgang con Trips
1962:Ricardo Rodriquez
1964:Carel Codin de Beaufort
1966:John Taylor
1967:Lorenzo Bandini
1968:Joseph Schlesser
1969:Gerhard Mitter
1970:piers Courage, Jochen Rindt
1973:Francois Cevert, Roger Williamson
1974:Helmut Koinigg
1975:Mark Donuhue
1977:Tom Pryce
1978:Ronnie Peterson
1982:Gilles Villeneuve, Ricardo Paletti
1994:Ayrton Senna, Roland Ratzenberger

Lista saattaa olla epätäydellinen.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Noi taitaa olla kilpailutapahtumissa kuolleet(eli ainakin a-a ja kisa sekä ehkä harjoitukset)?
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Tässä Kärkkäisen kirjasta skannaus ku en jaksanut kirjoittaa:



Tosin tuo Fagioli taas puuttuu tuosta listasta.. Ja Prycellä on väärä kuolinvuosi tuossa.. merkillistä.

Niin ja kun kirja on vuodelta 1996 niin siitä tietty puuttuu ainakin Alboreto ja tais se Ken Tyrrellkin joskus rattia vääntää ellen ihan väärin muista?

<small>[ 26-12-2003, 11:20: Message edited by: Jacques ]</small>
 

vmjs

Well-known member
Liittynyt
9.7.2003
Viestit
903
Bobakki:
Jos auto menee penkin takaa kahtia, on jopa luonnollista, että penkki irtoaa.
Lähinnä tarkoitin tossa, että eipä kuskit meinannu autoissaan pysyä..

Kuinka noi edes Uskalsi ajaa tollasilla "tappaja"-autoilla!?
 

epeli

Well-known member
Liittynyt
4.9.2002
Viestit
3144
Sijainti
Tre
Siihen aikaan niitä autoja pidettiin turvallisuuden huipentumina,niinkuin nyt nykyisiäkin autoja. Ihan sama juttu,kuin että kymmenen vuoden päästä joku ihmettelee että "miten ne uskalsi ajaa tollasilla tappaja-autoilla",tarkoittaen nykyisiä autoja.

Ei nyt kukaan ajattele,että noi autot ei olis niin turvallisia kuin mahdollista,mutta jos pari kuskia kuolee esim. kaudella 2005,niin eihän ne autot sitten enää olekaan turvallisia!

Anteeksi erittäin sekava teksti.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
vmjs:
Bobakki:
Jos auto menee penkin takaa kahtia, on jopa luonnollista, että penkki irtoaa.
Lähinnä tarkoitin tossa, että eipä kuskit meinannu autoissaan pysyä..

Kuinka noi edes Uskalsi ajaa tollasilla "tappaja"-autoilla!?
Niin no, ei nuo autot nyt ihan niin turvattomia olleet, rika oli pikemminkin siinä, että autoa saatika sen sisällä olevaa ihmistä on vaikea saada kestämään yli 200 kilometrin tuntivauhdilla betoniseinään ajamista. Vika oli siis pikemminkin radassa, Jerezhän joutui varsin radikaalien muutostöiden kohteeksi onnettomuuden jälkeen. Tuohon aikaan oli kyllä aika harvinaista, että kuskit lensivät autoistaan, itselleni ei tule mieleen kuin Herbertin F3-luokassa sattunut kolari.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Se kolari missä Johnny Herbert loukkasi jalkansa tapahtui Brands Hatchissa 1988 ja se oli f3000 luokan EM-osakisa. Tuo joukkokolari oli kerran Ruutulipun hassuttelukoosteessa johon oli kerätty moottoriurheilussa sattuneita onnettomuuksia. Erkki Vanhanen totesi että näille saa sitten vapaasti nauraa, niissä ei kukaan loukkaannu vakavsti.
 

vmjs

Well-known member
Liittynyt
9.7.2003
Viestit
903
epeli:
Siihen aikaan niitä autoja pidettiin turvallisuuden huipentumina,niinkuin nyt nykyisiäkin autoja. Ihan sama juttu,kuin että kymmenen vuoden päästä joku ihmettelee että "miten ne uskalsi ajaa tollasilla tappaja-autoilla",tarkoittaen nykyisiä autoja.

Ei nyt kukaan ajattele,että noi autot ei olis niin turvallisia kuin mahdollista,mutta jos pari kuskia kuolee esim. kaudella 2005,niin eihän ne autot sitten enää olekaan turvallisia!

Anteeksi erittäin sekava teksti.
Mutta eikös kuskit kyseenalaistanut noitten f-ykkösten turvallisuuden ainakin vuonna -94?

mm. Senna juuri ennen kuolemaansa uhkasi lopettaa uransa F1:ssä niitten turvattomuuden takia, miksei herätty kehittämään autojen turvallisuutta, kuin vasta supertähden (Sennan) kuoltua!?

Roland Ratzenbergerin ulosajo näyttää aivan vaarattomalta, ja mies kuoli saman tien autoonsa.. eek! Joten ei se yksin radoissa se vika ollut..
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Jos Ratznebergerin onnettomuus näytti vaarattomalta, niin mikäköhän onnettomuus näyttäisi vaaralliselta?

Mitä tuohon turvallisuuteen tulee, niin kyllähän siihen vuosia on järjestelmällisesti panostettu. Yksi syy, miksi f1:en turvallisuus oli nykymittapuun mukaan heikolla tasolla 90-luvun alussa, oli ylimielisyys. F1:ssä vaikuttava väki ei suostunut hyväksymään sitä tosiasiaa, että autojen ja ratojen turvallisuudessa olisi parantamisen varaa. Vedottiin aina siihen, että yli 10 vuotta on selvitty ilman kuolonuhreja.
 

Deimos

Well-known member
Liittynyt
6.12.2003
Viestit
114
Sijainti
404 Not Found
Oltaisiinkohan Imolan tapahtumien jälkeen turvallisuuteen alettu kiinnittää niin paljoa huomiota, mikäli Sennan onnettomuutta ei olisi tapahtunut vaan Ratzenberger olisi ollut viikonlopun ainoa kuolonuhri? :confused:

Veikkaan että koko asia oltaisiin kuitattu olankohautuksella ja jatkettu samalla linjalla siihen asti, kunnes jollekin huippunimelle olisi käynyt huonosti.
 
Ylös