GT ja protot 2010

Nordschleife

Well-known member
Liittynyt
9.3.2004
Viestit
535
Genevessä esitellään hybridi-Porsche, jolla ajetaan mm. Nürren 24h-kisassa. Porschelle "riittää" 911-autoihin perustuva moottoriurheiluohjelma. Muista malleista ei oikein saa vehjettä tekemälläkään. Boxtereita on näkynyt kilparadoilla, mutta niillä ei voiteta oikein mitään. Italian Superstars-sarjaan tulee Porschen Panamera:eek!: mutta se on tietysti privaprojekti.
Saksalaismerkkejä ei oikein Ratelin sarjat kiinnosta, toisin kuin saksalaistiimejä, joita on GT-sarjoissa rutkasti mukana. GT-sarjojen medianäkyvyys on heppoista.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Porschen ongelma lienee enemmänkin seuraavanlainen:

- 911 ei takamoottorisena oikein enää istu kilpailutoimintantaan, MUTTA malli on merkille niin tärkeä, että kilpaimagoa halutaan pitää yllä.

- Caymanista saisi kunnon moottorilla tehtyä kilpailukykyisen, mutta se hyppisi 911:n nenille...
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Porschen ongelma lienee enemmänkin seuraavanlainen:

- 911 ei takamoottorisena oikein enää istu kilpailutoimintantaan, MUTTA malli on merkille niin tärkeä, että kilpaimagoa halutaan pitää yllä.

- Caymanista saisi kunnon moottorilla tehtyä kilpailukykyisen, mutta se hyppisi 911:n nenille...
Samaa mieltä. Cayman olisi peruskonstruktioltaan oikein mainio peli, mutta pr-osasto pitää huolen että näin ei käy. Viime vuonna oli 911 ja Cayman tuossa TM:n urheiluautotestissä. Totesivat aika suoraan että pikkuveli on 911:stä parempi. Kun hintalappukin on sen pari-kolmekymmentä tuhatta pienempi niin aika harvat seikat puolustaa ysiyksykkösen järkevyyttä ylipäätään. Tai no Porsche varmasti tykkää kun siitä saa niin paljon paremman katteen...

Protopuolelta saattaisi löytyä Porschen tulevaisuus.
 

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
Muuten hieno kavalkadi tämän päivän huippu-urheiluautoja, kaipaisin vielä Porschea edustamaan Saksaa. Tämän 911 GT-1:lle saisi kehittää tämänpäivän seuraajan:

:rolleyes:
Jooh tuo oli sitä GT1 luokan uutta tulemista. Stadissakin noita näki sillon 1997. Jostain syystä tuo Porsche ei minuun niin vedonnut. :dunno: Mutta yksi GT1 luokan kulta-aikakauisistahan tuo 1997-> oli.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Jos mielellään ei quotettaisi noita lähes 3000 pikselin kuvia suoraan, laitetaan ne jatkossa vaikka url-tagin sisään? :)

Ratel heitti taas ihan mielenkiintoista settiä Pariisissa:

Autosport sanoi:
"This is not a supercar championship: GT means Grand Touring," said Ratel, who explained that the Maserati MC12 would only be allowed to compete in the first two years of the series.

"That is why we will refuse supercars in favour of GT cars produced in larger numbers. Every time we evolved into GT prototypes, like we did in the late 1990s, we lost our soul and destroyed our championship."
 

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
Näinhän tuo oli jooh. En ikäväkyllä muista nyt niin sata varmasti tätä 90-luvun lopun historiaa. Mutta esim. 94-96 BPR GT sarjassa taisi olla se alkuperäinen idea tohon hommaan aika lähellä? Okei no, Macit oli erittäin kalliita ja tuotantoerältään pieni juttu, mutta toisaalta ilman niitä koko sarja olisi ollut aika tylsä ehkäpä.
1997 kaudelle sitten tuli nämä uudet "super auton" näköiset GT1:set, Mersu ja Porsche kiersivät sääntöjä minkä kerkesivät ja Macit olivat alakynnessä vaikka pystyivätkin lyömään Mersut usein.

Mutta olenko ymmärtänyt historiaa nyt oikein, että näihin autoihin tämä toisaalta sitten kaatui taas kerran? Kustannukset karkasivat käsistä ja sen sellasta? Sellaiseen ei haluta enää palata?

Minulla on 2000-luvun nurkilla aikamoinen musta aukko näissä hommissa jostain syystä, tarkkaan muista, millon taas sitten on palattu "perinteisempään" autokantaan, kuten siihen 550 GT1 Ferrariin, Viperiin ja Corvetteen ym. tai Murciélago Lamboon ja perus 911 Porscheen ym. mutta ilmeisesti aika pian tässä 2000-luvun nurkilla?
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Samaa mieltä. Cayman olisi peruskonstruktioltaan oikein mainio peli, mutta pr-osasto pitää huolen että näin ei käy. Viime vuonna oli 911 ja Cayman tuossa TM:n urheiluautotestissä. Totesivat aika suoraan että pikkuveli on 911:stä parempi. Kun hintalappukin on sen pari-kolmekymmentä tuhatta pienempi niin aika harvat seikat puolustaa ysiyksykkösen järkevyyttä ylipäätään. Tai no Porsche varmasti tykkää kun siitä saa niin paljon paremman katteen...

Protopuolelta saattaisi löytyä Porschen tulevaisuus.

Cayman saattaa olla parempi kuin joku hinnat-alkaen 911, mutta vaikea on uskoa, että yksikään Gayman tarjoaisi kunnon vastusta 997 GT3 Cup S:lle tai GT3 R:lle. Käsittääkseni tulevana suvena Porsche Supercuppikin siirtyy sileäkylkisistä GT3:a nimenomaan kilpakäyttöön suunniteltuihin Ässä-malleihin.

Mitä LMP-protoihin tulee, niin en näe mitään syytä miksi Porgen pitäisi panostaa nykyistä enemmän sille osastolle? Protoilla on perin hankala tehdä siviiliautojen myynninedistämistä, ja sehän näitä autonvalmistajia noin loppukädessä kiinnostaa. Eikä Porgella ole edes mitään diesel-mallia valikoimissaan, toisin kuin esim. Pögöllä ja Audilla, jolla napsia imagopisteitä itselleen...
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Cayman saattaa olla parempi kuin joku hinnat-alkaen 911, mutta vaikea on uskoa, että yksikään Gayman tarjoaisi kunnon vastusta 997 GT3 Cup S:lle tai GT3 R:lle. Käsittääkseni tulevana suvena Porsche Supercuppikin siirtyy sileäkylkisistä GT3:a nimenomaan kilpakäyttöön suunniteltuihin Ässä-malleihin.
Niin no, ei taida Caymanista edes olla raaserimallia, ja syykin on selvä. Kuka silloin enää ostaisi 911:n tuningversioita? Se nyt kuitenkin on mun mielestä aika selvää että rautamöykky takakontissa ei todellakaan ole paras ratkaisu nopeaan ajoon. Caymanista saataisiin tavittaessa 911:tä nopeampi, mutta taas tulee eteen PR, brändi ja rahastus. Porsche ei halua pilata legendaarisen urheiluautonsa mainetta tekemällä halvemmasta mallista paremman. 911 myy koska se on 911, ei sen takia että se olisi paras. 911:stä on myös varaa pyytää paljon kovempaa hintaa, koska ne ketkä Porschen välttämättä haluaa, ostaa 911:n. Cayman voi autona olla miten hyvä tahansa, mutta ihmisten mielissä se on ainoastaan halpispossu niille, joilla ei ole 911:een varaa.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Mitä LMP-protoihin tulee, niin en näe mitään syytä miksi Porgen pitäisi panostaa nykyistä enemmän sille osastolle? Protoilla on perin hankala tehdä siviiliautojen myynninedistämistä, ja sehän näitä autonvalmistajia noin loppukädessä kiinnostaa. Eikä Porgella ole edes mitään diesel-mallia valikoimissaan, toisin kuin esim. Pögöllä ja Audilla, jolla napsia imagopisteitä itselleen...
Isompia otsikoita ja promoa tulisi silti kuin GT2 (tai vielä näkymättömämmällä P2) -menestyksellä. Ei välttämättä edistäisi autonmyyntiä merkittävästi, mutta kun pelkästään kuvittelee millaista huomiota paluu isojen tapahtumien ykkösluokkaan toisi...

Ei Porschella mitään hävittävääkään ole, kun brändin laadun tunnistavat kaikki jo ennestään.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Ei Porschella mitään hävittävääkään ole, kun brändin laadun tunnistavat kaikki jo ennestään.
Kyllä on. Ja siitä samasta syystä (IMO) BMW:ta ei ole hotsittanut lähteä DTM:ään. Tappio Audille (ja/tai Mersulle) ei ole hyvää PeeÄrrää sen enempää Bemulle kuin Porgellekaan. Audi on ollut varsin suvereeni P1-luokassa eikä Porge suurin surminkaan halua tulla tunnetuksi sinä hitaampana saksalaismerkkinä. Ja toisekseen - eikös Porgella ja VAG:lla ole ollut jotain vispilänkauppaa toistensa osakkeilla....
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Volkswagen Group omistaa nykyisin Porschen osake-enemmistön.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
90-luvun lopulla oli kunnon edustus merkeillä GT-sarjassa, samat jotka tänäpäivänä taas formuloissa. McLaren, Mercedes ja Lotus GT-1-mallillaan, joka ei valitettavasti menestynyt:
:rolleyes:
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Ilmeisesti epämääräiset huhut kertovat, että FIA:n GT2-sarja on romahduspisteessä
Stephane Ratel sanoi:
SRO Proposes a GT2 European Cup to the FIA

After the successful launch in Paris last week of the FIA GT1 World Championship, which has a full grid of 12 teams and 24 cars, and the continuing strong support for the FIA GT3 European Championship, with 40 cars expected to be on the grid at Silverstone for the first race in May, SRO has proposed to the FIA to postpone the FIA GT2 European Championship for 2010.
SRO ehdottaa, että GT2:n Euroopan mestaruussarjaa ei ajeta kaudella 2010, mutta että Span 24 tunnin ajossa ajettaisiin erillinen GT2 Eurooppa Cup. Ratelin mukaan GT2-tulevaisuudessa olisi neljän merkin temmellyskenttä ja tietenkin tähän menestysluokkaan on pakko saada hybriditeknologiaa. :rolleyes:

Ja sitten SRO halusi kertoa vielä tämänkin...
SRO has a long and successful history of revitalising championships and we are working hard with everyone involved to relaunch GT2 as a full championship as soon as possible.
:eek:
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Pistetäänpä jotain linkkiä http://www.motorstv.com/car/gt/fia-gt/04032010/fia-gt-gt2-european-championship-postponed

Tiedetään että sinulla on jotain Ratelia vastaan, mutta miksi noin mollaava "äänensävy"? Eihän tuo Porschen ja Ferrarin välienselvittely ole muutenkaan ollut mitään kovin mielenkiintoista seurattavaa. GT1:n ja GT3:n väliin ei vaan enää jää sellaista rakoa että sinne olisi tunkua joka suunnasta. Väliinputoajaluokkaa on mun mielestä turha ajattaa.

Ja mitä tulee GT2:n tulevaisuuteen, niin onko ideoita mihin suuntaan luokkaa pitäisi viedä? Ratel kylläkin sanoo että sarjaa ei elvytetä ennen kuin vähintään neljä valmistajaa on sen hyväksynyt. Omasta mielestä tuo on ihan oikea ratkaisu, jotta sarja olisi tarpeeksi houkutteleva myös katsojien näkökulmasta. Tuosta saa myös sen kuvan, että niitä sääntöjä todella pyritään sorvaamaan autonvalmistajien kanssa, jotta usealle sopiva kompromissi löytyisi.

Eikä tuossa myöskään sanota että hybridit olisi jotenkin pakko saada mukaan. Todennäköisesti tilanne on se, että on käyty neuvotteluja esim. Toyotan (Lexuksen) kanssa, ja saatu selville että halukkuutta hybridien kilpailukäyttöön löytyisi. Esimerkiksi bensa vs. diesel vs. hybridi -vastakkainasettelu toisi sarjalle varmasti paljon lisää näkyvyyttä, ja sitähän ne autonvalmistajat kilpailutoiminnastaan loppuen lopuksi hakee.

On tietty ihan mahdollista että sarjan uudistukset ryssitään aivan täysin, mutta tässä kohtaa olen toiveikas siitä että GT2 on tulevaisuudessa ehkä jopa se (minulle) mielenkiintoisin rata-autoilusarja.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18438
Protopuolelta saattaisi löytyä Porschen tulevaisuus.
Osittain olen samaa mieltä, vaikka Porsche on ollut monta vuotta GT puolen auto.

Tanskan Tom Kristensen muuten mainitsi FIA:n a Fotan kiistelyn aikana että tulevaisuus on urheiluautoissa. Kristensen ilmaisi myös silloin että Le Mans-autoissa valmistajilla on selvästi parempi mahdollisuus kehittää tekniikkaansa kuin vaikkapa F1:ssä. Samaa on joskus myös Alain Prost maininnut Le Mans autoista tekniikan osalta.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Tiedetään että sinulla on jotain Ratelia vastaan, mutta miksi noin mollaava "äänensävy"? Eihän tuo Porschen ja Ferrarin välienselvittely ole muutenkaan ollut mitään kovin mielenkiintoista seurattavaa. GT1:n ja GT3:n väliin ei vaan enää jää sellaista rakoa että sinne olisi tunkua joka suunnasta. Väliinputoajaluokkaa on mun mielestä turha ajattaa.
GT2 on noussut pitkälti tärkeimmäksi ja eniten autonvalmistajia houkuttelevammaksi GT-luokaksi ACO:n järjestämissä isoissa sarjoissa. CARTer (normaalin SRO-noitajahdin lisäksi) paheksunee sitä, miten FIAn puolella GT1-luokkaa ollaan nostamassa parrasvaloihin, ja GT2 on onnistuttu ryssimään näin pahasti. Voi toki ottaa pattiin, kun nurkkaan ajettu GT1 saa maailmanmestaruusarvon, mutta LMP1 ja muut eivät ;)

GT2 toimi 10-15 auton voimin ihan hyvin vanhan FIA GT:n oheisluokkana, mutta omana mestaruussarjanaan siltä puuttuu medianäkyvyys ja kiinnostavuus. Harmi sinällään, konsepti ei mielestäni ollut mitenkään epärealistisesti suunniteltu.


---
Span kisasta vielä: Nurburgring 24h:n kaltainen luokkasysteemi olisi ollut tosiaan ihan jees korvike.
 
Viimeksi muokattu:

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18438
Voi toki ottaa pattiin, kun nurkkaan ajettu GT1 saa maailmanmestaruusarvon, mutta LMP1 ja muut eivät ;)
No ei pidä kirkossa kuuluttaa että LMP autot eivät saisisi omaa Urheiluautojen MM-sarjaa (sellainen voi olla jo vuonna 2012), toki nyt on jo hyvä että FIA GT:llä on MM-arvo:ahem:.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Tiedetään että sinulla on jotain Ratelia vastaan, mutta miksi noin mollaava "äänensävy"? Eihän tuo Porschen ja Ferrarin välienselvittely ole muutenkaan ollut mitään kovin mielenkiintoista seurattavaa. GT1:n ja GT3:n väliin ei vaan enää jää sellaista rakoa että sinne olisi tunkua joka suunnasta.
Tehtailla näyttäisi olevan tunkua GT2-luokkaan. Ja vieläpä joka suunnasta. BMW Saksasta, Corvette Yhdysvalloista, Jaguar Intiasta (?) ja Euroopassa yksityistiimit ajattavat Astonia ja hollantilaiset Spykeriä. Siihen vielä Porsche ja Ferrari mukaan ja mukana on jo kuusi merkkiä. Äänensävy on mollaava ja ehkä hieman vahingoniloinenkin, koska nämä autot ovat aivan jossain muualla kuin Ratelin sarjassa. Ja jopa SRO:n takana seisseet tiimit nousivat ja lähtivät Ferrareineen muualle tämän viimeisimmän neronleimauksen jälkeen. AF Corsan kolmella autolla, jota he nyt ajattavat ACO:n Le Mans - sarjassa, olisi huhujen mukaan lähes tuplannut GT2 Euroopan mestaruussarjan lähtöruudukon.

"Ryssiminen" ei edes riitä kuvaamaan tätä tilannetta. :nope:
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
"Ryssiminen" ei edes riitä kuvaamaan tätä tilannetta. :nope:
Ratel itse kommentoi asiaa tämän viikon GT1-esittelytilaisuudessa Autosportille seuraavanlaisesti:
Autosport 4.3.2010 sanoi:
Ratel denied that the introduction of a pro-am driver format for 2010 had precipitated his decision, despite the defection of the leading AF Corse and CRS Ferrari teams to the Le Mans Series. "If we had left it as it was, we would had had 11 cars like last year," said Ratel. "We knew our plan would lose us some cars, but we thought it would bring others."
Siis oikeasti. Ihan oikeasti. :doubtful:
 
Ylös