GPL-otsikko (02/2002)

• Viestiketjun aloittaja Hënkka
  • Aloituspäivämäärä

abc

DNF
Kirjoittelin tuossa Arcanumille ohjeita CCM:n käyttöön niin laitanpa nyt tännekin. Tietysti nyt Niko sanoo jotain, että oon tehnyt jotain todella vaikeasti wink

-Valitse joku car set (esim. default.cmf:n mukana GPL alternative views) ja valitse Set-valikosta distribute (se kopioi jokaisen auton hakemistoon ???.cam-filen, joka on pakollinen CCM:n jos meinaa kameroita liikutella.
-Käynnistä movie studio (kun CCM on päällä) ja sitä movie studiosta käynnistä GPL
-avaa replay ja valitse joku kuski ja valitse Pit camera (yleensä kannattaa valita se kuljettaja, ketä milloinkin kuvataan, koska mutkat menee kulmikkaiksi jos valittu kuljettaja on kaukana kuvauspaikasta)
-paina delete-nappia. muut näppäimet: L = Look mode (hiiri/näppäin-ohjaus), B = auto bank on/off(itse käytän aina offia), S = pysäyttää kameran liikkeen, +/- = Zoom, 1/2 = liikuttamisen/zoomauksen nopeus
-käytännössä zoomausta ohjataan painamalla esim. plus(+)-nappi pohjaan ja säädellään zoomaus nopeutta numeronäppäimillä 1 ja 2. kameran kääntelyssä on helpointa kun pitää näppisohjausta päällä, jolloin kameraa käännetään hiirellä
-vastaavasti Roll bar -kameraa käytetään painamalla deleten sijasta insertiä
-jos haluat että kamera ei liiku/kääänny kuvan kaappauksen aikana, niin paina pitlane kameraa käyttäessä insertiä ja roll bar kameraa käyttäessä deleteä

Movie Studio 2 videoiden kaappaukseen: http://www.ruutulippu.net/moviestudio/
ja kameroita varten CCM: http://www.gplforever.racesim.net/

<small>[ 25-04-2002, 22:52: Message edited by: VJR ]</small>

abc

DNF
Kameran kääntelystä vielä vähän: Kannattaa katsoa tilanne ensin, jotta tietää mihin varautua. Yleensä kannattaa vilkaista TV1- ja TV2-kameroista, miltä se näyttää. Usein esim. spinnaukset tulee niillä suoraan helpommin. Kannattaa harjoitella tilanne ensin kerran painamalla playta ja lennosta käännellä kameroita ja zoomailla, jotta näkee suurin piirtein miten pitää toimia kaappaustilanteessa.

Ennen kaappausta kelaa replay muutama sekunti ennen halutun kaappauksen aloitusta ja siirrä kamera oikeaan paikkaan ja zoomaukseen. Sitten niputtele zoomausnopeus nollaksi 1-numeronäppäimellä. Tässä vaiheessa pitää olla look modeksi valittu näppäimistöohjaus. Jos tarvit zoomausta niin paina plus- tai miinus-nappi pohjaan (itse käytän painoa). Vie hiiri ruudun keskelle ja paina F1, jolloin kaappaus alkaa. Zoomauksen saa alkamaan painamalla 2-numeronäppäintä. Samalla sillä säädellään zoomausnopeutta. Jos zoomauksen lopettaa tai kääntää toiseen suuntaan, niin kannattaa pudottaa zoomausnopeus ensin nollaksi, jotta liikkeestä tulee pehmeä.

abc

DNF
Niin sen verran vieläkin pitää lisätä, että mä teen noin eikä tuo varmasti ole ainoa tapa. puhumattakaan siitä, että se olisi paras tapa välttämättä.

Kuvan kaappauksen ja kameranliikuttelun aikana käännään kameraa hiirellä oikealla kädellä ja vasen käsi on numeronäppäimillä 1 ja 2 säätelemässä zoomia (zoomausnappi plus/miinus on painon avulla pohjassa). Jos haluan vaihtaa esim. zoom out:n zoom in:ksi lennosta, niin niputan zoomausnopeuden nollaan ja nopeasti siirrän painon miinus-näppäimen päältä plussalle ja alan nostaan zoomausnopeutta.

Hiiriohjauksessa kannattaa olla tarkkana ja siinä joutuu vähän ennakoimaan tilanteita. Kameraa en liikuta kuvankaappauksen aikana koskaan, vaan kaikki tapahtuu zoomilla ja kameran kääntelyllä

abc

DNF
Joku sammakon sydänlihaksesta ennustaja kirjoitti HöpinääLöpinää-lehdessä tällaisen ennustuksen loppukauteen:

Anderstorp: Ken Lie ei osallistu kisaan, VJR voittaa.
Monza: Ken Lie ei saa BRM:ää vauhtiin ja on maalissa vasta 8., VJR voittaa Hondalla
Keimola: Ken Lie hermoilee kun mestaruustaistelu on mennyt yhtäkkiä tiukille ja unohtaa palomuurin päälle ja tuloksena disco kisasta, VJR voittaa helposti
Mexico: Viimeiselle kierrokselle lähdettäessä VJR johtaa ja Ken Lie on saavuttanut ja on ihan perässä toisena (molemmilla 3 shift-r:ää käytettynä). Ken Lie lähtee ohittamaan ja VJR pukkaa Ken Lien schumimaisesti renkaisiin ja Ken Lie keskeyttää, mutta VJR selviää voittajaksi ja mestariksi

abc

DNF
uutisia:

Lehden aputoimittaja Lotus72 teki sensaatiomaisen havainnon:

abc

DNF
Niko: Laitapa palautetta yhteydentarjoajalle että lagaa aivan saatanasti. Sinuna vaihtaisin ISP:tä jos se on mahdollista. ei kai sulla oo Jippiin yhteys wink

Davidian

Well-known member
Sijainti
Waterworld
Millä ohjelmalla noita .rpy videoita voi katsella? Latasin tuon DivX5. mut ei toiminut.

Oon kato koulussa ja nyt ois mahdollista latailla noita nopealla yhteydellä.

abc

DNF
Davidian:
Millä ohjelmalla noita .rpy videoita voi katsella? Latasin tuon DivX5. mut ei toiminut.
RPY:t ei oo videoita vaan GPL:n replay tiedostoja, joita ei ilman peliä voi katsoa.

Davidian

Well-known member
Sijainti
Waterworld
No ei sitten oo ihmekkään,ettei katselu onnistunut vaikka kuinka kikkailisin. Eipä sitten muutaku tehkää enemmän noita vaikkapa .avi muotoisia replayta, jotta pystyis meikäkin kattelemaan niitä wink

NS

Well-known member
Sijainti
Esmoo
VJR:
Niko: Laitapa palautetta yhteydentarjoajalle että lagaa aivan *******sti. Sinuna vaihtaisin ISP:tä jos se on mahdollista. ei kai sulla oo Jippiin yhteys wink
On welhon kaapeli. Se on vaan ylöspäin niin kuristettu, että teillä on ongelmia ja mulla ei... En vaiha. :p

abc

DNF
NS:
On welhon kaapeli. Se on vaan ylöspäin niin kuristettu, että teillä on ongelmia ja mulla ei... En vaiha. :p
Siis sä näet muut autot ilman lagitusta. Koska modeeminkin uppausnopeus riittää verkkopeleihin, niin onkohan sulla sitten core.inissä jotain häikkää?

NS

Well-known member
Sijainti
Esmoo
VJR:
Siis sä näet muut autot ilman lagitusta. Koska modeeminkin uppausnopeus riittää verkkopeleihin, niin onkohan sulla sitten core.inissä jotain häikkää?
Joo, kyllä muut yleensä pysyy radalla, mutta sillon tällön siellä tietty aina pompitaan. Eli ei se mulle päin hirveesti lagita. Kyllähän ton uppimisnopeus pitäis olla 256Kbps, ja kyllä se siihen normaalisti pääseekin, esim. ftp:llä koululle kopioidessa tms., joten ei se periaatteessa oo se ongelma. En tiiä sitten haluisko kaapeli jotain tiettyjä säätöjä gpl:ään, isompia paketteja tms. Mulla on nyt noi 84/3:t tuolla core.ini:ssä, joten en kai mä niitä yksin voi muutella... Puoli vuotta sitten muuten hostailin vrocissa 12 hengen kisoja ilman ongelmia ja kuukausi sitten se kokeilu silverissä 12:lle oli fiasko, kukaan ei voinu ajaa kunnolla...

Sit on tietty toi juttu, että yheksältä arki-iltana on varmaan aika paljon käyttäjiä. Mä en normaalisti kyllä huomaa mitään muutoksia vauhdeissa, kun asun sellasessa lähiössä, jossa asuu vain vanhuksia ja deekuja... :D Tiiä sitten mitä ne HTV:llä teki, kun ne toi 525:n ja vanha yhteys muuttu "pro":ksi.

Jossain webbikäytössä tää on vaan niin ylivoimanen vauhti/hinta -suhteeltaan, etten kyllä gpl:nkään takia rupee varmaan vaihtamaan. Kaikki vinkit otetaan tietty vastaan. Koittakaa kestää ripeäliikkeistä miestä. Mä onneks aina väistän radalta ennen pitkää... :D

Ken Lie

Well-known member
Sijainti
Lahti
Joo, ei tiedonsiirtonopeudella ole oikeastaan mitään tekemistä GPL:n lagituksen kanssa. Packetloss on se mikä merkitsee ja modeemeissa se on aina _moninkertainen_ verratuna esim ADSL:ään tai ISDN:ään ja sen todellakin näkee hostin replaysta parhaiten kellä on _vakaa_ yhteys... että sellasta. Tiedoksi ettei minulla ainakaan ole ollut mitään ongelmia N1kon kanssa kilpaillessa vaikka pientä lagia onkin havaittu, mutta se pieni lagi on vaan otettava huomioon, koska se on tärkeä osa onlinekisaamisen perusasioita jotka kaikki oppivat ajan ja kokemuksen myötä. Ei se N1kon lagi kuitenkaan niin suurta ole ettei samalle tielle rinnakkain mahdu.

Ken Lie

Well-known member
Sijainti
Lahti
ja sen verran vielä että kuten se N1ko tuossa jo mainitsikin, hän niin reilu jätkä että antaa tietä oikein olan takaa ja väistää nurmikolle asti... tai puuhun jne... wink

abc

DNF
I posted this back in December:

"From today's GPL Rank lists I have extracted some statistics, namely the 25%, 50% and 75% times for each track (F1 ONLY). In other words, the first time after eack track name has been bettered by 25%, the second by 50% and the third by 75% of drivers.

The number of drivers at each track is given in brackets.

___________25%___50%___75%___
Kya (3719) 1.20.67 1.22.02 1.24.43
Mex (3521) 1.49.10 1.51.52 1.55.91
Mon (3629) 1.28.35 1.30.66 1.34.76
Mnz (3867) 1.28.30 1.29.22 1.30.79
Mos (3576) 1.22.53 1.24.28 1.27.76
Nur (3418) 8.20.33 8.39.51 9.17.27
Rou (3582) 1.58.21 2.00.77 2.05.58
Sil (3651) 1.28.48 1.30.19 1.33.14
Spa (3627) 3.19.06 3.22.74 3.30.11
Wat (3769) 1.05.36 1.06.35 1.08.00
Zan (3633) 1.26.07 1.27.78 1.31.06