GPL-otsikko (01/2002)

  • Viestiketjun aloittaja abc
  • Aloituspäivämäärä

RK-62

Porno-Erkki-wannabe
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
14922
Sijainti
Kni
Ehkä näin sittenkin...


[ 05-02-2002: Message edited by: RK-62 ]
 

Wilpuri

Senile Member
Liittynyt
28.6.1999
Viestit
9041
Sijainti
hki
Aiemmin lueteltujen sääntöjen lisäksi on hyvä listata hieman yleisiä sääntöjä radalla käyttäytymisestä, jotta hauskuus tulisi maksimoitua. Moni pitää varmaankin useampia kohtia itsestään selvyyksinä, mutta koska likipitäen kaikki noista kohdista tuli mulle siksi mieleen, että joku joskus on kolarin aiheuttanut, niin parempi kai se on tässä luetella. Ajamisen tiimellyksessä selvimmätkin asiat aina vähän pääsee hämärtymään. :)

Kirjoitin aika nopeesti, kohdat ei oo välttämättä kovinkaan loogisessa järjestyksessä.


Aika-ajo
-Varikkosuoralla vaihdettava heti ajolinja siten, että ei aja muiden varikkosuoralle ilmestyvien päälle
-Lämmittelykierrokselle lähdettäessä on varmistettava, että ei radalle lähteminen ei häiritse muita kuljettajia. "Ei sieltä varmaan kukaan tule" -ajattelutapa ei käy. Watkins Glenissä varsinkin tulee kiinnittää tähän seikkaan huomiota.
-Itse lämmittelykierroksella jätä riittävä väli edellä menevään kuljettajaan, ei kannata lähteä nopealle kierrokselle siten, että on toisen perässä kiinni, siinä tekee haittaa itselleen ja toiselle
-Ei myöskään pidä ajaa liian hiljaa, että ehtii reagoimaan ja väistämään mahdollisesti perässä tulevalle nopealla kierroksella olevaa
-Antaessa tilaa nopeammalle ei ole syytä ajaa sen vuoksi hallitsemattomasti ulos radalta, sopivan verran hidastaminen ja ajaminen parhaimmalta ajolinjalta sivuun kertoo takaa tulevalle sen, että olet havainnut hänet ja annat hänelle tilaa, jolloin hän voi turvallisin mielin siirtyä ohitsesi
-Poistuttaessa varikolle tulee auto pysäyttää siten, että siitä ei ole haittaa muille. Mikäli poistumissyy on se, että auto jää hajonneena keskelle rataa, tulee poistuminen hoitaa mahdollisimman nopeasti, jotta ei haittaisi muita kilpailijoita

Kilpailu alku
-Varmista hyvissä ajoin, että polttoainetta on riittävästi. Silloin ei tule viimehetken paniikkia ja ehdit lähtöruudukkoon.
-Lähtökiihdytyksessä oltava varovaisia. Vaikka näyttäisi siltä, että voisit nousta monta sijaa, ota silti maltillisemmin: kisa on pitkä.
-Varo varsinkin lähtökiihdytyksessä rinnalla olevia, monen moottorin ulvonnan yhteydessä on vaikea paikallistaa, että missä päin autot ovat.
-Varsinkin ensimmäisen kierroksen ensimmäisiin mutkiin on syytä jarruttaa hieman aiemmin, että jää pelivaraa mikäli edellä tapahtuu yhteentörmäyksiä.
-Vältä äkkinäisiä ajolinjanvaihteluita varsinkin tilanteissa, joissa joku tulee perässäsi lähituntumassa. Peileistä ja sivulle katsomalla jää kuitenkin vielä kuolleet kulmat kumpaankin takakulmaan, siellä voi joku olla

Lähituntumassa ajaminen ja ohitustilanteet
-Mikäli huomaat, että olet selkeästi edellä olevaa nopeampi, niin älä aja liian lähellä, sillä hänen hieman aikaisemmat jarrutuskohdat saattavat yllättää
-Älä lähde yrittämään ohitusta, mikäli olet jarrutuskohdan paikkeilla huomattavasti ohitettavaa jäljessä.
-Suoralla imuun päästessäsi ole varovainen että et aja toisen perään pyrkiessäsi ottamaan kaiken hyödyn imusta irti
-Itse ohitustilanteessa jarrutus tulee aina aloittaa riittävän ajoissa, jotta et ajaudu ohitettavan ajolinjalle. Ohitettavalle on aina jätettävä ajolinja vapaaksi.
-Mikäli vieressä olevaa ei näy, niin hän mitä todennäköisemmin ei ole hävinnyt taivaan tuuliin, vaan edelleenkin on siellä jossain lähellä. Ota toinen koko ajan huomioon.
-Mikäli sinut ohitetaan mutkaan jarrutettaessa, ota huomioon mutkasta ulos tultaessa, että sinut ohittanut kuljettaja ei välttämättä kykene kiihdyttämään niin nopeasti mutkasta ulos kuin mitä normaalisti
-Mikäli suoralla ajaessasi perässä lähituntumassa (imuetäisyydellä) lähestyy kuljettaja, niin valitse ajolinjasi seuraavaan mutkaan, ja pidä se. Turha mutkittelu saattaa aiheuttaa kahden lähekkäin ajavan auton yhteentörmäyksen
-Mikäli sinulle liputetaan sinisiä lippuja, takaa tulee mitä todennäköisimmin joku johtavista autoista kierroksella sinua ohittamaan, löysää sopivasti sopivassa paikkaa ja takana tuleva voi ohittaa sinut turvallisesti.
-Mikäli lippuja ei näytetä (GPL bugittaa paikka paikoin lippujen suhteen), ja takaa lähestyy melko nopeaan auto, kyseessä on mitä todennäköisesti kuljettaja, joka on ohittamassa sinua kierroksella. Ja vaikka kyseessä olisi samallakin kierroksella oleva, voi olla järkevää päästää hänet ohi, mikäli vaikutat häneen nähden selkeästi hitaammalta. Muutoin saatat yliyrittää ja ajaa ulos radalta ja pilata toisenkin kuljettajan kilpailun.
-Jos ajat ulos ja autosi vaurioituu ja käytät shift-r:ää, niin mikäli takaa lähestyy vauhdikkaasti samallakin kierroksella oleva auto, niin älä yritä väkisin peippailla ja pidätellä kylmillä renkailla, silloin kolarointi on aika todennäköistä.
-Jos ajat ulos, mutta et aio käyttää shift-r:ää ja palaat radalle kunnes huomaat että auto onkin liian viallinen, niin auto tulee pysäyttää sellaiseen paikkaan, että et aiheuta vaaratilannetta muille. Vastaavasti samalla lailla on toimittava lopullisesti keskeytettäessä.
-Vastaavasti jos näet edellä jonkun käyttävän shift-r:ää ja kiihdyttävän uudestaan matkaan, älä yritä epätoivoisesti heti ohittaa tätä, tai voi käydä kuten Schumacherille ja Hillille eräänä vuonna Australiassa.
-Mikäli autosi on vaurioitunut, eikä shift-r:ää enää ole mahdollista käyttää, tai muuten vain et halua sitä enää käyttää (kilpailun viime hetket käsillä tms.), älä peittele selkeästi nopeampia kuljettajia

Lisää tulee, kunhan tulee mieleen, huomautelkaa muutkin, niin lisäillään vaikka sitten. Suotavaa olisi, että jokainen lukisi nuo (vaikka onkin pitkä ja ei tekisi lukea kuin vähän alkua). Noista ei sinänsä tarvitse jokaisesta ihan kynsin hampain joka tilanteessa aina pitää kiinni, kaikki tilanteet ovat erilaisia. Mutta jos vaikka ikäänkuin suuntaa antavia ainakin. Tarkoitus ei siis ollut vähätellä noita neuvoja, mutta ei myöskään liioitella.. Junou.. :)

[ 06-02-2002: Message edited by: Wilpuri ]
 

Hënkka

Guest
Hyviä on ohjeet ja nuo sisäistämällä tulee varmasti monta kolaria vähemmän. Varsinkin tuo ensimmäisen mutkan yllättävien jarrutusten ennakoiminen on tärkeä pointti ja toinen on se takakulman kuolokohta jonne ei näe. Siellä on se auto edelleen, vaikka sitä ei sivulla ja peilissä näkyisikään ja silloin ei kannata peipata eteen vaikka kuinka mieli tekisi. Seuraamukset näkyy varsin hyvin tuosta VJR:n viimeisestä kolarivideosta.

[ 06-02-2002: Message edited by: Henkka ]
 

akim

Well-known member
Liittynyt
10.9.1999
Viestit
369
Siinä tulikin hyviä ohjeita Wilpurilta. Pari juttua tuli vielä mieleen.

Sinisten lippujen lisäksi on syytä tarkkailla "pitboardia" eli sitä läpyskää jolla näytetään erot edessä ja takana ajaviin. Kun kisa on vakiintunut niin kierroksella ohittavat tunnistaa siitä, että ne ilmestyy taakse vaikka board ilmoittaa että taakse on eroa reilummin.

Kilpailutilanteessa ohittamisesta vielä sen verran, että on tosiaan syytä olla rinnalla ennen sitä kohtaa josta aloitetaan mutkaan kääntyminen (turn-in point).


ks. lisää
http://homepage.powerup.com.au/~philmak/gplac/rec_driver_beh.htm

Ohjeista huolimatta ei oteta tätä ns. liian vakavasti. Ainahan on shif+r ja kisaa ajetaan kai muutenkin hieman rennomalla asenteella kuin esim fgplc:n kisoja.
 

Aeuk

Well-known member
Liittynyt
29.1.2002
Viestit
1201
Lueskelin nuo ohjeet yltä - tuttua tekstiähän se pääasiassa jeps. Mutta tuli mieleen tässä kysyä ... että en ole nähnyt mitään "yleisohjeita" tähän f1-forumin GPL-liigaan. Onko mitään erityistä mikä olisi hyvä tietää? Eli:

1. Ensin kokoonnutaan irkkiin muistaakseni?
2. Sieltä kisaan - serverin nimi Vrocissa?
(tai IP jos yhdistää suoraan GPL:llä?)
3. Ensin on harjoittelu / aika-ajo, ovatko nämä samassa sessiossa kuten meillä tuolla F1racing.net'in puolella, vai erikseen? Ja kuinka pitkä sessio on? (toivottavasti se on vain yksi sessio - ei kahta erikseen)
4. Kisaan lähdetään aika-ajojen järjestyksessä (tietysti, hehe) - mutta ei ilmeisesti ole "lämmittelykierrosta" (ainakin toivoisin ettei olisi ;)) ...
5. Kisa -> kuinka monta kiekkaa olikaan Kyalamin pituus?
6. Shift-R:ää sai siis käyttää 3 kertaa, niinhän se oli?

Muuta ei nyt ainakaan tule mieleen - lähinnä nämä pääasiat mitä tarvitsee tietää selviytyäkseen "kisaviikonlopusta" kunnialla ;)
 

abc

DNF
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
12558
Originally posted by Aeuk:
<STRONG>1. Ensin kokoonnutaan irkkiin muistaakseni?
2. Sieltä kisaan - serverin nimi Vrocissa?
(tai IP jos yhdistää suoraan GPL:llä?)
3. Ensin on harjoittelu / aika-ajo, ovatko nämä samassa sessiossa kuten meillä tuolla F1racing.net'in puolella, vai erikseen? Ja kuinka pitkä sessio on? (toivottavasti se on vain yksi sessio - ei kahta erikseen)
4. Kisaan lähdetään aika-ajojen järjestyksessä (tietysti, hehe) - mutta ei ilmeisesti ole "lämmittelykierrosta" (ainakin toivoisin ettei olisi ;)) ...
5. Kisa -> kuinka monta kiekkaa olikaan Kyalamin pituus?
6. Shift-R:ää sai siis käyttää 3 kertaa, niinhän se oli?</STRONG>
tuolta löytyy säännöt ja kierrosmäärät (Kyalamissa 24 eli long race) http://koti.mbnet.fi/~rk62/GPL/

joo ja ircciin tullaan ennen harjoitusten alkua.
Kisat viedään läpi normaalisti, eli ajetaan harjoitukset ja sitten normaalilähtö ja ajetaan kisa. Kisat hostataan vrocin kautta ja ilman vrociakin pääsee kisaan
 

Aeuk

Well-known member
Liittynyt
29.1.2002
Viestit
1201
Jeps - kiitos tiedo(i)sta. Nyt voin olla rauhallisemmalla mielellä :)
 

abc

DNF
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
12558
Yks juttu, mikä tais Wilpurin listasta jäädä pois, on chattaaminen. Eli turhanpäiväinen jutustelu harjoitusten ja kisan aikana on kielletty. privaattiviesteillä voi tietysti keskustella vapaasti, jos on tarvetta. ja se käy tähän tyyliin:
/#16 Hey, John. What's up? (16 on ko. kuljettajan numero)
/smith What's up?
/j.smith What's up?
/jo.smi What's up?
/john.smith What's up?

ja näitä voi (ja pitääkin) tietysti käyttää:
PO = pit out (kun harkoissa lähdet varikolta)
S = sorry
NP = No problem
 

Wilpuri

Senile Member
Liittynyt
28.6.1999
Viestit
9041
Sijainti
hki
Ja keskustelu ja kommentointi noin muutenkin tulee pitää minimissään. Kaikki turha paskanjauhanta pois. Ärsyttää kun silmä karkaa omalla nopealla kierroksella lukemaan jotain "Hoho kun meneekin vituiksi" -tekstejä.

Tuosta yksityisviestin käytöstä sen verran, että sukunimeä pitää kirjoittaa niin pitkälle, että peli tietää, että kenestä se on lyhenne. Sukunimi on se, joka näkyy aina varikkonooteissa kesken kisan, esim. HJ Henkan "sukunimi" on Henkka ja EJ Wilpurin sukunimi on Wilpuri.

Jos kisassa on VJR ja ei muita V-alkuisia sukunimiä, niin VJR:lle yksityisviestin kirjoittaessaan riittää kun laittaa rivin alkuun kauttaviivan ja heti perään v-kirjaimen ja sen jälkeen välilyönnin ja sen jälkeen itse viestin eli esim.
/v no jopas.
Mikäli kisassa on mukana myös Valker, ei riitä enää pelkkä v. Tuolloin VJR:lle voi osoittaa viestinsä kirjoittamalla alkuun /vj ja Valkerille viestit /va
Tuolloin peli kykenee oivaltamaan, että kenestä on kyse, sillä sukunimen alkua on kirjoitettu niin paljon, että ei ole kuin yksi sen alkuinen sukunimi kisassa mukana.
 

Wilpuri

Senile Member
Liittynyt
28.6.1999
Viestit
9041
Sijainti
hki
Akimilta hyviä huomioita. Kumma miten kisoissa tulee aina mieleen tuo varikkotauluhommeli, mutta en tuossa keksinyt sitten millään sitä, kun koitin miettiä keinoja tuohon lappaus-tilanteeseen.

Ja tuo kannattaa tosiaan pitää mielessä, että peliähän tämä kuitenkin vain on. :)
 

abc

DNF
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
12558
Laitetaanpa tämä uudestaan, jotta kaikki saapuu oikeaan paikkaan

Originally posted by VJR:
<STRONG>Ennen kisoja ois tarkoitus kokoontua #forumgpl-kanavalle. Sinne olisi hyvä tulla jo hieman ennen harjoitusten alkua, jotta tiedetään onko tulossa porukkaa, kuka hostaa ja tarvitaanko karsintoja yms.

Joko http://www.tutka.net/~dominic/GPL/chat.html

tai esim. mIRCillä johonkin näistä servereistä:
irc.webchat.org
chat.planetz.net
zulu.ca.us.webchat.org
ja kanava #forumgpl</STRONG>
kannttaisi tulla jo vähän ennen klo 21 tuonne
 

abc

DNF
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
12558
uppia. harkat alkaa klo 21. vähän sitä ennen pitäis tulla ircciin
 

abc

DNF
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
12558
Kaikki nyt treenaamaan Watkins Gleniä. tai ei siis nyt yöllä vaan vaikkapa viikonloppuna tai joskus wink

Glenin startti on huomattavasti ahtaampi kuin Kyalamin(joka on itseasiassa yksi koko sarjan "helpoimpia" lähtöpaikkoja) ja siinä täytyy kaikkien olla todella varovainen, jottei taas käy niin, että 15 autoa häviää puoli minuuttia kärjelle jo lähdössä
 

Hënkka

Guest
No niin, Forum-GPL:n eka osakisa on takana ja sarjasysteemiä joudutaan heti hivenen muokkailemaan. Kun ei ole näistä toimivista sarjasysteemeistä aiempaa kokemusta, niin tietäähän sen että kaikki on heti vähän lapsenkengissä.

Eka muutos on se, että vain 15 parasta pääsee mukaan kilpailuun. Karsinta suoritetaan ennen kilpailua, joka on 30 min kestoltaan. Karsinnassa saa ajaa millä autolla haluaa. 8 parasta MM-pisteissä pääsee kisaan ilman karsintaa. Heti karsinnan jälkeen alkaa oikeat aika-ajot, joiden pituus lyhenee 30 minuuttiin.

Auton valinta muuttuu siten, että vain MM-sarjan 12 parasta ilmoittavat autonsa valintajärjestyksen vanhaan maliin, josta ne määräytyvät käännetysssä järjestyksessä. Loput saavat valita autonsa täysin vapaasti.

<small>[ 07-02-2002, 18:42: Message edited by: Henkka ]</small>
 

abc

DNF
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
12558
Henkka:
Eka muutos on se, että vain 15 parasta pääsee mukaan kilpailuun.
Tuosta voidaan tietysti joustaa jos karsinnoista löytyy tarpeeksi kuskeja joilla on vauhti kunnossa.
 

Wilpuri

Senile Member
Liittynyt
28.6.1999
Viestit
9041
Sijainti
hki
Kuka ja millä periaatteella siinä karsinnan yhteydessä sitten päättää, että kellä vauhti on kunnossa..? :confused:
 

abc

DNF
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
12558
Wilpuri:
Kuka ja millä periaatteella siinä karsinnan yhteydessä sitten päättää, että kellä vauhti on kunnossa..? :confused:
no tarkoitin lähinnä sitä, että esim. Glenissä 1:05,5-miehiä ei välttämättä kannata karsia pois kisasta, mutta epäilenpä, että tuo 15 riittää ihan hyvin
 

RK-62

Porno-Erkki-wannabe
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
14922
Sijainti
Kni
Öh... luulin että tuohon 15 päädyttiin sen takia, että serveri toimisi paremmin ja lagitusta olisi vähemmän. Miten on ? Jos noin on että vauhdin takia aletaan tiputtamaan kuskeja niin ei ole hyvä juttu ollenkaan.

<small>[ 08-02-2002, 13:52: Message edited by: RK-62 ]</small>
 

Targa

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
1681
Sijainti
Espoo
Noin minäkin sen ymmärsin.

Tällä tavalla ajateltuna, jos Kyalamin aikoja katsotaan, niin siellä ainakin 16. ja 17. olisi siis päässyt mukaan vauhtinsa puolesta, vai?
 
Ylös