VJR:
Olen täällä jo aika monta kertaa vastannut tuohon hettoon Schumin auton oletetusta paremmuudesta. Schumin äärettömän poikkeuksellisista ajotaidosta on nähtävissä signaaleja monelta kantila: esim. Schumin ero tallikaveriin useimmiten kasvaa vaikeissa oloissa (märkä rata) ja ns. "kuljettajan radoilla" (kuten esim. Spa). Yksi simppeli todiste siitä, että Schumin ero tallitovereihinsa ei ole johtunut paremmasta autosta, on vuosi -99, jolloin Irvine sai ajaa viisi kisaa ilman Schumia ja kaksi kisaa siten, että Schumi oli mukana, mutta Irvine ajoi mestaruudesta Schumin auttaessa.
On varmaa, että näissä seitsemässä kisassa Ferrari satsasi Eddien autoon kaikki resurssinsa - olihan Eddie heidän ainoa toivonsa mestaruustaistossa. Kuitenkaan Eddien taso tällä 1-A -autolla ei tullut oleellisesti lähemmäksi Schumia. Hyvänä esimerkkinä kauden viimeinen kisa, jossa Mika Schumi kruisailivat minuutin Irvinen ja Coulthardin edellä, siitä huolimatta, että Irvine oli mestaruudessa kiinni. Tämä esimerkki osoittaa aikamoisen selvästi, että Schumin ja Irvinen silloinen nopeusero johtui ainakin 70-90% eroista ajotaidoissa.
Pete:
Nopeinta autoa haettaessa on jossain määrin satunnaistekijöistä kiinni sattuuko auto olemaan yli- tai aliohjaava. On täysin varmaa, että Schuminkin f-1 uralla on ollut kausia, jolloin hän on joutunut ajamaan aliohjautuvalla autolla. Taannoisessa f1-racingissa joku asiantuntija kiitteli Schumin tapaa korjata aliohjautuvan auton käytöstä kaasulla. Yliohjautuvalla autolla Schumin taidot tunnetaan Benetton ajoilta ja Ferrarin alkuajoilta. Sitä paitsi viime vuonna Rubens kiitteli auton täydellisyyttä hänen ajotaipumuksilleen. Espanjassa Schumi muistaakseni joutui seuraamaan Barrichellon säätöjä (mikä ei ole suinkaan ainutkertaista)
-------------------------------------
Joku neropatti kommentoi vielä, että Rubens saattaisi olla yhtä hyvä tasaisella kalustolla. Tämä tulikin jo kumottua, mutta enpä silti malla olla sanomatta, että onpas Ferrarilla tyhmiä ihmisiä, kun maksavat Schumille satoja miljoonia vuodessa, kun kerran samanlaista jälkeä tekeviä kuskeja saisi puoli-ilmaiseksi.