GT ja protot 2013

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Olisikohan teknisen puolen lisäksi WEC:ssä markkinointi jotenkin päin...? :thumbdown
Vertailun vuoksi: vaikka F1:ssä olisi millaiset tekniset säännöt, riittää sarjassa talleja aina riittävästi, joidenkin tallien lopettaessa uudet jo takovat Bernie-sedän ovea päästäkseen sisään.
Olisiko vanhan kunnon C-ryhmän 80-90-luvun taitteen aikaisesta loistosta kenties jotain opittavaa? :doubtful:
Sama kuin NASCARin kanssa, F1:tä kohtaan on aina kiinnostusta koska se on F1 - ylitsepääsemättömän suosion ja rahavirran vuoksi ei mitenkään verrattavíssa muihin moottoriurheilusarjoihin. Vaikka FIA pakottaisi tiimit ajamaan kolmepyöräisillä sähköautoilla Libyalaista tilke-katurataa väärinpäin niin ihmiset tuijottaisivat sitä silti, koska se on F1. Siitä saatu näkyvyys/tuotto on häntäpään talleillekin moninkertaisesti parempaa kuin eturintaman tehdastiimille urheiluatosarjassa. Ei sille mitään voi, eikä WECin vika ole markkinointi vaan -puhtaasti omasta mielestäni- väärä formaatti väärällä kalenterilla väärään aikaan. Ja paikallisten sarjojen heittelle jättö.

Mutta oli miten oli, se kesäkuun kisa on silti edelleen maailman paras moottoriurheilutapahtuma eikä se siitä miksikään muutu. Vaikka NASCAR saisikin ACO:n suostuteltua ottamaan DP:t mukaan...

Pst. IMSA GTP > Group C
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Äskeinen kommentti sisälti kyllä paljon viisaita ajatuksia. F1:ien nousu suorastaan yliarvostetuksi lajiksi moottoriurheilussa on hyvinkin monen asian tulos;
*Bernietä toki voidaan pitää eräänlaisena sarjan mahtimiehenä, jollaista ei muilla luokilla ole
*Max Mosley oli hyvin F1-keskeinen FIA-pomo, jolle ainakaan Hannu Mikkolan kanssa käymäni keskustelun mukaan esim. ralli ei merkinnyt mitään
*ralliautoilussa B-ryhmän kieltäminen ja C-ryhmän protoluokan hiipuminen poistivat F1:ltä pahimpina kilpailijoina vielä 80-luvulla olleet "superluokat"
*Indycarin muututtua yksityyppiluokaksi ja maailmanvalloituksenkin jäätyä haaveksi sarjan pyöriessä nykyisellään taas vain Uudessa Maailmassa (P- & E-Amerikka) ei sekään uhkaa Ykkösten suvereeniteettia
Tätä listaa voisi toki jatkaa loputtomiin, mutta jos pysytään urheiluautojen nykyhetken ja tulevaisuuden keskustelussa, niin eräänlaisena oljenkortena sarjalle näkisinkin juuri Amerikan; siinä missä F1:n ristiretket tuolle mantereelle eivät ole koskaan ole tuottaneet lopullista läpimurtoa, ovat niin GT- kuin protoautotkin olleet Jenkeissä aina oman kannattajakuntansa suosiossa. Tämän vuoksi näkisinkin, että WEC:n pitäisi tehdä kaikkensa rapakon takana taatakseen tulevaisuutensa.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4616
Sijainti
Salo
Annetaan täältäkin päin komppia Vicen ajatuksille.

E: Kävihän Mosley joskus Tunturissa patsastelemassa, mutta patsastelun tasolle taisi visiitti jäädäkin.
 
Viimeksi muokattu:

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26890
Olis muuten kiva lukea vähän matkaraporttia Daytonan kisasta jossa kävit, kuviakin mielellään katsotaan :thumbup:
Itselleni tuli polte juurikin tuon kisan yömeininkiä katsoessa, että tuollainen 24 tunnin kisan yö pitää päästä kokemaan. Nürburgringin kisa ensin oli mielessä, mutta Le Mansin matkan sitten kuitenkin varasin.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4616
Sijainti
Salo
Olis muuten kiva lukea vähän matkaraporttia Daytonan kisasta jossa kävit, kuviakin mielellään katsotaan :thumbup:
Itselleni tuli polte juurikin tuon kisan yömeininkiä katsoessa, että tuollainen 24 tunnin kisan yö pitää päästä kokemaan. Nürburgringin kisa ensin oli mielessä, mutta Le Mansin matkan sitten kuitenkin varasin.
Kirjoittelen huomenissa vaikkapa vapaan sanan matkailuketjuun. Kuvia mulla on jo nyt facebookissa mutta katson jos lataisi muualle koska fb-linkki olisi palvelua käyttämättömiä syrjivä.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Positiivísempi pressitilaisuus kuin odotin. P1 nyt odotetun köyhä - mistä ACO:n herrat myös puheissaan valittelivat - ja Nissan-temmellys P2:ssa ei hirveästi lämmitä luokan isoista numeroista huolimatta, mutta neljä 100%:n tehdastiimiä ja AF Corsen melkein-tehdastiimi kaikki kaksilla autoilla PROssa tulee takamaan hienon tappelun :thumbup: AMissa myös kiintoisia nimiä. Toinen auto Larbrelle hyvä uutinen ottaen huomioon viimeaikojen huhut. Dempseykin mukava nähdä GT:ssä (ei P2:ssa) Mazda-fiaskon jälkeen.

TRG:n, RAMin, DKR:n ylimääräisen Astonin ja Prospeedin reservilistoille jäänti vähän pännii mutta voivathan tuosta vielä nousta mikäli (/kun) peruutuksia tulee. Lizardsien ja Hopen poissaolo hiukka ylllättävää, muiden ei juurikaan. Toyotan kahden auton WEC-kamppanjayllätys sai jo elättelemään toiveita kolmannesta autosta, mutta ei nyt ihan kuitenkaan.

AF Corsen armada on aika massiivinen... kahdeksasosa gridistä :D :D :D

Roll it on!

LMP1 (08x)
1 – Audi Sport Team Joest – Audi R18 e-tron quattro – Andre Lotterer
2 – Audi Sport Team Joest – Audi R18 e-tron quattro – Tom Kristensen
3 – Audi Sport Team Joest – Audi R18 e-tron quattro – Marc Gene
7 – Toyota Racing – Toyota TS030 Hybrid – Alexander Wurz
8 – Toyota Racing – Toyota TS030 Hybrid – Anthony Davidson
12 – Rebellion Racing – Lola B12/60 Toyota – Nicolas Prost
13 – Rebellion Racing – Lola B12/60 Toyota – Neel Jani
21 – Strakka Racing – HPD ARX-03c – Nick Leventis

LMP2 (22x)
24 – OAK Racing – Morgan-Nissan – Jacques Nicolet
25 – Delta-ADR – Oreca 03 Nissan – John Martin
26 – G-Drive Racing – Oreca 03 Nissan – Roman Rusinov
27 – Sebastien Loeb Racing – Oreca 03 Nissan – Franck Montagny
28 – Gulf Racing Middle East – Lola B12/80 Nissan – Fabien Giroix
29 – Gulf Racing Middle East – Lola B12/80 Nissan – Frederic Fatien
30 – HVM Status GP – Lola B12/80 Judd – Jonathan Kennard
31 – Lotus – Lotus T128 – Kevin Weeda
32 – Lotus – Lotus T128 – Thomas Holzer
33 – Level 5 Motorsports – HPD ARX-03b – Scott Tucker
35 – OAK Racing – Morgan-Nissan – Olivier Pla
36 – Signatech – Oreca 03 Nissan – Franck Mailleux
38 – Jota Sport – Zytek Z11SN Nissan – Simon Dolan
40 – Boutsen Ginon Racing – Oreca 03 Nissan – Koen Wauters
41 – Greaves Motorsport – Zytek Z11SN Nissan – Christian Zugel
42 – Greaves Motorsport – Zytek Z11SN Nissan – Tom Kimber-Smith
44 – Starworks Motorsport – HPD ARX-03b – Alex Popow
45 – OAK Racing – Morgan-Nissan – David Heinemeier Hansson
46 – Thiriet by TDS Racing – Oreca 03 Nissan – Pierre Thiriet
47 – KCMG – Morgan-Nissan – Alexandre Imperatori
48 – Murphy Prototoypes – Oreca 03 Nissan – Brendon Hartley
49 – Pecom Racing – Oreca 03 Nissan – Luis Perez-Companc

LMGTE-PRO (11x)
51 – AF Corse – Ferrari F458 Italia – Gianmaria Bruni
63 – Corvette Racing – Corvette C6.R – Antonio Garcia
64 – Corvette Racing – Corvette C6.R – Oliver Gavin
66 – JMW Motorsport – Ferrari F458 Italia – Tim Sugden
71 – AF Corse – Ferrari F458 Italia – Olivier Beretta
91 – Porsche AG Team Manthey – Porsche 911 RSR – Marc Lieb
92 – Porsche AG Team Manthey – Porsche 911 RSR – Joerg Bergmeister
93 – SRT Motorsports – SRT Viper GTS-R – Marc Goossens
94 – SRT Motorsports – SRT Viper GTS-R – Dominik Farnbacher
97 – Aston Martin Racing – Aston Martin Vantage – Darren Turner
99 – Aston Martin Racing – Aston Martin Vantage – Stefan Mucke

LMGTE-AM (14x)
50 – Larbre Competition – Corvette C6.R – Patrick Bornhauser
54 – AF Corse – Ferrari F458 Italia – Yannick Mallegol
55 – AF Corse – Ferrari F458 Italia – Piergiuseppe Perazzini
57 – Krohn Racing – Ferrari F458 Italia – Tracy Krohn
61 – AF Corse – Ferrari F458 Italia – Jack Gerber
67 – IMSA Performance Matmut – Porsche 911 GT3 RSR – Pascal Gibon
70 – Larbre Competition – Corvette C6.R – Pedro Lamy
76 – IMSA Performance Matmut – Porsche 911 GT3 RSR – Raymond Narac
77 – Dempsey Racing-Proton – Porsche 911 GT3 RSR – Patrick Dempsey
80 – Extreme Speed Motorsports – Ferrari F458 Italia – Scott Sharp
81 – 8Star Motorsports – Ferrari F458 Italia – Enzo Potolicchio
88 – Proton Competition – Porsche 911 GT3 RSR – Christian Reid
95 – Aston Martin Racing – Allan Simonsen
96 – Aston Martin Racing – Rolad Goethe

UNC (01x)
0 – GreenGT Technologies – GreenGT H2 – Christian Pescatori
 
Viimeksi muokattu:

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Kuninkuusluokan (LMP1) tilanne toki on mikä on, mutta huonomminkin voisi tietystikin vielä mennä (Audi juhlisi ainoana tehdastallina itsestään selvyytenä seuraavia maailmanmestaruuksia ilman vakavasti otettavia haastajia).
Sääli, että Mersun muuten menestykseksi osoittautunut SLS ei tänäkään vuonna ole Sarthella. :dunno:
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Sääli, että Mersun muuten menestykseksi osoittautunut SLS ei tänäkään vuonna ole Sarthella. :dunno:
Johtunee siitä ettei SLS GT3 kuulu samaan luokkaan, eikä merkillä ole kiinnostusta konversioon. McLaren GTE kuopattu samaten.
 
Viimeksi muokattu:

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
GT3-luokitushan kelpaa moneen GT-sarjaan. Miten paljon sitten GTE:t sitten teknisesti eroavat? :confused:
Viperin rajaa pois jo kaiketi moottorin ylikoko, mutta toivottavasti ensi vuonna näemme kisassa jo upouuden Veten.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
GT3-luokitushan kelpaa moneen GT-sarjaan. Miten paljon sitten GTE:t sitten teknisesti eroavat? :confused:
Viperin rajaa pois jo kaiketi moottorin ylikoko, mutta toivottavasti ensi vuonna näemme kisassa jo upouuden Veten.
GT3 on 100% BoP-luokka ilman sääntöjä, jossa auton tehokkuudella ja specseillä eikä milläkään muullakaan ole mitään väliä... GTE/GT2:ssa on säännöt ja kilpailu ei ole samanlaista sekoilua, joskin viime vuosina tasapainottelu on kasvanut liikaakin. Viperin 8-litrainen moottori GTE:ssä on saanut ACO:lta poikkeusluvan (joita he jakelevat mielivaltaisesti milloin kenellekin) mikä heidän läsnäolonsa täälläkin mahdollistaa.

Corvette C7.R tekee debyytin ensi vuoden Daytona 24h:ssa uuden sarjan alkaessa. Auton testaaminen aloitetaan kesän aikana, joten GT2 C6.R:lle siis nyt swan song -kausi tehdastiimin osalta.
 
Viimeksi muokattu:

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Onko muuten tuo LMP2-luokan Lotus T128 merkin aivan oma tekele vai jonkin runkovalmistajan (Dallara, Riley...)? :doubtful:
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Onko muuten tuo LMP2-luokan Lotus T128 merkin aivan oma tekele vai jonkin runkovalmistajan (Dallara, Riley...)? :doubtful:
Kodewa nuo tekeleet on viime vuonna rakentanut, mutta teknisesti ottaen ne ovat Lotuksen rahoittamia - siis toisin kuin kaikki edelliset Lolat joiden päälle oli vain setelisäkkien luovutuksen jälkeen liimattu Lotuksen tarrat. Eli kyllä niissä jotain aitoa on. Juddin moottori on toki uudelleenbrändätty taas Lotukseksi (Oak Pescarolo -> Morgan -rahastusleikin tapaan), mutta kuulemma runkoon voi vaihtaa Nissanin tai muun kombon halutessaan.

Rebellion ajattaa P1:ssä noita räikeitä värejä edelleen saamaansa sponsorituen vuoksi (mikä on sääli kun miettii edellisiä personaallisia puna-kultasävyjä), mutta ei ole joutunut virallisissa papereissa listaamaan runkoa tahi moottoria miksikään muuksi kuin mitä se on - eli Lola Toyota.
 
Viimeksi muokattu:

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472
Aston Martin Racing julkisti FIA WEC:in GTE-Pro luokkaan kuskeiksi Stefan Mucken, Darren Turnerin, Peter Dumbreckin, Bruno Sennan, Frederic Makowieckin ja Rob Bellin. GTE-Am puolella Astonilla kurvailevat puolestaan Allan Simonsen/Christophe Nygaard/Kristian Poulsen ja Jamie Campbell-Walter/Stuart Hall/Roald Goethe.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Bruno Senna, mies joka kuulemma vihasi '09 Oreca-pestiään? Tämäkö oli se ISO uutinen josta AMR eilen twiittaili :eek: Kiinnostavampi lisäys onkin Makowiecki, jota monissa hiljaisimmissa piireissä kutsutaan GT-kuskien kruunaamattomaksi kuninkaaksi tällä hetkellä. Ranskalaisen otteet edesmenneen Luxury Racingin ja muiden tiimien puikoissa ei ole mennyt huomiotta.

Aston Martineista puheen ollen: hevosmiesten tietotoimisto tietää kertoa, että talven aikana edellämainitun brittimahdin kanssa yhteistyösopimuksen tehnyt TRG ei tulekaan ajattamaan GTE Vantagea ALMS:ssä. Liekö syynä rahoituksen valuminen viemäriin vai se että ACO ei päästänyt autoa Le Mansiin, mutta ikävä takaisku.

Ei tosin sillä että noista Vantageista juuri välittäisin... yksikin joka on vilkaissut lähemmin kyseisen kilpa-auton speksejä ACO:n sarjoissa tirskahtaa nauruun. Täksi kaudeksi kuulemma 30% PRO-autojen komponenteista on täysin uusittu, mutta eivätpä samanmoiset lukemat viime vuonnakaan heitä estäneet saamasta luvattoman paljon etuisuuksia itselleen, ja silloinkin auto pysytteli vain juuri ja juuri (yhä enenevissä määrin kuristetun) Ferrari 458:n kannassa. DBR9 muisto vain
 
Viimeksi muokattu:

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Bathurstin 12h ajetaan viikonloppuna. Täältä ainakin nyt qualia, saattoi olla että kisakin tulee tuolta.
http://www.bathurst12hour.com.au/

Niin joku taas joka ymmärtää aikaeroista voi sanoa että milloin Suomen aikaa ajavat tuon kisan.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Radio Le Mansin kisalähetys (debyytti tälle tapahtumalle heidän puoleltaan) alkaa tänään illalla klo 21.30, mutta itse en kyseistä kisaa kyllä suostu seuraamaan kun säännöt kärkiluokkien osalta ovat yhtä surkuhupaisan naurettavat kuin Dubai 24h:ssa. Ja Australian GT on tökerösti ängetty mukaan siten, että osa-autoista köröttelee mukana ensimmäiset 50 minuuttia, ja palaa sitten varikolle kun heidän oma kisansa on teknisesti ottaen käyty. Ei, minulle Bathurst 1000 on se ainoa oikea tuolla radalla :thumbup:

Mitäs nyt muuta höpisisi. No, mr Don Panozin lemmikkiprojekti Deltawing tulee ikävä kyllä osallistumaan tämän vuoden Sebringiin, ja keräämään epäreilusti pisteitä P1-luokassa... jossa siis ei ole mitään järkeä ottaen huomioon ettei auto täytä minkään luokan sääntöjä, eikä Panoz edes suunnittele koko kauden kamppanjaa mokomalle härvelille. Lisäksi autosta tehdään umpinainen versio. Ei ihme, että Michelin, RML ja Nissan ottivat ja häippäsivät heti tilaisuuden tullen. Nissanin hermoja raastava PR-maskotti Darren Cox tosin jaksoi vieläkin nuoleskella kyseisen projektin upeutta keskiviikon Midweek Motorsportissa.

IMSA vaikuttaa myös suunnittelevan vaihtavansa ALMS:n LMPC ja (tällä hetkellä nollan auton) P2 luokkiin uuden spec-rengasvalmistajan, ilmeisesti ensi vuotta ajatellen. Ei tarvitse olla mikään tietäjä jos väittäisi, että Grand-Amin ainoa rengastoimittaja Continental olisi etunenässä näissä keskusteluissa. Saa nähdä miten etenevät. Autoweek ennusti artikkelissaan, että spec-Continentalit nähtäisiin vuoden '14 sarjassa ainakin PC- ja Rolex GT-luokissa.

Edellä mainitun uuden sarjan nimi, logo, brändäys ja luokkien kutsumanimet tullaan julkistamaan maaliskuun 14. päivä, eli torstaina juuri ennen Sebringiä. SPEED TV:n toimittaja John Dagys lisää vielä, että sarjan kalenteri saattaakin olla niinkin ahdas kuin 10-12 viikonloppual, mikä olisi vielä pienempi kuin syyskuussa ilmoitettu määrä. Aika monta rataa jäisi tuossa tapauksessa kyllä nuolemaan karvaina näppejään.

Mikäli tuo piskuinen kymmenen viikonloppua tulisikin pitäämään paikkaansa, oma ennustukseni kalenterista olisi jokseenkin tällainen

Tammi - Daytona (Florida)
Maalis - Sebring (Florida)
Huhti - Long Beach (Kalifornia) // ICS Support
Touko/Kesä - Detroit (Michigan) // ICS Support
*Le Mans tauko*
Heinä - Watkins Glen (New York)
Heinä - Indianapolis (Indiana) // NASCAR Support
Elo - Road America (Wisconsin)
Elo - Mosport (Ontario)
Syys - Laguna Seca (Kalifornia)
Syys/Loka - Road Atlanta (Georgia)

Jos 11 kisaa: Lime Rock
Jos 12 kisaa: CotA
Jos enemmän: Mid-Ohio, Virginia, Baltimore, Barber

Perusteluni:
Daytona, Sebring, Watkins ja Petit (tai muu formaatti RA:ssa) ovat 100% varmuudella mukana
Long Beach on liian hyvä markkinointipaikka jotta se uskallettaisiin hylätä
Detroit on GM:n valtakuntaa eivätkä halunne luopua siitä, etenkin kun merkillä on nyt autoja/moottoreita joka luokassa*
Indy on NASCARin helmoissa, mikä on tärkeää ottaa huomioon kun katsoo ketkä tätä sarjaa organisoivat
Road America ja Laguna ovat molempien sarjojen kalentereissa ja kestosuosikkeja
Mosport on portti Kanadaan, ja ALMS:n liittolainen aina ensikaudesta lähtien

*DP:ssä Corvette DP, PC:ssä Chevroletin spec-moottori, GTE:ssä tehdas-Corvette C7.R:t ja Rolex GT:ssä Camarot & Marshin privaatti Corvette

Mutta nuo ovat vain omia aivoituksiani/arvailujani, todellisuus voi olla toisenlainen. Onhan tuo kieltämättä aika massiivinen urakka kun on 24/12/10/6 tunnin kisoja + "sprinttejä", ja osa tiimeistä piipahtaa myös Ranskassa siinä yhdessä pikku mittelössä ;) Toivottavasti saavat vähintään 12 viikonloppua mukaan, ja mielellään enemmänkin. Liian monta hienoa rataa jää muuten pois, esimerkiksi VIR joka on unohdettu helmi.
 
Viimeksi muokattu:

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Miehemme Salohan on tuolla ajamassa. Siis tämä tälläisenä pikku knoppitietona.
 
Ylös