The only thread I'm willing to make a comeback to, so calm down
Lapin Kansa sanoi:
Jukka Honkavuori pääsee Ranskaan testamaan hänelle uutta kilpa-autoa.
Rovaniemeläinen, kaksinkertainen rata-autoilun Suomen mestari Jukka Honkavuori lähtee keskiviikkona testaamaan Le Mans Prototype (LMP)-autoa Paul Ricardin radalle Etelä-Ranskaan. Kahden päivän testissä Honkavuori saa alleen 480- hevosvoimaisen Chevroletin 6.2l V8 koneella varustetun Orecan valmistaman kilpa-auton. Autoilla ajetaan Amerikan ja Euroopan Le Mans-sarjoissa LMPC-luokassa. Prototyyppiautoja pidetään maailman kalleimpina urheiluautoina poislukien Formula ykköset. Prototyypeissä hyödynnetään uusinta kilpa-autoteknologiaa.
Honkavuori sai kutsun ajamaan Endurance-tallilta, joka järjestää testin löytääkseen suojiinsa kuljettajan tulevalle kaudelle LMPC-luokkaan. Honkavuorelle testi on ensimmäisen laatuaan Le Mans-sarjan autolla.
– On todella hienoa päästä ajamaan kilpa-autoa, jolla ajetaan legendaarisia Le Mansin, Span ja Sebringin 24 tunnin kilpailuja itse sarjan lisäksi, Honkavuori sanoo.
"Sai kutsun ajamaan" on hiukan harhaanjohtava ottaen huomioon että Honkavuori on tuonne itse ilmoittautunut, ja Oreca rahastaa lystistä tonnin. Mikäli mielii sitten lähteä koko kaudeksi ELMS:n PC-luokkaan (jossa kilpaili viime vuonna tasan nolla autoa) joutuu pulittamaan 180 000 euroa. Aivan sama mitä näyttöjä teki radalla.
"Prototyyppiautoja pidetään maailman kalleimpina urheiluautoina poislukien Formula ykköset. Prototyypeissä hyödynnetään uusinta teknologiaa"
Ensinnäkin F1:t eivät ole urheiluautoja. Toiseksi, tuo saattaa olla totta P1:ssä ja P2:ssa. Mutta Oreca FLM09 LMPC on vuodelta 2009 oleva dinosaurus antiikkisella teknologialla jolla pystyy ajamaam vain spec-luokassa, ja vielä huvittavamman siitä tekee sen että se on kuristettu käännös vieläkin vanhemmasta Couragesta. Ja LMPC:n ajattaminen tiimeille tulee halvemmaksi kuin GT2:n tai GT3:n...
Ei ole näyttänyt Honkavuori kommentissaan myöskään huomioivan, ettei LMPC:llä pysty ajamaan Le Mansissa. Eikä Spa 24h salli ACO:n kilpureita. Eikä Sebring ole 24 tunnin kilpailu.
Ja FLM09:n kuristettu Chevy tuottaa 430 heppaa...
Jellinek sanoi:
No kyllä minä olisin aivan tyytyväinen, jos LMP1-luokassa olisi edes 3 vakavasti otettavaa tehdastallia kamppailemassa
Le Mansista ja sarjan mestaruudesta. Toivottavasti tänä vuonna Toyota vihdoin katkaisisi Audin paria välivuotta (2003 & 2009) lukuunottamatta
kestäneen voittoputken La Sarthella.
Jos Toyota voittaa tänä vuonna, niin mitä luultavammin se tarkoittaa myös heidän lopettamistaan LMP1:ssä luulen ma.
Jellinek sanoi:
Seuraava 24h kisa Daytona, siellä ei valitettavasti "johtotähteä" osanottajalistassa näy
Voipi johtua siitä ettei Mersulta löydy GrandAm-konversiota GT3:sta.
Jellinek sanoi:
Kaikenlaiset kestävyskisat tuntuvat lisäävän suosiotaan, tänä vuonna ajetaan Unkarissakin Hungaroringillä 12h-kisa huhtikuussa:
http://24hungaroring.com/
Niin, eihän tuota kisaa olekaan ajettu kuin vasta vuodesta 2007...
Jellinek sanoi:
Le Mansiin tuntuu olevan halukkaita liiaksikin asti, 71 ilmoittautujaa
Itse asiassa määrä on pienempi kuin monena muina vuosina, aina tuonne on ylitarjontaa. Autosport vain meni typeryydessään lisäämään tuollaisen harhaanjohtavan otsikon.