Gilles Villeneuve onnettomuus ?

pmv

Well-known member
Sijainti
Perä-Pohjola
En ole nähnyt Prycen onnettomuutta, mutta kyllä lukenut siitä raportteja. Ei minua kiinnostakkaan nähdä sitä onnettomuutta. Luulen että tiedän jo valmiiksi, että kilpailun aikana kilparadalla liikkuminen on vaarallista.

Aivan selvästi tiettyjen hahmojen intresseissä näkyy olevan mahdollisimman hyvien ja selkeiden videopätkien saaminen toisten ihmisten elämän päättymisestä.

"Vähän parempikin video löytyy jostain, mutta en muista mistä. "

Sen ymmärtäisin, että haluttaisiin nähdä vakavaa onnettomuutta edeltävä tilanne, mutta tärkeämpää näkyy olevan sen kuolinhetken mahdollisimman tarkka dokumentointi.

"Tuosta Gillesin kolarista ei kyllä paljoa näen kädettömän ohjaajan takia. Ei näe edes, että miten ja missä vaiheessa auto törmää minne sitten törmääkin."

Sitten vertaillaan kenen elämän päättyminen vie voiton rajuudellaan.

"Kyllä tuo Prycen kolari vie selvästi voiton Mooren ja Villeneuven kohtalon hetkistä. On se niin karmeaa katseltavaa... "

FO110K

Banned
pmv:
Aivan selvästi tiettyjen hahmojen intresseissä näkyy olevan mahdollisimman hyvien ja selkeiden videopätkien saaminen toisten ihmisten elämän päättymisestä.
niih, omalla kohdalal tuo johtuu siitä että en mä ainakaan muista Prycen tai Rindtin tai edes G. Villeneuven onnettomuuksia, mutta kaikki niistä aina puhuu (mm. kirjoissa) niin on ihan hyvä nähdä itsekin sama materiaali jotta pystyy muodostamaan paremman mielikuvan tapahtuneesta...
Se että jostain löytyy videopätkä joka on kokoa 140x120 resolla tms ja huonolla laadulla muutenkin, niin siitä ei paljon kostu, siksi siis parempaa laatua haetaan.

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Sijainti
Kauhajoki
pmv:
En ole nähnyt Prycen onnettomuutta, mutta kyllä lukenut siitä raportteja. Ei minua kiinnostakkaan nähdä sitä onnettomuutta. Luulen että tiedän jo valmiiksi, että kilpailun aikana kilparadalla liikkuminen on vaarallista.

"Vähän parempikin video löytyy jostain, mutta en muista mistä. "

Sen ymmärtäisin, että haluttaisiin nähdä vakavaa onnettomuutta edeltävä tilanne, mutta tärkeämpää näkyy olevan sen kuolinhetken mahdollisimman tarkka dokumentointi.

"Tuosta Gillesin kolarista ei kyllä paljoa näen kädettömän ohjaajan takia. Ei näe edes, että miten ja missä vaiheessa auto törmää minne sitten törmääkin."

Sitten vertaillaan kenen elämän päättyminen vie voiton rajuudellaan.

"Kyllä tuo Prycen kolari vie selvästi voiton Mooren ja Villeneuven kohtalon hetkistä. On se niin karmeaa katseltavaa... "
No voi hitto sun kanssa Pvm. Tuo menee jo pahemman luokan Jeesusteluksi. Aivan kuin jotkin täällä toivoisat kilpa-autoilussa kuolemaan johtavia onnettomuuksia, jotta sitten voisivat kelata videopätkiä niiden analysoimiseksi. yuck

Tuollaiset onnettomuudet ovat aivan kamalia, eikä niitä ainakaan allekirjoittanut toivo kenellekkään. Koskaan. Tekeekö se sitten ihmisestä huonomman, jos haluaa tietää mitä tilantessa tarkalleen tapahtui, eikä sulje silmiään todellisuudelta? :mad:

Ja nyt itse asiaan:

Gilleksen onnettomuudesta vielä: tekikö Gilles arviointivirheen vai mitä oikein tapahtui? Gilles tulee hirveällä vauhdilla siihen mutkaan ja on ajaa edellä ajavan perään. Itselleni tuli ainakin mieleen, että jarrut olisivat voineet tuossa tilanteessa pettää, koska minkäänlaista merkkiä jarrutuksesta ei näy.

pmv

Well-known member
Sijainti
Perä-Pohjola
Voisin asiaa valaistakin, mutta kyllä tuosta varmaan tarpeeksi paljon infoa löytyy netistä, sieltähän nuo pätkätkin on kaivettu. Asiaa on puitu tällä foorumilla aikaisemminkin. Tuo Gillesin ulosajo oli monien osatekijöiden summa, jotka Karpowkin varmaan nyt tietäisi ja ymmärtäisi, jos olisi käyttänyt aikaa taustojen selvittämiseen eikä onnettomuusvideoiden etsimiseen. Nähtävsti videoiden katselu väitetystä informatiivisuudestaan huolimatta ei loppujen lopuksi kovinkaan paljoa selvennä asioita, kun pitää näin muilta kysellä kirjallisesti.

FO110K

Banned
pmv:
Nähtävsti videoiden katselu väitetystä informatiivisuudestaan huolimatta ei loppujen lopuksi kovinkaan paljoa selvennä asioita, kun pitää näin muilta kysellä kirjallisesti.
muistaakseni tämä on keskusteluforum, ja muistaakseni erikseen ei ole kielletty puhumasta onnettomuuksista joissa kuljettaja on kuollut... jos siihen haluaa selvennystä/täydennystä tai muuten vain muiden mielipiteen kuulla, niin mikä asiassa häiritsee?
Ei aina tarvitse spekuloida vain ja ainoastaan tallipaikoilla, kisastrategioilla tms, myös onnettomuuksista voi mun mielestä puhua, ja jos tilanteesta on viedokuvaa, niin miksei sitä saisi katsoa/etsiä ?

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Sijainti
Kauhajoki
Tulipa tuossa mieleen, että joku törttö kommentoi joskus tällä jotain kuolonkolaria "ihanan seksikkääksi" videoksi... Mitähän Pmv mahtoi siihen kommentoida? :rolleyes:

Tulipa vain mieleen, vieläköhän toikki mahtaa lymyillä jossain arkiston kätköissä...

Vanha kettu

Banned
Sijainti
koti
Pari viikkoa sittenhän tuli televisiosta Sennan kuolonkolaria seikkaperäisesti analysoiva ohjelma. Katsoiko joku?

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Sijainti
Kauhajoki
Itse katsoin sen jo silloin, kun se tuli ensimmäsien kerran joskus vuosi sitten kai. Ihan mielenkiintoinen ohjelma, joka selvensi yhtä F1-historian suurinta mysteeriä ja traagisinta tapahtumaa. frown

Anna

Well-known member
siis, mää luulin että se Pryce oli se ratavalvoja. Kuoliko siinä muka kuskiki? miten muka? eek!

de Cesaris

bastardo, ignorante
Senna dokkarin näin silloin ensimmäisellä esityskerralla. Oliko tämä dokkis PAHA niiden mielestä, jotka täällä moralisoivat? Monet väittävät, että tuo dokkis on puuta heinää ja sensaationhakuinen.. näin ainakin oli jossain vieraskielisessä foorumissa aikoinaan. Samapa tuo, itse en sitä niin kokenut.

Ihan uteliaisuuttani vielä kysyn... mihin ihmiset rajan vetävät, eli miten suhtaudutaan Niki Laudan onnettomuuden hidastus_ees_taas_kelailuun? Mies olisi voinut kuolla siihen ja lähes kuolikin, mutta ei sitten kuitenkaan. Tuskin Laudalla mitään hauskaakaan oli siellä liekkien keskellä sen aikaa kun tajuissaan pysyi, mutta onko niin, että tätä onnettomuutta saa katsella ja kelailla oikeutetusti kun Lauda ei sitten kuollutkaan?

FO110K

Banned
Anna:
siis, mää luulin että se Pryce oli se ratavalvoja. Kuoliko siinä muka kuskiki? miten muka? eek!
Pryce oli se kuljettaja joka ajoi ratavalvojan päälle... Pryce kuoli siihen kun ratavalvojan kantama vaahtosammutin osui Prycen päähän...
Ratavalvoj taas kuoli tuohon törmäykseen...

Petteri

Active member
Sijainti
suomi
Anna:
Ratavalvojan vaahtosammutin osui Pryceä päähän.

Itse en tajua miksi täällä valitetaan, kun joku jakaa tälläista videota? Ei ole kivaa katseltavaa todellakaan. Mutta tästäkin varmaan tullu opetus ettei radalle kannata mennä juoksentelemaan noin vaan. Sitten vielä jotkut vielä jotkut ottavat hernettä nenään, kun joku on tiedonjanoinen tälläisessä asiassa.

Dominic

Senior Member
Sijainti
Turku
pmv:
Voisin asiaa valaistakin, mutta kyllä tuosta varmaan tarpeeksi paljon infoa löytyy netistä, sieltähän nuo pätkätkin on kaivettu. Asiaa on puitu tällä foorumilla aikaisemminkin. Tuo Gillesin ulosajo oli monien osatekijöiden summa, jotka Karpowkin varmaan nyt tietäisi ja ymmärtäisi, jos olisi käyttänyt aikaa taustojen selvittämiseen eikä onnettomuusvideoiden etsimiseen. Nähtävsti videoiden katselu väitetystä informatiivisuudestaan huolimatta ei loppujen lopuksi kovinkaan paljoa selvennä asioita, kun pitää näin muilta kysellä kirjallisesti.
Juu, ei me tänne keskustelemaan olla tultu. Kaikki pitäis toki tietää itse, ja jos tietääkin, niin tuoda esille vain ne asiat jotka tukee omaa näkökantaa.

Vanha kettu

Banned
Sijainti
koti
Aikuinen ihminen muodostaa itse oman mielipieensä siitä, mitä mieltä hän on tällaisista "snuff-videoista" ja niiden katsomisesta. Vastaava raakalaismainen tapahan ihmisiin kohdistettuna oli erityisen suosittua antiikin ajan Roomassa, mutta joillakin vastaavat vietit tuntuvat olevan vieläkin pinnassa.

Voidaan myös ajatella seurausetiikan mukaan, että onko yhden ihmisen henki kovinkaan arvokas verrattuna kuoleman tuottamaan mielihyvään, joissakin piireissä.

de Cesaris

bastardo, ignorante
Noh, älä nyt sentään snuffiin tai gladiaattoreihin(?) vertaa kuitenkaan. HARVEMMIN moottoriurheilussa(urheilussa muutenkaan) tietentahtoen otetaan ihmiseltä henki pois, jotta siitä saisi kuuluisuutta/sensaatiouutisen/shokkiarvoa/whatever. En muista äkkiseltään yhtään tapausta.

Vielä kerran kaikille.. onko kuitenkin ihan OK, että maikkari taas ensi vuonna Nürburgringin kohdalla kelailee Laudan kolaria ihan vaan muistin virkistämiseksi? Jos mies olisi kuollut, niin johan siitä olisi haloo, mutta kun ei niin se on vain 'hauskaa' ja opettavaista? Eikö tämä ole sitä kasinaismoralismia?

Ja ei kun hyvät joulut kaikille jos en ehdi enempiä tänne inttämään! wink

Marko-Irwin

Well-known member
Sijainti
Turku
Tuo ratavalvoja oli muuten 19-vuotias Johannesburgin lentokentän varausvirkailija, Jansen van Vuuren. Hän oli ilmoittautunut vapaa ehtoiseksi ratavalvojaksi. Itse olen tuon onnettomuuden nähnyt jossain englantilaisessa makasiinissa. Lähellä oli muuten myös hengenlähtö Monte Carlossa -91, kun ratavahti juoksi aivan Ayrton Sennan McLarenin edestä kisan alkuvaiheissa.

Felix1

Well-known member
Taidetaan taas tehdä kärpäsestä härkänen. Jokainen voi imuttaa ja katsoja "kuolonkolareita" jos kiinnostaa...se on jokaisen oma valinta.

vmjs

Well-known member
Observer:
Originally posted by Karpow:
[qb]Vähän samalla tavalla, kuin se kaveri, joka kuoli CART-sarjassa jollain ovaalilla vuosi-kaksi-kolme sitten. En muista tarkalleen...
Olisko kellään tätä videoo, kun jäi vaivaamaan toi asia..
:confused:

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Anna:
Ratavalvojan kantama vaahtosammutin osui Prycen päähän ja tappoi hänet.