GT ja protot 2013

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Tuo eka mutka ovaaliosuuden jälkeen on itselle helkkarin vaikea ottaa oikein iRacingissä kun tätä rataa ajaa. Joko tulee jarrutettua ihan liikaa, tai sitten liialla vauhdilla ajaa mutkan tiukentuessa pihalle oikealle.
 

Leo

User
Liittynyt
14.1.2008
Viestit
530
Sijainti
Location
Tuo eka mutka ovaaliosuuden jälkeen on itselle helkkarin vaikea ottaa oikein iRacingissä kun tätä rataa ajaa. Joko tulee jarrutettua ihan liikaa, tai sitten liialla vauhdilla ajaa mutkan tiukentuessa pihalle oikealle.
Totta, olisi kiva tietää kunka limitillä tuolla ajavat oikeilla autoilla. Ilmeisesti joutuvat painamaan aika kovaa, ainakin kierrosajat ovat lähellä toisiaan.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26890
Täytyy vissiin tyytyä on board-kuvaan, kun ei näytä eilinen linkki tv-kuvaan toimivan ja justin tv pyytää rahaa.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Joku veti DP:n perä edelle seinään. Ja toisesta hajosi eturengas&missasi chikaanin.
 

Jarppi

The Trulli Train
Liittynyt
30.4.2010
Viestit
1411
Sijainti
Home
No nyt toi näyttäis taas mullakin toimivan. Yleensä justin tv toimii muutaman minuutin ja pyytää sitten maksua.
Jos en väärin muista niin JustinTV stream ei aina pelitä hyvin jos porukka paljon kattomassa samalta streamilta ja silloin syöttää tuota maksu juttua, mut ite oon ainakin pystynyt kattoo koko ajan, ilman että olisivat huomauttaneet sillä tekstillä.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26890
Sekä proto- että gt-luokan kärkikolmikko yhdessä nipussa ja tunti maaliin! Tässä on se lukuisten turva-autosessioiden hyvä puoli. Joista puheenollen tuoltahan turva-auto taas kurvaakin...keskeyttämään loistavan taistelun.
 

Leo

User
Liittynyt
14.1.2008
Viestit
530
Sijainti
Location
Jännittävä tunti on tulossa. Mutta taitaa tuo Montoya olla sen turvanmitan edellä, sillä kun on koneessa enemmän hevosia.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472
Chip Ganassi with Felix Sabates kuljettajat Juan-Pablo Montoya/Charlie Kimball/Scott Pruett/Memo Rojas voittivat tämän vuoden Daytona 24h kisan, toiseksi sijoittuivat VelocityWW:n Ryan-Hunter Reay/Jordan Taylor/Max Angelelli ja kolmanneksi Michael Shank Racingin AJ Allmedinger/Justin Wilson/Marcos Ambrose/John Pew/Oswaldo Negri. GT puolen voiton ottivat Audi Sport Customer Racing/AJR:n Filipe Albuquergue/Dion von Moltke/Oliver Jarvis/Edoardo Mortara.

Noissa Rolex Grand Am sarjan kisoissa on muuten paikan päällä kuvaajana ollut jo vuodesta 2000 alkaen suomalainen Juha Lievonen, joka on tuttu kuvaaja myös muutamista muista USA:n sarjoista menneilta vuosilta.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Ajaakohan Montoya vielä joskus LeMans 24h -voittajajoukkueessakin?
Silloinhan hänellä olisi hallussaan moottoriurheilun Triple Crown -titteli.
(Indy, Monaco & Le Mans)
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472
21-vuotias Jukka Honkavuori lähtee keskiviikkona testaamaan Le Mans Prototype (LMP)-autoa Paul Ricardin radalle Etelä-Ranskaan. Rovaniemeläinen sai kutsun ajamaan Endurance-tallilta, joka järjestää testin löytääkseen suojiinsa kuljettajan tulevalle kaudelle LMPC-luokkaan. Honkavuorelle testi on ensimmäinen laatuaan Le Mans-sarjan autolla.
– On todella hienoa päästä ajamaan kilpa-autoa, jolla ajetaan legendaarisia Le Mansin, Span ja Sebringin 24 tunnin kilpailuja itse sarjan lisäksi, Honkavuori sanoo.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
The only thread I'm willing to make a comeback to, so calm down

Lapin Kansa sanoi:
Jukka Honkavuori pääsee Ranskaan testamaan hänelle uutta kilpa-autoa.

Rovaniemeläinen, kaksinkertainen rata-autoilun Suomen mestari Jukka Honkavuori lähtee keskiviikkona testaamaan Le Mans Prototype (LMP)-autoa Paul Ricardin radalle Etelä-Ranskaan. Kahden päivän testissä Honkavuori saa alleen 480- hevosvoimaisen Chevroletin 6.2l V8 koneella varustetun Orecan valmistaman kilpa-auton. Autoilla ajetaan Amerikan ja Euroopan Le Mans-sarjoissa LMPC-luokassa. Prototyyppiautoja pidetään maailman kalleimpina urheiluautoina poislukien Formula ykköset. Prototyypeissä hyödynnetään uusinta kilpa-autoteknologiaa.

Honkavuori sai kutsun ajamaan Endurance-tallilta, joka järjestää testin löytääkseen suojiinsa kuljettajan tulevalle kaudelle LMPC-luokkaan. Honkavuorelle testi on ensimmäisen laatuaan Le Mans-sarjan autolla.
– On todella hienoa päästä ajamaan kilpa-autoa, jolla ajetaan legendaarisia Le Mansin, Span ja Sebringin 24 tunnin kilpailuja itse sarjan lisäksi, Honkavuori sanoo.
"Sai kutsun ajamaan" on hiukan harhaanjohtava ottaen huomioon että Honkavuori on tuonne itse ilmoittautunut, ja Oreca rahastaa lystistä tonnin. Mikäli mielii sitten lähteä koko kaudeksi ELMS:n PC-luokkaan (jossa kilpaili viime vuonna tasan nolla autoa) joutuu pulittamaan 180 000 euroa. Aivan sama mitä näyttöjä teki radalla.

"Prototyyppiautoja pidetään maailman kalleimpina urheiluautoina poislukien Formula ykköset. Prototyypeissä hyödynnetään uusinta teknologiaa"
Ensinnäkin F1:t eivät ole urheiluautoja. Toiseksi, tuo saattaa olla totta P1:ssä ja P2:ssa. Mutta Oreca FLM09 LMPC on vuodelta 2009 oleva dinosaurus antiikkisella teknologialla jolla pystyy ajamaam vain spec-luokassa, ja vielä huvittavamman siitä tekee sen että se on kuristettu käännös vieläkin vanhemmasta Couragesta. Ja LMPC:n ajattaminen tiimeille tulee halvemmaksi kuin GT2:n tai GT3:n...

Ei ole näyttänyt Honkavuori kommentissaan myöskään huomioivan, ettei LMPC:llä pysty ajamaan Le Mansissa. Eikä Spa 24h salli ACO:n kilpureita. Eikä Sebring ole 24 tunnin kilpailu.

Ja FLM09:n kuristettu Chevy tuottaa 430 heppaa...

Jellinek sanoi:
No kyllä minä olisin aivan tyytyväinen, jos LMP1-luokassa olisi edes 3 vakavasti otettavaa tehdastallia kamppailemassa
Le Mansista ja sarjan mestaruudesta. Toivottavasti tänä vuonna Toyota vihdoin katkaisisi Audin paria välivuotta (2003 & 2009) lukuunottamatta
kestäneen voittoputken La Sarthella.
Jos Toyota voittaa tänä vuonna, niin mitä luultavammin se tarkoittaa myös heidän lopettamistaan LMP1:ssä luulen ma.

Jellinek sanoi:
Seuraava 24h kisa Daytona, siellä ei valitettavasti "johtotähteä" osanottajalistassa näy
Voipi johtua siitä ettei Mersulta löydy GrandAm-konversiota GT3:sta.

Jellinek sanoi:
Kaikenlaiset kestävyskisat tuntuvat lisäävän suosiotaan, tänä vuonna ajetaan Unkarissakin Hungaroringillä 12h-kisa huhtikuussa:
http://24hungaroring.com/
Niin, eihän tuota kisaa olekaan ajettu kuin vasta vuodesta 2007...

Jellinek sanoi:
Le Mansiin tuntuu olevan halukkaita liiaksikin asti, 71 ilmoittautujaa
Itse asiassa määrä on pienempi kuin monena muina vuosina, aina tuonne on ylitarjontaa. Autosport vain meni typeryydessään lisäämään tuollaisen harhaanjohtavan otsikon.
 
Viimeksi muokattu:

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4618
Sijainti
Salo
"Prototyyppiautoja pidetään maailman kalleimpina urheiluautoina poislukien Formula ykköset. Prototyypeissä hyödynnetään uusinta teknologiaa"
Ensinnäkin F1:t eivät ole urheiluautoja. Toiseksi, tuo saattaa olla totta P1:ssä ja P2:ssa. Mutta Oreca FLM09 LMPC on vuodelta 2009 oleva dinosaurus antiikkisella teknologialla jolla pystyy ajamaam vain spec-luokassa, ja vielä huvittavamman siitä tekee sen että se on kuristettu käännös vieläkin vanhemmasta Couragesta. Ja LMPC:n ajattaminen tiimeille tulee halvemmaksi kuin GT2:n tai GT3:n...

Ei ole näyttänyt Honkavuori kommentissaan myöskään huomioivan, ettei LMPC:llä pysty ajamaan Le Mansissa. Eikä Spa 24h salli ACO:n kilpureita. Eikä Sebring ole 24 tunnin kilpailu.

Ja FLM09:n kuristettu Chevy tuottaa 430 heppaa...
Joku rekisteröitynyt voisi laittaa Lapin Kansaan palautetta, jos jaksaa. Tosin en tiedä, onko se sen arvoista. Perus-pertsalle kun DTM-Mersu on "joku ralliauto".
 
Viimeksi muokattu:

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Jos Toyota voittaa tänä vuonna, niin mitä luultavammin se tarkoittaa myös heidän lopettamistaan LMP1:ssä luulen ma.
-Parempi mielestäni, että Toyotakin kerran voittaa tuon kilpailun, kuin se, että roikkuu sarjaasa Audin rinnalla vuodesta toiseen ikuisena kakkosena.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
-Parempi mielestäni, että Toyotakin kerran voittaa tuon kilpailun, kuin se, että roikkuu sarjaasa Audin rinnalla vuodesta toiseen ikuisena kakkosena.
Roikkuu sarjassa Audin rinnalla ikuisena kakkosena? Niin, niitä näiden kahden merkin keskinäisiä taistelujahan on tähän mennessä käyty huimat kuusi kappaletta, joista Toyotalla on 50% voittoprosentti... Le Mans toki muita tärkeämpänä mutta se oli TS030:n ensimmäinen kisa, eikä auto ollut ikinä selvinnyt 24 tunnista yksityistesteistäkään (ei tosin ole tietääkseni vieläkään).

Olen kuitenkin vähän pettynyt Toyotan kamppanjaan. Jälleen vain yksi auto WECiin kertoo mielestäni paljon heidän arvostuksestaan sarjaa kohtaan (joka on mielestäni itsekin osoittautunut pettymykseksi ja väärin ajoitetuksi) mutta vain kaksi autoa Le Mansiin jo toista vuotta peräkkäin on vielä pahempi ongelma... oli budjettivajeita tai eri. Lisäksi Audi aloitti tämän kauden testauksen jo viime syksynä, kun taas Toyota Racing toi rungot varaston pölyistä esille vasta nyt tammikuussa. En epäile sitä etteikö TS030 olisi R18:ta kehittyneempi ja nopeampi, mutta vähän puolivillainen tapa jolla projektia näytetään vievän eteenpäin ei juuri ilahduta.

Mutta sanoisin näin:
- Toyotan voitto Le Mansissa tänä vuonna olisi kilpailullisesti ja historiallisesti merkittävämpi
- Audin voitto Le Mansissa tänä vuonna luultavasti takaisi paremman mahdollisuuden sille että japsit jatkaisivat kaudelle 2014 ja kohti uusia sääntöjä.

Jos Toyota sitten toteaa ettei täysin uuden auton rakentaminen ensi vuodelle olekaan kovin järkevää kun vanhallakin pääsi pöristelemään vain puolisentoista vuotta, niin Porschen mukaantulo LMP1:n osoittautuukin ehkä sitten vain saman perheen sakemannikumppanusten keskinäiseksi taistoksi. Olettaen siis että Audi haluaa jatkaa.

Kirjoittelin prototyyppien ehkäpäs synkemmistä merkeistä tuonne aikaisemmin (Chiana):
LM P1
LM P2

Huomenna sitten vuorossa ACOn pressititlaisuus Le Mansin entryvalinnoista. Jännittää jo.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Vaikka Toyota voittaisi kaikki muut sajan kilpailut ja sitä myötä mestaruuden WEC:ssä, jäisi ehkä monelle maallikolle merkistä kuva "hyvänä häviäjänä", jos Audi (jälleen kerran) tänäkin vuonna nappaa tuon sarjan ainoan (suurelle yleisölle) merkittävän kisan voiton ottaen huomioon kuinka monta kertaa Toyota on tuota autourheilun erästä arvostetuinta kisaa jo yrittänyt voittaa.
Siis kärjistetysti sarjaa seuraamattomille Le Mans = koko WEC.
Siitä olen kyllä samaa mieltä, että protojen kuninkuusluokka kaipaisi roimasti lisää tehdastalleja. Monille Peugeotin vetäytymispäätös oli ehkä ymmärrettävä päätös, mutta lajille suuri takaisku juuri kun se parin kymmenen vuoden tauon jälkeen taas sai MM-arvon. Tätä menoa voi WEC-MM-sarjakin jäädä samanlaiseksi parin-kolmen vuoden kokeiluksi kuin GT1. Omassa mielessäni elättelen koko ajan toiveita Mersun mukaan tulosta LMP1:een mahdollisen F1:stä vetäytymisen jälkeen. Lisäksi Jaguarkin toisi sarjaan taas omaa hohtoaan, mutta nämä ovat toistaiseksi vain melko henkilökohtaisia fantasioitani. :dunno:
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
En toki sitä kiellä etteikö Le Mans olisi suurelle yleisölle se ainoa jolla on jotain väliä. Mutta jos minun on valittava Toyotan 2013 voiton ja sitä seuraavalle kaudelle osallistumisen väliltä (OLETTAEN että tuossa siis notkuisi se aasinsilta), niin silloin kompromissina mieluummin Audi voittoon. Mutta tämä on vain omaa fan fiktiotani, kuka tietää mitä tekevät.

Joka tapauksessa... other than those

P1 ongelmat 2013:
- Liian vähän autoja
- Diesel vs bensa vs hybrid vs non-hybrid nakertaa kuten yleensä

P1 ongelmat 2014:
- Enää jäljellä vain yksi jokseenkin epävakaa (kaukaisia aavikko-tilkeringejä sisältävä) sarja missä näitä autoja pystyy ALMS:n poismenon vuoksi ajattamaan
- Täysin uudet autot = rahaa palaa
- Säännöt suosivat tehdastiimejä = vähän motivaatioporkkanaa privaattivalmistajille ja tiimeille tulla mukaan (check out Radio Le Mansin torstain varikkokävely Le Mansissa viime vuonna jos haluat kommentteja suoraan tiimien suusta, löytyy podcastina)
- Säännöt melkeinpä pakottavat hybrideihin mikäli haluaa olla kilpailukykyinen, mikä suoraan "estää" niiden autonvalmistajien osallistumisen joita kyseinen teknologia ei kiinnosta (mm Nissan)
- Group C:stä matkittu polttoaineensäästely-filosofia ei kaikkien mieleen
- Diesel vs bensa vs hybrid vs non-hybrid nakertaa kuten yleensä
 
Viimeksi muokattu:

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Olisikohan teknisen puolen lisäksi WEC:ssä markkinointi jotenkin päin...? :thumbdown
Vertailun vuoksi: vaikka F1:ssä olisi millaiset tekniset säännöt, riittää sarjassa talleja aina riittävästi, joidenkin tallien lopettaessa uudet jo takovat Bernie-sedän ovea päästäkseen sisään.
Olisiko vanhan kunnon C-ryhmän 80-90-luvun taitteen aikaisesta loistosta kenties jotain opittavaa? :doubtful:
 
Ylös