GT&Protot 2018

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4722
Sijainti
Event horizon
Porsche pisti odotetusti pensselit santaan LMP1 projektinsa kanssa. Kolme perättäistä LeMansen voittoa riitti todistamaan sen mitä projektilla pitikin todistaa. Sen sijaan panokset siirretään GTE Pro luokkaan jossa tehdastiimi ajattaa neljää autoa sekä Euroopassa että ALMS-sarjassa. Syväkurkkujen mukaan 3/4 GT tehdaskuskeisa on jo päätetty: Bernhard, Bamber ja Tandy. Neljänteen autoon on tyrkyllä mm. Andre Lotterer mutta toistaiseksi homma on vielä vaiheessa. Brendon Hartleyllekin on luvattu "jotain ohjelmaa" sikäli kuin F1-kiireiltään ehtii ja Mateschitz sen sallii. Päätyö lienee kuitenkin Toro Rosson suitsimisessa.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4385
Sijainti
Salo
Vaikka Toyota nyt tänä vuonna todennäköisesti voiton nappaakin - vain vaivautumalla paikalle pitämään LMP2:set takana - se ei tee juurikaan oikeutta Toyotan jo C-ryhmän aikoihin alkaneelle Le Mans'n valloitusyritykselle. Todennäköisesti GTE on se seuratuin luokka kesäkuussa.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Vaikka Toyota nyt tänä vuonna todennäköisesti voiton nappaakin - vain vaivautumalla paikalle pitämään LMP2:set takana - se ei tee juurikaan oikeutta Toyotan jo C-ryhmän aikoihin alkaneelle Le Mans'n valloitusyritykselle. Todennäköisesti GTE on se seuratuin luokka kesäkuussa.
Saa nähdä, millaiset yksityis-LMP1:t Ginetta, BR Engineering/Dallara, Rebellion/Oreca ja luokassa jatkava ByKolles saavat aikaan. Eipä silti, vaikea nähdä kenenkään haastavan Toyotaa suorituskyvyssä, mutta varmaankaan tuntia ei saa hukata korjauksiin, kuten viimeksi Le Mansissa voittanut Porsche teki. Le Mans ehkä kuitenkin yksityistalleille se paras mahdollisuus voittaa Toyota; 6 tunnin kisoissa Toyotalla tuskin tulee vikoja molempiin autoihin.

GTE-Pro onkin se kiinnostavin luokka, 10 täyden kauden autoa (Aston, Ford, BMW, Porsche ja Ferrari 2 autoa) ja IMSAsta odottaisin seitsemää Le Mansiin (Corvette, Ford, Porsche 2 autoa ja Risi Ferrari).

Oikeastaan IMSA kiinnostaa tuevalla kaudella WEC:tä enemmän. 10+ autoa protoluokassa. GTLM erittäin vahva luokka, 9 autoa odottaisin (Corvette, Ford, Porsche, BMW 2 autoa ja Risi Ferrari). Ja Pro-Am luokkana GT3:een pohjautuva GTD tuo lisää merkkejä, kuten Mersu, Audi ja Lambo.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
BMW juhlistaa tänä iltana kauden päätöstä ja Münchenistä tulee hienoja uutisia suomalaisittain. Jesse Krohn tulee olemaan yksi täyden kauden kuskeista M8:n ratissa IMSAn GTLM-luokassa.

https://twitter.com/BMWMotorsport/status/941780219328901120

Maininnan arvoista myös; Alex Zanardi mukana BMW:n miehistössä Rolex 24:ssä.
 
Viimeksi muokattu:

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26844
Dubai 24h ajetaan viikon kuluttua, mut tänä viikonloppuna siellä ajaa protot 3x3h. Ensimmäistä osiota puolet ajettu ja huomenna kaksi kolmetuntista klo 7 ja 13.
Seitsemän autoa näyttäis rataa kiertävän...

https://www.24hseries.com/2018/3x3h-dubai-2018/live
 
Viimeksi muokattu:

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Nostalgisena kommenttina täytyy sanoa että saakeli vanhat Le Mansit näyttää niin hyviltä ja tapahtumarikkailta, MotorsTv näyttänyt tunnin koosteita ihan alkuajoista lähtien, eilenkin tuli v2000.
 
Viimeksi muokattu:

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Sikäli kun ymmärsin oikein, Jesse Krohn osallistui/osallistuu tänä viikonloppuna höpöhöpösarja Aasian Le Mansin kisaan Thaimaassa. Koska luokan nettisivu on luokattoman paska, en tiedä juuri muuta. Striimikin on ehkä jossain (ellei kisaa sitten ajettu jo).

Samalla radalla on kurvailtu ilmeisesti myös Kaakkois-Aasian F4-sarjaa, joka vaikuttaa vielä kertaluokkaa surkeammalta viritykseltä, kuin taannoinen Aasian F3.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Proto-luokat vaikuttaa tänä vuonna taas ihan mielenkiintoisilta. IMSA:lla on melkoinen kattaus LMP2-pohjaisia autoja, ja WEC:ssä nähdään pitkästä aikaa (toivottavasti) kilpailukykyisiä yksityisautoja. Oikeastaan mua ei haittaa yhtään, että Porsche lähti. Pakotti ACO:n huomioimaan taas yksityistiimit.
 

SlallU

Active member
Liittynyt
11.6.2014
Viestit
40
Proto-luokat vaikuttaa tänä vuonna taas ihan mielenkiintoisilta. IMSA:lla on melkoinen kattaus LMP2-pohjaisia autoja, ja WEC:ssä nähdään pitkästä aikaa (toivottavasti) kilpailukykyisiä yksityisautoja. Oikeastaan mua ei haittaa yhtään, että Porsche lähti. Pakotti ACO:n huomioimaan taas yksityistiimit.
Samaa mieltä. Tällä hetkellä taitaa WEC:n puolella olla kahden toyotan lisäksi 7 todennäköistä yksityisprotoa;

2xSMP racing (BR1)
2xRebellion racing (Oreca)
1xByKolles
1xDragonSpeed
1xTRS Manor (Ginetta)

Lisäksi huhuja kahdesta myydystä Ginettasta, vielä mysteerinä olevan tallin toimesta.
Ensimmäinen kausi uusien privaatti - LMP1 autojen osalta näyttää siis ihan valoisalta.


Se mikä itseä ilahduttaa vieläkin enemmän on GTE-PRO sekä GTLM luokkien yhä nouseva trendi. Tulevat olemaan sekä WECn että IMSAn puolella erittäin mielenkiintoisia seurattavia. Tämän vuoden Le Mansiin olisi tarjolla peräti 15-17:)eek:) PRO-luokan autoa, joka ainakin omaan korvaan kuulostaisi melkoisen hyvältä;

3x Ferrari (2xAF Corse, 1xRisi Comp.)
2-4xFord
4xPorsche
2xCorvette
2xBMW
2xAston Martin
 
Viimeksi muokattu:

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Tämä sarja kaipaisi lisää kilpailuja, sillä Aasiassa on hyviä ratoja. Minkä vuoksi sanoit tätä höphöpösarjaksi?
Aasiassa ei juurikaan ole autourheilukulttuuria Japanin ulkopuolella, ja Japanilla onkin oma Super GT -sarjansa. AsLMS on lähinnä pro-am sarja, jota herrasmieskuskit ja ACOn tuki pitävät pystyssä.

Mitä Aasian hyviin ratoihin tulee, niin moderneja ratoja siellä kyllä on. Fasiliteeteiltaan ovat hyviä, mutta harvassa ovat oikeasti hyvät modernit radat.

Se mikä itseä ilahduttaa vieläkin enemmän on GTE-PRO sekä GTLM luokkien yhä nouseva trendi. Tulevat olemaan sekä WECn että IMSAn puolella erittäin mielenkiintoisia seurattavia. Tämän vuoden Le Mansiin olisi tarjolla peräti 15-17:)eek:) PRO-luokan autoa, joka ainakin omaan korvaan kuulostaisi melkoisen hyvältä;

3x Ferrari (2xAF Corse, 1xRisi Comp.)
2-4xFord
4xPorsche
2xCorvette
2xBMW
2xAston Martin
Risin suunnitelmissa 488 GTE:llä ei tällä hetkellä ole muuta kuin IMSAn NAEC-kisat (Daytona, Sebring, The Glen ja Petit). Le Mans -kutsua eivät ilmeisestikään tavoittele ja Vilander todennäköisesti palaa AF Corselle Le Mansissa. 488 GT3:n ovat myös ilmoittaneet Daytonaan, mutta ei taida olla täyden kauden ohjelma suunnitteilla GTD:ssäkään.

Harmi IMSAn kannalta, että täyden kauden Ferraria ei tänä vuonna nähdä. Astonin ohella myös täyden kauden Ferrari tulee puuttumaan, kun taas WEC:ssä nähdään täyden kauden ohjelmat kaikilta muilta GTE-valmistajilta paitsi Corvettelta. Mahdollisesti (toivottavasti) täyden kauden Corvette nähdään kuitenkin edes GTE-Amissa.

Harmi myös nähdä, että GTE:n aidoimmin privaattitalli Risi ei pysty enää täyttä kautta kilpailemaan. Olisin kyllä toivonut, että Ferrari muiden valmistajien (pl. Aston) tavoin olisi halunnut täyden kauden ohjelman IMSAssa.
 

SlallU

Active member
Liittynyt
11.6.2014
Viestit
40
Aasiassa ei juurikaan ole autourheilukulttuuria Japanin ulkopuolella, ja Japanilla onkin oma Super GT -sarjansa. AsLMS on lähinnä pro-am sarja, jota herrasmieskuskit ja ACOn tuki pitävät pystyssä.

Mitä Aasian hyviin ratoihin tulee, niin moderneja ratoja siellä kyllä on. Fasiliteeteiltaan ovat hyviä, mutta harvassa ovat oikeasti hyvät modernit radat.



Risin suunnitelmissa 488 GTE:llä ei tällä hetkellä ole muuta kuin IMSAn NAEC-kisat (Daytona, Sebring, The Glen ja Petit). Le Mans -kutsua eivät ilmeisestikään tavoittele ja Vilander todennäköisesti palaa AF Corselle Le Mansissa. 488 GT3:n ovat myös ilmoittaneet Daytonaan, mutta ei taida olla täyden kauden ohjelma suunnitteilla GTD:ssäkään.

Harmi IMSAn kannalta, että täyden kauden Ferraria ei tänä vuonna nähdä. Astonin ohella myös täyden kauden Ferrari tulee puuttumaan, kun taas WEC:ssä nähdään täyden kauden ohjelmat kaikilta muilta GTE-valmistajilta paitsi Corvettelta. Mahdollisesti (toivottavasti) täyden kauden Corvette nähdään kuitenkin edes GTE-Amissa.

Harmi myös nähdä, että GTE:n aidoimmin privaattitalli Risi ei pysty enää täyttä kautta kilpailemaan. Olisin kyllä toivonut, että Ferrari muiden valmistajien (pl. Aston) tavoin olisi halunnut täyden kauden ohjelman IMSAssa.


Niin, sääli ettei GM koskaan saanut realisoitua Larbren yritystä nostaa corvettea AM - luokasta PROn. Olisi mukava nähdä PRO - vette myös WECn puolella.

Risin kohdalla olen toiveikas, mutta tosiaan tuolla listalla epävarma, kahden fordin lisäksi. Voisi kuvitella Fordilta löytyvän kiinnostusta lyödä molemmista sarjoista kaksi autoa ensi kesän LM24, nyt varsinkin kun porsche aloitti varsinaisen kilpavarustelun lopetettuaan protojen puolella (4 vahvistettua autoa Le Mansiin).
 
Viimeksi muokattu:

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Maininnan arvoista myös; Alex Zanardi mukana BMW:n miehistössä Rolex 24:ssä.
Hieman jo ihmettelin, miksei Zanardi ole BMW:n miehistössä tänä viikonloppuna ja huomasin hätäilleeni tämän kanssa. Tarkoitus on hänellä olla mukana 2019 kisassa.
 
Ylös