American Le Mans Series presented by Tequila Patron 2011 - RD8 Laguna Seca - Ennakko
Entry list
Aikataulu
Live timing
Twitter-updatet
Stream High / Low / Audio
Livenä myös Motors TV:ltä, ESPN2:n kooste sunnuntaina
Huhut ALMS:n tulevaisuuden suhteet jatkuvat villeinä, mutta tämänvuotista sarjaakin on vielä hetki jäljellä. Ennen 1000 mailin klassikkoa Road Atlantassa on aika rantautua jälleen Kaliforniaan ja Laguna Secan radalle. Mazda Raceway on yksi niistä neljästä paikasta, joka on saanut olla läsnä sarjan kalenterissa joka ikinen kausi - ja viime vuoden tapaan kisa kestää täydet kuusi tuntia.
Laguna on aina ollut nannaa GT-autoille, monet unohtumattomat viime vuosien GT2 (ja GTS/GT1) taistelut ovat tapahtuneet juuri täällä. Viime vuonna luokassa nähtiin varsin unohtumaton spektaakkeli, kun melkein kaikki olivat ehdolla voittajaksi - ja sama tapahtunee viikonloppunnakin. BMW ei ole voittanut sitten Lime Rockin, mutta waiverwagonien pistejohdot ovat edelleen varsin vakuuttavat:
Kuskit: Hand-Mueller 124p, Gavin-Magnussen 99p
Tiimit: BMW RLL 133p, Corvette 103
Valmistajat: BMW 133p, Porsche 107
Peli ei vielä ole Corvetten osalta menetetty (minkä tiimi tietää varsin hyvin viime vuoden viimeisen kierroksen jälkeen PLMssä), mutta kiire alkaa tulemaan. Muut ovat jo auttamatta pudonneet leikistä, mutta yksittäisistä kisavoitoista taisteleminen on entistä todennäköisempää nyt kun sekä Falken että uuden Ferrarinsa kanssa yhä painiskeleva Risi ovat saaneet kautensa toden teolla liikkeelle. Ikävä kyllä gridin toisessa päässä Robertson Racing teki sitten sen mitä pelättiinkin - autot on nyt vedetty pois provisionaalisesta entry lististä. Jos Baltimoren poissaolosta annettu tekosyy kuulosti huteralta, niin nyt sellaista ei edes ole. Ehkäpä talli on jo myöntänyt tappion ja pistämässä pillit pussiin, eipä sitä mahdollisuutta voi poiskaan sulkea. Molemmat Fordit on edelleen kiinnitetty Petitiin, mutta aika pessimistiset fiilikset tässä alkaa jo olla.
P1:ssä tuttu catfight Cytosportin ja Dysonien välillä jatkuu, jos nyt ei muusta niin ainakin yksittäisten kisojen voitoista. Cytosport on saanut GT1-reissuilta palanneen Lucas Luhrin takaisin miehistöönsä, mikä on tietysti aina plussaa. Muuta sanottavaa tästä luokasta ei oikein olekaan, paitsi että molempien tiimien herrat ovat ehtineet käydä
ruikuttamassa ILMC-kilpailujen diesel-bensa sekasotkusta. Ymmärrän ärtymyksen, mutta tämä on ACO:n eikä IMSA:n ongelma. Mitään ei tietenkään tapahdu niin kauan kuin Peugeot ja Audi itkevät...
Tapahtuma on houkutellut myös pari harvinaisempaa vierasta sarjaan. AMR-Onen kylmästi - mutta viisaasti - haudannut Aston Martinin tehdastalli palasi Silverstoneen vanhalla Lola-AM:lla, ja Laguna olisi nyt vuorossa ikään kuin lämmittelynä ennen Petitiä. Vaikka viime vuodesta hidastetun auton vauhti oli varsin kankeaa Silverstonessa (juuri ja juuri muiden bensakoneiden tahdissa ja P2-fieldin edellä), tulee olemaan varsin kiinnostavaa nähdä miten Fernandezin ja kumppaneiden poppoo tulee pärjäämään Cytosportin entryä vastaan. Sama auto toki kyseessä, mutta Muscle Milk on saanut kauden aikana enemmän kuristimen suurennuksia IMSA:lta.
Toinen guest star on Porschen (kyllä, aivan virallisen tehdas-Porschen) entry UNC eli uclassified-luokkaan, eli mikäpäs muukaan kuin GT3 hybridi. Nurburgring 24h visiittien lisäksi auto vieraili viime vuonna Petit Le Mansissa sekä Zhuhaissa, ja jos jotain johtopäätöksiä noista kisoista pystyi vetämään niin auton vauhti on erittäin hyvää. Tämä on silkkaa peeärrää Possulle toki, mutta eipä yllättäisi vaikka hybridi löisi kisassa koko GT2-armadan.
Ainakin jo kahden viime vuoden ajan juuri täällä on mielestäni ajettu kauden viihdyttävimmät kisat missään moottoriurheilusarjassa, joten samaa odotan nytkin :thumbup: Lauantain kisa tulee Suomessa tosin sellaisiin kellonaikoihin, että piristeitä kannattaa varata vähän enemmänkin.