GT ja protot 2012

Jarppi

The Trulli Train
Liittynyt
30.4.2010
Viestit
1411
Sijainti
Home
Meinaan kun ovat kaikki ALMS:t tähän asti näyttänyt suorana...
Sebring oli WEC/ALMS yhteinen ja toisiaan Laguna Secassa voiton otti tuttuun tyyliin Muscle Milk Pickett Racingin kaksikko Lucas Luhr/Klaus Graf, toiseksi sijoittuivat Level 5 Motorsportin Franck Montagny/Luis Diaz/Scott Tucker ja GT puolen vottaja autokunta oli Corvette Racingin Tom Milner/Olivier Gavin ja toiseksi sijoittui saman tiimin Jan Magnussen/Antonio Garcia.

Pirellin testikuski Lucas di Grassi osallistuu ensi viikolla Nurburgringin 24 tunnin osakilpailuun Dörr Motorsportin Mclaren MP4-12C:llä
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18474

Live Stream
Tänään starttaa ADAC Nurburgring/Nordschleife 24h osakilpailu, sieltä lähetys alkaa tunnin ja 30 minuutin päästä. Paalulta kisaan starttaa (BMW Team Schubert) Muller/Muller/Alzen/Adorf, toisesta ruudusta (Mamerow Racing) Ammermuller/Abt/Hahne/Mamerow ja kolmannesta ruudusta (Black Falcon) Edwards/Bleekemolen/Metzger/Schall. Markus Palttalan/Bas Leindersin/Maxime Martin autokunta (Marc VDS Racing Team) starttaa kisaan ruudusta 14.
 
Viimeksi muokattu:

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26890
En ole koskaan onnistunut tuon Nürren kisan starttia näkemään. Mitenkä ne sen lähdön hoitaa, kun siellä on noin saatanasti autoja? Lähteekö ne monessa erässä?
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18474
En ole koskaan onnistunut tuon Nürren kisan starttia näkemään. Mitenkä ne sen lähdön hoitaa, kun siellä on noin saatanasti autoja? Lähteekö ne monessa erässä?
Eri erissä/aikaan lähtevät. Kolmessa eri erässä lähtivät, pääluokan eli tehokkaimmat autot ekana aloittivat kisan ja pikkuhiljaa siitä sitten muut perässä muutamien minuuttien jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:

Jarppi

The Trulli Train
Liittynyt
30.4.2010
Viestit
1411
Sijainti
Home

Nurburgring/Norschleiffe 24h kisan voittoon ajoi (Audi Sport Team Phoenix) Mark Basseng/Christopher Haase/Frank Stippler/Markus Winkelhock, toiseksi sijoittui Mamerow Racing kuskit Ammermuller/Hahne/Mamerow/Abt ja kisan kolmanneksi viimeiselle podium sijoitukselle tallustelivat (Hankook-Team Heico) Simonsen/Kaffer/Arnold/Frankenhout. Marc VDS Racingin autokunta Markus Palttala/Bes Leinders/Maxime Martin sijoittuivat viidenneksi.
 

vharju

Well-known member
Liittynyt
3.9.2006
Viestit
186
Marc VDS Racingin autokunta Markus Palttala/Bes Leinders/Maxime Martin sijoittuivat viidenneksi.
Nousivat neljänneksi kun #11 Porsche kolaroi viimeisellä kierroksella neljänneltä sijalta ulos. Joku saksan taitaja voisi kääntää tämän:

"# 11 (Lieb / Dumas / Luhr / Lietz) Porsche GT3R
Mangels Sprit musste der Manthey-Porsche auf die letzte Runde verzichten, bremste aber zu spät, das heisst hinter der Ziellinie. Der nachfolgende Renault Clio-Fahrer Volker Kühn (#169) übersah den Porsche und krachte in dessen Heck. Der Clio ist somit auch nicht in Wertung!"


Ilmeisesti yrittivät hidastaa niin paljon että voittaja-auto ehtii heidän ohi, mutta liian myöhään ja joku Clio täräytti hidastaneen Possun perään :confused:

Ehdolliset tulokset, loppukatsastus vielä tekemättä:

http://www.24h-rennen.de/uploads/media/24h_RACE_PROVISIONAL_TOTAL.pdf
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
"# 11 (Lieb / Dumas / Luhr / Lietz) Porsche GT3R
Mangels Sprit musste der Manthey-Porsche auf die letzte Runde verzichten, bremste aber zu spät, das heisst hinter der Ziellinie. Der nachfolgende Renault Clio-Fahrer Volker Kühn (#169) übersah den Porsche und krachte in dessen Heck. Der Clio ist somit auch nicht in Wertung!"


Ilmeisesti yrittivät hidastaa niin paljon että voittaja-auto ehtii heidän ohi, mutta liian myöhään ja joku Clio täräytti hidastaneen Possun perään :confused:
Joo. Possulla ei olisi riittänyt enää bensa yhteen ylimääräiseen kierrokseen, joten kuski päätti hidastaa. Clio-kuski ei suoralla tainnut juuri eteensä katsella, ja tuli kontista sisään.
 

Jarppi

The Trulli Train
Liittynyt
30.4.2010
Viestit
1411
Sijainti
Home

Paalupaikalta kahden tunnin ja 10 minuutin kilpailuun Jaraman radalla startannut Mikko Eskelinen/Cesar Campanico kaksikko onnistui niin kilpailustrategiassa kuin kummankin kuljettajan tasapainoisissa suorituksissa. Lähdössä kaksi sijaa menettänyt Campanico toi noin 45 minuutin kilvanajon jälkeen auton Eskeliselle, joka tiimin nopean varikkopysähdyksen seurauksena pääsi kärkisijalla jatkamaan taistelua voitosta. Värikkään 45 minuutin ajosuorituksen jälkeen autourheilun herrasmieskuljettaja palautti auton Campaniçolle johtoasemassa joka kesti maalilipulle saakka. Näin Team Novadriverin kaksikolle kirjattiin täydet sarjapisteet, joiden myötä Eskelinen ja Campaniço johtaa yhdellä pisteellä Spanish GT ratasarjaa.
1. Mikko Eskelinen & Cesar Campaniço, Team Novadriver Audi R8 LMS Ultra Super GT, 1.01'28.214
2. Rui Lapa & Matheus Stumpf & David Saraiva, Rodrive Ford GT Super GT, +2"101sek
3. Miguel A. de Castro & Alan Sicart, Drivex School Porsche 911 GT3 RSR Super GT, +27"137sek
4. Hugo Godinho & Miguel Ramos & Joao Ramos, Ray Racing Team Ferrari 430 GT2 Super GT, +1'10"142sek
5. Jorge A. Silva de Queiroz & Pepe, Goodsense Racing Team Lamborghini Gallardo LP600+ Super GT, +1'38.051sek
Ranska GT-Tour sarja vieraili Dijonin radalla, kisan voittoon ajoi Porsche/Pro-GT by Almeras-tiimin kaksikko Franck Perera/Laurent Pasquali ja kisan toiseksi sijoittuivat Ferrari Sofrev-ASP tiimin Olivier Panis/Eric Debard. Tuo Ferrari Sofrev-ASP tiimi osallistuu syksyllä SPAn 24h kisaan, siellä Panis/Debard kaksikko saa autokuntaan vieraileviksi kuljettajiksi Tristan Vautierin ja entisen ranskan jalkapallomaajoukkueen maalivahdin Fabien Barthezin.
 

vharju

Well-known member
Liittynyt
3.9.2006
Viestit
186

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Ja on mielekiintoista nähdä kuinka tuo Delta Wing Nissan pärjää kisassa. Ja pystyykö Toyota vastaamaan Audin kovan nelikon haasteeseen. (#8 autossa on vasta kaksi kuljettajaa, Davidson ja Buemi?)
Ishiura vetäytyi kuntosyihin vedoten. Eräs Sarrazin on ilmeisesti käynyt testaamassa...
 

Jarppi

The Trulli Train
Liittynyt
30.4.2010
Viestit
1411
Sijainti
Home
Eräs Sarrazin on ilmeisesti käynyt testaamassa...
Totta ja Toyota tänään valitsikin Stephane Sarrazin kuljettajaksi Le Mansin 24 tunnin osakilpailuun, toiseen autokuntaan.

Hondaa huhutaan jälleen kerran ensi vuodeksi WEC sarjaan mukaan LMP1 ajokilla. Toisena vaihtoehtona pidetään vuotta 2014. FIA GT:n puolella Stephane Ratel yrittää puolestaan viedä sarjan Pohjois-Amerikkaan ensi vuodeksi.

Mitä pitäisi tehdä FIA GT3 EM-sarjalle, koska vielä 2006 sarjassa oli mukana peräti 44 autoa, 2007 47 autoa, 2008 43 autoa, 2009 37 autoa, 2010 29 autoa, viime ja tänä vuonna suhteellisen samoissa automäärä pysyneet eli noin 12 autoa. Tänä vuonna muutamat tiimit eivät kierrä kokonaan kautta, niin tuntuu ettei ole mikään järki ajaa enää koko sarjaa ja kuulemma Blancpain Endurance sarja ei olisi ainakaan GT3 EM sarjan tiimien turvakoti.
 
Viimeksi muokattu:

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Totta ja Toyota tänään valitsikin Stephane Sarrazin kuljettajaksi Le Mansin 24 tunnin osakilpailuun, toiseen autokuntaan.

Hondaa huhutaan jälleen kerran ensi vuodeksi WEC sarjaan mukaan LMP1 ajokilla. Toisena vaihtoehtona pidetään vuotta 2014. FIA GT:n puolella Stephane Ratel yrittää puolestaan viedä sarjan Pohjois-Amerikkaan ensi vuodeksi.
Sarja kyllä kaipaisi kipeästi lisää tehdastalleja, joilta löytyisi rahkeita panostaa diesel- ja hybriditekniikkaan, koska mielestäni maailman hienoin autokilpailu (LM 24h) on menettänyt lähes kokonaan jännittävyytensä Audin dominoidessa kisaa 2000-luvulla pahemmin kuin Porsche 80-luvulla.
Mitä pitäisi tehdä FIA GT3 EM-sarjalle, koska vielä 2006 sarjassa oli mukana peräti 44 autoa, 2007 47 autoa, 2008 43 autoa, 2009 37 autoa, 2010 29 autoa, viime ja tänä vuonna suhteellisen samoissa automäärä pysyneet eli noin 12 autoa. Tänä vuonna muutamat tiimit eivät kierrä kokonaan kautta, niin tuntuu ettei ole mikään järki ajaa enää koko sarjaa ja kuulemma Blancpain Endurance sarja ei olisi ainakaan GT3 EM sarjan tiimien turvakoti.
Mitäköhän ylipäätänsä pitäisi tehdä noiden kaikenmaailman GT-luokkien tolkuttomalle määrälle, jotka syövät toinen toistensa suosiota? :dunno:
FIA GT(1) pitäisi jotenkin saada profiloitua muiden yläpuolelle.
Protomaisempiin autoihin siirtyminen (kuten 90-luvun lopulla) tuskin tulee kuuloon. Pitäisikö yrittää järjestää katuratakisoja isoissa kaupungeissa (NY, Lontoo, Pariisi...)?
 

Jarppi

The Trulli Train
Liittynyt
30.4.2010
Viestit
1411
Sijainti
Home
Mitäköhän ylipäätänsä pitäisi tehdä noiden kaikenmaailman GT-luokkien tolkuttomalle määrälle, jotka syövät toinen toistensa suosiota? :dunno:
Ehkäpä niitä pitäisi karsia siinä mielessä että sarjoja yhdistettäisiin ja olisi esim 3 GT sarjaa yhteensä joissa olisi sitten hirveä määrä autoja, mutta Blancpain Endurance Series ja Saksan GT Masters ovat ainakin automäärällisesti suosiossa.
FIA GT(1) pitäisi jotenkin saada profiloitua muiden yläpuolelle.
Niin pitäisi, ei GT(1) ja GT3 EM näytä autojen puolesta yhtään erilaiselta sarjalta, vaikka GT(1) on MM-sarja ja sekin lähinnä hataralla pohjalla siinä mielessä että ei paljon tiimejä ja tänä vuonna esim SunRed tiimin toinen Ford GT ei ole käynyt vielä radalla kertaakaan ja muutamilta tiimeiltä puuttuu pääsponsori, niin että mikä MM-sarja se tämmönen on?
Pitäisikö yrittää järjestää katuratakisoja isoissa kaupungeissa (NY, Lontoo, Pariisi...)?
Katurata kisoja olisi ihan mukava nähdä FIA GT(1) sarjassa, 1997 kävivät sörnäisissä ja 2008 Romanian Bucarestissa ja 2010 piti mennä Durbanin kaduille mutta se peruttiin. Ehkäpä Ratelin kannattaisi ensi vuonna pitkästä aikaa yksi katurata kisa ottaa kalenteriin.
 
Viimeksi muokattu:

Jarppi

The Trulli Train
Liittynyt
30.4.2010
Viestit
1411
Sijainti
Home
Kaikista vähiten suosiota taitaa olla tällä GT-2 Eurocupilla. Luokka taitaa olla samanlainen väliinputoja kuin openwheel-puolella Formula 2.
FIA GT2 European Cup sarjaa ei ole enää olemassa ja myös GT4 European Cup on väistynyt näyttämöltä. On tainut käydä silleen että GT4 sarja on nykyään Hollannin GT.
 
Viimeksi muokattu:

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
FIA GT2 European Cup sarjaa ei ole enää olemassa ja myös GT4 European Cup on väistynyt näyttämöltä.
Joo, tarkemmin katsottuna tuoreimmat uutiset ovat näkojään syksyltä 2010:
http://www.gt2europe.com/news.php?

GT-luokkia voisi koettaa erotella vaikka moottorin sijainnin perusteella (esim etu- ja keski/takamoottoriset), jotta luokkien välille saataisiin jonkinlaista tolkkua.
 
Ylös