GPWC ja sen tulevaisuus?

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Niin, nyt Williamsin liityttyä mukaan Concorde-sopimukseen on mukana rintamassa jo viisi tallia: Ferrari, Red Bull & Toro Rosso, MF1 ja mainittu Williams.
Ulkopuolella ovat sitten toiset viisi: Mercedes, BMW, Honda, Toyota ja Renault. Voi helposti sanoa seuraavan tai viimeistään kahden seuraavan tallin valintojen suuntaan tai toiseen ratkaisevan GPWC:n kohtalon.

Eli joko :thumbup: tai :thumbdown

Tällä hetkellä jälkimmäinen näyttää vaihtoehdoista todennäköisemmältä.Pakko kysyä kumpaa henkilökohtaisesti toivot? GPWC:n syntymistä vai F1:n säilymistä ennallaan?

Itsehän olen reilusti kahden vaiheilla :doubtful:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Saksalaislähteiden mukaan Honda ja Toyota ovat myös kallistumassa vanhan F1-sarjan puolelle. Jos tehtaille taataan suurempi osuus rahanjaossa ja ehkä jonkin verran päätäntävaltaakin, syyt perustaa oma sarja katoavat. Toki kolmella tallilla se olisi muutenkin vaikeaa.

Aluksi uskoin GPWC:n tulevan ja ajan mittaan syrjäyttävän perinteisen F1-sarjan. Sitten toivoin molempi-parempi-tilannetta, jossa molemmat olisivat eläneet ja voineet hyvin. Nyt uskon FIA:n sarjan voittavan, mutta tekevän kompromisseja tyydyttääkseen autotehtaat. Enää toivon vain, että 2008 tulisi pian ja saisimme isomman remontin sääntöuudistuksineen kaikkineen. Jotenkin seuraavat kaksi vuotta tuntuvat pakollisilta välivuosilta ennen sitä.
 

butterfly

Foorumin Niilo Pielinen
Liittynyt
10.2.2005
Viestit
1496
Sijainti
Lahtix
Itse toivon todella paljon että f1- sarja säilyy yhtenäisenä. Ja mä luulen että säilyykin. Ainakin luin jostakin että rellu ja toyota ovat lähellä allekirjoittaa sen concorde sopimuksen. Jos niin tapahtuu niin hyvästi gpwc-taimikälie :ahem:
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Kyllä on gpwc:n arkkuun naputettu nauloja jo jonkun aikaa.

Käsittääkseni F1:sen puolelta on annettu periksi ratkaisevia kysymyksiä (vetoomustuomioistuin jne) jonka takia vastarinta alkaa ollut jo murentunut.

Itse olisin toivonut gpwc-sarjaa, koska mielestäni F1:n säännöt ja kähminnät ovat huonoja. toki miksei F1:sien sääntöjä voisi muuttaa paremmaksi.
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Ei jaksa F1:n puolesta hehkuttaa yhtään, mikäli Ferrarin täydellisen läpinäkyvä suosiminen jatkuu tulevaisuudessakin. Vieläköhän tuleva sopimus takaa talleille huomattavan epätasa-arvon vai onkohan sopimusta jouduttu jo muokkaamaan?

ps. olen laittanut Fostersin boikottiin USA:n GP:n jälkeen :D
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Sarjan kahtia jakautumisesta ei varmasti hyötyisi kukaan. Mun mielestä IRL ja CART/CCWS on sen osoittaneet.

Tällä hetkellä kun puolet nykyisistä talleista on jatkosopimuksen allekirjoittanut, näyttää aika selvältä, että mikäli autotehtaat pitävät suunnitelmistaan kiinni, on edessä juurikin jakautuminen.

Nythän Bernie ja Bayerische Landesbank myivät osuutensa (yhteensä n. 75%) F1-sarjan kaupallisia oikeuksia hallinnoivasta yhtiöstä sijoitusfirma CVC Capital Partnersille. Uusi omistaja ilmoitti muistaakseni jossain (en nyt löytänyt sitä uutista) olevansa valmis neuvottelemaan reilummasta tulojen jaosta tallien kanssa. Myös Grand Prix Manufacturers Association (GPMA) julkaisi jossain vaiheessa tiedotteen, jossa kertoi olevansa halukas neuvottelemaan uuden omistajan kanssa, vaikka Bernie johtajana pysyykin.
 

R24

Well-known member
Liittynyt
9.3.2004
Viestit
106
Sijainti
Finland
Toyota ja Honda eivät ole missään vaiheessa sitoutuneet uuden sarjan perustamiseen tai olleet edes osa edesmennyttä GPWC:tä, heidän liittymisensä takiahan nimikin vaihtui GPMA:ksi. Kukaan autonvalmistajista tuskin kuitenkaan yksikseen allekirjoitaa uutta Concorde sopimusta ennen ensi vuoden syyskuuta, tänä vuonna tehdyn GPMA jäsenten välisen sopimuksen vuoksi.

Viimeisten huhujen mukaan tallit saisivat jatkossa 60% kaikista Formula 1:sten tuloista, mikä on huomattavasti enemmän kuin ennen.
 

Vilperi

Välimallin jätkä
Liittynyt
20.7.2001
Viestit
4593
Sijainti
Tampere
Jotenkin mä en ole uskonut alun perinkään tohon GPWC-sarjan perustamiseen. Asiaansa se silti on varmasti ajanut, sillä kyllähän toi on ihan hyvä valttikortti ollut neuvottelupöydissä. Enkä kyllä toivo että sitä nähdäänkään, sillä kuten Otto sanoi en usko siitä olevan hyötyä kenellekkään.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Mä toivoisin että GPWC ottaa F1-sarjan hallintaansa ja palataan oikeaan kilvanajoon bingoarvonnan sijasta :ahem:
 

Makkonen

Guest
Onkos missään specsejä, millaisia nämä mahdollisesti tulevat gpwc autot ovat? V10, V8? yms...
 

holvius

Well-known member
Liittynyt
14.3.2001
Viestit
2338
Sijainti
Tampere
Vai Frank on liittynyt concordeen. Se taisi olla lopullinen naula GPWC arkkuun. Minusta GPWC on tehtävänsä jo täyttänyt. Hyvä kiristyskeino Bernietä varten.
 

miika

Well-known member
Liittynyt
14.10.1999
Viestit
1141
GPWC:n syntyminen :thumbdown
F1 tulevaisuus :thumbup:
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Eiköhän GPWC ole eilisen päivän juttu. Mutta vasta sitten kun joku isoista valmistajista allekirjoittaa uuden sopimuksen Bernien kanssa. Williamsilla ei nyt ollut taloudellisessa ahdingossaan muuta vaihtoehtoa. Toyota ja Honda saattavat ratkaista pelin. Rahanjako muuttui hiukan oikeudenmukaiseksi.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Toni_V sanoi:
Kyllä on gpwc:n arkkuun naputettu nauloja jo jonkun aikaa.

Käsittääkseni F1:sen puolelta on annettu periksi ratkaisevia kysymyksiä (vetoomustuomioistuin jne) jonka takia vastarinta alkaa ollut jo murentunut.

Itse olisin toivonut gpwc-sarjaa, koska mielestäni F1:n säännöt ja kähminnät ovat huonoja. toki miksei F1:sien sääntöjä voisi muuttaa paremmaksi.
Joo, FIA on tosiaan tehnyt joitain muutoksia niihin asioihin, joihin autonvalmistajat ovat tyytymättömiä olleet. Tuo vetoomustuomioistuimen uudistuksen todellinen toimivuus tosin selviää vasta käytännön kokemuksien perusteella - kysehän oli siitä, että jotkin tuomioistuimen jäsenet eivät kaikkien mielestä olleet puolueettomia ja FIA on nyt ratkaisuksi nimennyt liudan uusia tuomareita. Vanhatkin nimet ovat kuitenkin vielä listalla.
 

312T4

Lehtori
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
14346
Sijainti
Chateau Latour 1982!!!
WC-sarjan ongelma on myös se, että sarja joutuisi ajamaan kisansa joillakin tuntemattomimmilla radoilla, kun kaikki klassikko-radat ovat bernien sopimusten hallussa! Eihän tämä mikään suuri este ajamiselle ole, mutta kiinnostaako se sitten yleisöä, se on toinen juttu ja onko kyseisillä radoilla kapasiteettia edes suuria yleisömääriä varten :doubtful:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
312T4 sanoi:
WC-sarjan ongelma on myös se, että sarja joutuisi ajamaan kisansa joillakin tuntemattomimmilla radoilla, kun kaikki klassikko-radat ovat bernien sopimusten hallussa! Eihän tämä mikään suuri este ajamiselle ole, mutta kiinnostaako se sitten yleisöä, se on toinen juttu ja onko kyseisillä radoilla kapasiteettia edes suuria yleisömääriä varten :doubtful:
Kovasti olisin kyllä sitä mieltä, ettei nyky-ykkösien radoissa muutamaa poikkeusta lukuunottamatta sellaisia klassikoita ole, että tuo olisi mikään ongelma. Itse asiassa näkisin kisoja mielummin eräillä toisilla radoilla, kuten Paul Ricardilla ja Zandvoortissa. Ja olisi kyllä kiva tietää, onko tuo F1-ratoihin kuuluminen oikeasti este sille, että GPWC-kisa voitaisiin radalla ajaa.
 

holvius

Well-known member
Liittynyt
14.3.2001
Viestit
2338
Sijainti
Tampere
Bobakki sanoi:
Kovasti olisin kyllä sitä mieltä, ettei nyky-ykkösien radoissa muutamaa poikkeusta lukuunottamatta sellaisia klassikoita ole, että tuo olisi mikään ongelma. Itse asiassa näkisin kisoja mielummin eräillä toisilla radoilla, kuten Paul Ricardilla ja Zandvoortissa. Ja olisi kyllä kiva tietää, onko tuo F1-ratoihin kuuluminen oikeasti este sille, että GPWC-kisa voitaisiin radalla ajaa.
Joskus muistan jossakin (eli liikutaan todella vahvalla pohjalla) lukeneeni, että Bernie on vääntänyt omiin sopimuksiinsa kieltolausekkeita kilpailijoiden varalta. Loogiselta se ainakin tuntuisi.
 

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
Autonvalmistajista vain Ferrari on silti ainoa, joka on poissa ryhmästä. Noi rintamasta lähteneet ajavat lähinnä asiakaskoneilla, eivätkä näin ole varsinaisia autonvalmistajia. Fykkösistä tulisi täten niinsanottu divari itse autonvalmistajien omalle sarjalle.

Uskon kuitenkin, että F1 tulee pysymään ainoana kuninkuusluokkana ja toivottavasti sääntöihin saadaan enemmistöpykälät, eli demokratia kunniaan. Hyvä niin.
 

312T4

Lehtori
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
14346
Sijainti
Chateau Latour 1982!!!
Bobakki sanoi:
Kovasti olisin kyllä sitä mieltä, ettei nyky-ykkösien radoissa muutamaa poikkeusta lukuunottamatta sellaisia klassikoita ole, että tuo olisi mikään ongelma.
Silverstone
Spa
Monza
Indianapolis
Monaco
Imola
Hockenheim
Nurburgring
Suzuka

Bobakki, olitko tosissasi - muutama :confused: :doubtful:
 
Ylös