GT ja Protot 2021

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26889
Melko kylmähermoisesti ajoi kaveri palavan Porschen varikolle, vaikka jo tuulilasissakin näkyi oranssia heijastusta. Pysähdyttyään tulikin kiire ulos.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Krohnin autokunta, #24 BMW M8 GTE, oli lopulta luokkansa toinen, alle sekunnin päässä voittaneesta Corvetesta (#3). BMW numerolla 25 oli luokan kolmas ja toinen Corvette neljäs. Mukana ollut Porsche jätti leikin kesken jo alussa.

Palttalan tiimi, #42 Audi R8 LMS GT3 autolla oli lopulta luokkansa neljäs, vajaa 20 sekkaa luokan voittaneelle Turner Motorsportin BMW M6:lle jääneenä.

En pystynyt katsomaan kisaa loppuun asti. Onko siellä tultu maaliin turva-auton takana tai onko porukka kerätty kasaan juuri ennen loppua, kun luokissa on erot aika pienet?
 

Jarppi

The Trulli Train
Liittynyt
30.4.2010
Viestit
1407
Sijainti
Home
GT World kisa menossa Misanosta, Kujalan autokunta toisena just, Lappalaisen neljäntenä, Puhakan 13, ja Tujulan 18
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4579
Sijainti
Salo
Hypercar-autot pääsevät vuonna 2023 ajamaan myös IMSA-kisoissa.
https://www.motorsport.com/wec/news/le-mans-hypercars-allowed-2023-wec/6628211/
Isojen autotehtaiden paluu Sebringiin ja Petit Le Mansiin. kuten ALMS-vuosina. (y)
Onhan tätä jo odotettukin. Takavuosina siellä Audin lisäksi myös Peugeot - jolla ei ole myyntiverkostoa Yhdysvalloissa - kävi voittamassa molemmat ensin works-teamin ja sitten Orecan voimin.

Oli muuten vähällä ettei 1999 Petit'ssä ollut myös Toyota ja Mercedes. Kohtalo vain puuttui peliin, Toyota keskittyi F1-projektiinsa lopettaen samalla mm. Corolla WRC:n kehityksen. Ja Mersulle kävi Le Mansissa kuten kävi, muutenhan olisivat ajaneet ALMS:ssä Laguna Secan, Petit'n ja Las Vegasin rovaalin.

Huomionarvoista muuten, että tuota voltit lentänyttä CLR:ää testattiin Euroopan talvikaudella Fontanassa ja Homestead-Miami Speedwaylla ennen kuin Magny-Cours'ssa ja Hockenheimissa säät sallivat



Ot. mutta komean näköistä kun suoraputkinen Mersu painaa menemään Fontanan ovaalilla
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Tuo Mersun CLR GT1 muistuttaa isosti sitä, mitä näiden Hypercarien pitäisi muistuttaa - edes etäisesti jotain tuotantoautoa. Nyt lanseeratut hypercarit ei oleellisesti poikkea LMP-protoista eikä yhtäläisyyksiä siviiliautoihin löydä hakemallakaan muuta kuin neljä "mustaa pyöreää Pirelliä"....
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4579
Sijainti
Salo
Jos tarkkoja ollaan, niin CLR ei ole GT1-luokan auto vaan LMP, 1998 CLK LM oli GT1-auto, luokkahan jo peruutettiin kaudelle 1999.
Toki Mersun CLK Gtr ja Porschen GT1 olivat aikalailla sitä mitä Hypercarin pitäisi olla.

CLR:ssä muutenkin korostuu jo värityksestä alkava "mersumaisuus", ei ole karkkimainoksia kyljessä tai muutakaan rahvaanomaista.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
No joo. GT tai LMP tai niiden yhdistelmä. Sukulaisuus GT1 Mekkeriin ja sen myötä katuautoihin oli kuitenkin ilmeinen - tosin kuin vaikkapa Toyotan GT-Onella tai myöhempien aikojen Audi R8:lla. Saarivaltakunnassa tehtiin joskus sellainenkin peli (jonka piti menemän GT1 luokkaan mutta se ehti kaatumaan) kuin TVR Cerbera Speed 12. Sekin olisi oiva lähtökohta Hypercarille. Koko Hypercarin idea on nykyisellään jotekin hämärä. Mitä hyvää ja tarpeellista lisäarvoa ne tuovat LMP1 protoihin nähden kun ulkomuoto ei vähäkään muistuta mitään siviiliautoa jonka kilpiin saaminen olisi edes likimain mahdollista (no onhan noita Radikaaleja ja Dauer-Porschejakin kilvitetty....).
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4579
Sijainti
Salo
Hypercar-filosofia on tosiaan vähän outo, enempihän IMSA:n DPi.t ovat hypercareja koska niissä satunnaisten korinkappaleiden ja siviiliauton värikartasta (esim. Mazda) löytyvän kuosin lisäksi moottorilohko on oikeasti tuotantoautosta.

Mitä tulee Daueriin, siinäkin oli sääntökirjan aukot tutkittu huolella. Kun oli vanhan 962 viimeisin inkarnaatio saatu kilpien väliin, sitä sitten hyödynnettiin silloisessa GT-luokassa.

Olihan tuo sääntökikkailu voimissaan heti kun ensin Euroopassa C-ryhmä ja vuotta myöhemmin Amerikassa IMSA:n GTP lakkautettiin. Ferrari 333SP:ssä käytettiin 1990 vai oliko 1991 mallista F1 -moottoria neljälitraiseksi kasvatettuna. Olihan sekin sääntöjen vaatima "tuotantoauton moottori", koska Ferrarin F50:sessä (jonka tuotanto tosin ei ollut vielä alkanut) käytettiin samaa moottorilohkoa ja kantta.
 
Ylös