HÄN palaa sittenkin?!?

Oho

Senile membrane
Liittynyt
3.1.2000
Viestit
2357
Sijainti
Lounaalla
Valde:
VJR:
Nopeinta autoa haettaessa on jossain määrin satunnaistekijöistä kiinni sattuuko auto olemaan yli- tai aliohjaava. On täysin varmaa, että Schuminkin f-1 uralla on ollut kausia, jolloin hän on joutunut ajamaan aliohjautuvalla autolla. Taannoisessa f1-racingissa joku asiantuntija kiitteli Schumin tapaa korjata aliohjautuvan auton käytöstä kaasulla.
Ave !!!

Schumcaherin ajotapa on kyllä yleensäkin ottaen kaiketi omiaan aliohjaavalle autolle, itse asiassa hänen ajolinjansa ja tapansa ovat ymmärtääkseni lähellä David Coulthardin vastaavia.

Mutta noin yleensäkin mä oisin hiukan varovasempi viisatellessani asioista, joista en oikeastaan mitään tiedä, krekeintaan se etten mitään tiedä.

- Oho -
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
No eipä puutu näyttöjä Schumin menosta yliohjaavalla autolla. Benetton vuosina meno oli kuulemma aika hurjaa (itse aloitin vasta silloin seuraamisen jollain tavalla). Hyvin muistuu vieläkin mieleen Schumin ensimmäiset vuodet Ferrarin ratissa, kun Maranellon Ori vikuroimisesta ei loppua tullut. Tähän aikaan kunnioitinkin Schumia siitä, että hänen ajotyylinsä aggressiivisuus oli ainutlaatuinen. Muistaakseni erot Irvineen olivat aika kaameaa luokkaa tuolloin.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Oho:
Valde:
VJR:
Nopeinta autoa haettaessa on jossain määrin satunnaistekijöistä kiinni sattuuko auto olemaan yli- tai aliohjaava. On täysin varmaa, että Schuminkin f-1 uralla on ollut kausia, jolloin hän on joutunut ajamaan aliohjautuvalla autolla. Taannoisessa f1-racingissa joku asiantuntija kiitteli Schumin tapaa korjata aliohjautuvan auton käytöstä kaasulla.
Ave !!!

Schumcaherin ajotapa on kyllä yleensäkin ottaen kaiketi omiaan aliohjaavalle autolle, itse asiassa hänen ajolinjansa ja tapansa ovat ymmärtääkseni lähellä David Coulthardin vastaavia.

Mutta noin yleensäkin mä oisin hiukan varovasempi viisatellessani asioista, joista en oikeastaan mitään tiedä, krekeintaan se etten mitään tiedä.

- Oho -
Mutta asia on niin, niin yliohjaava auto on nopeampi ajettava. Kun auto puskee mutkaan mentäessä tai ulos tultaessa joutuu nostamaan kaasujalkaa, jotta pito palautuisi pääsisi takaisin ajolinjalle. Yliohjaavan auton pystyy ajaa nopeammin mutkasta läpi, koska taitavan kuskin ei tarvitse nostaa kaasua lähes yhtään. Tällaisia kuskeja ovat mm. Kimi Räikkönen ja Mika Häkkinen.

Aliohjaava auto on yleisesti helpompi ja turvallisempi ajaa, koska siinä ei ole spinnaamisen pelkoa. Yliohjaava taas auto kääntyy paremmin mutkaan ja on tätä kautta nopeampi, mutta vaikeampi hallita. Mutta nämä ominaisuudet ilmenevät kun vasta auto viedään rajalle.

Schumi ja Coulthard pitävät autosta, joka on helppo ja turvallinen ajaa. Mika ja Kimi taas pitävät nopeasta, mutta vaikeammin hallittavasta autosta.
 

jkjanne

Well-known member
Liittynyt
12.1.2000
Viestit
604
Valde:
VJR:Olen täällä jo aika monta kertaa vastannut tuohon hettoon Schumin auton oletetusta paremmuudesta. Schumin äärettömän poikkeuksellisista ajotaidosta on nähtävissä signaaleja monelta kantila: esim. Schumin ero tallikaveriin useimmiten kasvaa vaikeissa oloissa (märkä rata) ja ns. "kuljettajan radoilla" (kuten esim. Spa). Yksi simppeli todiste siitä, että Schumin ero tallitovereihinsa ei ole johtunut paremmasta autosta, on vuosi -99, jolloin Irvine sai ajaa viisi kisaa ilman Schumia ja kaksi kisaa siten, että Schumi oli mukana, mutta Irvine ajoi mestaruudesta Schumin auttaessa.

On varmaa, että näissä seitsemässä kisassa Ferrari satsasi Eddien autoon kaikki resurssinsa - olihan Eddie heidän ainoa toivonsa mestaruustaistossa.....
Muistutan ensiksi että 1999 mestaruuden olisi vienyt Irvinen tapauksessa toinen henkilö kuin Ferrarille suurella rahalla palkattu kuski. Ja mitä väliä sillä oli? Schumi yritti jo kahtena edellisenä vuotena mestaruutta turhaan häviten viimeisissä kisoissa kaiken. Talli tavoitteli mestaruutta juuri Schumin kanssa, kaikki oli tallissa pedattu Schumin mestaruutta ajatellen, ja nyt mestaruuden olisi vienyt toinen kuski, se apuri vielä. Selkeä parannus edelliseen kauteen Schumin ollessa poissa oli tallien välisen mestaruuden voittaminen, ja jos en väärin muista, sen Ferrari myös teki.

Irvinen heikohko menestys Schumin poissaolon aikana saatto johtua auton kehityksen hankaluudesta kesken kauden apurille sopivaksi. Tästäkin saatiin paljon signaaleja kun joissain aika-ahoissa ja kisoissa Irvine jäi kuin lapamato, ja joissain ajoi lähes Schumin vauhtia.

Kun tiedetään se mikä strategia Ferrarilla on ollut ja kuka sen sinne on "tuonut", tallikaverien huimaava ero Williamsiin tai Mclareniin verrattaessa voi johtua kuskipolitiikasta, ei ajotaidoista. Ilman sinisiä tai punaisia laseja kumpikin on yhtä todennäköistä.

Joku neropatti kommentoi vielä, että Rubens saattaisi olla yhtä hyvä tasaisella kalustolla. Tämä tulikin jo kumottua, mutta enpä silti malla olla sanomatta, että onpas Ferrarilla tyhmiä ihmisiä, kun maksavat Schumille satoja miljoonia vuodessa, kun kerran samanlaista jälkeä tekeviä kuskeja saisi puoli-ilmaiseksi.
Jälleen kerran on kyse todennäköisyydestä. Yritys palkkaa yleensä joukkoihinsa potentiaalisia menestyjiä, vaikkei tulosta syntyisikään ihan joka kerta. Ferrarilla tuloksen tekeminen on ainakin ulkopuolisen silmin paljon tallin politiikasta kiinni, eihän Barrichellokaan olisi sanonut muuten julkisuuteen purnaavia lausuntoja "miten hän on kuin näkymätön tallipalavereissa".

Mistä purnaus sitten johtui? Se saattoi johtua kuskien selvästä taso-erosta, tai sitten kylmästi siitä ettei tallikaveri koe saaneensa sitä tukea ja sitä apua mitä tasaveroinen menestyminen vaatisi. Sitäkään ei tiedetä mikä Barrichellon sopimus oli hänen tullessa Ferrarille, eikä liioin sitä mikä se on nyt. Mahdollisuuksia on kuitenkin suuntaan jos toiseen Ferrarin edustajien ja kuskien kertoessa avoimesti taktiikastaan yhden kuskin tukemiseksi.

Miksikö Barrichello ei ole sitten niin suuri potentiaalinen menestyjä Ferrarilla? Barrichello ei ole mm:n voittaja, hänellä ei ollut taustahenkilöstöä, ja mikä ehkä tärkeintä, ei pyytänyt mitään maatamullistavia julkisuuteen asti tulleita erityisjärjestelyjä ehtona talliin siirtymiselle. Schumilla oli tilanne kokonaan toinen.

Schumi oli kiteytettynä Ferrarille potentiaalisempi voittaja jo ennakkoon, ja täytyy sanoa että ihmeen hyvin se näkyy siinä mitä Ferrari on näiden kausien aikana tehnyt. Barrichellon asemaa kuvaa tekojen valossa eniten pomonsa ikeen alla pompoteltavissa oleva työntekijä. Moniko suostuisi sellaiseen ja mitä pompottelusta seuraisi? Ei kai vain purnausta, jopa julkista? wink
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
ldez:

Noi sun juttus on Schumin ajotyylistä ilmeisesti edellyttää jotain ilmestystietoa; perustelut olisi ihan hauska kuulla. Vastaperusteet jo mainitsinkin: kukaan f-1 kuski ei ole -90 luvun puolivälin jälkeen tuonut yliohjaavaa autoa rajummin kuin Schumi.
----------------------------------------

jkjanne:

Eli tahdot sanoa, että Ferrari ei halunnut Irvinen voittavan mestaruutta ja antoi sen sitten suosiolla Mclarenille! Ei voi paljoa epäuskottavampaa ajatusta keksiä; eivät mukamas halunneet mestaruutta ja sen takia torpedoivat Irvinen auton tasoa. Huh, huh...

Kirjoituksessasi näytti olevan varovainen selitysmalli 2., jossa oletetaan, että Eddie (ja Mika Salo!) eivät saaneet Schumi-special-autoa omiin mieltymyksiinsä sopivaksi koko loppuvuotena. Tässä sitä taas "selitetään" ja "oletetaan" asioita pelkästään irrationaalisesta anti-Schumi uskovaisten mytologisesta maailmankuvasta käsin, jossa jo etukäteen tiedetään, että Schumi ei voi olla läheskään niin hyvä miltä näyttää.

Mutta siihen itse oletukseen: ensinnäkään ei ole mitään perusteita olettaa, että ylipäätään Irvinen ja Schumin mieltymykset auton suhteen jotenkin poikkeaisivat toisistaan. Jo tämä on pelkkää epätodennäköistä ja mielikuvituksellista spekulaatiota, johon mikään ei viittaa. Ei Irvine ainakaan sanonut tuolloin, että auto ei sopisi hänelle. Toiseksi Irvinellä oli seitsemän kisaa aikaa saada Ferrarin auto itselleen sopivaksi pois tästä fiktiivisestä "sopii-paremmin-Schumille-mutta-ei-ollenkaan-Eddielle" -tilasta.

Ilmeisesti nämä f1-forumin Saksalaisen Suuren Saatanan vastustajat pitäisi saada jonnekin tieteenfilosofian kurssille oppimaan siitä, mikä on uskottavaa argumentointia ja mikä ei. Esimerkiksi, jos asia x:n totenapitäminen vaatii jatkuvasti epätodennäköisiä lisäoletuksia, niin kyseessä on hylättävä hypoteesi. Tämä on yksinkertaisuuden periaate, jonka mukaan todellisuutta helpoimmin ja luontevimmin selittävä teoria on hyväksyttävä. Ainakin tämän forumin antischufoseilla ei ole mitään rajaa epätodennäköisten selitysten ja oletusten kasaamisesta, kun on kyse Schumin ajotaitojen arvioinnista.

Varmaan Mika Salo oppi Ferrari ajoiltaan tekemään oikean johtopäätöksen Schumin ajotaidoista, kun peilasi omia suorituksiaan Schumin suorituksiin samalla autolla. Mika on useissa kolumneissa esim. ihmetellyt Schumin varmuutta pitää vauhtinsa äärimmäisellä tasolla jatkuvasti.

<small>[ 14-10-2003, 17:43: Message edited by: Valde ]</small>
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Valde:
oldez:

Noi sun juttus on Schumin ajotyylistä ilmeisesti edellyttää jotain ilmestystietoa; perustelut olisi ihan hauska kuulla. Vastaperusteet jo mainitsinkin: kukaan f-1 kuski ei ole -90 luvun puolivälin jälkeen tuonut yliohjaavaa autoa rajummin kuin Schumi.
Siis olen kuullut monesta lähteestä, että schumi ajaisi aliohjaavilla säädöillä. Schumin ajotyylistä en sanonut mitään, sanoin vaan että schumi ajaa aliohjaavilla säädöillä.

Mitään perusteita en ole vielä yhdessäkään postissasi nähnyt. Sinun oma mielipiteesi siitä että schumi on kova jätkä ei oikein riitä.

<small>[ 14-10-2003, 18:21: Message edited by: oldez ]</small>
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Schumin ajotyylistä en sanonut mitään, sanoin vaan että schumi ajaa aliohjaavilla säädöillä.
Luulen, että kaikki kuljettajat ajavat nopeimmilla löytämillään säädöillä. Viime vuoden Ferrari kulki kiskosäädöillä.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Valde:
No eipä puutu näyttöjä Schumin menosta yliohjaavalla autolla. Benetton vuosina meno oli kuulemma aika hurjaa (itse aloitin vasta silloin seuraamisen jollain tavalla). Hyvin muistuu vieläkin mieleen Schumin ensimmäiset vuodet Ferrarin ratissa, kun Maranellon Ori vikuroimisesta ei loppua tullut. Tähän aikaan kunnioitinkin Schumia siitä, että hänen ajotyylinsä aggressiivisuus oli ainutlaatuinen. Muistaakseni erot Irvineen olivat aika kaameaa luokkaa tuolloin.
Se että autosta on kokoajan perä irti ja se että ajaa kaikki mutkat kahva edellä ei ole mikään hyvän kuljettajan merkki. Se on merkki siitä että auto ei ole hallinnassa.
 

Williams-

Senior member
Liittynyt
14.5.2003
Viestit
1224
Sijainti
Hyvinkää
Johnny Walker:
Williams-:

Rosberg? Myös mahdollista, mutta ei se varmaankaan olisi mikään yllätys.
No kyllä Keken comeback olisi SUURI yllätys, mutta ei todellakaan mahdollista - jo yksistään siksi ettei se gotletti mahdu Vormulan ohjaamoon edes vaseliinilla ja kenkälusikalla autettuna :D :D :D
No juu, mutta unohdin mainita, että tarkoitin juniori Rosbergiä.
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Oldez:

Jos sinä et näe niitä perusteluja, niin se on sinun ongelmasi. Osta silmälasit niin alat näkemään. idea

Ajotyyli ja säätömieltymykset menevät aika paljon käsikädessä. Itse asiassa sanalla "ajotyyli" ajattelinkin viitata siihen millaisella autolla Schumi tykkää ajaa. Anteeksi, jos kielenkäyttöni on epätäsmällistä. Ferrari yliohjasi paljon Schumin Ferrarilla olon alkuaikoina ja silloin Schumi veti Irvineä turpaan, niin että soi. Tämä tosiseikka ei ilmeisesti kerro sitä, että Schumilla homma oli heikosti hanskassa (vaikka Irvine autoa siistimmin vei). Vai mitä sanot?
----------------------------
Kun täällä alkaa nyt olemaan yhteinen näkemys siitä, että Schumi on ajanut pitkiä aikoja niin yliohjaavalla kuin aliohjaavallakin autolla, ollen murskaavasti tallitoveria nopeampi, niin eikä olisi jo aika lopettaa selitykset, että Schumin ero tallikaveriin johtuu siitä, että auto vastaa paremmin hänen mieltymyksiään kuin sen toisen? Vai onko pääteltävä, että käyttäytyi auto sitten miten tahansa, niin se suosii aina Schumin ajomieltymyksiä?!

<small>[ 14-10-2003, 20:26: Message edited by: Valde ]</small>
 

Williams-

Senior member
Liittynyt
14.5.2003
Viestit
1224
Sijainti
Hyvinkää
Mutta näitä spekulaatioitahan on vaikka minkälaisia.

Esim. Tuolla Mtv3:en F1-keskustelufoorumissa on seuraavaa juttua.

Osoite on: http://webnews.almamedia.fi/mtv3/?/wn/WNServlet?template=ryhmat&urlbrandname=F1%202001&wn_brand=F1%202001&urlgroup_id=369

Ja sieltä sitten sellainen topikki auki nimeltään: Williamsin RADIKAALI kuljettajavalinta

Niin huomaatte, että siellähän spekuloidaan Buttonin paluusta Williamsille 2004.

Mutta tuskinpa tuo tapahtuu. Niih ja lopun saatte itse lukea. Mitä minä nyt sitä menen teille kertomaan etukäteen.

PS:Kai toi osoite minkä annoin toimii, jos ei toimi niin siinä on sitten kyse minun huolimattomuusvirheestäni.
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Hurmurisija:

Sinulta onkin pitänyt kysyä yhtä juttua: muutamilla keskustelufoorumeilla joilla olen kirjoitellut on ollut nimimerkki hurmurisika, jolla on aivan samanlainen kirjoitustyyli kuin sinulla... Ollaanko siis nähty?
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4297
Koppiautoihin Häkä menee, siinä on turvallinen harrastus perheelliselle miehelle. Jos nyt yleensä aloittaa kilpa-autoilun.
 

Wilpuri

Senile Member
Liittynyt
28.6.1999
Viestit
9041
Sijainti
hki
Valde:
Jos sinä et näe niitä perusteluja, niin se on sinun ongelmasi. Osta silmälasit niin alat näkemään. idea
Heh. Tuossapa hupaisa vastaus ihan asialliseen oldezin huomautukseen.. :rolleyes:
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Wilpuri:
Valde:
Jos sinä et näe niitä perusteluja, niin se on sinun ongelmasi. Osta silmälasit niin alat näkemään. idea
Heh. Tuossapa hupaisa vastaus ihan asialliseen oldezin huomautukseen.. :rolleyes:
Kun katsoo tätä sivua, on täällä Valden kirjoittamia perusteluja aika monta A4 arkillista. Hän ilmeisesti tarkoitti että jos näitä ei näe, tarvii silmälasit. wink
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Haug:
<strong>
- Eiköhän Mikan ajot kuitenkin ole jo ajettu. Huhut ovat vain huhuja. Jos Mika haluaa ajaa vaikkapa Arctic-rallissa, hänelle riittää, kun soittaa minulle. Ei siinä managereja tarvita, Haug hymähti.
Eikös Mika sen mitsunkin noin saanut. Totes jossain tilaisuudessa Haugille, että ois kiva ajaa Rallia. Haug pyöräytti isoo pyörää (todennäkösesti vain puol kierrosta) ja Mitsubisi (joka on ainakin osittain Mersun omistuksessa) teki auton Mikalle... Paikallehan lennätettiin mm. koneellinen toimittajia Euroopasta...

Eikä Mika muuten aja enään koskaan muilla merkeillä kuin Mersuun liitoksissa olevilla... sen verran vahvat suhteet miehellä on stutgartin suuntaan!
Ett silleen!!!!!!1

<small>[ 14-10-2003, 23:52: Message edited by: jaska ]</small>
 

Oho

Senile membrane
Liittynyt
3.1.2000
Viestit
2357
Sijainti
Lounaalla
Valde:
ldez:

Ilmeisesti nämä f1-forumin Saksalaisen Suuren Saatanan vastustajat pitäisi saada jonnekin tieteenfilosofian kurssille oppimaan siitä, mikä on uskottavaa argumentointia ja mikä ei. Esimerkiksi, jos asia x:n totenapitäminen vaatii jatkuvasti epätodennäköisiä lisäoletuksia, niin kyseessä on hylättävä hypoteesi. Tämä on yksinkertaisuuden periaate, jonka mukaan todellisuutta helpoimmin ja luontevimmin selittävä teoria on hyväksyttävä.
Ave !!

Käy koulut loppuun ennen kuin reformuloit Occamin partaveitsen, joka ei todellakaan sisällä mitään pakkoa tai edes sen suuntaista. Toteaapahan lakonisesti, että kahdesta rinnakkaiseta yhtä hyvästä selityksesta yksinkertaisempi on todennäköisempi. Siis Occamin partaveitsi suosii yksinkertaisia selityksiä mutta ei todellakaan pakota niitä hyväksymään.

Edelleen sun egos on aika mahtava, kun sä oletat, että kaikki muodostaa mallinsa samojen havaintojen pohjalta kuin sinä. Todennäköisyys ei ole objektin vaan subjektin ominaisuus, ja kuvaa ennen kaikkea subjektin uskoa omaan malliinsa. Sun mielestä epätodennäköisen ei suinkaan tarvitse olla epätodennäköinen jonkin tosen mielestä, se perustuuko tämän toisen malli enmmän vain vähemmän oikeille havainnoille on asia erikseen. Tai ei se oo, sum mielestä se ilmiselvästi perustuu vääremmille havainnoille, siis Occam käyttöön.

Sinänsä kyky ajaa nopeita kierroksia pikemmin ali- kuin yliohjaavalla autolla on pelkää plussaa, koska aliohjaavana auto on stabiilimpi ja helpompi ajettava kostuvalla radalla, mikähän se Schumacherin suurin vahvuus radalla olikaan suhteessa Mikaan.

Ainoa merkittävä miinus, siis jos kykenee samaan kyytiin, on takarenkeiden suurempi kuormitus ja kuluminen. Tää oli tietysti Mikankin miinus kaudella 2000 kun BS oli jo MS ja takarenkaita kehitettiin MS:n tarpeisiin, kuinkahan se David oli aika-ajoissa suhtteeesa Mikaan niin pajon vahvempi kuin kertaakaan aiemmin. Mistähän se Schumcaher on eniten kärsinyt, ai niin kuluneista takarenkaista.

Auton ohjaaminen kaasulla ei kerro juuri mitään sen perusbalanssista, itse asiassa luulisi melkein, että perustasapainoltaan yliohjaavaa autoa on hyvin vaikea ohjata kaasulla, yiohjautuvuus, kun tuppaa olemaan vahvistuva ilmiö.

- Oho -

<small>[ 15-10-2003, 10:45: Message edited by: Oho ]</small>
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Valde:
[QB]Oldez

Jos sinä et näe niitä perusteluja, niin se on sinun ongelmasi. Osta silmälasit niin alat näkemään. idea

Ajotyyli ja säätömieltymykset menevät aika paljon käsikädessä. Itse asiassa sanalla "ajotyyli" ajattelinkin viitata siihen millaisella autolla Schumi tykkää ajaa. Anteeksi, jos kielenkäyttöni on epätäsmällistä. Ferrari yliohjasi paljon Schumin Ferrarilla olon alkuaikoina ja silloin Schumi veti Irvineä turpaan, niin että soi. Tämä tosiseikka ei ilmeisesti kerro sitä, että Schumilla homma oli heikosti hanskassa (vaikka Irvine autoa siistimmin vei). Vai mitä sanot?
QB]
Ehkä on parempi että osoitat ne perustelut. Mitkään fiilis-tilastot ja omat mielipiteet eivät käy perusteluista.

Ensinäkään mä en ole puhunut mistään tallitoverin hakkaamisesta tai siitä etteikö schumi osaisi ajaa yliohjaavalla autolla. Mä vaan yritin sanoa, jotain minkä kaikki muut ovat jo tajunneet, että schumi tykkää ajaa ennemmin aliohjaavalla autolla kuin yliohjaavalla autolla, joka on helpompi ja turvallisempi ajaa.

Sillä ei ole mitään väliä jos ferrarin alkuaikoina auto on yliohjannut, jos kumminkin schumi olisi halunnut sen aliohjaavan. Se että Schumi voitti ensimmäisen mestaruutensa Ferrarilla vasta sitten kun Bridgestone keskitti voimavaransa kehittämään renkaita, jotka sopivat schumin ajotyylille kertoo mun mielestä aika paljon Schumin ajotaidoista.
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Oho:

Muotoilin sanottavani aivan tietoisesti. Sanoin, että yksinkertaisin ja sitä kautta paras selitys pitää "hyväksyä". Niinhän tieteessä asiat menee - ainakin käytännössä - että todennäköiset teoriat hyväksytään ja epätodennäköiset hylätään. Eihän juuri mistään asiasta voida saada täysin tyhjentävää evidenssiä ja sen takia joudutaan pelaamaan todennäköisyyksillä. Myönnän kyllä, että kun ajattelin valitsin sanoja vedin hieman kotiinpäin.

En pääse perille noista rengaspohdiskelujesi pointista. Voisitko selventää ajatustasi?
----------------------------------

oldez:

Se että Schumi voitti ensimmäisen mestaruutensa Ferrarilla vasta sitten kun Bridgestone keskitti voimavaransa kehittämään renkaita, jotka sopivat schumin ajotyylille kertoo mun mielestä aika paljon Schumin ajotaidoista.
Päätelmäsi kaatuu jo siihen tosiasiaan, että Schumi olisi saattanut voittaa mestaruuden jo kahtena edellisenä vuotena: oli pitkälti satunnaistekijöistä kiinni, että se mestaruus tuli juuri vuonna 2000. Toiseksi Schumin nopeudessa ei tapahtunut mitään havaittavaa muutosta tallikaveriin nähden sen jälkeen, kun Bridgejä aletiin suunnittelemaan Ferraria silmälläpitäen. Tässä putoaa pois pohja pois väitteeltä, että Schumin nopeus olisi johtunut joistakin "lellikkirenkaista".

Sillä ei ole mitään väliä jos ferrarin alkuaikoina auto on yliohjannut, jos kumminkin schumi olisi halunnut sen aliohjaavan.
En ole varma ymmärränkö nyt, mitä tahdot tällä sanoa. Ferrari-auton yliohjautumisella on sitä väliä, että se osoittaa Schumin eron tallikaveriin olleen SAMA riippumatta siitä minkälainen auto on. Tämä seikka osoittaa, että Schumin mahtavalta näyttävän nopeuden syy ei ole hänen erityistarpeitaan varten viritetyssä autossa. Johan se olisi kumma, että niin yliohjaavalla, tasapainoisella kuin aliohjaavalla autolla sanotaan: "Tämä sopii vain Schumin ajotyyliin". Tosiasiassa Schumi on ajanut näitä kaikkia autoja, eikä nopeus tallikaveriin nähden ole muuttunut mitenkään.

Mielestäni edellämainittu ajatuskulku todistaa tyhjentävästi, että Schumin nopeutta ei voida laittaa jonkin tietyn "Schumi-special" tavalla käyttäytyvän auton piikkiin. Täten, jos halutaan tehdä tyhjäksi se seikka, että Irvine ajoi seitsemän kisaa Ferrarin tärkeimpänä kuskina ja silti nostamatta tasoaan olennaisesti, joudumme olettamaan, että Ferrarille ei mestaruus kelvannut ja täten se tahallaan torpedoi Irvinen mestaruusmahdollisuudet. Otaksuisin, että tätä selitysmallia foorumin antischumilaiset eivät kovin innokkaasti halua ottaa käyttöön.
 

Wilpuri

Senile Member
Liittynyt
28.6.1999
Viestit
9041
Sijainti
hki
Valde:
Sitä vikaa, että ajoi ainoan kerran koko urallaan koko kauden Coultin tasolla.
Missä on perustelu tuolle lyhyen lauseen väitteelle?

Valde:
Enhän sanonut sitä kautta huonoksi. Sanoin vain ettei se ollut yhtä hyvä kuin vuodet -98 ja -99 jotka ovat Mikan uralla ainoat, jolla hän ajoi sillä tasolla, millä Schumi on ajanut koko uransa (ehkä tätä kautta lukuunottamatta).
Missä on perustelu tuolle tekstille?

Valde:
Irvine luultavasti oli Coulttimaista tasoa ja Barrichello on aina ollut vähintään yhtä hyvä kuin Coultti. Rubens on ykkösten parhaimmistoa.

2. Mika tosiaankin usein kärsi aliohjaavasta autosta. Tässä onkin yksi oleellinen ero mikä tekee Schumista paremman: Schumin ei koskaan ole tarvinnut selittää auton säädöistä, koska tunnetusti osaa mukauttaa ajotyylinsä erinomaisesti kaikenlailla käyttäytyviin autoihin.
Missä perustelut noille Irvinen, Coulthardin ja Barrichellon nopeuksien arvioinnille?

Itse muistan moisia selvityksiä kyllä Schumacherilta tulleen.
Menee tuo Schumacher-palvonta jo aika överiksi. Ei siinä mitään, kova kuljettaja hän on ja selkeästi erittäin vahva ja monipuolinen kuljettaja, mutta jotain rajaa nyt sentään hei :) .

Valde:
On varmaa, että näissä seitsemässä kisassa Ferrari satsasi Eddien autoon kaikki resurssinsa - olihan Eddie heidän ainoa toivonsa mestaruustaistossa. Kuitenkaan Eddien taso tällä 1-A -autolla ei tullut oleellisesti lähemmäksi Schumia. Hyvänä esimerkkinä kauden viimeinen kisa, jossa Mika Schumi kruisailivat minuutin Irvinen ja Coulthardin edellä, siitä huolimatta, että Irvine oli mestaruudessa kiinni. Tämä esimerkki osoittaa aikamoisen selvästi, että Schumin ja Irvinen silloinen nopeusero johtui ainakin 70-90% eroista ajotaidoissa.
On varmaa, että kaikki resurssit satsattiin Eddien autoon? Kerrotko lähteen tuolle varmalle asialle..? Kannattaa huomioida, että mikäli Schumacher olisi kyennyt voittamaan Häkkisen, niin olisi Irvinelle riittänyt neljäskin sija mestaruuteen, eli mielestäni olisi ihan loogista olettaa, että Schumacheriinkin panostettiin hieman. Lisäksi, jos oikeasti haluaa pohtia, että mikä mahtaa olla totuus, eikä vain keskittyä ajamaan omaa asiaansa faktoja sopivasti unohtaen, niin voisi huomoida senkin, että Coulthard hidasti tarkoituksella Irvinen vauhtia Suzukassa kisassa..

Valde:
No eipä puutu näyttöjä Schumin menosta yliohjaavalla autolla. Benetton vuosina meno oli kuulemma aika hurjaa (itse aloitin vasta silloin seuraamisen jollain tavalla).
Jaa oli meno kuulemma hurjaa. Perusteluna melko heikko, kuten myös "lehdessä joku asiantuntija sanoi.." -perustelut: kyllähän niitä asiantuntijoita ja asiantuntijalausuntoja on laidasta laitaan.

Valde:
Noi sun juttus on Schumin ajotyylistä ilmeisesti edellyttää jotain ilmestystietoa; perustelut olisi ihan hauska kuulla. Vastaperusteet jo mainitsinkin: kukaan f-1 kuski ei ole -90 luvun puolivälin jälkeen tuonut yliohjaavaa autoa rajummin kuin Schumi.
Kaipaisi tuo vasta_väite_ hieman perusteluja.

Tämäkin keskusteluaihe kuten moni muukin F1-maailmaan liittyvä aihe on sellainen, että varmaa faktaa on niin vähän, että pieni maltillisuus ja nöyryys kommentoitaessa olisi ihan paikallaan (Oho-nimimerkki tuolla ylempänä tällä sivulla mainitsikin tästä samasta asiasta)... Jos itse kirjoittelee heikosti perusteltuja väittämiä ja päättelyjä, niin eipä kannattaisi paljon toisten vastaavia kritisoida (viestisi ovat kyllä noin muutan mukavan asiallisia, ei siinä mitään)..

Ja mitä tuohon väittelyyn Schumacherista ja Häkkisestä tulee (pakko kommentoida jotain edes tähänkin, että ei mene täysin off-topiciksi omalta osaltani :) ), niin oma (mutu)mielipiteeni on se, että Häkkinen parhaimmillaan olisi kyennyt Schumacherin parhaimpaan vauhtiin vastaamaan samassa tallissa ollessaan, mutta pidemmässä juoksussa ei Schumacherille Häkkisestä vastusta olisi ollut. Schumacher tuntuisi jotenkin olevan perusteellisempi asennoitumisensa suhteen.
Kaiken kaikkiaan niin spekulointitasolla oleva juttu tämäkin, että eipä enemmän kiinnosta pohtia.
 
Ylös