Btw Bobakki, inisisit kai sinäkin jos wanha suosikkikategoriasi moottoriurheilussa olisi muutettu lähes täydeksi BoP-leikkikentäksi parin viime vuoden aikana. Toinen suosikkini eli GT1 nyt ehti kukoistuskautensa jälkeen kokea luonnollisen kuoleman ilman että hengityskonetta piti pitää päällä liian kauaa, mutta jäljelle jäänyt GT2 on muuttanut ilmeensä aivan toisenlaiseksi siitä mitä se oli piiiitkän aikaa. Ja ennen kuin joku tulee inisemään että BoP oli läsnä myös GT1/GT2 -systeemissä, niin tiedostan sen kyllä mutta idioottikin näkee muutoksen mikä sen merkityksessä ja laajuudessa on tapahtunut. Jos ei asiaa viitsi tarkemmin tutkia, niin nämä otteet ACO:n sääntökirjojen välillä kertonevat tarpeellisen:
2009 ACO LM-GT2
"-- It is out of the question to make adjustments after or in accordance to each race. If adaptions are necessary, they will be imposed by the ACO preferably at the end of each race season. But should a model of car show too high a performance, immediate measures will be taken by the ACO in order to reduce it's performance for the following races"
= Emme mielellämme koske autoonne, mutta jos jossain vaiheessa koskemme niin siksi että se on aivan liian nopea. Eli jos allasi on Spyker C8, emme halua juuri auttaa teitä koska mallinne on ***** verrattuna vastustajiinne.
2013 ACO LM-GTE
"According to its missions, the Committee is allowed to balance the performance of the GTE cars as defined by the applicable technical regulations."
= Teemme mitä haluamme, milloin haluamme. Rankaisemme menestyjät ja annamme lahjat tuhmille lapsile
Kaudelle 2011 otettiin ILMC:ssä hetkeksi käyttöön 0,5% -systeemi, joka siis käytännössä lupasi sitä että autoihin koskettiin vain mikäli keskimääräiset kierrosaikaerot mallien välillä olivat edellämainittua prosenttilukua suuremmat (LMP1:ssä se oli 2% dieselin ja bensan välillä). Tuo luku oli toki naurettavan pieni, mutta silti
jotain. Seuraavaksi kaudeksi sitten sekin poistettiin säännöistä.
Ja jos lähdetään vielä pitemmälle, niin tässä IMSAn puolelta vuoden 2007 BoP-säädöksiä:
http://www.imsaracing.net/2007/alms/bulletins/bulletin 07-01.pdf
* During the season, changes will be made first to weight, and only if the
changes required exceed the available weight changes, will Engine restrictor / boost be used.
* During the season, the maximum single weight step for any single car shall be 25kg
* [Minimum restrictor BoP] Engine restrictor / boost pressure change up to +/- 10% restrictor area and / or 9% of absolute permitted pressure
* [Minimum weight BoP] Up to plus 50kg and minus 50kg (GT1 cars), Up to plus 50kg and minus 25kg (GT2 cars) - The above changes are the total maximums that could be applied in the season, not the maximum change per adjustment. [two in-season adjustments allowed]
* [Basis for making changes] Being outside approximately 1% of the fastest average green flag race stint lap time of the reference car during each race in the evaluation period
Ja ennen vuoden 2005 SRO-aloitteita FIA GT:ssä noitakaan ei ollut nimeksikään, sitä ennenhän Euroopan puolella GTS:ssä mm Viperit temmelsivät mielin määrin. Nyt IMSA:nkin puolella lukee samaa "we may adjust cars anytime" -soopaa, ja painoja/kuristimia jaellaan minkä kokoisina tahansa millä tahansa verukkeella.
BoP:n lisäksi kaudesta 2009 ja BMW M3 waiverwagonin mukaan tulosta lähtien luokka on myös ajautunut selittämättömien poikkeuslupien myöntämisen pohjattomaan kierteeseen, minkä monet kokevat yhtä suurena - ja jopa suurempana - ongelmana kuin BoP:n. LMGTE:n sääntökirja on nykyisin enemminkin kokoelma hajanaisia kehotuksia, kuin sääntöjä.
Olen joutunut pitkälti siirtämään kannatukseni LMP1-luokkaan, mikä ei ole helppoa sekään.
GT3:n suhteen narisen postauksen #133 loppupuolella mainitun seikan takia. Ja tietysti luokan yleisen hullunkurisuuden vuoksi.