Harmittavimmat "kesken" jääneet taistelut

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Indy 2000 onkin jo moneen kertaan sanottu. Vähän vanhemmista taisteluista keskenjääneinä tulee mieleen Australia 1986(?) kun Mansellin rengas räjähti. Menee vähän offtopiciksi, mutta kyllä nyt harmittaisi jos Arnoux ja Villeneuve olisivat kolaroineet Ranskan GP:n lopussa 1979, on nimittäin ehkä parasta F1-kilvanajoa mitä olen nähnyt.
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
lfb, kyllä tuo on ihan on-topiccia. :D Älä muuta sano. Se oli mahtavaa katseltavaa. Sellaista ei enää nähdä, koska aerodynamiikka on nykyään sitä mitä se on. Onneks eivät kolaroineet ja paremmuus ratkesi ruutulipulla, eikä toisen keskeytykseen! :thumbup:
 
Viimeksi muokattu:

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Originally posted by Karpow

15. Häkkinen - Salo: Saksa 1999 (Mikalta puhkesi rengas)

--------------------------------------------------------------------------------



Tuon taistelun olisin kyllä ehdottomasti halunnut nähdä. Jäi käteen vain iltasanomat..
No ei se kovin kummoista taistelua olisi ollut! Jos Häkän rengas olisi kestänyt, niin melko varmasti olisi voitto Häkälle tullut! Johto asema oli kuitenkin suhteelliisen selkeä eikä Salo mitenkään erikoisemmin saavuttanut Häkää vaan jäi muiden mukana koko ajan!
 

Albert Oil

Hippi ja juntti
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
55371
Sijainti
Korviesi välissä
lfb sanoi:
kyllä nyt harmittaisi jos Arnoux ja Villeneuve olisivat kolaroineet Ranskan GP:n lopussa 1979, on nimittäin ehkä parasta F1-kilvanajoa mitä olen nähnyt.
Totta. Moista rengas renkaassa- ajamistahan kritisoitiin tuolloin melkoisesti ja kaveruksia pidettiin aivan pähkäkreiseinä mutta miehet itse totesivat noiden kierrosten olleen autourheilu-uransa parasta antia ja todella nautittavaa.
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Misa1 sanoi:
No ei se kovin kummoista taistelua olisi ollut! Jos Häkän rengas olisi kestänyt, niin melko varmasti olisi voitto Häkälle tullut! Johto asema oli kuitenkin suhteelliisen selkeä eikä Salo mitenkään erikoisemmin saavuttanut Häkää vaan jäi muiden mukana koko ajan!
Ohittaminen on kuitenkin aivan eri juttu, kuten Coulthardikin osoitti samassa kisassa. Salo kertoi, että hänellä oli enemmän siipeä autossa kuin Coulthardilla, joten hän pystyi eliminoimaan ohitukset jarruttamalla shikaaneihein tulessa suuremman siiven ansiosta paljon myöhemmin. Coulthardin ahdisteluthan päättyivät sitten siihen, että mies rikkoi autonsa etusiiven Salon takarenkaaseen, kun pinna ei enää pitänyt.

Toki Häkkinen oli Coulthardia paljon parempi ohittaja. Pitää kuitenkin muistaa se, että Salo oli täysin Irvinen apukuski. Tiedä sitten mitä Salo olisi tehnyt, kun Häkä olisi yrittänyt ohi... Uhosihan Salo ennen Euroopan GP:tä, että hän on valmis torpaamaan Häkän vaikka ulos radalta. En kuitenkaan usko, että Salo olisi ollut valmis niin likaiseen peliin. ;)
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9312
Mieleen tulee muutamat Montoyan kokemat konerikot. Monaco 2002, Kanada 2002, Itävalta 2003 ja Japani 2003.
 

Pete

Well-known member
Liittynyt
28.11.1999
Viestit
1211
Sijainti
Oulu
Montulla hajos 8s johtoasemassa kone myös Hocke 2001, tosin hänen hitaampi tallikaverinsa väitti JPn itse hajoittaneen koneensa, sillä välin kun itse oli kruisaillut varman päälle. Niinpä niin...
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Unohdin listalta Unkarin 1998! Tämähän on tämä Schumi/Ferrari-fanien suitsuttama kisa. Taistelupari Häkkinen - M Schumacher, tietysti. Olisi ollut kiva nähdä miten Schumin taktiikka olisi purrut, ellei Mikan autoon olisi tullut vikaa... Tai tarvitseeko tuota sittenkään arvuutella. Mika olisi voittanut mennen tullen. :D :thumbup:
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Näitä keskenjääneitä taisteluita on ollut tavallaan jokaisessa kisassa, kyse on vain siitä, mihin sen rajan vetää.

Yksi harmittava listan ulkopuolinen tapaus voisi olla Berger-Hill Hockenheimissa 1996, kun Bergeriltä hajosi kone kärkipaikalta. Tosin mies voitti kisan seuraavana vuonna kuin hyvitykseksi edellisvuodesta.
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Charlie sanoi:
Näitä keskenjääneitä taisteluita on ollut tavallaan jokaisessa kisassa, kyse on vain siitä, mihin sen rajan vetää.

Yksi harmittava listan ulkopuolinen tapaus voisi olla Berger-Hill Hockenheimissa 1996, kun Bergeriltä hajosi kone kärkipaikalta. Tosin mies voitti kisan seuraavana vuonna kuin hyvitykseksi edellisvuodesta.
Itse ainakin vedin rajan siihen, että taistelupareista toinen ei pääse maaliin. Nyt muistin minkäkin tuon Hill-Berger tapauksen. Aika helppoa olisi kyllä veikata, että Hill olisi kyllä päässyt jossain vaiheessa ohi. Niin ylivoimainen Williams oli tuona vuonna.

Bergerille Hockenheim näköjään sopi enemmän kuin hyvin. Uran viimeinen voitto tuli tosiaan seuraavana vuonna samalla radalla ylivoimaisen suorituksen jälkeen. Merkittävää oli myös se, että Berger oli juuri palannut muutaman viikon sairaslomalta ja dominoi koko viikonloppua. Tulee hieman mieleen Mikan kisat Indyssä... ;)
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Siis Hill ei olisi missään tapauksessa päässyt Bergeristä ohi Hockenheimissä 1996. Matkaa oli jäljellä enää alle kolme kierrosta ja Hill oli ollut lähietäisyydellä jo pitkään mutta ohitusyritystä ei tullut.

Bergerin Hockenheimin ylivoima perustui siihen, että kaverilla oli aivan ilmiömäinen kyky osua joka kerta jarrutuspaikassa täydellisesti kohdilleen. Benettonin telemetria kertoi että Gerhardn jarrutusten aloitukset mahtuivat joka kerta yhden metrin haarukkaan. Lisäksi Gerhard osasi hyödyntää Hocken kanttrarit mainiosti.
 

Albert Park

Well-known member
Liittynyt
27.2.2001
Viestit
798
Sijainti
Täällä!
Harvemmin edes näkee yhden kuskin olevan niin kotonaan jollakin radalla kuin juuri Bergerin Hockessa. Ja etenkin uransa myöhempissä vaiheissa. 80-luvun lopulla ja 90-luvun ihan alussa kai Kerhartti ei mitenkään sanottavasti pärjännyt siellä.
 

Oho

Senile membrane
Liittynyt
3.1.2000
Viestit
2357
Sijainti
Lounaalla
pmv sanoi:

Bergerin Hockenheimin ylivoima perustui siihen, että kaverilla oli aivan ilmiömäinen kyky osua joka kerta jarrutuspaikassa täydellisesti kohdilleen. Benettonin telemetria kertoi että Gerhardn jarrutusten aloitukset mahtuivat joka kerta yhden metrin haarukkaan. Lisäksi Gerhard osasi hyödyntää Hocken kanttrarit mainiosti.
Ave !!!

Ja ihanko uskot, yhden metrin haarukka Hockenheimissa, nopeutta tollaset 350 km/h + elikkä n. 100 metriä sekunnissa mikä tahtoo sanoa, että Bergerin jarrutusten aloitukset mahtuivat n. sadasosa sekunnin sisään. Muutama tommonen aikaslailla geneerinen oletus virheprosessista esim. normaalijakautunut virhe niin päästään äkkiä tommoseen alle 0.003 sekunnin keskihajontaan jos odostusarvoa estimoidaan näytteen keskiarvolla. En taida ihan uskoa.

Todelisuudessahan rajuja jarrutuksia tuli Hockessa (tommoset 45 kiekkaa, kolme shikaania ja stadionille tulo = 4 * 45 n 180), jos tosiaan kaikissa jarrutus alkoi metrin sisällä päästään keskihajonnassa vielä paljon tiukempaan arvioon.

Onhan se mahdollista mutta mä ainakin kategorioisin ton jutun legendojen joukkoon, samaan jossa lehmät lentää.

- Oho -
 
Viimeksi muokattu:

Oho

Senile membrane
Liittynyt
3.1.2000
Viestit
2357
Sijainti
Lounaalla
pmv sanoi:
Mistä lähtien kilpa-autoa on ajettu tilastomatematiikalla?
Ave !!

Viimeistään vaiheessa jossa terve järki loppuu ja asioita pitää alleviivata.

- Oho -
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Niin siis en ole itse keksinyt tätä Bergerin kykyä jarruttaa kierros toisensa jälkeen aina oikeassa kohtaa. Tämä juttu oli Autosportissa kesällä 98, numerossa jossa oli Hockenheimin ennakkoraportti. Siinä käsiteltiin sitten Hockenheimin radan erikoista luonnetta. Muistaakseni artikkelissä vedottiin Benettonin telemetriatietoihin. Tuota Bergerin ominaisuutta pidettiin ratkaisevana tekijänä siihen että kaveri oli radalla erinomaisessa vauhdissa.

Kyllähän tuota on erittäin vaikea uskoa äkkiseltään. Kyllä minä näitä samoja asioita mietin hyvinkin paljon, mutta miksi aiheesta sitten valehdeltaisin?

Mielestäni parhailla kilpa-ajajilla on aivan ilmiömäinen kyky ajaa kierros toisena perään täysin samalla tavalla. Vai miten on selitettävissä esim. Michael Schumacherin kierrokset 2-9 Nürburgringillä vuoden 98 kisassa. Schumacherin kahdeksan ensimmäisen varsinaisen kierroksen ajat mahtuivat 0.08 sekunnin sisään. Jotain tuollaisia lukemia muistan. Voi noissa ajoissa olla heittoa vähän suuntaan tai toiseen, mutta ei suuria. Onkohan tuo tilastomatematiikan mukaan edes mahdollista?
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Karpow sanoi:
Ohittaminen on kuitenkin aivan eri juttu, kuten Coulthardikin osoitti samassa kisassa. Salo kertoi, että hänellä oli enemmän siipeä autossa kuin Coulthardilla, joten hän pystyi eliminoimaan ohitukset jarruttamalla shikaaneihein tulessa suuremman siiven ansiosta paljon myöhemmin. Coulthardin ahdisteluthan päättyivät sitten siihen, että mies rikkoi autonsa etusiiven Salon takarenkaaseen, kun pinna ei enää pitänyt.

Toki Häkkinen oli Coulthardia paljon parempi ohittaja. Pitää kuitenkin muistaa se, että Salo oli täysin Irvinen apukuski. Tiedä sitten mitä Salo olisi tehnyt, kun Häkä olisi yrittänyt ohi... Uhosihan Salo ennen Euroopan GP:tä, että hän on valmis torpaamaan Häkän vaikka ulos radalta. En kuitenkaan usko, että Salo olisi ollut valmis niin likaiseen peliin. ;)
Öö, tuota eikös Salo huristellu pitkälti Häkän takana siinä vaiheessa kun Häkä keskeytti tässä kyseisessä kisassa!?

Häkä starttasi kisaan paalulta ja johti rengas rikkoon asti kisaa!
 

Wilpuri

Senile Member
Liittynyt
28.6.1999
Viestit
9041
Sijainti
hki
Misa1 sanoi:
Öö, tuota eikös Salo huristellu pitkälti Häkän takana siinä vaiheessa kun Häkä keskeytti tässä kyseisessä kisassa!?

Häkä starttasi kisaan paalulta ja johti rengas rikkoon asti kisaa!
Ei kun se taisi olla niin, että Häkkisen auton suhteen oli varikkokäynnillä tankkausongelmia (?) (en jaksa tarkistaa netistä) ja siinä meni aikaa ja siitä syystä sitten Häkkinen putosi.
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Näin juuri. Häkkisen autoon ei saatu menemään bensaa ja varikkomiehistön piti vaihtaa DC:een tankkausjärjestelmään ja aikaa kului tuhottomasti. Sillävälin Salo ja Irvine painelivat miljoonaa ohi lähtösuoralla ja myös Frentzen ehti Mikan ohi. Siitä alkoi Häkän raivoisa takaa-ajo. Mika ehti ohittaa Frentzenin ja oli jo saavuttamassa Ferrari-kaksikkoa, kun rengas pamahti... :jaska:
 
Ylös