Häkkinen DTM:ään?

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Zep sanoi:

Noh, ennemmin olisin nähnyt MPH:n jossain legendaarisissa kestävyyskisoissa JJ:n ja Salon tapaan. DTM nyt kuitenkin on vain kolmen saksalaisen autovalmistajan pyörittämä siluettiluokka, jossa ei muuta kunniaa kuin mestaruus juuri jaeta. Joku yksittäinen Le Mansin, Daytonan tai Sebringin voitto on maailmalla kuitenkin arvostetumpi kuin DTM-mestaruus.
Mikä Sebring? Kuka sen tänä vuonna voitti? Maailmalla noista Le Mansin lisäksi ei tasan tarkkaan muut edes tiedä kuin friikit. DTM:ssä on sentään ykkösten jälkeen kovimmat ja mielenkiintoisimmat kuskit rata-autoilussa ensi vuonna: Häkkinen, Frentzen ja Alesi.
 

Aeuk

Well-known member
Liittynyt
29.1.2002
Viestit
1201
Zep sanoi:
Noh, ennemmin olisin nähnyt MPH:n jossain legendaarisissa kestävyyskisoissa JJ:n ja Salon tapaan.
Ai tyyliin "mitä yksi (tai kaksi) edellä, sitä muut perässä" ?

Vaihtelu virkistää ;)

DTM nyt kuitenkin on vain kolmen saksalaisen autovalmistajan pyörittämä siluettiluokka, jossa ei muuta kunniaa kuin mestaruus juuri jaeta. Joku yksittäinen Le Mansin, Daytonan tai Sebringin voitto on maailmalla kuitenkin arvostetumpi kuin DTM-mestaruus.
Kuinka tärkeää on "kunnia" ?

Ihan sama sille, saako DTM-sarjasta nyt sen kummemmin kunniaa tai ei - mutta hieno sarja se on. Joskus ~1992-94 seurasin sitä eurosportilta yms vastaavilta, ja sittemmin pari vuotta myöhemmin maikkarilta kun JJ ja Keke ajelivat siellä myös. Suomalaisia tai ei - niin se sarja oli mukavaa katseltavaa:

- Sopivan pituiset kisat (joku 15-20 kiekkaa), 2 lähtöä per kisaviikonloppu
- Paljon tapahtumia, niin ohituksia kuin kolarointia, pihalleajoja jne
- Usein (ei aina) tiukkaa taistelua
- Taistelut kiinnostavampia myös koska kontaktia ei ole pakko välttää f1:sten tapaan
- Voittajien kirjo oli suuri, ainakin tuolloin menneinä vuosina

Jospa tuota alkaisivat näyttämään jopa maikkarilta tms, Häkkisen sinne menon myötä?

Pointti: DTM oli (ja on uskoakseni edelleen) kiinnostava sarja seurattavaksi - Häkkinen nostaisi mielenkiintoa vaan lisää. Tietyllä tapaa kiinnostavampaa nähdä, miten Häkä DTM:ssä pärjää (jos sinne menee), kuin että miten pärjäisi f1:ssä. Se on jo nähty miten formuloissa pärjäsi. Ei minulla mitään Häkän mahdollista formuloihin paluutakaan vastaan ole - kunhan talli vain olisi yksi parhaista - mutta DTM on aika lailla yhtä kiinnostava vaihtoehto, jos minulta kysytään. Jos ei kysytä, niin ei sitte, prkl ;)
 
Viimeksi muokattu:

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Observer sanoi:
Mikä Sebring? Kuka sen tänä vuonna voitti? Maailmalla noista Le Mansin lisäksi ei tasan tarkkaan muut edes tiedä kuin friikit. DTM:ssä on sentään ykkösten jälkeen kovimmat ja mielenkiintoisimmat kuskit rata-autoilussa ensi vuonna: Häkkinen, Frentzen ja Alesi.
Vähän kuin esim. DTM tällä kaudella. Jos ei tarkasti sarjaa seurannu, niin harvapa vaikka mestarin nimeä tietää.

Ja se että siellä ens kaudella Häkä, Frentzen ja Alesi pyörii, niin ei kyl automaattisesti tee siitä maailmankuulua. Tietysti suomesta katsoen sarja on aika suosittu, onhan sil jotain mainetta entisistä ajoista. Ja kun täälläpäin F1 on niin ylikorostetussa asemassa, niin on helppo kuvitella että entisen f1-kuskin maine tekee automaattisesti maailman kovimman rata-autotähden.

Jonkun Frentzenin ja Alesin markkina-arvo ei enää ole mikään kehuttava. Varsinki ku Frentzen ei saanu tällä kaudella sillä kalustollaan mitään aikaan, niin sinne se on tippunut muun massan joukkoon. Joku Schneider on varmaan kovempi nimi markkina-alueellaan.
 

FFff

Well-known member
Liittynyt
9.10.2000
Viestit
208
Olisihan se mukava nähdä Mika vielä radalla täyden kauden ajan. Iltalehti uumoilee jopa 6 M€ palkasta, että sikäli ei yhtään huonompi valinta F1:n rinnalla työmatkoihin suhteutettuna jos siihen Mika päätyy.

Kukahan muuten joutuisi tekemään tilaa tallissa ja onko MB:llä sanottavaa siirtoihin MB-tallien välillä, ts. voisiko Mikalle tilaa tekevä kuski päätyä esim. Rosbergille MB:n päätöksellä sen enempää Rosbergia kuulematta?
 
Viimeksi muokattu:

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Ei suinkaan sillä periaatteella, että mitä yksi edellä, sitä muut perässä. Häkkiselle tuntui merkitsevän paljon Monacon ja Indianapolisin voitto, miksi ei siis tavoitella legendaarista kolmea -vaikkakin tuo Indianapolis ei kyllä nykyisellään oikein kelpais...

DTM ei ole vielä päässyt sille tasolle missä oltiin 80-luvun lopulla ja 90-luvun alussa, eikä välttämättä ihan heti pääse. Taitaa olla vielä BTCC-parhaimpiin vuosiinkiin matkaa. Moni tuntuu nyt jo pitävän F1-kuskien edustasta hyvänä (ja täten tasoa kovana), mutta ei tuo nyt vielä kummoinen ole. Saksassa DTM:n suosio on kova, mutta jos ajatellaan Euroopan laajuisesti, niin kyllä ETCC (ja tuleva MM-sarja) yhdessä FIA:n urheiluautojen kanssa vetää pitemmän korren. Kolme automerkkiä ei vielä riitä kilpailemaan FIA:n sarjojen kanssa.
 

Aeuk

Well-known member
Liittynyt
29.1.2002
Viestit
1201
Tässä ketjussa voi varmaan kysellä samalla ... Miten tuo nyky-DTM - onko se edelleen ollut kuten ennen muinoin, että 2 lähtöä per kisaviikonloppu, suht pienet kierrosmäärät, jne? Eli eroaako miten jostain 1990-luvun puolivälin DTM:stä? Kun ei ole tullut seurattua ainakaan 8 vuoteen.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Häkkinen Don't Tell Mama:aan? :confused:

Juhis sanoi:
DTM on hyvää viihdettä, sielläkun kuskit pystyvät ottamaan hieman kontaktiakin.
Ahaa, nyt alkaa selviämään miksi mediassa on Mika ja Erjan suhdetta kyseenalaistettu! Että sellaisia "kontakteja" Mikalla...

:alppu:
 

RK-62

Porno-Erkki-wannabe
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
14922
Sijainti
Kni
Aeuk sanoi:
Tässä ketjussa voi varmaan kysellä samalla ... Miten tuo nyky-DTM - onko se edelleen ollut kuten ennen muinoin, että 2 lähtöä per kisaviikonloppu, suht pienet kierrosmäärät, jne? Eli eroaako miten jostain 1990-luvun puolivälin DTM:stä? Kun ei ole tullut seurattua ainakaan 8 vuoteen.
Lyhykäisyydessään yksi pidempi lähtö sunnuntaina, joka käsittää kaksi pakollista varikkostoppia. Lauantaina aika-ajot siten, että 10 nopeinta ajaa lopuksi yhden kierroksen paalukisan.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Taidanpa siirtyä seuraamaan DTM:ää, ku tuo ykkös puoli on käyny jo niin tylsäks!

Siis lähinnä siinä tapauksessa että kaikkien aikojen paras kuljettaja siirtyy sarjaan! :ahem: :thumbup: :eek!: :D
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Jr- sanoi:
Niih ja vielä kun muistasit että ketä :p
Eikös tuo Sami Seliö siellä ajellut?:confused: Voi olla, että F1-vene kisojen televisiointi on suurin syy siihen, että ei paljon kiinnosta. Niin tai näin.;)

Se on kyllä totta, että monesta lajista innostuu vasta sitten, kun siinä on joku mielenkiinnon aiheuttaja. Esim. ykkösiä ryhdyin katsomaan juurikin siitä syystä, että Häkä ajoi siellä. Sen myötä kiinnostuin myös itse lajista. Saas nähdä kuinka tämän diilin kanssa käy. Toivottavasti Mika nähdään jossakin sarjassa kilpailemassa ensi kaudella.
 

hannu^

Well-known member
Liittynyt
29.12.2003
Viestit
781
Sijainti
Joensuu
Toivottavasti ei maikkari ota noita lähetysoikeuksia ettei tarvitsis kitua niiden varsin tyhmän politiikan kanssa mitä harrastatetaan kaikkien lajien kanssa :rolleyes:
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Haug kehui Mikan nopeutta testeissä! Norpertti kuitenkin korosti, ettei heillä ole vielä mitään sopimusta allekirjoitettu.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Taitaa olla parin päivän sisällä ennätysmäärä postauksia "Muu Moottoriurheilu" otsikkoon...No onhan tämä ymmärrettävää, kyseessä on kumminkin melkoisen merkittävän kuskin paluusta.

Mielestäni merkittäviä kuljettajia ei ole ikinä liikaa misään autourheilusarjassa. Häkkisen paluu kilpa-auton rattiin missä tahansa sarjassa hyödyttäisi koko moottoriurheilun kenttää. Kokonaisuuden kannalta ei ole kovin hyvä, että maailmassa on tällä hetkellä rata-autoilussa vain kaksi aktiivista maailmanmestaria kilpailemassa, joista toisenkin kanssa on vähän hiljaisempaa.

Isoja tähtiä ei pääse syntymään kun vain f1 on merkittävä sarja ja sielläkin yksi kuski on voittanut yli puolet kisoista viimeisen puolen vuosikymmenen aikana. Siksi Häkkisen paluu olisi iloinen asia.

Onko DTM sarja sitten paras paikka Mikalle, on toinen juttu. Itse toki toivoisin näkeväni Häkkisen Nextel Cupissa tavoittelemassa Daytona 500:n voittoa! Samalla saisi katsella NASCAR:ia telkkarista kunnolla. Toisaalta myös legendaaristen urheiluautokisojen voitot sopisivat Mikan meriiteiksi. Daytona 24, Sebring 12 ja LeMans 24 olisivat kaikki hyviä tantereita Mikalle.

DTM on tällaisenaan vähän turhan karismavapaa sarja, joitten kisoilla ei mielestäni ole valtavaa historiallista painoarvoa. Toki tulevaisuus voi muuttaa tilanteen ja juuri Häkkisen kaltainen kuski nostaisi sitä painoarvoa. Kai se DTM:n "grid" on niin kova kuin se käytännössä vain voi olla. Harmi vaan, että kuskeilla ei ole mahdollisuuksia näyttää juuri taitojaan muissa merkittävissä sarjoissa, koska niitä ei ole ykkösten lisäksi ollenkaa.

Tietysti Mikan paluu on vielä monen mutkan takana. Miksi mies ajaisi DTM:ää, on vähän ihmeellinen juttu. Turhaa sinne on lähteä ajelemaan pistesijoista, ei tuon tason kuski tee semmoista. Käytännössä Mikan olisi oltava mersun ykköskuski. Toisaalta Mersulla ei ole varaa antaa tasoitusta Audille sarjassa. Gary Paffet, Bernd Schneider, Jean Alesi ja moni muu kuskaavat Mersua todella kovaa´, eivätkä hekään pysyneet Ekströmin kyydissä.

Mikan rekordi koppiautoissa on hyvä, joskin PM:n voittaminen tai parin Porsche Cupin kisan kuittaaminen eivät vielä paljoa mitään tarkoita. Kyllä Mika oikealla asenteella ottaisi DTM:n haltuun, mutta motivaation on syytä olla samalla tasolla kuin ennen vuotta 2001.
 

PekPoy

oik. yo.
Liittynyt
11.2.2001
Viestit
8173
Sijainti
Helsinki / f1racing.net / vasempaan kääntyvät mutk
pmv sanoi:
Itse toki toivoisin näkeväni Häkkisen Nextel Cupissa tavoittelemassa Daytona 500:n voittoa! Samalla saisi katsella NASCAR:ia telkkarista kunnolla.
Tämä olisikin aikamoista naminamia, mutta lienee täysin utopiaa, Nasse-ympyrät kun tuppaavat olemaan melkoisen sisäsiittoisia, tai ainakin sisäänpäinlämpiäviä. Vissiin siellä ei noin vaan päästäkään huippuautoa ajamaan, tarvitsisi ensin olla kokemusta alemman tason stock car -ovaalimeiningistä, ja Mika tuskin lähtee junnusarjoja enää Amerikkaan kiertämään. Mutta ajatus olisi kyllä todella herkullinen, sitä en voi kieltää!


pmv sanoi:
Miksi mies ajaisi DTM:ää, on vähän ihmeellinen juttu. Turhaa sinne on lähteä ajelemaan pistesijoista, ei tuon tason kuski tee semmoista. Käytännössä Mikan olisi oltava mersun ykköskuski. Toisaalta Mersulla ei ole varaa antaa tasoitusta Audille sarjassa. Gary Paffet, Bernd Schneider, Jean Alesi ja moni muu kuskaavat Mersua todella kovaa´, eivätkä hekään pysyneet Ekströmin kyydissä.
Totta. DTM-kuvioita ajatellen on harmillista, että Häkän suhteet ovat niin lujat juuri Mersulle. Tällä kaudella Mercedes oli varsinkin loppukaudesta (no ok, viimeistä kisaa ei lasketa :D) muistaakseni useampaankin otteeseen melkoisena altavastaajana Ekströmin ja Tomczykin, välillä jopa Tom Kristensenin Audeja vastaan. Joissain kisoissa Ekströmin vauhti oli lähes schumimaisen pelottavaa, joten juuri tähän saumaan Audi olisi Häkkisen kannalta oiva talli. Mielummin Ekströmin tilalle kuin seuraksi. ;)

Helposti ajattelee, että DTM on koppiautosarjana F1-eläkeläisten jäähdyttelysarja, kuten tässäkin viestiketjussa on epäilty. Kuitenkin Ykkösistä katon alle siirtyneiden vanhusten vauhti oli melko kalpeaa tällä kaudella, verrattuna nuoriin ja todella nopeisiin kuskeihin. Frentzenin yritys ei riittänyt niin millään, Alesikin oli aikalailla näkymätön. Sarjan taso on kova, ja kärkikuskien rintamakin melko laaja. Toivottavasti ensi kaudella Audi ei mene menojaan, vaan sarja jatkuu tasaisena ja runsasautoisena.

Olisihan se poikaa kun Häkkinen näyttäisi kaapin paikan länsinaapurille. :>
 
Viimeksi muokattu:

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Juu ei auta lähteä kruisailemaan DTM:ään vaikka ois ollu millainen mies aikanaan formuloissa. F1-maailma ja DTM-maailma on eri juttuja.

DTM:ssä ovat nämä jo vuosia sarjassa ajaneet konkarit, jotka kyllä tietävät kikat ja tuntevat auto/radat.

Toivottavasti Opel sais autoa vähän kehitettyä, ei ollu paljoa jakoja Audia tai Mersua vastaan.
 

hannu^

Well-known member
Liittynyt
29.12.2003
Viestit
781
Sijainti
Joensuu
NASCARissa on tietenkin se etu että autot eivät ole niin eritasoisia.
Superspeedway -radoilla tarvitsee hyvän paketin, mutta vastapainona taas moottoriradoilla pystyy hyvä kuski nostamaan vähän "heikommankin" auton uudelle tasolle, en tiedä onko tuo heikko nyt oikea sana koska autojen erojen kanssa on valovuosien ero esim. Formula ykkösiin joissa häntäpään autot häviävät kierroksia kisassa jo pelkästään auton huonouden takia.

Ja olipa siellä moottoriradalla NASCARissa sitten kärjessä millaisella autolla tahansa niin kyllä se useimmiten näyttää että kuskiakin tarvitaan :)

Hienoa että Mika lähtee taas ajohommiin.
 

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
Asko S. sanoi:
Kyllähän noita aina tulee katottua ku television ääressä sattuu olemaan. Mutta en tiedä onko se lajin hyvä puoli, että kisa ratkeaa usein viimeisessä mutkassa... Tuntuu usein siltä, että alkuosa kisasta on ollut aivan turha, pääasia että pysyy mukana ja sitte yritetään ohitusta viimeisellä kierroksella, koska ohittaminen on "liian" helppoa...
Onhanse tietysti paljon jännenpää, että voitto ratkeaa ekassa mutkassa ja loppukisa ajellaan jonossa kymmenien sekuntien eroilla. :nope:
 

Asko S.

Tonttu
Liittynyt
1.3.2002
Viestit
4146
Sijainti
Tampere
Juhis sanoi:
Onhanse tietysti paljon jännenpää, että voitto ratkeaa ekassa mutkassa ja loppukisa ajellaan jonossa kymmenien sekuntien eroilla. :nope:
Nojoo. Tiedät varmaan etten aivan tuotakaan tarkoita. Mutta yleensä ottaen kaikki taktikoiminen on huono asia katsojalle. Mieluummin katsoja katsoo verissä päin taistelua. Ei odottelua, tai taktikoimista. Eli en nyt suoraan vertaa F1:siin, siellähän ei tällä hetkellä pahemmin ohituksia näe.

Ehkä Moto GP ei vain ole se mun juttu...
 
Ylös