GT ja protot 2013

Nordschleife

Well-known member
Liittynyt
9.3.2004
Viestit
535
BoP:n huonot puolet ovat tulleet tässä erittäin hyvin esille. Asiaa on pohdittu myös saksalaisilla forumeilla esim.:
http://www.ring1.de/forum/thread.php?threadid=1917

Moottoriurheilu ilman tehdastiimejä on kuin moottoriurheilu ilman markkinointia. Ilman markkinointia ei liiku rahaa moottoriurheilupiireissä. BoP:n yksi hyvä puoli on se, että moni automerkki on innostunut rakentamaan GT3-autoja. En osaa ajatella asiaa ideallisesti, että "rajoitukset pois". Tärkeintä on se, että jonkun hyvän kisan jälkeen ihmiset menevät autokauppoihin ja ostavat jonkun voittajamerkin. Ilman autojen myyntiä, siis uusien autojen myyntiä, ei olisi nykyaikaista moottoriurheilua.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Btw Bobakki, inisisit kai sinäkin jos wanha suosikkikategoriasi moottoriurheilussa olisi muutettu lähes täydeksi BoP-leikkikentäksi parin viime vuoden aikana.
En ole ihan varma, olisinko enempi merkkien paljouden vai parempien sääntöjen perään. Sikäli kun ymmärsin oikein, niin nuo autokohtaiset waiverit eivät ole julkisia, mikä taas on minusta se liian pitkälle menevä askel. Tasoitusten järjettömyys on jotenkin siedettävää, kunhan toiminta on avointa.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
En ole ihan varma, olisinko enempi merkkien paljouden vai parempien sääntöjen perään. Sikäli kun ymmärsin oikein, niin nuo autokohtaiset waiverit eivät ole julkisia, mikä taas on minusta se liian pitkälle menevä askel. Tasoitusten järjettömyys on jotenkin siedettävää, kunhan toiminta on avointa.
Waiverit eivät tosiaan ole julkisia, mutta se ei joudu FIA:n, ACO:n tai IMSA:n piilottelusta tällä kertaa, vaan siitä että GTE:n autonvalmistajat eivät halua yleisön tietävän niistä. Suurimmat poikkeusluvathan toki tiedämme (BMW M3 ja Z4 lähes täysin, Viperin moottori etc) mutta on se silti ärsyttävää.

Ennen kautta 2009 noitakaan ei GT1:ssä ja GT2:ssa juuri ollut, vaan autot rakennettiin sääntöjen mukaan. Nyt GTE:ssä sääntökirja sanoo edelleen että autot täytyy valmistaa tällä ja tällä tavoin, mutta jos jokin kohta ei miellytä niin ACO:lta voi käydä ruinaamassa poikkeusluvan karkkipussin hinnalla. Tärkeämpää heille sitten kai on yrittää saada míellytettyä kaikkia, mikä ei koskaan pääty hyvin...

Ja vaikka autonvalmistaja jostain syystä tekisikin autonsa ilman yhtikään waiver-pyyntöä, on BoP silti vastassa ovellla ja häntä ei voi nyky-GTE:ssä enää välttää. "Minimum weight 1245kg" my ass kun tuon kilomäärän ovat alittaneet lähes kaikki mallit, muista kohdista puhumattakaan. Uudet Porsche 991 ja BMW Z4 nyt tänä vuonna jopa aloittavat BoP-asetukset valmiiksi konepellin alla ennen kuin yhtäkään kisakilometriä on ajettu, mikä kuulostaa kovin GT3-maiselta. Jopa sysipaska Lotus Evora aloitti (alunalkujaan) GTE-elämänsä niin ILMC:ssä kuin ALMS:ssä ilman mitään BoP-apuja.

GT3:ssa noita poikkeuslupia ei toki ole koskaan ollutkaan, kun sääntöjä ei ole ja autot rakennetaan miten halutaan ennen FIA:n BoP-komitealle lähettämistä. Ja ensimmäisten BoP-lottorivien valinnan jälkeen ne testataan noissa FIA:n pre-season BoP-testeissä jotka Jarppi tuossa juuri Blancpainin osalta jo mainitsikin. Sen jälkeen ne sitten tasapainotetaan tuttuun tapaan joka kisan -ja välillä yksittäisten sessioidenkin- jälkeen, ja osassa sarjoja on extramukavuutena käytössä vielä vanhat kunnon menestyspainot. Dubai 24h ja Bathurst 12h toki menevät vielä pitemmälle.
 
Viimeksi muokattu:

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Ehh...

Toivottavasti huomisen pressitilaisuudessa tuota nimen hirvitystä ei kuitenkaan yleisölle julkisteta.

Mitenköhän nimeävät GTE:n ja Rolex GT:n? GT1 & GT2? GTS & GT? GT & GTC? jne. Ja jotenkin en jaksa uskoa että pitävät GX:ää erillisenä luokkana (kahdessa ensimmäisessä Grand-Am kisassa nähdyn automäärän perusteella)
 
Viimeksi muokattu:

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472
G-DRIVE rupeskin lopulta sponsoroimaan Delta-ADR-tiimiä, Signatechin sijasta.
Olen joutunut pitkälti siirtämään kannatukseni LMP1-luokkaan, mikä ei ole helppoa sekään.
Oikeelle puolelle olet vaihtanut kannatuksen, vaikka eihän LMP1 autoja toki riittävästi ole, mutta ei niitä ollut esim vuonna 2007:kään hyvin paljon.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Saattaapi tuohon ADR-diiliin olla syynä se, että Signatechin Alpineksi uudelleenbrändättyä autoa olisi ollut vaikeampi markkinoida Nissanin nimen alla :) Ei tosin sillä että Deltassakaan hirveän paljon Nissania juuri on, runkona Oreca ja moottorinkin kanssa on kollaboraatiota Zytekin kanssa.

Mitä tulee tuohon toiseen kommenttiin, niin GT toki minua kiinnostaa lähtökohtaisesti yhä LMP:tä enemmän, mutta nykyisessä tilanteessa vähän on pakko ollut vaihtaa puolia. Corvetten tehdastiimiä nyt toki seuraan joka tapauksessa, tapahtuu kategorioissa mitä tahansa.

LMP1:ssä tilanne automäärän osalta nyt on vähän mitä on ja ensi vuoden osaltakin ollaan vähän mutkikkaassa tilanteessa, mutta toivoa sopii että ACO saa rakennuspalikat kohdilleen. Rebellionia olen kannattanut läpi tiimin kehityskaaren, joten tuon konkkaronkan osalta fanitus vain jatkuu. Tänä vuonna hyvä tilaisuus nähdä tiimi vieläpä kahdessa eri sarjassa, toisessa taistelemassa kokonaiskilpailun voitosta niin kuin LMS:ssä pari vuotta sitten.

Pst, vertailuna LMP1-autojen lukumäärät eri sarjoissa vuosina 2008-2013. Siis ihan oman laskupääni mukaan, feel free to add

2008
Audi R10 TDI // Audi Sport (F)
Audi R10 TDI // Audi Sport (F)
Audi R10 TDI // Audi Sport (F)
Courage-Oreca LC70E-Judd // Team Oreca Matmut
Courage-Oreca LC70E-Judd // Team Oreca Matmut
Courage-Oreca LC70E-Judd // Terramos
Courage-Oreca LC70-YGK // Tokai University YGK Power
Creation CA07 --> Lola B06/10 AER // Autocon Motorsports
Creation CA07 // Creation AIM/Autosportif
Creation CA07 // Creation AIM/Autosportif
Dome S102 // Dome Racing Team
Epsidon Euskadi EE1 Judd // Epsidon Euskadi
Epsidon Euskadi EE1 Judd // Epsidon Euskadi
Ginetta-Zytek GZ09S // Team LNT
Lavaggi LS1 AER // Scuderia Lavaggi
Lola B06/10 AER // Chamberlain-Synergy Motorsport
Lola B06/10 AER --> Lola B07/17 // Intersport
Lola B06/10 AER // Intersport
Lola B07/17 Judd // Charouz Racing System
Lola B08/60 Aston Martin // Charouz Racing System
Pescarolo 01 Judd // Pescarolo Sport
Pescarolo 01 Judd // Pescarolo Sport
Pescarolo 01 Judd // Rollcentre Racing
Pescarolo 01 Judd // Saulnier Racing
Peugeot 908 HDI FAP // Peugeot Sport (F)
Peugeot 908 HDI FAP // Peugeot Sport (F)
Peugeot 908 HDI FAP // Peugeot Sport (F)
Radical SR10 ECO // ECO Racing
Zytek 07S // Corsa Motorsports

2009
Audi R10 TDI // Kolles
Audi R10 TDI // Kolles
Audi R15 TDI // Audi Sport (F)
Audi R15 TDI // Audi Sport (F)
Audi R15 TDI // Audi Sport (F)
Acura ARX-02a // De Ferran Motorsports
Acura ARX-02a // Highcroft Racing
Courage-Oreca LC70E-Judd // Signature Plus
Creation CA07 // Creation Autosportif
Ginetta-Zytek GZ09S // Corsa Motorsports
Ginetta-Zytek GZ09S // Team LNT
Ginetta-Zytek GZ09S // Strakka Racing
Lavaggi LS1 AER // Scuderia Lavaggi
Lola B06/10 AER // Autocon Motorsports
Lola B06/10 AER // Intersport
Lola B08/60 Aston Martin // Speedy Racing Team Sabah
Lola B09/60 Aston Martin // Aston Martin Racing (F)
Lola B09/60 Aston Martin // Aston Martin Racing (F)
Lola B09/60 Aston Martin // Aston Martin Racing (F)
Lola B09/60 Judd // Drayson Racing
Oreca 01-AIM // AIM Team Oreca Matmut
Oreca 01-AIM // AIM Team Oreca Matmut
Pescarolo 01 Judd // Pescarolo Sport
Peugeot 908 HDI FAP // Pescarolo Sport
Peugeot 908 HDI FAP // Peugeot Sport (F)
Peugeot 908 HDI FAP // Peugeot Sport (F)
Peugeot 908 HDI FAP // Peugeot Sport (F)

2010

Audi R10 TDI // Kolles
Audi R10 TDI // Kolles
Audi R15+ TDI // Audi Sport (F)
Audi R15+ TDI // Audi Sport (F)
Audi R15+ TDI // Audi Sport (F)
Courage-Oreca LC70 YGK Hybrid // Tokai University YGK Power
Ginetta-Zytek GZ09S // Beechdean Mansell
Ginetta-Zytek GZ09S // Team LNT
Lola B06/10 AER // Autocon Motorsports
Lola B06/10 AER // Intersport
Lola B09/60 Aston Martin // Aston Martin Racing (F)
Lola B09/60 Aston Martin // Aston Martin Racing (F)
Lola B09/60 Aston Martin // Signature Plus
Lola B09/60 Judd // Drayson Racing
Lola B10/60-Rebellion // Rebellion Racing
Lola B10/60-Rebellion // Rebellion Racing
Oreca 01-AIM // AIM Team Oreca Matmut
Peugeot 908 HDI FAP // Peugeot Sport (F)
Peugeot 908 HDI FAP // Peugeot Sport (F)
Peugeot 908 HDI FAP // Peugeot Sport (F)
Peugeot 908 HDI FAP // Team Oreca Matmut

2011
Aston Martin AMR-One --> Lola B08/62 Aston Martin // Aston Martin Racing (F)
Aston Martin AMR-One // Aston Martin Racing (F)
Audi R15+ TDI --> Audi R18 TDI // Audi Sport (F)
Audi R15+ TDI --> Audi R18 TDI // Audi Sport (F)
Audi R18 TDI // Audi Sport (F)
Courage-Oreca LC70 YGK Hybrid // Tokai University YGK Power
HPD ARX-01e-Honda // Highcroft Racing
Lola B06/10 AER // Autocon Motorsports
Lola B08/62 Aston Martin // Cytosport Muscle Milk Pickett Racing
Lola B09/60 Aston Martin // Kronos Racing
Lola B09/86 Mazda // Dyson Racing
Lola B09/86 Mazda // Dyson Racing Oryx
Lola B10/60-Toyota // Rebellion Racing
Lola B10/60-Toyota // Rebellion Racing
OAK Pescarolo 01-Judd // OAK Racing
OAK Pescarolo 01-Judd // OAK Racing
Oreca Swiss HY Tech-Hybrid // Hope Racing
Pescarolo 01 Judd // Pescarolo Sport
Peugeot 908 // Peugeot Sport (F)
Peugeot 908 // Peugeot Sport (F)
Peugeot 908 // Peugeot Sport (F)
Peugeot 908 HDI FAP // Team Oreca Matmut
Zytek 09SC // Quifel-ASM Team
Zytek 09SC Hybrid // Mik Corse

2012
Audi R18 TDI --> Audi R18 E-Tron Quattro // Audi Sport (F)
Audi R18 TDI --> Audi R18 E-Tron Quattro // Audi Sport (F)
Audi R18 TDI --> R18 Ultra // Audi Sport (F)
Audi R18 Ultra // Audi Sport (F)
Dome S102.5-Judd // Pescarolo Sport
HPD ARX-03a-Honda // Cytosport Muscle Milk Pickett Racing
HPD ARX-03a-Honda // JRM Racing
HPD ARX-03a-Honda // Strakka Racing
Lola B11/66 Mazda // Dyson Racing
Lola B12/60 Mazda // Dyson Racing
Lola B12/60-Toyota // Rebellion Racing
Lola B12/60-Toyota // Rebellion Racing
OAK Pescarolo 01-Judd --> OAK Pescarolo 01-Honda // OAK Racing
Pescarolo 01-Judd --> Pescarolo 03-Judd // Pescarolo Sport
Toyota TS030 Hybrid // Toyota Racing (F)
Toyota TS030 Hybrid // Toyota Racing (F)

2013
Audi R18 E-Tron Quattro // Audi Sport (F)
Audi R18 E-Tron Quattro // Audi Sport (F)
Audi R18 E-Tron Quattro // Audi Sport (F)
HPD ARX-03a-Honda // Cytosport Muscle Milk Pickett Racing
HPD ARX-03a-Honda // Strakka Racing
Lola B11/66 Mazda // Dyson Racing (mikäli osallistuu vielä, peruivat Sebringin)
Lola B12/60 Mazda // Dyson Racing
Lola B12/60-Toyota // Rebellion Racing
Lola B12/60-Toyota // Rebellion Racing
Toyota TS030 Hybrid // Toyota Racing (F)
Toyota TS030 Hybrid // Toyota Racing (F)


F = tehdas

DW:tä en tälle vuodelle mukaan laskenut, koska se ei Panozin toiveista huolimatta sellainen ole.
 
Viimeksi muokattu:

Jarppi

The Trulli Train
Liittynyt
30.4.2010
Viestit
1411
Sijainti
Home
"Sai kutsun ajamaan" on hiukan harhaanjohtava ottaen huomioon että Honkavuori on tuonne itse ilmoittautunut, ja Oreca rahastaa lystistä tonnin. Mikäli mielii sitten lähteä koko kaudeksi ELMS:n PC-luokkaan (jossa kilpaili viime vuonna tasan nolla autoa) joutuu pulittamaan 180 000 euroa. Aivan sama mitä näyttöjä teki radalla.
Netin syövereistä löytyi Honkavuoren kommentit testien jälkeen:
Voimakkaan moottorin vääntö pakotti olemaan kaasulle mentäessä erittäin tarkkana. Myöskin auton fyysinen koko oli odotettua suurempi kertoi, Jukka Kilpa-autostaan.
Testin perusteella olisin tervetullut ajamaan sarjaan. Sen edellytyksenä on kuitenkin riittävän rahoituksen löytäminen.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Niin no, kuten sanoin tuohon autoon pääsee istumaan kuka tahansa lisenssin omistaja, jos budjettia löytyy Orecan kaipaama summa. Jos halukkaita ei löydy riittävästi, niin ELMS:n LMPC-luokan podiumseremonioissa ei tule montaa sekuntia kulumaan.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472
Pst, vertailuna LMP1-autojen lukumäärät eri sarjoissa vuosina 2008-2013. Siis ihan oman laskupääni mukaan, feel free to add
Kyllähän tuo suhteellisen karua katsottavaa on ja matkan varrella on joutunut erinäisten syiden takia poistumaan Epsilon Euskadi, Racing for Holland, Creation ym. Lavaggi tiimi oli ehkä yksi historian surkuhupaisimmista LMP1 projekteista kautta aikojen. Vois FIA WEC:n TV diilikin olla parempi, olisi kiva nähdä kaikki sarjan kisat TV:n kautta Eurosportilta tai MotorsTV:ltä.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Itse sanoisin että surkuhupaisin LMP1-projekti kylläkin nähtiin erään brittiläisen tehdastiimin toimesta tässä kaksi vuotta sitten :eek: Lavaggin kotikutoiset autotallikamppanjat eivät ihan samaan kastiin kuulu.

Btw kaikki kisathan jo käsittääkseni tulevat Motorsilta, miinus Le Mans johon Eurosportilla on edelleen oikeudet. Ja Eurosportin diili myös estää tuon kisan näkymisen WEC:n streamin kautta.

USA:n puolella SPEED näyttää Le Mansin tänäkin vuonna. Ensi vuonna SPEED on jo muuttunut yleisemmäksi urheilukanava FOX Sports 1:ksi mikä tietysti nostattaa epäilyjä diilin jatkon suhteen, mutta John Dagys ainakin lupaili/uuskoi että kisa jatkuu kanavalla. Siis jossain muodossa ainakin. SPEEDin viime vuonna tekemä sopimus ACO:n kanssa oli myös monivuotinen.
 
Viimeksi muokattu:

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Deltawing coupe



:D:D:D

Ei jeesus. En normaaliversiostakaan hirveästi välitä ulkoasun puolesta (saati sitten koko auton olemassolon tarpeettomuudesta muutenkaan) mutta tuo nyt näyttää niin kammottavalta hirvitykseltä kuin olla voi. Daytona prototype Gen1/2 vibat tuli heti. Voisi Panoz-setä jo luovuttaa.

Uuden sarjan nimi (jonka oikeastaan jo tiedämme) ja brändäys tulee muuten virallisesti julki ihan kohta, 8:30 Suomen aikaa. Livenä SPEEDillä ja ALMS:n & Grand-Amin sivuillla. McNishikin jo osuvasti juhlisti tapahtumaa kolaroimalla Audinsa Sebringin harkoissa tänään
 
Viimeksi muokattu:

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Err...

STARRING

LMP2 / DP / DW
as P (Prototype)

LMPC
as PC (Prototype Challenge)

LMGTE
as GTLM (Grand Touring Le Mans)

Rolex GT / GTC
as GTD (Grand Touring Daytona)

GX
as GX (Grand Touring X) (/TBC)

Sanctioned by IMSA
Puppet mastered by NASCAR :)
 
Viimeksi muokattu:

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Petit Le Mansin tulevaisuus varmistettu noiden PR-rivien välistä, mikä on hyvä uutinen. Indianapoliksen näennäinen mukana olo ei niinkään, mutta se nyt oli NASCAR-linkin vuoksi odotettua

Muuten uudet tittelit eivät hirveästi lämmittäneet ainakaan minua.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4618
Sijainti
Salo
Oliko se 2002 vai 2003 edellisen kerran kun Daytonassa on ollut mahdollista ajaa avoautolla?

Edit: Vähän ihmettelin tuota, kun sekä LMGTE ja Rolex GT haluttiin säilyttää. Ehkäpä sillä turvataan Rolex GT:ssä tosissaan mutta pienemmällä budjetilla ajaneiden mahdollisuus säilyttää autonsa laillisena. Ja ilmeisesti Rolex GT:ssä ajaneet putkirunkoautot halutaan myös säilyttää?
 
Viimeksi muokattu:

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
BoP:ista (GT3) sen verran, että kukaan ei siitä systeemistä pidä, kenellekään se ei ikinä osu oikein, mutta kummasti sen ympärille on seitsemän vuoden aikana tehty lukuisia (toimiviakin) sarjoja ja GT3-autoja on valmistettu satoja aikana jolloin GT1- ja GT2-sarjat olivat vaikeuksissa. Kotisohvalta, tai kuskin penkiltä, on helppo sanoa, että kilpailun pitää olla puhdasta, paras voittakoon, ei mitään rajoituksia. Sitten tuijotetaan tyhjää ruutua, kun radalle ei ilmesty autoja.

Yksi ongelma on se, että BoP-päätöksien tekeminen on lapsen kengissä. Jos autojen vertailu ja vauhtien analysointi tehtäisiin oikealla tasolla, niin systeemi saattaisi toimia hyvinkin. GT3:n BoP-testaus muuttui hieman tälle vuodelle ja pian nähdään toimiiko se paremmin.

Tähän asti parhaan auton on ansainnut se, joka parhaiten piilottelee oikeaa vauhtiaan testeissä. Esimerkkinä yksi automerkki eräässä aiemmassa BoP-testissä oli 4 sekuntia hitaampi kuin edellisen vuoden kisassa valitellen, että ei mennyt auton uudistukset ihan putkeen ja apua tarvittaisiin. Sitä saivat ja mestaruus kotiin. Tällaiset räikeät systeemin hyväksikäytöt pitäisi saada tietenkin karsittua pois, mutta BoP-koneiston päivittäminen oikealle tasolle vaatii mielettömästi osaamista ja budjettia eikä sille oikein löydy maksajaa.

Tästä huolimatta GT3-sarjoissa usein voittaa paras tiimi ja parhaat kuskit, mikä lienee tarkoituskin, joten täysin pielessä se BoP ei ole.

Vice - mainitsemasi esimerkki Corvetten tilanteesta pari vuotta sitten on hyvä. Siinä tehtiin liian rajuja muutoksia, mutta suurin ongelma oli se, että se auto oli alkukaudesta aivan liian nopea ja rajoitukset tehtiin liian myöhään. Niistä ajoista on menty eteenpäin, mutta toki parannettavaa on vielä valtavasti.

GTE:n BoP:ia en ole oikein seurannut. Se tuli mukaan, jotta saataisiin houkuteltua uusia automerkkejä Porschen ja Ferrarin leikkikentälle ja oli siltä osin tarpeellinen. Optimitilanteessa BoP-avuilla tulokkaat saadaan peliin mukaan, mutta tuntuu hassulta, jos nämä sitten menevät muita kovempaa.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26890
Ilmeisesti 16.45 alkaa Sebringin kisa Suomen aikaan? Ja siihen taitaa tulla oikeen virallinen stream alms:n sivuille.
 
Ylös