GT ja protot 2013

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Miehemme Salohan on tuolla ajamassa. Siis tämä tälläisenä pikku knoppitietona.
Ikävä kyllä Salon tiimikaveri Simonsen oli taas aika-ajoissa liian nopea (alitti 2:06 rajan), joten heidän nopein aikansa hylättiin ja päälle viskattiin 50 kilon BoP-painot.

Ehehe, Creventic :alppu: Kuten sanoin, Dubain kaltaista kryptistä sekoilua.
 
Viimeksi muokattu:

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Salo nyt ratissa jos oikein ymmärsin? Audilla? Vaikoeikö?

EDIT: Salo tuli just varikolle. #88 Ferkku, maastovärityksessä.
 
Viimeksi muokattu:

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Salo onnistui ajamaan Ferrarin seinään ja varikolla saivat töitä.
 

Svdyc

Member
Liittynyt
26.11.2011
Viestit
20
Slickseillä ajelua kaatosateessa Bathurstissa :D

Edit: Turva-auto saman tien radalle
 
Viimeksi muokattu:

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Tostahan voi tulla vielä mielenkiintoinen loppu jos innostuu satamaan lisää vettä.
 

Jarppi

The Trulli Train
Liittynyt
30.4.2010
Viestit
1411
Sijainti
Home
Bathurst 12h päättyi ja voittoon ajoivat Erebus Motorsportin (Mercedes-Benz SLS) kolmikko Bernd Schneider & Thomas Jaeger & Alex Roloff, toiseksi sijoittuivat Clearwater Racingin (Ferrari 458) kolmikko Mok Weng Sun & Craig Baird & Matt Griffin ja kolmanneksi VIP Petfoodsin (Porsche 911 GT3 R) Shane van Gisbergen/Klark Quinn/Matt Kingsley.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472
AF Corse menee keskiviikkona testaamaan Alcanizin radalle ja Italianracing sivuston mukaan testeihin osallistuvat Karun Chandhok, Kamui Kobayashi, Luca Filippi ja Davide Rigon.
 
Viimeksi muokattu:

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Toivottavasti Koba pääsisi #71:n rattiin, kun tuo auto oli viime vuonna aika lailla hukassa sisareensa verrattuna. Turha sinne ykkösiin on enää haikailla. Muut artikkelissa esitetyt nimet eivät liikuta suuntaan tai toiseen, vaikka Chandhokin olisikin suonut vielä jatkavan jo toisille laitumille siirtyneen JRM:n kanssa.

ELMS julkaisi hiljattain entry listinsä koko kaudelle. On sanomattakin selvää, että viime kausi oli sarjalle umpisurkea fiasko, enkä millään uskonut (enkä usko vieläkään) että ACO:n suurempi "panostus" ja formaatin muutos saavat tuota huojuvaa linnaketta täysin remontoitua. Aluksi kuitenkin katsoin tuota kyseistä 29 auton listaa listaa positiivisen yllättyneenä etenkin GT:n salta, mutta nyt kaivoin samaisen pressiläpyskän esille viime vuodelta ja vertailin vähän niitä...

2012
"Stars of the European Le Mans Series, this year, the LMP2s will dominate the track. 13 prototypes, 12 teams representing 7 nationalities"
"Between six and eight Formula Le Mans are already confirmed for the whole season."
"The GT grid should boast some ten cars."
"As of today, the new GTC category only has one full season entry. It will be joined by other GTC contestants on a race by race basis."
"In total, thirty five cars are expected in the different 2012 European Le Mans Series races."

2013
"The biggest part of the grid will be the LMP2 class with eleven cars"
"LMPC will see three cars run by Team Oreca Challenge"
"There is bound to be some great racing amongst the ten strong entry in the LMGTE category"
"In the GTC category Lamborghini, Ferrari, Porsche and Audi will contest class honours."
"We are proud to see twenty-nine entries on the grid, which underlines the fantastic potential of the ELMS"

:eek:

Jos kukaan muistaa millainen konkkaronkka Paul Ricardille sitten viime vuonna raahautui - Doningtonin 13 autosta ja PLM:n seitsemästä puhumattakaan - niin yllä oleva pistää hihittämään. Ja tämän vuoksi uskoni tälle kaudellekaan nyt ei ole se suurin mahdollinen. Le Mansin jälkeiset kisat yleensä vielä tuppaavat laskemaan osanottajamääriä muutenkin....

We'll see
 
Viimeksi muokattu:

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472
Lotus julkaissut ensimmäisen kuvan Lotus T128 (LMP1) monokokista.
Toivottavasti Koba pääsisi #71:n rattiin, kun tuo auto oli viime vuonna aika lailla hukassa sisareensa verrattuna. Turha sinne ykkösiin on enää haikailla.
Samaa mieltä, mutta hieman harmittaa että Kobayashi odotti vielä silloin marrraskuussa F1 paikkaa ja kuulemma kieltäytyi Toyotan LMP1 pestistä, olisi ollut hienoa nähdä Koba ajamassa jälleen Toyotalla.
ELMS julkaisi hiljattain entry listinsä koko kaudelle. On sanomattakin selvää, että viime kausi oli sarjalle umpisurkea fiasko, enkä millään uskonut (enkä usko vieläkään) että ACO:n suurempi "panostus" ja formaatin muutos saavat tuota huojuvaa linnaketta täysin remontoitua.
Tuntuu että nykyaikana ELMS on lähinnä vain siksi pystyssä että sinne menee ne eurooppalaiset proto/gt tiimit joiden budjetilla ei voisi kilpailla WEC:ssä. Jos kaikilla budjetti riittäisi WEC:iin niin luultavasti koko ELMSiä ei enää olisi olemassa.
 
Viimeksi muokattu:

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Vaikka kaikilla riittäisikin budjetti MM-sarjaan (mikä ei tietenkään tule koskaan olemaan totta), niin ei se paljoa auttaisi sillä ACO joutuu edelleen laittamaan rajan tuonne ~30 auton paikkeille koska kaikilla WEC-osanottajillaon automaattinen entry Le Mansiin. Kuten jaksan asiasta ainiaan piipattaa:
a) 24h:n ei pitäisi olla osa mitään kalenteria
b) ACO:n tulisi rakentaa lisää varikkotilaa Sarthelle

Mielestäni ELMS:llä - tai jollakin variaatiolla siitä - on paikka tässä hierarkiassa. Nämä kisat pitäisi kuitenkin integroida muiden sarjojen kanssa, ei eriyttää niitä ja leikata kakkua yhä pienempiin osiin. ILMC toimi sujuvasti yhdessä Le Mans Seriesin kanssa tässä pari vuotta sitten, joskin ACO tapasi silloinkin unohtaa että se Audin ja silloisen Peugeotin keskinäinen taistelu ei ollut se ainoa show viikonloppuna. Sama juttu sen miljoonannen kerran kuolleista herätetyn AsLMS:n kanssa, vaikka tuon sarjan olemassaolon tarpeellisuutta voidaankin kyseenalaistaa.

Don Panoz ja IMSA ehtivät jo myydä sielunsa NASCARille, mutta ei nyt vielä haudata jotain joka on vasta suunnitelma-asteella.
 
Viimeksi muokattu:

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
a) 24h:n ei pitäisi olla osa mitään kalenteria
Minä taas koen Le Mansin maailman hienoimmaksi kilpailuksi hyvin pitkälti 2 syystä:
1) Umpinaiset LMP:t ovat mielestäni maailman hienoimpia kilpa-autoja jo ulkonäöltään ja 1-luokan hybridit edustavat korkeinta kilpa-autotekniikkaa, mitä maailmasta löytyy. Tämä tietysti valitettavasti rajaa kisan ja sitä kautta koko sarjan kärkitallit vähiin (tällä hetkellä kahteen), mutta huipulla ei ole tilaa monelle.
2) Le Mans on ainoa 24h-kisa, joka kuuluu (taas 20 vuoden tauon jälkeen) MM-arvoiseen sarjaan.

Ilman näitä argumentteja kisa olisi silmissäni ehkä vain osa pitkää 24h-kisalistaa (Abu Dhabi, Daytona, Nürburgring, Spa...).

Jellinek ♥ Group C 4ever!
 
Viimeksi muokattu:

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Meinaatko siis että coupe protojen puuttuessa kärjen tuntumasta (otetaan nyt esimerkkinä vaikka 90-luvun puolivälistä ~kymmenen vuotta eteenpäin, tai sellainen pieni vuosihaarukka kuin pitkälti koko tapahtuman parit ensimmäiset vuosikymmenet, GT-only vuodet yms) Le Mans ei ole yhtä loitokas?

Ja MM-kriteerisi, vain nämä vuodet täyttävät sen:

20-luku:
30-luku:
40-luku:
50-luku: 53 / 54 / 55 / 57 / 58 / 59
60-luku: 60 / 61 / 62 / 63 / 64 / 65 / 66 / 67 / 68 / 69
70-luku: 70 / 71 / 72 / 73 / 74
80-luku: 80 / 81 / 82 / 83 / 84 / 85 / 86 / 87 / 88
90-luku: 91 / 92
00-luku:
10-luku: 12 / 13

(+ '11 jos lukee ILMC:n mukaan)

Onko MM-arvo oikeasti niin tärkeää näissä kekkereissä?

Le Mans ei koskaan ole, eikä koskaan tule olemaan 'jatkeena' noille muille luettelemillesi kisoille (joista suurin osa toki upeita on). En toki voi mielipidettäsi vastaan sotia - se on omasi eikä sitä kukaan voi riistää ( :) ) - mutta yleisesti ottaen näin se on. Suurimmalle osalle ihmisistä ja etenkin massoille se on ainoa urheiluautokisa jonka he tuntevat tai joka heitä kiinnostaa. Le Mans on yksittäin ja missä formaatissa tahansa tärkeämpi autourheilulle kun kaikki maailman urheiluautosarjat ja tapahtumat laskettuna yhteen. Tiimit voivat pohjata koko olemassolonsa yhden tapahtuman varaan. Sattumaa kyllä, kirjoittelin tuosta juuri tänään tuonne (Chiana, neljäs viesti). Kannattaa lukea nyt etenkin tuo Johanneksen avausviesti joka käsittelee tätä tapahtumat vs sarjat -aihealuetta yleisemmällä tasolla, hienoa analyysiä.

Juuri päättyneessä Midweek Motorsportissa muuten jälleen taas hieno keskustelu Hindyn ja Dailysportscar-editori Goodwinin välillä GT-luokkien ongelmista ja muustakin, kannattaa napata podcast kun se tuonne parin päivän päästä ilmestyy. Ajankohtaista etenkin nyt kun tuo BMW Z4 GT3:n GTE-konversio (aka the new record breaking waiverwagon) on näytetty kameroille.
 
Viimeksi muokattu:

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Eiväthän umpi-protot loppujen lopuksi olleet Sarthelta pois kuin tuollaiset 4 vuotta (1995-1998), enkä tuota aikaa mitenkään ainakaan kovin huonona koe.
Päin vastoin niin harmittavaa kuin C-ryhmän romahdus toisaalta olikin, nosti "aidot" GT1-autot muutamaksi vuodeksi kukoistukseensa, jonka eräänlaisina kllimakseina pitäisin JJ:n voittoja -95 Le Mansissa ja -97 Sörnäisissä.
En vain kyllä oikein ymmärrä, miten se, että kilpailu olisi irrallinen mistään sarjasta nostaisi sen tasoa. Olisiko esim. Monacon GP jotenkin vieläkin mahtavampi, jos ei kuuluisi F1-MM-sarjaan tai Indy 500, jos ei olisi koko Indycar-sarjan kruunu?
Esim. Dakar-ralli ei nykyisin enää ole osa mitään sarjaa eikä nauti silmissäni juuri minkäänlaista arvostusta johtuen toki enimmäkseen siitä, ettei kisassa ole enää vuosiin ajanut ketään suomalaista, ja kisa on nykyisin vain nimellisesti "Dakar-ralli".
 
Viimeksi muokattu:

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4616
Sijainti
Salo
Tuntuu että nykyaikana ELMS on lähinnä vain siksi pystyssä että sinne menee ne eurooppalaiset proto/gt tiimit joiden budjetilla ei voisi kilpailla WEC:ssä. Jos kaikilla budjetti riittäisi WEC:iin niin luultavasti koko ELMSiä ei enää olisi olemassa.
Jotenkin pidän ELMS:ää nykymuodossaan melko turhakkeena. Lähinnä tulee mieleen junnufutiksen "kaikki pelaa" hankkeet.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Eheheh. Nissan sai taas järjestettyä melko upean no-shown aamun (tai siis Eurooppalaisittain yön) pressitilaisuudellaan. Hypeä ja henkseleiden paukuttelua, olisi voinut tulla vaikka mitä ilotulitusta Nismon moottoriurheilupuolelta. Ja mitä sieltä sitten saatiin? Garage 56 entry vuoden 2014 Le Mansiin, eli Deltawingin kaltainen markkinointikikka vailla sen suurempaa haloota. Sanomalehtipalstat uusiksi ja kilpailemaan ei-ketään vastaan. Darren Coxin - tuon ärsyttävyyden perikuvan - lipevät PR-höpötykset saattavat upota Dailysportscarin editori Goodwinin ja Nissanin sponsoroiman RLM:n pääkoppiin, mutta enpä usko että muut juuri tästä innostuvat.

"With Garage 56 and the open regulations, you're not restricted. You can do different things"
Tämäkin lauselma on teoriassa totta mutta todellisuudessa täyttä roskaa, sillä ACO valvoo ettei auto ylitä mitään ennätyksiä tai uhittele tosissaan edes LMP2:n vauhtia. Ei sillä että tällä mitään merkitystä on, sillä Nissan ei mitään sääntöjä noudattavalla spesiaalientryllään kilpaile ketään vastaan tai pysty saamaan mitään palkintoja.

Cox myös vilautteli potentiaalista LMP1 tehdasentryä jollekin kohtaa tulevaisuutta (he siis tutkivat tilannetta ja päättävät mukaan tulosta, jos kaikki heitä siis miellyttää), minkä Hindhaugh tietysti näytti tulkitsevan 100% varmuudella tapahtuvaksi ja absoluuttiseksi totuudeksi. Ehkä näin tapahtuu, ehkä ei. En ollut asiasta aivan samaa mieltä kanssaan, mistä sain taas tietysti tulista palautetta.

SCJ löysi pressiläpyskän Nissanin moottoriurheilunäkymistä noin muuten, kiitos hänelle
http://assets.epresspacks.com/nissan/9M9QA/documents/en_GB_global_motorsport.pdf

Vähän turhaan taas valvoi.
 
Viimeksi muokattu:

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Tuosta herra Coxista vielä:

Raapustelin tämän koosteen miehen repliikeistä viime vuonna Deltawingin jälkimainingeissa, mutta täsmälleen sama litanja PR-materiaalia kuultaneen sitten ensi vuonnakin miehen suusta samasta sanaan... joka ikisessä haastattelussa. Korvaa vain DW tuolla uudella rakkineella.

"You know we want to make things little differently here at NISSAN, you know my daughter said that the NISSAN Deltawing is such a neat looking kit, you know it makes perfect sense for NISSAN to showcase this groundbreaking techonology with the Deltawing, you know NISSAN has really upped it's game with this event and with NISSAN Deltawing we can bring so many new fans and even people from outside motorsports in, you know as soon as we at NISSAN saw what Deltawing was aiming to archieve we immediately knew that it would be the perfect partnership opportunity for NISSAN and as you can see from the feedback we've received it was the right choice, you know along with the NISSAN Academy and NISSAN LMP2 engine deal the NISSAN Deltawing really helps us to market our brand on global scale, you know NISSAN has always been about something that is not traditional because we don't wanna be the ones that just do it the usual way and that's why NISSAN is here with Deltawing" etc repeat repeat repeat *coffee break and back* repeat repeat again

:)
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472
Japanin Super GT sarjan (GT500) luokan tiimit/kuskit julkistettu
LEXUS TEAM Petronas TOM'S:
Kazuki Nakajima/James Rossiter
LEXUS TEAM KeePer TOM'S:
Daisuke Ito/Andrea Caldarelli
LEXUS TEAM ZENT CERUMO:
Yuji Tachikawa/Kohei Hirate
LEXUS TEAM SARD:
Juichi Wakisaka/Hiroaki Ishiura
LEXUS TEAM WedsSport BANDOH:
Andre Couto/Seiji Ara
LEXUS TEAM LeMans ENEOS:
Kazuya Oshima/Yuji Kunimoto
Honda
Autobacs Racing Team Aguri:
Ralph Firman/Kosuke Matsuura
Keihin Real Racing:
Toshihiro Kaneishi/Koudai Tsukakoshi
Weider Honda Racing:
Frederic Makowiecki/Naoki Yamamoto
Epson Nakajima Racing:
Daisuke Nakajima/Ryo Michigami
Team Kunimitsu:
Takuya Izawa/Takashi Kogure
Nissan
NISMO:
Ronnie Quintarelli/Masataka Yanagida
TEAM IMPUL:
Joao Paulo de Oliviera/Tsugio Matsuda
MOLA:
Yuhi Sekiguchi/Satoshi Motoyama
Kondo Racing:
Michael Krumm/Hironobu Yasuda
 
Viimeksi muokattu:
Ylös