HÄN palaa sittenkin?!?

Ma

Arrogant Opportunist
Liittynyt
7.5.1999
Viestit
3606
Sijainti
UP, Michigan
Tuosta kaudesta 99 sen verran että nopeus oli todellakin kohdallaan, mutta luotettavuus ei. Niin kuskille kuin tallillekin sattui kömmähdyksiä toistensa perään. Jos kestävyys olisi ollut Schumimaista tasoa 2001-03 ja omiakaan virheitä ei olisi tullut olisi Mika voinut alkaa mestaruutta jos Spassa. No tuli se mestaruus kuitenkin joten ei siitä sen enempää. :p
 

Conda

Well-known member
Liittynyt
28.9.2003
Viestit
104
Sijainti
Porvoo
patriot:
Valde:
Patriot:

Enhän sanonut sitä kautta huonoksi. Sanoin vain ettei se ollut yhtä hyvä kuin vuodet -98 ja -99 jotka ovat Mikan uralla ainoat, jolla hän ajoi sillä tasolla, millä Schumi on ajanut koko uransa (ehkä tätä kautta lukuunottamatta).
No Schumin tallikaverit on aina ollut vähän B-tasoa! Sopimus syistä! Siksi heidän päihittämisensä on ollut helppoa.

Se, että David oli aika-ajoissa nopeampi alkukaudesta johtui siitä, että McLarenilla oli aliohjautuvuus ongelmia alkukaudesta. Tämä ei haitannut Coulthardia niin paljoa, koska mies tykkää aliohjaavasta autosta.

Mikan ajotyylille se ei sovi niinkään!
Heti kun nämä puutteet autossa saatiin kuntoon alkoi Mika hallita aika-ajoja. En tosin ymmärrä mitä väliä näillä aika-ajoilla taas on. Kisoissa Mika näytti todellisen luonteensa.
Nimenomaan 2000 Mikahan oli parhaimmillaan. Ei tehnyt samanlaisia virheitä kuin 1998 ja 1999 (esim. kyyneliin päättynyt Hockenheim) vaan taisteli kuin leijona loppuun saakka. Tällöin nähtiin mm. Belgian huikea ohitus ja monia muita huippuhetkiä. Harmittavasti vaan McLaren sähläili alkukaudesta taktisesti tosi pahasti ja mm. Indyn konerikko tuli pahaan aikaan.
 

Ville85

Well-known member
Liittynyt
19.2.2003
Viestit
346
Sijainti
Raahe
Hakkinen.netin foorumilla oli tällainen "tieto"(forumille postattu viesti):

"Sorry to disappoint you all but the story in Business-F1 magazine is slightly wide of the mark.

Julian Jakobi is NOT going to be Mika's manager. Instead, Mika has hired Jakobi's Gem Group which is a PR company in order to help him use his name whilst it is still remembered. This PR group has nothing to do with driving contracts."

Eli Häkkinen onkin palkannut jonkun yhtiön hoitamaan PR asioita..
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Mika tarttee lisää rahaa että sillä on varaa lomailla Suomessa.. :D
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Pete:
Eikös se ollut 2000 alkukaudesta kun David oli niskan päällä. McLaren kärsi aliohjaamisesta ja kun se saatiin ratkaistua Mika otti taas oman paikkansa tallin ykkösenä.
kyllä ja ei, talli kehitti autoa alkukauden aliohjautuvaan suuntaan, jolloinka mikan ajotapa kärsi... sitten mies pyysi tallia palaamaan auton kanssa alkukauden säätöihin ja johan alkoi toimimaan...
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Patriot:

1. Ei ole mitään perusteita väittää, että Schumin tallitoverit olisivat olleet huonompia kuin Mikan. Irvine luultavasti oli Coulttimaista tasoa ja Barrichello on aina ollut vähintään yhtä hyvä kuin Coultti. Rubens on ykkösten parhaimmistoa.

2. Mika tosiaankin usein kärsi aliohjaavasta autosta. Tässä onkin yksi oleellinen ero mikä tekee Schumista paremman: Schumin ei koskaan ole tarvinnut selittää auton säädöistä, koska tunnetusti osaa mukauttaa ajotyylinsä erinomaisesti kaikenlailla käyttäytyviin autoihin.

3. Aika-ajo suoritukset yleensä ovat aika suorassa suhteessa kisasuorituksiin. Viittaan aika-ajosuorituksiin sen takia, koska kisatilastoja on vaikea saada yhtä havainnollisiksi numeroiksi.
 

abc

DNF
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
12558
Valde:
1. Ei ole mitään perusteita väittää, että Schumin tallitoverit olisivat olleet huonompia kuin Mikan. Irvine luultavasti oli Coulttimaista tasoa ja Barrichello on aina ollut vähintään yhtä hyvä kuin Coultti. Rubens on ykkösten parhaimmistoa.
Loistavia kuskeja sekä Irvine että Barrichello, mutta valitettavasti sopimuksissa on vaadittu nöyrtyminen "1B-kuskiksi". Ois mukava nähdä olisiko Rubens jopa Schumia parempi, jos saisi ajaa tiimin tasavertaisella panostuksella
 

Finn75

Well-known member
Liittynyt
12.12.2001
Viestit
620
Sijainti
Jyväskylä
Valde:
Finn75:

Sitä vikaa, että ajoi ainoan kerran koko urallaan koko kauden Coultin tasolla.
Pistä vastaukset niinkuin muutkin. Tosta tulee sellanen assosiaatio, että minä olisin tuon typerän kommentin takana. Mika ajoi 2000 todella hienosti. Otti sumin melkein 40 pisteen johtoaseman kiinni ja meni ohi. Pannun pamahtaminen Indyssä tuhosi kauden.
 

Pete1

New member
Liittynyt
14.4.2002
Viestit
1
Sijainti
Pori
Valde: Tai sitten Ferrari rakentaa autonsa Schumacherin tarpeitten mukaan ja McLaren yritti saada autonsa pelaamaan sekä Häkkiselle ja Coulthardille, jolloin auto sopi jommallekummalle paremmin.
 

Olaus

Well-known member
Liittynyt
6.7.2000
Viestit
225
Sijainti
Monaco
Itse asiassa aliohjautuvuusongelmat johtuivat henkilöstömuutoksista McLarenin sisällä. Tallin yhdeksi johtavista insinööreistä vaihdettiin Coulthardin henk.koht. kisainsinööri, joka tietysti suosi aliohjautuvaa autoa. Loppukaudesta Häkkiselle riitti ja hän vaati McLarenia muuttamaan asian, minkä Mäcci taas 'jotenkin' hoiti.

patriot:
Valde:
Patriot:

Enhän sanonut sitä kautta huonoksi. Sanoin vain ettei se ollut yhtä hyvä kuin vuodet -98 ja -99 jotka ovat Mikan uralla ainoat, jolla hän ajoi sillä tasolla, millä Schumi on ajanut koko uransa (ehkä tätä kautta lukuunottamatta).
No Schumin tallikaverit on aina ollut vähän B-tasoa! Sopimus syistä! Siksi heidän päihittämisensä on ollut helppoa.

Se, että David oli aika-ajoissa nopeampi alkukaudesta johtui siitä, että McLarenilla oli aliohjautuvuus ongelmia alkukaudesta. Tämä ei haitannut Coulthardia niin paljoa, koska mies tykkää aliohjaavasta autosta.

Mikan ajotyylille se ei sovi niinkään!
Heti kun nämä puutteet autossa saatiin kuntoon alkoi Mika hallita aika-ajoja. En tosin ymmärrä mitä väliä näillä aika-ajoilla taas on. Kisoissa Mika näytti todellisen luonteensa.
 

Oho

Senile membrane
Liittynyt
3.1.2000
Viestit
2357
Sijainti
Lounaalla
Ferrari 4ever:
AJ. Tuskinpa Schumin tarvitsee pelätä enään maineensa puolesta. Jos mies kuudennen mestaruuden voittaisi niin viimeinen(?) kausi voisi hyvin olla ilonpitoa vanhan kilpakumppanin kera. Konkarit ajaisivat varvit vanhojen hyvien aikojen kunniaaksi.
Ave !!!

Häkkinen kyllä totesti Bishopille antamanssaan haastattelussa, että suhteessa Schumacherin ei ole eikä liioin ole ollut hyviä aikoja. Eikö ne haudattu jo Macaossa ja syyt hautakuselle saivat vahvistusta tulevina vuosina aivan riittävästi.

Kuva Häkkisesta ja Schumcaherista jotekin reiluna, toisiaan kunnioittavina hyvissä väleissä olleina kilpakummapeineina on Schumacher mytologiaa jota tifosi porukka ja Ferrarin johtokin syystä tai toisesta hellii. Mikan mukaan hän ei radan ulkopuolella ollut missään väleissä Schumacherin kanssa ja radalla, jos ois luoja suonut olisi pitänyt välit etäisempinä.

- Oho -

<small>[ 13-10-2003, 13:31: Message edited by: Oho ]</small>
 

Nopeahuoli

Pomo Hetteri
Liittynyt
5.4.2001
Viestit
27734
Sijainti
PDX, OR
Aika harvoin nää keskustelut kääntyy tähän lapselliseen jarnaukseen, oli toikin otsikko mikä tahansa :D :D :D

(en nyt tarkoita ohon vikaa kommenttia)
 

jkjanne

Well-known member
Liittynyt
12.1.2000
Viestit
604
Ferrari 4ever:
Kyllä skenaario, jossa Schumacher ja Häkkinen ajaisivat viimeisen vuoden Ferrarilla, olisi markkinoinnin kannalta parasta mahdollista bisnestä. Mestarit vastatusten, vielä kerran. Vähän sama kuin Prost ja Senna muinoin. Kyllä siinä olisi katsomista. Lisää soppaan Montoyan ja Räikkösen niin siitähän tulisi hekumallinen kausi.
Häkkinen Ferrarilla Schumin tallikaverina tallin nykyisellä politiikalla? Never. Uskallan sanoa että harvinaisen paljon saa tapahtua ennen kuin Häkkinen lähtisi nykyiselle Ferrarille :D Kuulostaa yhtä oudolta jutulta kuin Schumin taipuminen Mclaren tai Williams-politiikkaan doubtful Jos taas Ferrari olisi nyt kuin Mclaren tai Williams 80-luvulla houkutellessaan Laudaa takaisin, Häkkinen saattaisi jopa palata.

Nyt uskon ainoastaan dtm-uraan. No ehkä Williams korkeintaan, jos Häkkinen haluaisi palata F1-tasolle kokeilemaan toista tallia, mitä epäilen enemmän kuin haluaisin uskoa wink

Kuskinahan Häkkinen on vielä melko nuori. Ainakin riittävän nuori... Lemans-kisaan ensi vuonna?? eek! ... doubtful :confused:

<small>[ 13-10-2003, 14:05: Message edited by: jkjanne ]</small>
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
IS:n mukaan Häkkistä hehkutetaan Ranskan jääratasarjaan ajamaan Toyotalla Prostin ja kumppaneiden kanssa. Ei voi muuta kuin nauraa. Huvittava oli myös Haugin kommentti, että Häkkinen ei mitään manageria tarvitse, sillä jos hän haluaa vaikka ajaa Arctic Rallia ei hänen tarvitse muuta kuin soittaa.

----------------
btw.
Maikkelihan kävi Häkkistä vastaan sanasotaa saksalaisen median välityksellä, mutta jo tuolloin Keke kommentoi siihen osuvasti, että yksipuoliseksi jää kun Häkkinen ei osaa sanaakaan saksaa eli on ihan sama mitä siellä kirjoitetaan. Puheet hyvistä suhteista ovat verrattavissa puheisiin siitä, miten Montoya ja Maikkel alkoivat kunnioittaa toisiaan. Epäilemättä tämä asia nousi esille, kun Montoyaa esitettiin tuollon kansainvälisesti Maikkelin ykköshaastajana. Pelkkää retoriikkaa siis. Maikkelin kanssa ei kukaan sellainen kuljettaja ole ollut erityisemmissä väleissä, joka on tosissaan haastanut hänet MM-taisteluun.
 

Leeds

Well-known member
Liittynyt
26.9.2001
Viestit
671
Sijainti
Espoo
Hevosmiesten Tietotoimiston uutisia:

Juan Pablo Montoya siirtyy kaudelle 2004 McLarenille.
Siirron mahdollistaa Mika Häkkisen tuleminen Montoyan paikalle Williamsille.

Siinä se on se pommi!
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
VJR:

Olen täällä jo aika monta kertaa vastannut tuohon hettoon Schumin auton oletetusta paremmuudesta. Schumin äärettömän poikkeuksellisista ajotaidosta on nähtävissä signaaleja monelta kantila: esim. Schumin ero tallikaveriin useimmiten kasvaa vaikeissa oloissa (märkä rata) ja ns. "kuljettajan radoilla" (kuten esim. Spa). Yksi simppeli todiste siitä, että Schumin ero tallitovereihinsa ei ole johtunut paremmasta autosta, on vuosi -99, jolloin Irvine sai ajaa viisi kisaa ilman Schumia ja kaksi kisaa siten, että Schumi oli mukana, mutta Irvine ajoi mestaruudesta Schumin auttaessa.

On varmaa, että näissä seitsemässä kisassa Ferrari satsasi Eddien autoon kaikki resurssinsa - olihan Eddie heidän ainoa toivonsa mestaruustaistossa. Kuitenkaan Eddien taso tällä 1-A -autolla ei tullut oleellisesti lähemmäksi Schumia. Hyvänä esimerkkinä kauden viimeinen kisa, jossa Mika Schumi kruisailivat minuutin Irvinen ja Coulthardin edellä, siitä huolimatta, että Irvine oli mestaruudessa kiinni. Tämä esimerkki osoittaa aikamoisen selvästi, että Schumin ja Irvinen silloinen nopeusero johtui ainakin 70-90% eroista ajotaidoissa.

Pete:
Nopeinta autoa haettaessa on jossain määrin satunnaistekijöistä kiinni sattuuko auto olemaan yli- tai aliohjaava. On täysin varmaa, että Schuminkin f-1 uralla on ollut kausia, jolloin hän on joutunut ajamaan aliohjautuvalla autolla. Taannoisessa f1-racingissa joku asiantuntija kiitteli Schumin tapaa korjata aliohjautuvan auton käytöstä kaasulla. Yliohjautuvalla autolla Schumin taidot tunnetaan Benetton ajoilta ja Ferrarin alkuajoilta. Sitä paitsi viime vuonna Rubens kiitteli auton täydellisyyttä hänen ajotaipumuksilleen. Espanjassa Schumi muistaakseni joutui seuraamaan Barrichellon säätöjä (mikä ei ole suinkaan ainutkertaista)
-------------------------------------

Joku neropatti kommentoi vielä, että Rubens saattaisi olla yhtä hyvä tasaisella kalustolla. Tämä tulikin jo kumottua, mutta enpä silti malla olla sanomatta, että onpas Ferrarilla tyhmiä ihmisiä, kun maksavat Schumille satoja miljoonia vuodessa, kun kerran samanlaista jälkeä tekeviä kuskeja saisi puoli-ilmaiseksi.
 

abc

DNF
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
12558
Valde:
mutta enpä silti malla olla sanomatta, että onpas Ferrarilla tyhmiä ihmisiä, kun maksavat Schumille satoja miljoonia vuodessa, kun kerran samanlaista jälkeä tekeviä kuskeja saisi puoli-ilmaiseksi.
eiku ne nimenomaan tekee rahaa Michael Schumacher -nimisellä tuotteella. Ei siis pelkästään Ferrari vaan Formula 1 (lähinnä Bernie). Jotta tuote näyttäisi hyvältä, on tärkeää, että periaatteessa samanlaisella kalustolla ajava tallikaveri näyttää huomattavasti heikommalta
 

Pete1

New member
Liittynyt
14.4.2002
Viestit
1
Sijainti
Pori
Valde: No oli miten oli, auto tehdään jokatapauksessa Schumille. Joten jos Schumi ei autosta tykkää, sitä korjataan niin kauan kunnes kelpaa. Vuosi 1999 oli Schumilta aika heikko, joten saattoihan se olla, ettei se Ferrari oikein istunut Schumin ajotyyliin.
 

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
AMS82:
IS:n mukaan Häkkistä hehkutetaan Ranskan jääratasarjaan ajamaan Toyotalla Prostin ja kumppaneiden kanssa. Ei voi muuta kuin nauraa. Huvittava oli myös Haugin kommentti, että Häkkinen ei mitään manageria tarvitse, sillä jos hän haluaa vaikka ajaa Arctic Rallia ei hänen tarvitse muuta kuin soittaa.
Juttu oli iltalehdessä, ja ihan hauska sellainen.

Haug ei usko Häkkisen paluuseen

Norbert Haug ei usko, että hänen ystävänsä Mika Häkkinen suunnittelisi paluuta kilpa-autoilun pariin. Myös Mercedeksen urheilujohtaja on kuullut, että Ayrton Sennan ja Juan Pablo Montoyan managerina tunnetuksi tullut Julian Jakobi hoitaa nykyään Häkkisen asioita.

- Eiköhän Mikan ajot kuitenkin ole jo ajettu. Huhut ovat vain huhuja. Jos Mika haluaa ajaa vaikkapa Arctic-rallissa, hänelle riittää, kun soittaa minulle. Ei siinä managereja tarvita, Haug hymähti.

Ranskalaislehdistössä huhut Häkkisen paluusta on otettu vakavissaan. Alain Prost ajaa talvella jäärataa Ranskassa Toyotalla ja väitetään, että hänen kilpakumppaneikseen houkutellaan ainakin Häkkistä ja myös Villeneuvea.

Kolme formulamestaria jääratasarjassa olisi varsinainen myyntivaltti ranskalaisisännille. Prost ainakin on tosissaan. Hänelle on jo buukattu rengastesti Ivalosta.
<small>[ 13-10-2003, 19:51: Message edited by: ml ]</small>
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Pete:

No, tehdäänhän siitä autosta Schumille mieleinen, mutta ei sillä voi selittää kuljettajien eroja esim. seuraavasta kahdesta syystä:

1) Ainakin viime vuoden Ferrarin sanottiin sopivan erinomaisesti Rubensille.

2) Jokainen kuski joutuu ajamaan joskus aliohjaavalla autolla - riippumatta siitä halusiko kuski tai talli sitä. Schumi on aina ollut niin yli- kuin aliohjaavalla autolla suvereeni.

Jos näihin autonsuunnittelulla-lellitään-Schumin-ajotyyliä -selityksiin halutaan saada jotain uskottavuutta, niin olisi varmaan hyvä ruveta antamaan jotain evidenssiä siitä, että Schumin ajomieltymykset olisivat jotenkin radikaalisti poikkeavat esim. Rubensiin nähden. Esim. viime vuoden Ferrarin ajettavuus ja balanssi hipoivat täydellisyyttä; tarvitseeko Rubens siis huonobalanssisen auton näyttääkseen lahjansa Schumiin verrattuna? Ilmeisesti ei, koska lähteet kertovat, että yleensä, kun Ferrarilla on ollut vaikeasti hallittava auto, niin Schumi on ollut entistä nopeampi suhteessa Rubensiin.
 
Ylös