GT ja protot 2013

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
"Mikäli toteutuu" onkin avainkysymys näissä. Toivottavasti Renault tuossa kohta järjestettävässä ACO:n pressitilaisuudessa julistaa jotain konkreettista LMP1-projektistaan, eikä Nissanin tavoin esitä PR-rivien välistä jotain epämääräisiä lupauksen poikasia tulevasta. Kun autonvalmistaja ilmoittaa projektin statukseksi "in evaluation", se ei tarkoita ehdotonta sitoutumista siihen (*köh* Hindy *köh*). Johan se Jaguarikin on pari vuotta ollut tuossa asemassa vailla sen suurempia kiireitä.

Nissanin Garage 56 -löpinät ja P1-lupaukset kuitenkin näyttivät enempi lobbaukselta ACO:ta kohtaan (jotta muuttaisivat taas sääntöjä heidän mieleisikseen), Renault nyt sentään on kuitenkin ollut mukana tässä moottorijuonessa jo F1:n kauttakin. Joten toivossa sopii elää. Toivottavasti nuo Signatechin P2-moottorit sitten myös ovat oikeita Alpine/Renault-tekeleitä, eivätkä mitään Oak Pescarolo -> Morgan ja Lotus-uudelleenbrändäilyjen kaltaisia nimenmuutteluja. Jos vain muuttavat Nissanin nimeä niin... :frank:

ACO (ja IMSA) muuten julkistivat GTE-luokan päivitetyt BoP-taulukot. Yhä enemmän GT3-tyylistä tasapainoilupelleilyähän tuo on, ikävä kyllä. Nyt jopa autot, joita ei koskaan ole kilparadoille edes nähty saavat helpotuksia
http://radiolemans.0157.org/content/acofia-issues-gte-bop-2013
 
Viimeksi muokattu:

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Toivottavasti Renault tuossa kohta järjestettävässä ACO:n pressitilaisuudessa julistaa jotain konkreettista LMP1-projektistaan, eikä Nissanin tavoin esitä PR-rivien välistä jotain epämääräisiä lupauksen poikasia tulevasta.
Alpine to compete at Le Mans and in endurance racing for the first time in 35 years
RENAULT-ALPINE AT LE MANS 2013 - OFFICIAL!
"-- sources indicate that it could well continue with a full-blown Renault-Alpine LMP1 entry in future years."

Meh


Ja kuten odotettua, LMP2:ssa Signatechin Nissan-moottorit vain uudelleenbrändätään Alpineiksi. Caterham/Renault tosin tulee yllä olevan linkin mukaan valmistamaan uuden rungon, mikä nyt on kai parempi kuin ei mitään.

Edit -- Toisten lähteiden mukaan myös tuo Signatechin Oreca rebrändätään Alpineksi, eli eiei mitään uutta runkoa... ehh. Samaa PR-hömppää koko juttu taas.
 
Viimeksi muokattu:

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Yksi auto vain?

Ainoa asia, josta en tuossa tapahtumassa pidä lainkaan - siis radan omistajien typerien bisnesratkaisujen lisäksi - on juuri tuo nykyinen BoP-pääluokka jossa ylläoleva Vantagekin ajaa, eli SP9/GT3. Samalla muutkin autot sisarluokissa (esim E1-XP, SP7, SP8) on kuristettu tietylle tasolle, mikäli näyttää yhtään siltä että ne voisivat uhata kokonaiskilpailun voittoa ja GT3-tason suorituskykyä. Alempien kategorioiden Subarut sekä kotitekohärvelit alkavatkin olla jo kiinnostavampaa seurattavaa, vaikka niiden määrä onkin ikävästi harventunut viime vuosina.

Tämän vuoden aikataulu 24 tunnille: sunnuntai-maanantai :yuck: Thanks ADAC.
 
Viimeksi muokattu:

Nordschleife

Well-known member
Liittynyt
9.3.2004
Viestit
535
kaksi autoa. ensi alkuun ilmoitettu kaksi kuskia per auto. kovalainen vois pirauttaa Dr. Bezille ja kysäistä paikkaa :D

BoP on vähän niin ja näin, mutta kaikki lähtee liikkeelle siitä, että radalla olisi turvallista. Ilman BoP-sääntöjä autoja voisi kilpavarustella niin, että ne olisivat raketteja ja ne lentelisivät FIA-aitoihin. Tuo kisa ei kaipaa kuolonuhreja. Katsojille jännempää seurata, että yksi auto ei dominoi koko kisaa alusta lähtien. Top40-aika-ajossa mukana vain nopeita autoja!

Helluntaimaanantai on pyhäpäivä, joten sen takia kisa ajetaan su-ma. Kisan alku on sen takia vasta klo 17:00 että mukaan ehtii vielä DTM-kuskit Brands Hatchistä :eek!:
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Sen enempää nyt taas takertumatta tuon tasapäistämisen yleiseen typeryyteen (mistä on jauhettu jo dinosaurusten ajoista lähtien ja kaikki oleellinen on jo kerrottu), kommentoin "turvallisuus" -näkökantaasi.

GT3:sta poiketen useimmissa GT-luokissa on (tai oikeammin tapasi olla) säännöt, joita autot noudattivat ja joilla samalla pystyttiin kontrolloimaan yleistä vauhtia. Jos organisoija mistälie syystä haluaa hidastaa koko luokkaa, voi vaikka kaikkien autojen minimipainoa nostaa ja kuristimien kokoa laskea samassa suhteessa. Ei se ole mitään autojen välistä BoP-tasapäistämistä, vaan yleisen suorituskyvyn hallintaa. Aivan samalla tavoin kuin F1:ssä ja LMP1:ssä. Eivät ne shikaanit Mulsannella ole ainoa keino, jolla ACO kilpureita Le Mansin suorilla hidastaa.

Balance of Performancessa tarkoituksena on eri autojen keinotekoinen suorituskyvyn tasapainotus, mitä yksikään luokka ei toteuta yhtä suurella painoarvolla kuin GT3 (siis menemättä suoraa spec-reittiä a la NASCAR). Mikäli siis meinaat että GT3:n BoP on todella se keino, joka estää noita autoja muuttumasta viiden miljoonan hevosvoiman raketeiksi, olet perin väärässä. Jostain syystä GT3:n autonvalmistajat kehittävät mallejaan vuosi vuodelta nopeammaksi ja uusinta teknologiaa sisältäviksi - missä siis ei sinällään ole mitään järkeä kun luokan ainoa tarkoitus on BoP. Tämän voit nähdä jopa GT2/GTE:n tasolle ja ylikin nousseista kierrosajoista, mikä on melkoinen muutos siitä suht vaatimattomasta tasosta mitä luokan debyytissä vielä 2000-luvun puolivälin paikkeilla nähtiin. GT3:n BoP tasapainottaa autot joka vuosi (ja kisa) uudelleen siten, että hitaimmat mallit polkaistaan ensiksi nopeimpien tasolle, jonka jälkeen nopeimpia vielä varmuuden vuoksi kuristetaan. Luokan yleinen nopeus kasvaa siis vuosi vuodelta korkeammalle, kun yleinen kilpavarustelu jatkuu jatkumistaan ja BoP jyllää taustalla. SRO, ADAC yms vielä tuppaavat usein käyttämään samoja taulukoita eri sarjoihin, mikä ei vaikuta hirveän loogiselta.

Olet toki sinällään oikeassa että GT3:n tämänhetkinen suorituskyky alkaa olla maksimitasoa yhä (onneksi) vanhanmalliselle Nordschleifelle. Vanhoilla GT1-koneilla oltaisiin oltu jo vähän liian extreme-tasolla turvallisuuden suhteen.

Vieläkin vaan naurattavat ne WTCC-pomo Lottin taannoiset puheet siitä, että rataa pitäisi sörkkiä rankalla kädellä jotta hänen kehräävät S2000-mopoautonsa voisivat radalla vierailla :D :D
 
Viimeksi muokattu:

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Niin ja tuosta maanantai-aikataulusta - oli Saksassa vapaapäivä tai ei - tulen kyllä valittamaan loppuun asti, jää liveseuraamiset ensi kertaa vuosiin väliin :(

Monesta muusta kisasta poiketen tuota on perin vaikeaa katsoa sitten jälkikäteenkään, vaikka striimien / Sport 1:n palaset saisikin käteen. Ne kun ovat vain saksaksi, ja erikseen ladattavat RLM-audiot pitäisi sitten yhdistää niihin oikein ajoitetusti kuin vääränmalliset palapelin osaset. Mikäli siis on kuin minä, joka haluaa ymmärtää kisan kulustakin jotain...
 
Viimeksi muokattu:

Nordschleife

Well-known member
Liittynyt
9.3.2004
Viestit
535
BoP ei ole täydellinen systeemi, mutta paras tällä hetkellä.
Siinähän koetetaan tasapäistämään tekniikkaa, mutta ei kuljettajia. Kun katsotaan viime vuoden top40-tuloksia, niin tuo Uwe Alzenin paalukierros on keskinopeuden perusteella 183,3 km/h yksi nopeimmista kautta aikojen.
http://www.24h-rennen.de/uploads/media/24h_Rennen_2012_Top_40.pdf
Pari vuotta sitten kiellettiin pienemmät autot kisasta, koska nopeiden autojen määrä kasvoi huomattavasti ja hitaammat autot oli suuri turvallisuusriski. Se oli mielestäni hyvä liike.
Ehkä Palttala voisi kommentoida osaltaan tätä BoP-juttua. Hänhän saa nauttia siitä, että ajaa yhdellä voittajaehdokasautolla.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Jos BoP on "paras tällä hetkellä" oleva systeemi, niin olemme aika hukassa :frank: Jos jotain hokkuspokkus-tasapäistämistekniikkaa on sitten jostain syystä pakko käyttää, niin vaikka tätä. GT3-malliin tuo toki ei sovi, sillä luokalla ei ole mitään sääntöjä koskaan ollutkaan.

BoP kyllä muuten tasapainottaa joissakin tapauksissa myös kuskeja. Ei ehkä koske suoranaisesti N24:ta, koska lähes kaikilla GT3-autonvalmistajilla on siellä useampi tiimi siipensä alla, mutta pienemmissä sarjoissa kyllä. Esimerkiksi jos sanotaan vaikka että ADAC GT Mastersissa on tiimi X, joka koko sarjan ainoana ajattaa GT3 Bentleytä. Mitäs luulet tässä tapahtuvan? Vertailukohtaa kehenkään muuhun ei ole, joten jos kuski on liian nopea -> tämä tunnistetaan usein auton 'liialliseksi' suorituskyvyksi. Sama juttu eri rengasmerkkien kanssa. Jos tietyllä autolla on eri renkaat kuin muilla, ja ne syystä tai toisesta ovat eri radalla tai säätilassa paremmat kuin muilla, tämä analysoidaan suoraan auton BoP-eduksi. Ja taas sitä ollaan kabinetissa määrittelemässä uusia numeroita taulukkoon.

Minusta on naivia ajatella nyt ylipäätänsä muutenkaan, että BoP olisi mukana vain autojen tasapainottamiseksi. Johan se on monesti nähty, että automerkkiin X on istutettu joku huippukuski, joka dominoi koko kisaa mielin määrin. Muut samalla autolla porhaltavat tiimit ajattavat herrasmieskuskeja, joten he matelevat joukon hännillä. Noh, seuraavaan kisaan auto sitten on kuristettu aivan täysin hengiltä vain, koska viime kisassa tuo nimenomainen huippukuski voitti niin selvästi. Ja näinollen myös nuo takarivin herrasmieskuskit saman automerkin alla kärsivät, koska samat rangaistukset ulottuvat myös heidän autoihinsa. Ja kuten sanoin, usein esimerkiksi SRO:n tapauksissa tuo sama BoP siirtyy myös muihin sarjoihin, mikä tekee kaikesta entistä sekavampaa kun painot, kuristimet, litramäärät ynnä muut vaihtuvat toisten sarjojen tapahtumien mukaan. Normaalit politikoinnit ja seläntakana supattelut vielä päälle niin soppa on oikein maukas.

Räikeimpänä esimerkkinä tuosta ylläolevasta lienee Callaway GT3 Corvettejen kohtalo FIA GT3:ssa vuonna 2010 ja siitä eteenpäin, mutta se lienee monille tuttu tarina. Jos ei, niin kyllä siitä juttua löytyy jos etsii.

Kuljettajien muunlaisiin tasapäistämiseen on muuten vielä omat keinonsa... nämä nykyisin ah-niin-trendikkäät pro/am leikiskelyt eivät siihen sinällään pyri, mutta kyllä auttavat asiaa. Esimerkiksi juuri vastikään British GT:ssä organisoijat eivät päästäneet Nissan Academyn kuskiliutaa sarjansa GT3-luokkaan, koska he olivat omiin FIA:n antamiin kuskiluokituksiinsa verrattuina 'liian hyviä' ja olisivat voineet uhata vakiokasvojen 'menestymismahdollisuuksia'. Näin ollen Nissan perui koko osallistumisensa. Sarja kyllä vastahakoisesti mahdollistaa myös pro/pro -parien istuttamisen autoihinsa, mutta tällöin nämä autot joutuisivat nielemään ylimääräisiä BoP-rangaistuksia ja muuta kivaa. Yeippee.

Ja GT3:sta vielä toisaalle, ALMS:n GTE:ssä IMSA antoi viime vuonna Extreme Speed Motorsportille poikkeusluvallisen BoP:in, sillä heidän Ferrarinsa - ja siis vain heidän - saivat luvan ajaa 0,8mm isommalla kuristimella kuin muut Ferrarit. Syyksi ilmoitettiin, että he ovat yksityistiimi (= kehnommat kuskit, Scott Sharp etunenässä). Viime vuonna luokassa nyt ei muita Ferrareita ollutkaan, mutta jos olisi ollut niin he eivät olisi saaneet ajaa samalla kuristinkoolla. Team-specific BoP my ass. No, pointti tulikin selväksi. Tänä vuonna Risi Competizione on tullut luokkaan takaisin, samoin kun AJR - mikä lienee yksi niistä monista syistä miksi ESM siirtyi kirjaimellisesti aivan viime hetkellä LMP2-luokkaan. Risi ei olisi koskaan tullut takaisin, jos olisi joutunut ajamaan eri BoP:lla kuin toinen Ferrari-tiimi samassa luokassa.

Suurelle yleisöllehän millään tästä ei toki ole mitään merkitystä, sillä he eivät tiedä tästä mitään. Ja jos vain ainoastaan haluaa katsella nättejä autoja radalla ajamassa lähekkäin, niin kai GT3 on silloin ihan kiva vaihtoehto. Olisi mielestäni vain saanut pysyä luokan ensivuosien kaltaisena herrasmiesten autojen temmellyskenttänä, sellaisena en nähnyt siinä mitään väärään. Heti kun se alkoi siirtyä GT-sikariportaassa ylöspäin ja autonvalmistajat pistivät suuret rahasäkkinsä sen tallelokeroihin, alettiin olla jo vaarallisilla vesillä.

Ikävää että nyt myös GT1:n kuoleman jälkeen GT2/GTE on siirtynyt yhä enenissä määrin samalle tasapainottelun (ja naurettavien poikkeuslupien) linjalle. ACO on jotenkin kummassa saanut viime vuosina käännettyä tilanteen aivan päälaelleen, eikä huhuiltu GT2:n ja GTE:n yhdistys-sekamelska kyllä kuulosta juuri nykyistä lupaavammalta. Ei lainkaan... osa autonvalmistajista haluaa pysyä sääntökirjan puitteissa, osa taas ei mieli mitään niin paljon kuin puhdasta BoP-luokkaa. Audi esimerkkinä tästä.

Btw Manthey tuo tänä vuonna uuden RSR:n Nurren 24 tunnin kisaan. Viimeksi kun partasuinen herra raahasi kisaan mukaan GT2-tason autoja SP7-luokaan kaksi vuotta sitten, ei hänen suunsa juuri hymyillyt lauantaiaamuna kun ADAC oli antanut koko SP9/GT3 -luokalle aika-ajojen jälkeiset BoP-painonpudotukset (ja Porsche hybridille vielä valtavan kuristimen korotuksen). Tarkoittaen siis että hänen tähtirivin GT2-autonsa jäi rannalle nuolemaan näppejään. Noh, onneksi voittivat sentään kisaan - toivottavasti tänä vuonnakin. Viime vuonnahan Porsche sanoi boikotoivansa kisaa tehdastiimien osalta epäreilun BoP:n vuoksi - vaikka Manthey tutun liudan possuja kisaan toikin.
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Siinä varmaan tuntee elävänsä, kun saa itsensä tuollaiseen kiihkoon BoP:n takia.

Tiedostan BoP:n ylenpalttisen typeryyden, mutta oikeastansa kiinnostaa vain, olisiko merkkejä mukana enempi vai vähempi jos systeemi olisikin tolkullinen.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Kobayashi muuten sai kuin saikin tuon AF Corse -pestin :thumbup:
http://corseclienti.ferrari.com/2013en/2013/03/land-rising-sun/

Ja Sebringissä pusketaan juuri testejä ensi viikonlopun 12 tunnin kisaan. Jäähyväisiään viettävä Audi odotetusti kärjessä mutta taas lähemmäksi tuodut bensakoneet ihan hyvin tuntumassa. Live timingia täältä.

SPEED näyttää ensi kertaa sitten vuoden 2010 PLM:n ALMS-kisaa kanavallaan ensi lauantaina, joten kannattaapi seurailla sitä mikäli sarjan normaalisti oikuttelevat striimit eivät innosta. Aikataulu (EST)

March 16 10:30 a.m. to noon (LIVE)
March 16 1 p.m. to 7:30 p.m. (LIVE)
March 16 10:30 p.m. to 1 a.m. (SDD)

Kyseessä on samalla myös nykymuotoisen SPEEDin viimeinen ALMS-lähetys, sillä ABC:lla ja ESPN2:lla on oikeus loppukauden kisoihin Petitiä lukuun ottamatta. Ja Petitin koittaessa SPEED on jo kokenut muodonmuutoksen FOX Sports 1:ksi, eli yleisemmäksi urheilu(/NASCAR)kanavaksi. Petit tulee siis FS1:ltä, samoin kuin -mitä luultavammin- myös uusi Pohjois-Amerikan urheiluautosarja ensi vuonna.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Siinä varmaan tuntee elävänsä, kun saa itsensä tuollaiseen kiihkoon BoP:n takia.

Tiedostan BoP:n ylenpalttisen typeryyden, mutta oikeastansa kiinnostaa vain, olisiko merkkejä mukana enempi vai vähempi jos systeemi olisikin tolkullinen.
Vähemmän merkkejä on oikeastaan yleensä parempi asia urheilullisuuden kannalta... mitä enempi niitä GT-luokassa on, sitä enempi tuppaa olemaan politikointia, ikävä kyllä. Johan tämä nähtiin, kun GT2 siirtyi lähes yksinomaisesta Ferrari vs Porsche -statuksestaan isomman joukon pelikentäksi viime vuosikymmenen lopulla.

GT3:n suosio autonvalmistajien keskuudessa nyt on taattu ilmiselvistä syistä. Onhan se kivaa kun on paljon merkkejä, mutta ei se määrä mielestäni korvaa laatua.

ACO:n puolelta toivoisin paluuta useamman luokan systeemiin (jotka määritellään esim moottorien tilavuuksien ja tuotantoautojen tehojen / valmistumismäärien mukaan), mutta turhapa tuosta lienee uneksia. Ymmärrän, että jonkinnäköistä tasapainoilua GT-luokassa on oltava koska nämä kuitenkin ovat tuotantoautoja jotka eroavat tähtitieteellisen paljon toisistaan ja tilanne on siis aivan päinvastainen kuin jossain formulaluokissa. Mutta tuota voidaan lieventää noilla eri luokituksilla, eli erintyyppiset autot viskataan eri kategorioihin. Kun kaikki audot joudutaan sullomaan samaan eväskoriin, seuraa juuri nykyinen tilanne. Jos vaikka GT1 olisi vielä olemassa, ei Viperin 8-litraisine waiver-moottoreineen tarvisi olla samassa luokassa kuin kahden dollarin Lotus Evora joka on kuin toiselta planeetalta*

*ei sillä, että Evora olisi ollut edes vanhassa GT2:ssa menestyksekäs ilman apuja. Ilmankos myös AJR dumppasi tuon GT4-tason romun täksi kaudeksi
 
Viimeksi muokattu:

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Btw Bobakki, inisisit kai sinäkin jos wanha suosikkikategoriasi moottoriurheilussa olisi muutettu lähes täydeksi BoP-leikkikentäksi parin viime vuoden aikana. Toinen suosikkini eli GT1 nyt ehti kukoistuskautensa jälkeen kokea luonnollisen kuoleman ilman että hengityskonetta piti pitää päällä liian kauaa, mutta jäljelle jäänyt GT2 on muuttanut ilmeensä aivan toisenlaiseksi siitä mitä se oli piiiitkän aikaa. Ja ennen kuin joku tulee inisemään että BoP oli läsnä myös GT1/GT2 -systeemissä, niin tiedostan sen kyllä mutta idioottikin näkee muutoksen mikä sen merkityksessä ja laajuudessa on tapahtunut. Jos ei asiaa viitsi tarkemmin tutkia, niin nämä otteet ACO:n sääntökirjojen välillä kertonevat tarpeellisen:

2009 ACO LM-GT2
"-- It is out of the question to make adjustments after or in accordance to each race. If adaptions are necessary, they will be imposed by the ACO preferably at the end of each race season. But should a model of car show too high a performance, immediate measures will be taken by the ACO in order to reduce it's performance for the following races"
= Emme mielellämme koske autoonne, mutta jos jossain vaiheessa koskemme niin siksi että se on aivan liian nopea. Eli jos allasi on Spyker C8, emme halua juuri auttaa teitä koska mallinne on ***** verrattuna vastustajiinne.

2013 ACO LM-GTE
"According to its missions, the Committee is allowed to balance the performance of the GTE cars as defined by the applicable technical regulations."
= Teemme mitä haluamme, milloin haluamme. Rankaisemme menestyjät ja annamme lahjat tuhmille lapsile

Kaudelle 2011 otettiin ILMC:ssä hetkeksi käyttöön 0,5% -systeemi, joka siis käytännössä lupasi sitä että autoihin koskettiin vain mikäli keskimääräiset kierrosaikaerot mallien välillä olivat edellämainittua prosenttilukua suuremmat (LMP1:ssä se oli 2% dieselin ja bensan välillä). Tuo luku oli toki naurettavan pieni, mutta silti jotain. Seuraavaksi kaudeksi sitten sekin poistettiin säännöistä.

Ja jos lähdetään vielä pitemmälle, niin tässä IMSAn puolelta vuoden 2007 BoP-säädöksiä:

http://www.imsaracing.net/2007/alms/bulletins/bulletin 07-01.pdf
* During the season, changes will be made first to weight, and only if the
changes required exceed the available weight changes, will Engine restrictor / boost be used.
* During the season, the maximum single weight step for any single car shall be 25kg
* [Minimum restrictor BoP] Engine restrictor / boost pressure change up to +/- 10% restrictor area and / or 9% of absolute permitted pressure
* [Minimum weight BoP] Up to plus 50kg and minus 50kg (GT1 cars), Up to plus 50kg and minus 25kg (GT2 cars) - The above changes are the total maximums that could be applied in the season, not the maximum change per adjustment. [two in-season adjustments allowed]
* [Basis for making changes] Being outside approximately 1% of the fastest average green flag race stint lap time of the reference car during each race in the evaluation period

Ja ennen vuoden 2005 SRO-aloitteita FIA GT:ssä noitakaan ei ollut nimeksikään, sitä ennenhän Euroopan puolella GTS:ssä mm Viperit temmelsivät mielin määrin. Nyt IMSA:nkin puolella lukee samaa "we may adjust cars anytime" -soopaa, ja painoja/kuristimia jaellaan minkä kokoisina tahansa millä tahansa verukkeella.

BoP:n lisäksi kaudesta 2009 ja BMW M3 waiverwagonin mukaan tulosta lähtien luokka on myös ajautunut selittämättömien poikkeuslupien myöntämisen pohjattomaan kierteeseen, minkä monet kokevat yhtä suurena - ja jopa suurempana - ongelmana kuin BoP:n. LMGTE:n sääntökirja on nykyisin enemminkin kokoelma hajanaisia kehotuksia, kuin sääntöjä.

Olen joutunut pitkälti siirtämään kannatukseni LMP1-luokkaan, mikä ei ole helppoa sekään.

GT3:n suhteen narisen postauksen #133 loppupuolella mainitun seikan takia. Ja tietysti luokan yleisen hullunkurisuuden vuoksi.
 
Viimeksi muokattu:

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Jos joku nyt vielä haluaa yhden esimerkin viimeaikaisesta BoP:n typeryydestä GTE:ssä:

Viime vuonna Ferrari 458 - gridin selvästi tehokkain GT-auto itsessään ja samalla myös eniten BoP:n hylkimä - dominoi FIA WEC -kilpailuja, ja eritoten Le Mansia. Auton polttoaineen kulutus oli tähtitieteellisesti parempaa kuin sen vastustajilla. 458 käytti muista poiketen suoraruiskutusta. No, LMGTE:n sääntökirja (tai siis "sääntökirja") sanoo että suoraruiskutus on sallittua vain, mikäli tuotantoautoversiokin käyttää samaa systeemiä. Ja Ferrari 458:n katuversio todella käyttää tuota systeemiä, mikä teki siitä täysin laillisen ja erinomaisen keinon näyttää tällä suoraa relevanssia kilpailuversion ja liikkeessä esillä olevan mallin välillä. Muilla GTE:n osanottajilla ei tätä systeemiä ollut tuotantoautoissaan, joten mitä he tekivät? Aston Martin ja Porsche menivät kovaäänisesti pillittämään ACO:lle ja FIA:lle että tämä ei ole reilua, ja välittömästi BoP astui voimaan pakottaen Ferrarin jatkamaan 5 litraa pienemmällä polttoainetankilla. Vielä raivostuttavampaa tästä tekee se, että Aston Martin Vantagella (jolla on BoP-apuja niin painon, kuristimien, siipien kuin kaiken muunkin osalta + poikkeusluvat päälle) on puolestaan ylimääräinen 5 litran BoP-apu, mikä tekee heidän tankistaan 10 litraa tilavamman kuin 458:lla.

GT3:ssa vastaavanlaista sekoilua nyt nähdään joka viikonloppu, mutta polttoaineen osalta yksi huvittavimmista esimerkeistä on Spa 24h, joka nyt on GT1 ja GT2:n (ja GT4:n) poismenon jälkeen muuttunut täydeksi GT3-kisaksi. Siellä jokaikinen auto joutuu pysähtymään joka 65 minuutin sisällä varikolla. Tällä tavoin varmistetaan, että taloudellisemmat autot eivät vahingossakaan saa mitään etulyöntiasemaa. Käytännössä tämä on SRO:n auttava käsi Audi R8:lle, jonka polttoaineen kulutus on kilpailijoita huonompaa.
 
Viimeksi muokattu:

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418


Oikein söpöä, että pistivät tapahtuman ainoan sääntöjen ulkopuolelle jäävän auton potretin keskipisteeksi :frank: Panoz esittelee perjantaina vielä coupe-versionsa DW:stä, jota ajatetaan ehkä Lagunassa.

Audin nopein aika eilisissä Sebringin harjoituksissa oli vain 0,199 sekuntia #12 Rebellionia vauhdikkaampi, joten toivossa sopii elää ettei kisasta tule aivan pelkkä Audi-show. Tosin ALMS:ssä bensa-P1:t saavat IMSA:n sääntöjen mukaan ajaa 890kg:llä normaaliin 900kg:n sijasta + isommilla ilmanoton kuristimilla, ja päälle on vielä lyöty loputkin FIA/ACO:n tammikuussa antamista diesel/hybrid/bensa -tasapainotussäännöistä. Mikä siis bensakoneille suotujen helpotusten lisäksi tarkoittaa tarkoittaa että Audille on 900kg:n päälle lyöty vielä 15 kiloa lisäpainoa. Mutta silti.

Bensa-P1 autojen välillä ei juuri tällä hetkellä ole mitään tasapäistämissääntöjä niin ALMS:ssä kuin WEC:ssäkään. Kuristimetkin menevät normaalin moottorin tilavuustaulukon mukaan, kuten pitäisikin.
 
Viimeksi muokattu:

Jarppi

The Trulli Train
Liittynyt
30.4.2010
Viestit
1411
Sijainti
Home
Tänään aloiteltu Paul Ricardilla ajamaan Blancpain Endurance Seriesin virallisia testejä ja tuttuun tapaan entinen F1 ässä Jean-Marc Gounon testaa BoPia, tällä kertaa HWA Mercedesilla.
 
Ylös