laitoin tämän aamulla tonne muu moottoriurheilu kansioon...Rate Member
posted 30-01-2002 11:11
--------------------------------------------------------------------------------
Kainuun sanomat tänään:
Heikki Kovalainen F3-luokkaan
Renaultin F1-tallin tuki takanaan
Pekka Pajala
Suomussalmelainen Heikki Kovalainen jatkaa formulauraansa huippusopimuksen turvin Englannin kilparadoilla. Kovalainen ajaa ensi kauden Fortecin F3-tallissa Renaultin F1-tallin tuella.
”Todellinen lottovoitto”, Kovalainen kommentoi tiistai-iltana Englannissa tuoretta sopimustaan.
Sopimuksen paras osa on monivuotinen managerointisopimus Renaultin F1-tiimin kanssa sekä paikka tallin nuorten kuljettajien kehitysohjelmassa. Käytännössä Renault rahoittaa Kovalaisen alkavan kilpailukauden ja saa samalla option formulalupauksen palveluihin myös jatkossa.
”Jos rahkeet vaikka riittäisivät pitemmällekin”, Kovalainen myhäilee.
Renault
teki aloitteen
Suomussalmelainen myöntää formulauransa jatkon olleen vaakalaudalla ilman Renault-sopimusta. F3-sarjan tallipaikan edellyttämä 600 000 euron budjetti olisi ollut mahdoton omin voimin koota ja jatko Formula Renault -luokassakin olisi ollut perin vaikeaa.
”Yhteydenotto tuli nimenomaan Renaultin puolelta. He ilmeisesti pitivät minua lahjakkaana kaverina ja pystyin vakuuttamaan heidät ajotaidoillani”, arvioi Kovalainen, joka tunnustaa jatkossa olevansa täysin ”Renaultin mies”.
Taloudellisten mahdollisuuksien lisäksi Renault sai Kovalaisen vakuuttumaan omalla sitoutumisellaan formulaykkösiin. Ranskalaiset ostivat entisen Benettonin F1-tallin eivätkä ole vain käymässä formulasirkuksessa.
”F1 on Renaultille pitkäaikainen projekti”, Kovalainen uskoo.
Sopimus takaa Fortec-tallille Englannin F3-sarjassa yksinoikeuden Renaultin moottoreihin. Renaultin moottoreilla on Englannin F3-sarjassa menestytty viimeksi vuonna 1999, jolloin Jenson Button ajoi sarjassa kolmanneksi. Viime kaudella Fortec/Renault -yhdistelmän vauhti riitti sarjassa viidenteen sijaan.
Testit alkavat
Espanjassa 16.2.
Kovalainen ajoi viime kaudella Fortecilla Formula Renault -luokan Englannin mestaruussarjassa neljänneksi. Siirtyminen F3-luokkaan tuo kuljettajalle lisää vauhtia, mutta myös rankemman kilpailuohjelman.
Kauteen kuuluu 13 kisaviikonloppua, joista jokaiseen kuuluu kaksi aika-ajoa ja kaksi kilpailua. Kilpailukausi alkaa Brands Hatchissa maalis-huhtikuun vaihteessa ja päättyy Donington Parkissa 20.-22.9.
Kovalaisen sopimukseen kuuluu lisäksi kaksi kansainvälistä kilpailua. Heinäkuun alussa kolmoset ajavat oman kisan Silverstonen F1-kisan yhteydessä ja toinen ekstrastartti on tarjolla Hollannissa.
”Tämä luokka on ollut ponnahduslauta monelle kuljettajalle, mm. Mika Häkkisella ja Mika Salolle”, Kovalainen muistuttaa.
Viime kaudella Englannin F3-mestariksi ajoi japanilainen Takuma Sato, joka nyt kuljettaa Jordanin F1-autoa. Sarjan viime kauden kuljettajista nousussa on myös Anthony Davidson, joka nykyisin on BAR-tallin testikuljettaja.
Testiajot Fortecin F3:lla Kovalainen aloittaa 16.2. Espanjan Guadixissa. Ennen sarjan alkua testipäiviä kertyy yhteensä 15.
Tallitoveri
Brasiliasta
Tallitoverikseen Kovalainen saa Fortecilla brasilialaisen Fabio Carbonen, joka viime kaudella ajoi Formula Renault -luokan Italian mestaruussarjassa.
Kovalainen saa kolmosissa vastaansa tuttujakin miehiä, sillä Formula Renault -luokan viime kauden Englannin mestari Carl Breeze ajaa kolmosissa Motaworld-tallissa ja kakkonen Richard Antinuzzi Manorilla. Renaulteissa kolmanneksi ajaneelle Danny Wattsille paikkaa kolmosissa ei sen sijaan näytä löytyvän.
Kovalainen ajoi F3:lla ensimmäiset kisansa jo marraskuussa, jolloin hän osallistui katuratakisoihin Macaossa ja Etelä-Koreassa.
”Kolmosten moottorissa on tehoa noin 240-250 hevosvoimaa. Auto painaa saman verran kuin Formula Renault, mutta siivet, jarrut ja renkaat ovat isommat. Siipien vaikutus tuntuu varsinkin nopeissa mutkissa”, kuvailee Kovalainen tuleva työkaluaan.