pmv sanoi:
Itse jäin ihmettelemään että kuinka yritysten verottaminen kehitysmaihin investoinnista hyödyttää ketään? Siis eikö tämä juuri vähennä yritysten kiinnostusta investoida kehitysmaihin mikä olisi näiden kannalta pelkästään hyvä asia? Vai ajatteleeko Halonen, että yritysten investoinnin kehitysmaihin on huono asia?
Tietysti on hyvä, jos jo 6 vuotiaat lapset pääsevät tehtaaseen tekemään vaatteita 16 tunniksi päivässä olemattomalla palkalla, kun vaihtoehtona on nälkäkuolema. Jotta investoinnit aidosti ketään hyödyttäisivät pitäisi valtion kuitenkin pystyä keräämään yrityksiltä veroja, joilla voitaisiin kehittää infrastruktuuria ja ennen pitkää myös saada lapset tehtaasta kouluihin. Käytännössä kehitysmaan on kuitenkin pakko kilpailla nollaa hipovalla verotuksella ja olemattomalla sääntelytasolla ja tuollaisessa tilanteessa mahdollisuudet kehittää yhteiskuntarakenteita jäävät olemattomiksi. Monissa luonnonvararikkaissa maissa valtion taloutta onkin pakko paikata nostamalla ALV-tyyppisiä veroja, mikä puolestaan aiheuttaa massiivista yhteiskunnallista levottomuutta, jota on puolestaan pakko torjua keinoilla joita täällä Suomessa katsottaisiin poikkeustilaan kuuluviksi.
Ainoa taho joka ylläkuvatusta tilanteesta aidosti hyötyy on kansainvälinen sijoittaja, jolle kaikki näyttäytyy pörssikurssien liikahtelun valossa. Kun kehitysmaat eivät itse pysty keräämään tarvittavia varoja verotuksen avulla ja länsimaat eivät puolestaan pysty maksamaan riittävää määrää kehitysapua ainoaksi käytettäväksi instrumentiksi jää eräänlainen kansainvälinen verotus, jolla päästään irti nollaverotusta ylläpitävästä verokilpailusta. Jos nuo verotuotot pystytään tehokkaasti käyttämään kehitysmaiden infrastruktuurin parantamiseen, kehitysmaiden tilanne parantuu olennaisesti. Yritysten into investoida kehitysmaihin myös astetta korkeamman jalostusasteen tuotannon osalta kohoaa huomattavasti, kun ne eivät enää joudu itse järjestämään täsmäkoulutusta työntekijöilleen ja ylläpitämään omia hiilivoimaloita tehtaiden energiansaannin turvaamiseksi. Tällä hetkellä intoa em. toimintoihin löytyy lähinnä vain Kiinan rannikkoalueiden osalta sekä tietyissä osissa Intiaa.