oldez
Well-known member
- Liittynyt
- 14.3.2003
- Viestit
- 19491
Tosin vuonna 2000 Schumilla oli eri tallitoveri kuin vuonna 1999. Joten tuskin tallitoveriin voidaan verrata nopeutta vai onko se niin että kakkoskuskin ferrari kulkee aina sen 10% hitaampaa?Valde:
Päätelmäsi kaatuu jo siihen tosiasiaan, että Schumi olisi saattanut voittaa mestaruuden jo kahtena edellisenä vuotena: oli pitkälti satunnaistekijöistä kiinni, että se mestaruus tuli juuri vuonna 2000. Toiseksi Schumin nopeudessa ei tapahtunut mitään havaittavaa muutosta tallikaveriin nähden sen jälkeen, kun Bridgejä aletiin suunnittelemaan Ferraria silmälläpitäen. Tässä putoaa pois pohja pois väitteeltä, että Schumin nopeus olisi johtunut joistakin "lellikkirenkaista".
Tallitoveriin vertaaminen on edelleen turhaa. Koska jos vuodet 1996-1999 Ferrari yliohjasi schumin käsissä niin todennäköisesti se yliohjasi myös Irvinen käsissä. Vuonna 2000 oli uusi tallitoveri ja uudet renkaat. Siitä lähtien Schumi onkin ollut voittamaton.En ole varma ymmärränkö nyt, mitä tahdot tällä sanoa. Ferrari-auton yliohjautumisella on sitä väliä, että se osoittaa Schumin eron tallikaveriin olleen SAMA riippumatta siitä minkälainen auto on. Tämä seikka osoittaa, että Schumin mahtavalta näyttävän nopeuden syy ei ole hänen erityistarpeitaan varten viritetyssä autossa. Johan se olisi kumma, että niin yliohjaavalla, tasapainoisella kuin aliohjaavalla autolla sanotaan: "Tämä sopii vain Schumin ajotyyliin". Tosiasiassa Schumi on ajanut näitä kaikkia autoja, eikä nopeus tallikaveriin nähden ole muuttunut mitenkään.[/QB]
Se että Irvine nostetaan kesken kauden ykköskuskiksi, kun koko alkukausi autoa on tehty kehitetty Schumille sopivaksi, ei tarkota että autosta tulisi yhtäkkiä Irvinelle sopiva.Mielestäni edellämainittu ajatuskulku todistaa tyhjentävästi, että Schumin nopeutta ei voida laittaa jonkin tietyn "Schumi-special" tavalla käyttäytyvän auton piikkiin. Täten, jos halutaan tehdä tyhjäksi se seikka, että Irvine ajoi seitsemän kisaa Ferrarin tärkeimpänä kuskina ja silti nostamatta tasoaan olennaisesti, joudumme olettamaan, että Ferrarille ei mestaruus kelvannut ja täten se tahallaan torpedoi Irvinen mestaruusmahdollisuudet. Otaksuisin, että tätä selitysmallia foorumin antischumilaiset eivät kovin innokkaasti halua ottaa käyttöön.[/QB]
Mun mielestä se, että Schumin ja Barrichellon autoissa on toisinaan erilainen jousitus kertoo siitä, että auto on ns. Schumi-special. Vai kumpaa veikkaat Ferrarin kehittävän enemmän: Schumin vai Barrichellon jousitusta? Kun auto julkaistiin siinä oli samanlainen jousitus kuin schumi käyttää, myöhemmin autoon laitettiin perinteisemmän tyylinen jousitus, jotta Rubenskin pärjäisi.
Se että autosta tehdään Schumille sopiva tallitoverin kustannuksella ja renkaista tehdään autolle sopiva kymmenen muun tallin kustannuksella on mielestäni aika ratkaiseva tekijä mestaruutta ajatellen. Nyt kun Michelin tuli mukaan ei Bridgestone pysty pilaamaan kuin neljän muun tallin toimet, kohta vain kolmen. Michelinin mukaan tulon myötä ovat myös muut kärkitallit pystyneet kehittämään renkaita, että ne sopisivat heidän autoilleen ja heidän kuskeilleen.