GPWC ja sen tulevaisuus?

312T4

Lehtori
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
14346
Sijainti
Chateau Latour 1982!!!
Bobakki sanoi:
Olen. Mitä listallasi tekevät Indy, Imola, Hockenheim ja Nürburgring?
Onko viisi muutama :confused: Ei ole :nope: Indy on klassikko - aina :thumbup: Et kai voi tosissasi muuta väittää :confused: Samoin Nurburgring, vaikkei vanha Nurre olekkaan, mutta se perinne...
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
312T4 sanoi:
Onko viisi muutama :confused: Ei ole :nope: Indy on klassikko - aina :thumbup: Et kai voi tosissasi muuta väittää :confused: Samoin Nurburgring, vaikkei vanha Nurre olekkaan, mutta se perinne...
Kyllä, viisi on nimenomaan muutama. Valitettavasti Nykysuomen sanakirjaa ei ole käsillä, mutta uskallan väittää sen olevan samaa mieltä kanssani. Indy samoin kuin Nürburgring ovat omasta mielestäni ehdottomasti niitä ratoja, joista eroon pääseminen tekisi oikeasti hyvää sarjalle. Kumpikaan ei tarjoa mitään erityistä sen kummemmin kuskille kuin katsojallekaan - Indyn ovaaliosuus ei mitenkään riitä korvaamaan ovaalin sisälle hutaistun pätkän täydellistä epäonnistumista ja uusi Nürburgring on oikeastaan modernien nykyratojen isä, johon onkin saatu mukaan niiden jokseenkin kaikki huonot puolet. Itse en tajua, miten perinteet muka seuraavat mukana jos uusi rata sattuu sijaitsemaan vanhan lähellä :doubtful:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Sam sanoi:
Pitäisikö vielä muistuttaa jatkuvista uhista Span suhteen...
Tilannehan on jokseenkin sama Suzukan kanssa, Japanin kisa saattaa hyvinkin siirtyä Fujiin 2007.

Edit: ja Monzallehan saattaa käydä niinkin huonosti, että siellä ei enää WTCC-autoa meluisampaa vehjettä nähdä.
 
Viimeksi muokattu:

Pasi73

Well-known member
Liittynyt
30.3.2002
Viestit
1495
Sijainti
Ilmajoki
Bobakki sanoi:
...uusi Nürburgring on oikeastaan modernien nykyratojen isä, johon onkin saatu mukaan niiden jokseenkin kaikki huonot puolet. Itse en tajua, miten perinteet muka seuraavat mukana jos uusi rata sattuu sijaitsemaan vanhan lähellä :doubtful:
Lähellä?
Eikös tuo maalisuora oo kuitenkin sitä vanhaa rataa..
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Pasi73 sanoi:
Lähellä?
Eikös tuo maalisuora oo kuitenkin sitä vanhaa rataa..
Taitaa se olla, mutten ymmärrä, miten se asiaan vaikuttaa.

Lisäänpäs nyt vielä, että kerran paikan päällä käyneenä väittäisin olevan kohtuullisen yhdentekevää, onko alkuperäisessä Nordschleifessa ollut nykyradan osia, kyseessä on kaksi täysin eri maailmaa.
 
Viimeksi muokattu:

Ma

Arrogant Opportunist
Liittynyt
7.5.1999
Viestit
3606
Sijainti
UP, Michigan
eikun uutta sarjaa pystyyn jos ykkosista meinataan tehda kaikkien aikojen rajoittunein sarja, kuten kaudelle 08 kaavaillut muutokset kaavalilevat.
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Ma sanoi:
eikun uutta sarjaa pystyyn jos ykkosista meinataan tehda kaikkien aikojen rajoittunein sarja, kuten kaudelle 08 kaavaillut muutokset osoittavat.
"Kaikkien aikojen rajoittunein sarja" on itse asiassa varsin kaukana, mutta kieltämättä sarjaan kaavaillaan yllättävänkin radikaaleja muutoksia ottaen huomioon sen aiemman aseman. Tämä on yksi autonvalmistajien panostuksen mukanaan tuomista varjopuolista; lyhyellä tähtäimellä ollaan valmiita uhraamaan käsittämättömiä määriä rahaa, mutta minkäänlaista jatkuvuutta on turha toivoa. Kulujen rationalisoimiseen tarvitaan tässä tapauksessa varsin radikaaleja toimia, mitäs ovat niin typeriä.
 

Ace17

Acenteella
Liittynyt
7.7.1999
Viestit
11664
Black Leopard sanoi:
Pakko kysyä kumpaa henkilökohtaisesti toivot? GPWC:n syntymistä vai F1:n säilymistä ennallaan?
GPWC:n syntymistä.

En todellakaan toivo F1:n säilymistä ennallaan. :wink:

Itsellänihän ainakin on todella suuret odotukset GPWC:n suhteen erityisesti tallien tasavertaisessa kohtelussa. Nyt kun jäljelle on jäänyt vain suuria autonvalmistajia, niin ehkäpä se on vain parempi asia kuin että mukana olisi lisäksi pienempiä talleja. Nyt mukanaolijoiden intressit ja resurssit sarjan kehittämiseen ja olemassaololle lienevät enemmän yhtenevät.
 

butterfly

Foorumin Niilo Pielinen
Liittynyt
10.2.2005
Viestit
1496
Sijainti
Lahtix
Voi hitto! Itse en tykkää yhtään seuraavista sääntöuudistuksista:
# Standardoitu moottorinohjausyksikkö (ECU)
# Pitkäikäiset moottorit
# Pitkäikäiset vaihdelaatikot
# Kierrosrajoitetut moottorit
# Rajoituksia tallien mahdollisuuksiin tehdä aerodynaamisia muutoksia kauden aikana

Eli melkein kaikista. Perkele. Tuo pitkäikäiset moottorit/laatikot meinaa vaan sitä että taas joku mestariehdokas häviää kisoja jo ennen kisan alkua ja bye bye jännitys... Kierrosrajoitetut moottorit!?? Miksi? Ettei vaan tulisi tehoja liikaa... eihän tämä nyt ole sentään mikään kilpa-autosarja...

Minun mielestä' f1 pitäisi olla kuninkuusluokka. Vapaata kilpailua teknologian alalla, kovaa ajamista ja ennen kaikkea kaikkein nopeimpia autoja. Ei noilla säännöillä mitään niistä tule....!! :mad_old: :mad_old: :jaska:
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Bobakki sanoi:
Tämä on yksi autonvalmistajien panostuksen mukanaan tuomista varjopuolista; lyhyellä tähtäimellä ollaan valmiita uhraamaan käsittämättömiä määriä rahaa, mutta minkäänlaista jatkuvuutta on turha toivoa.
Tuo määritelmä sopisi paremmin FIA:n sääntövaliokuntaan tjsp. Siinä on autonvalmistajien pakko uhrata aivan saatanasti rahaa kun säännöt muuttuvat joka ikinen vuosi.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Tää autonvalmistajien rooli autourheilussa kuuluu siihen kategoriaan josta Mika Waltari kirjoittaisi että ""Niin se on aina ollut ja niin se aina tulee olemaan". Aina löytyy autotehtaita jotka näkevät jossain autourheilusarjassa menestyken mahdollisuudet kovalla satsauksella. Ja sitten kun kilpailijat eivät kykene panostamaan vastaavasti, menee hommasta mielenkiinto muilta. Ja sitä kautta yleisönkin kiinnostus kuihtuu. Samaan aikaan tämä kaiken rohmunnut autonvalmistaja toteaa, että on saavuttanut kaiken mahdollisen ja lopettaa homman. Sitten joko sarja kuihtuu tai tilalle tulee joku uusi autonvalmistaja.

On selvä että tällaisen systeemin vallitessa ei kovin pitkäjänteistä työtä voi tehdä. FIA:n sääntömuutokset tähtäävät siihen, että f1-tallin toiminta voisi olla kyseisen yrityksen ydinliiketoimintaa. Nythän nämä f1-tallit ovat pääasiassa tehtaiden (enemmän) markkinointi ja (vähemmän) tuotekehittely-yksiköitä.

2008 vuoden sääntöpaketti ei kumminkaan minusta kuullosta hyvältä. Siinä on tekniikkaa rajoitettu aivan liikaa. Mielestäni tekniikkaa pitäisi vapauttaa ja rajat tulisi asettaa hieman erillä tavalla. Miksi esim. ei laitettaisi rajoitusta, että GP viikonlopusta kunkin auton on selvittävä esim. 400 litralla bensaa. Näin moottorisääntö voisi olla täysin vapaa, vauhdin rajoitus tulisi tuon bensamäärän kautta. Ja toisaalta, mitä vähemmän joutuu autoa säätämään harjoituksissa, sitä enemmän voi bensaa käyttää kisassa.

Olisi mielenkiintoista nähdä, millaisia koneita tehtäisiin, kun kaikki muu olisi periaatteessa vapaata. Jos vauhdit alkavat nousemaan, niin ei muuta kuin bensamäärää vähemmäksi.
 

Juzo

Well-known member
Liittynyt
20.2.2005
Viestit
906
Sijainti
Taipalsaari
Aivan käsittämätöntä touhua taas kerran, FIA yrittää ilmeisesti tappaa koko sarjan nyt. Ainut hyväksyttävä ehdotus olisi tuo standardi ecu jonka avulla luistonesto voitaisiin kieltää. Kaikki muut ehdotukset olivatkin sitten kuin jostain säästöluokasta. Minkä ihmeen takia aerodynamiikan kehitystä pitäisi rajoittaa tai laittaa moottoreihin rajoitin. Uusien tallien esteenä on lajin vähän väliä muuttuvat säännöt ja huono tulevaisuus eikä niinkään raha.

Sääntöjä yritetään muka muokata niin että pienimmätkin tallit voisivat pärjätä, saa kyllä olla aika arpajaissäännöt jos FIA odottaa jonkun Midlandin pärjäävän ja saa myös miettiä kuinka moni valmistaja haluaa olla sellaisessa sarjassa mukana. FIA:n kannattaisi keskittää nuo säästöehdotukset sinne rallin puolelle.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
butterfly sanoi:
Voi hitto! Itse en tykkää yhtään seuraavista sääntöuudistuksista:
# Standardoitu moottorinohjausyksikkö (ECU)
# Pitkäikäiset moottorit
# Pitkäikäiset vaihdelaatikot
# Kierrosrajoitetut moottorit
# Rajoituksia tallien mahdollisuuksiin tehdä aerodynaamisia muutoksia kauden aikana

Eli melkein kaikista. Perkele. Tuo pitkäikäiset moottorit/laatikot meinaa vaan sitä että taas joku mestariehdokas häviää kisoja jo ennen kisan alkua ja bye bye jännitys... Kierrosrajoitetut moottorit!?? Miksi? Ettei vaan tulisi tehoja liikaa... eihän tämä nyt ole sentään mikään kilpa-autosarja...

Minun mielestä' f1 pitäisi olla kuninkuusluokka. Vapaata kilpailua teknologian alalla, kovaa ajamista ja ennen kaikkea kaikkein nopeimpia autoja. Ei noilla säännöillä mitään niistä tule....!! :mad_old: :mad_old: :jaska:
Ihan hyviä ehdotuksia noista useimmat.

Standardi elktroniikkayksikkön myötä voidaan sutimisenesto kieltää.

Aerodynamiikan muutoskielto kesken kauden on kanssa hyvä juttu. Olis hienoa jos samalla autolla kisataan koko kausi. Se olis sitten selkeesti yksi ja ainoa vuosimallin mukainen automalli. Turhaa säätöä ja kilpajuoksua muuttaa autoja kesken kauden, kun voisi siinä vaiheessa jo keskittyä seuraavan kauden autoonkin :thumbup:

Kierroslukurajoitin on välttämätön, jos halutaa luotettavat koneet. Mutta niitä ei kyllä noihin 2.4L koneisiin voi laittaa tai tehot jää onnettomiksi. Olipas taas niin pitkäkestoinen moottoriformaatti tuo V8. Itse näkisin mielelläni paluun yhden kisan moottoreihin. Olis se vaan niin mahtavaa kilvanajoa ilman säästelyitä seuraaviin kisoihin ja sääntökikkailuja.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
J.Heldenview sanoi:
Turhaa säätöä ja kilpajuoksua muuttaa autoja kesken kauden, kun voisi siinä vaiheessa jo keskittyä seuraavan kauden autoonkin :thumbup:
Tuo on kyllä siten kaksipiippuinen juttu, että mikäli auton suunnittelussa jokin menee karmealla tavalla pieleen, eikä autot kulje mihinkään, ei vikaa voi korjata, vaikka sen tiedostaisi. Silloinhan kannattaisi keskittyä seuraavan kauden autoon ja jättää loput kisat ajamatta, vai mitä?

Tuo on mielenkiintoista nähdä miten aikovat toteuttaa moisen rajoituksen. Kaiketi selkein olisi, että joihinkin tiettyihin kisoihin saa tuoda uusia osia.

Kierroslukurajoitin on välttämätön, jos halutaa luotettavat koneet. Mutta niitä ei kyllä noihin 2.4L koneisiin voi laittaa tai tehot jää onnettomiksi. Olipas taas niin pitkäkestoinen moottoriformaatti tuo V8. Itse näkisin mielelläni paluun yhden kisan moottoreihin. Olis se vaan niin mahtavaa kilvanajoa ilman säästelyitä seuraaviin kisoihin ja sääntökikkailuja.
Norbert Haug muistaakseni jossain vaiheessa V8:a vastaan protestoidessaan ehdotti, että todellisia säästöjä saataisiin, jos koneiden tilavuutta suurennettaisiin pienentämisen sijaan, ja rajoitettaisiin sitten moottorin käyntinopeutta.

Itse en välttämättä tahtoisi mitään kierrosrajoittimia. Vaikka moni noita useamman kisan kestäviä koneita huonona ideana pitääkin, on mun mielestä varsin mielenkiintoista kun tallien pitää tehdä kompromissejä ja nähdään erilaisia strategioita. Kyllä tiimeillä pitää olla vapaus päättää riskeeraavatko maaliinpääsyn ja seuraavan kisan lähtöruudun repimällä koneesta kaiken mahdollisen irti vai pelaavatko varman päälle.

Pitkässä juoksussa voisi myös kuvitella tulevan halvemmaksi jos moottoreita ei rakenneta uusiksi joka kisan jälkeen... edellyttäen tietysti, ettei moottorisääntöjä muuten arvota jatkuvasti uuteen uskoon.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Otto Hokkanen sanoi:
Tuo on kyllä siten kaksipiippuinen juttu, että mikäli auton suunnittelussa jokin menee karmealla tavalla pieleen, eikä autot kulje mihinkään, ei vikaa voi korjata, vaikka sen tiedostaisi. Silloinhan kannattaisi keskittyä seuraavan kauden autoon ja jättää loput kisat ajamatta, vai mitä?
Itse kyllä ajattelin niin, että autot julkaistaisiin hyvissä ajoin ennen seuraavaa kautta, jolloin olisi aikaa höylätä ja viilata se kuntoon. Aikainen julkaisu ei olisi ongelma, kun edelliskauden auton kehitystyöstä voitaisiin luopua. Ja vaikka autoa ei voisi enää kehittää kauden aikana, niin on siinä silti jotain haastetta saada se parhaaseen iskuun. Kai. Ei pöllömpi ajatus tuokaan, että vaikkapa kerran kauden aikana autoa saisi päivittää. Mutta itseäni ei kiinnosta tippaakaan kehityksen kilpajuoksu kauden mittaan. Ja talleillekin se on vain kuluerä.

Ei ne autot tietokonepeleissäkään mihinkään kehity kesken vuoden :rolleyes:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Observer sanoi:
Tuo määritelmä sopisi paremmin FIA:n sääntövaliokuntaan tjsp. Siinä on autonvalmistajien pakko uhrata aivan saatanasti rahaa kun säännöt muuttuvat joka ikinen vuosi.
Ei se ihan noin yksioikoista ole, ovat kyllä itse toiveineen syyä moneen rahareikään. Otetaan nyt esimerkiksi tuo moottoriuudistus: ensi kaudeksi autonvalmistajien olisi ollut mahdollista valita rajoitetut V10-koneet ja samalla murto-osa nyt tulevista kustannuksista, mutta ottivat mielummin V8:t.

Edit: en siis tarkoita tuota pikkutalleille jätettyä mahdollisuutta, vaan moottoriuudistusta päätettäessä myös rajoitetuilla V10-koneilla jatkaminen oli vaihtoehtona.
 

312T4

Lehtori
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
14346
Sijainti
Chateau Latour 1982!!!
Hesarin tämän päivän asiantuntevan artikkelin mukaan WC-sarja on jo menneen talven lumia! Toivottavasti asia on näin! :thumbup:
 

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
Black Leopard sanoi:
Niin, nyt Williamsin liityttyä mukaan Concorde-sopimukseen on mukana rintamassa jo viisi tallia: Ferrari, Red Bull & Toro Rosso, MF1 ja mainittu Williams.
Ulkopuolella ovat sitten toiset viisi: Mercedes, BMW, Honda, Toyota ja Renault. Voi helposti sanoa seuraavan tai viimeistään kahden seuraavan tallin valintojen suuntaan tai toiseen ratkaisevan GPWC:n kohtalon.

Eli joko :thumbup: tai :thumbdown

Tällä hetkellä jälkimmäinen näyttää vaihtoehdoista todennäköisemmältä.Pakko kysyä kumpaa henkilökohtaisesti toivot? GPWC:n syntymistä vai F1:n säilymistä ennallaan?

Itsehän olen reilusti kahden vaiheilla :doubtful:

Itse kutsuisin sarjaa lähinnä WC-sarjaksi. Siitä voi jokainen miettiä, mikä minun arvostukseni sarjaa kohtaa on.
 
Ylös