Hassut autot F1:n historiassa

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Olisin kyllä hieman eri mieltä kohdista "tuollaiset" ja "hyvin yleisiä". Jollain on jotain tuon tapaista saattanut olla, mutta äkkiseltään mieleeni ei piirry yhtään esimerkkiä. Ja olisi tuollaisten luullut jääneen mieleen.
Ok, eihän ne noin massiivisia olleet mittasuhteiltaan mitä tuossa Brabhamissa:





 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
OK, jotain saman tyylistä kyllä. Katselin tuossa Rellun ja Ferrarin (ei tuollaisia savupiippuja) ja postisi jälkeen McLarenin ja Williamsin turbokauden mallit läpi. Ihan jokaista B ja C-versiota en kuitenkaan kahlannut. Parissa mallissa nuo ilmanotot oli, muttei niissäkään aina (Google kuvahaun perusteella ainakaan).

Eli en niitä tuon perusteella järin yleisinä pitäisi. Poikkeuksina pikemmin.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
OK, jotain saman tyylistä kyllä. Katselin tuossa Rellun ja Ferrarin (ei tuollaisia savupiippuja) ja postisi jälkeen McLarenin ja Williamsin turbokauden mallit läpi. Ihan jokaista B ja C-versiota en kuitenkaan kahlannut. Parissa mallissa nuo ilmanotot oli, muttei niissäkään aina (Google kuvahaun perusteella ainakaan).

Eli en niitä tuon perusteella järin yleisinä pitäisi. Poikkeuksina pikemmin.
Veikkaan, että käyttivät noita lisäilmanottoja vain kuumissa olosuhteissa.

Ainakin kausilla 1985-1988 noita on joka tapauksessa silloin tällöin käytetty.
 
Viimeksi muokattu:

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Kiitos selvennyksestä. Toivottavasti en nyt tehnyt järin vakavaa protokollarikettä. Tahdoin vaan saada lisätietoa tuosta kummajaisesta. :eek:
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Kyllä noi sivuponttoonien päällä olevat pienet ilmanotot löytyy ainakin kaikista Hondan turbomoottorisista F1:sistä ja C-ryhmäläisistäkin yleisesti.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Katsoin tuossa vuoden 1998 Argentiinan GP:tä ja totesin, että kyllä ne (nuo) hankainsiivet näyttivät kamalilta. :yuck:
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Katsoin tuossa vuoden 1998 Argentiinan GP:tä ja totesin, että kyllä ne (nuo) hankainsiivet näyttivät kamalilta. :yuck:
FIA kielti ne virallisesti vedoten niiden vaarallisuuteen törmäyksissä, todellisuudessa kaikki alkoivat olla sitä mieltä, että F1:stä oli tullut rumin monopostoluokka. :yuck:
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3917
FIA kielti ne virallisesti vedoten niiden vaarallisuuteen törmäyksissä, todellisuudessa kaikki alkoivat olla sitä mieltä, että F1:stä oli tullut rumin monopostoluokka. :yuck:
Alesilla muistaakseni irtos tommone torni kisassa bensaletkun jäädessä kiinni siihe.
Hirvittävän rumiahan noi kyllä on ja vaarallisia, vähän kuin Arrowsin keulan korkee siipi 2002 :D
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Alkujaanhan noita aerohankaimia käyttivät vain häntäpään tallit (Tyrrel ym.), mutta Ferrarinkin hurahdettua noihin halusi FIA laittaa noille härpäkkäille pisteen, ennenkuin F1:stä olisi tullut maailman naurettavin Formula/monopostosarja. :thumbdown
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18489
Kuvassa siis ferrarin 1998 san marinossa (?) käyttämä auto ja sen ''siivet''.http://lh3.ggpht.com/_SRDf3HaVejk/SRjbdzWz3zI/AAAAAAAACMw/6-vy67XWsuA/s800/DSC07363.JPG
:yuck:
Tyrrellhän tuon keksi vuonna 97 . Kuitenkin vuoden 1998 alusta mm. Ferrari, Sauber, Prost, Jordan ja Tyrrell ainakin kyseisiä vekottimia hieman eri tavalla muotoiltuna käyttivät. Argentiinan GP 1998, Jean Alesin lähtiessä varikolta toinen hökötyksistä repeytyi pois sen takertuessa polttoletkuun.

Ferrari käytti "hahloja" vain San Marinon GP:ssä 1998, sillä ne kielettiin juuri sen osakilpailun jälkeen.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Repesikö Alesin autosta tosiaan "airon hankain"? Mulla oli sellainen hämärä muistikuva, että Prostin autoon jälkikäteen läntätyissä härpäkkeissä oli sellainen ongelma, että ne estivät bensatankin läpän aukeamisen. Tämän takia toisen puolen siipi olisi irrotettu tarkoituksella varikkopysähdyksellä ja ajettu loppukisa epäsymmetrisellä autolla.

-e- mitäs mä nyt sekoilen. Sauberillahan Alesi ajoi. Ja näköjänsä repesi joo, mutta ei sentään tankkausletkuun, vaan naapuritallin pulttipyssyn ilmaletkuun.
 
Viimeksi muokattu:

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18489
Repesikö Alesin autosta tosiaan "airon hankain"? Mulla oli sellainen hämärä muistikuva, että Prostin autoon jälkikäteen läntätyissä härpäkkeissä oli sellainen ongelma, että ne estivät bensatankin läpän aukeamisen. Tämän takia toisen puolen siipi olisi irrotettu tarkoituksella varikkopysähdyksellä ja ajettu loppukisa epäsymmetrisellä autolla.
Alesin oikean puolimmainen hankain irtosi Argentiinassa, varikolta lähtiessä osuen niihin letkuihin.
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Repesikö Alesin autosta tosiaan "airon hankain"? Mulla oli sellainen hämärä muistikuva, että Prostin autoon jälkikäteen läntätyissä härpäkkeissä oli sellainen ongelma, että ne estivät bensatankin läpän aukeamisen. Tämän takia toisen puolen siipi olisi irrotettu tarkoituksella varikkopysähdyksellä ja ajettu loppukisa epäsymmetrisellä autolla.
Svois olla, että yhdistät mielessäsi kaksi eri tapahtumaa. Prost nimittäin joutui poistamaan toisen aironhankaimen autoistaan juuri mainitsemastasi syystä, joskin ennen kuin päästiin itse kilpailuun saakka. Se ei koskaan auennut, että miksi tötterö revittiin irti vain toiselta puolelta.
 
Ylös