formulastara sanoi:
Eivät ne tuolla miljoonia satsaa siihen, että jengi juo vähemmän kerrallaan, vaan että jengi joisi enemmän.
Höpsis!
Kun näet wc-istuinmainoksen ajatteletko, että
"perhana, nyt ne yrittävät saada ihmiset ostamaan enemmän vessanpönttöjä kotiinsa kuin tarvitsevat!!!" ?
tai hehkulamppumainos :
"Haa! Osram yrittää ovelasti saada ihmiset vaihtamaan lamppujaan reilusti aikaisemmin kuin ne simahtavat, koska he käyttävät tuota kuuluisaa näyttelijää mainoksessaan. Kiinni jäivät penteleet!!!"
tai paskapaperimainos:
"Kato! Mainostavat telkkarissa, jotta jengi saataisiin tuhlaamaan rullatolkulla enemmän Serlaa kuin on tarve! Ja tyhmä porukka vetää kilometrikaupalla enemmän puukuitujalostetta vessanpönttöön kuin mihin ovat tottuneet!!!"
jne...jne... ...
Hei haloo.
Ei tuollaisten tuotteiden markkinointi siihen tähtää, että kohdehenkilö saataisiin kuluttamaan tuplasti enemmän tavaraa.
Ei, ei!
Markkinointi on tärkeää siksi, että tuotteelle saadaan luotua positiivinen imago ja se saadaan painumaan ihmisten mieliin. Tällöin mainonnan kohdehenkilö, joka
tarvitsee vessanpönttöä, hehkulamppua, paskapaperia tai viskiä saattaa valita hyllystä juuri tuon mainostetun merkin -
kilpailevan tuotteen sijasta, koska hänellä on laadukas tai muuten positiivinen mielikuva mainostetusta brändistä.
Kyse on markkinaosuuksien valtaamisesta muilta kilpailijoilta. Siis siitä, että useampi ihminen saadaan valitsemaan juuri tämä meidän tuote jonkun kilpailijan brändin sijaan. Asiakkaalla on siis tarve, ja häntä pitää muistuttaa mainoksilla siitä, että meidän tuote on paras käsillä olevaan tarpeeseen. Näiden tuotteiden
mainonta ei siis luo tarvetta, vaan ohjaa vain hyllyvälissä seikkailevan asiakkaan oikean tuotteen luokse.
Se ei nosta
kokonaiskulutusta pätkääkään, vaan pyrkii saamaan ison massan liikkumaan juuri sen oman tuotteen perässä. Se, että
kuluttaja valitsee Johnnie Walkerin esim. Jim Beamin sijaan EI lisää kokonaiskulutusta. Käytetty
raha vain päätyy
eri yhtiön kassaan. Ei jengi rupea ryyppäämään kaksin käsin sen vuoksi että Bailys tai Monet mainostaa tuotteitaan mediassa. Alkoholia käytetään se määrä kun mille on tarve, kukaan ei kaada tuplasatsia kurkusta alas jonkun mainoksen vuoksi.
Kun itse käyn alkossa valitsen yleensä tunnetun tai laadukkaalta vaikuttavan tuotteen jonkun vieraan ja täysin tuntemattoman merkin sijasta. Usein tuote on tuttu mediasta tai aiemmista käyttökokemuksista. En silti ryystä kuningasjuomaa senttiäkään enempää kuin mieli tekee.
Sellaisiakin tuotteita on, joiden mainonta tähtää tarpeen luomiseen. Yksikään yllämainituista tuotteista ei ole sellainen. Kännykkä on hyvä esimerkki mainonnalla luodusta tarpeesta. Vaikka sillä vanhallakin soittaa vielä komeasti muutaman vuoden, niin silti pitää saada uusi ja trendikkäämpi. Ja mielellään sellainen jossa on ominaisuuksia tuplasti enemmän, vaikka tuolla vanhallakaan ei tullut aikuisten oikeesti muuta tehtyä kuin soitettua ja lähetettyä tekstiviestejä.
Silläviisiin... Got it?
Sorry, että mei pahasti offtopiciksi
EDIT : Niin, tarkoitus oli yksinkertaisuudessaan sanoa, että älä turhaan hikeenny sellaisesta asiasta joka ei toimi niinkuin luulit. Alkoholinkulutus ei lisäänny tippaakaan maapallolla sen vuoksi että Mika mainostaa Johnnyä