Heikki Kovalainen - Suomussalmen ilopilleri - kaudella 2012

Har*

Well-known member
Liittynyt
29.7.2010
Viestit
1331
Heikki ei kyllä aja kaudella 2013 missään. Tietysti jos nuo otteet tuosta paranevat, ja Petrov jää muutenkin kuin aika-ajoissa, niin Caterham saattaa tarjota jatkoa, joka se ainoa mahdollisuus on. Mahtaa olla melkoiset paineet taas persuuksissa ja niinkö ne vaan taas näkyvät radalla...

Olisi kannattanut rustata nimet pidempään Caterham-soppariin aiemmin, kun sellaista oli tarjottu. Eihän se tietysti ajopaikkaa olisi taannut (vrt. Trulli), kun kilpailukykyisiä maksukuskeja riittää.
 

Timmyh

Formuloita vuodesta -98..
Liittynyt
23.2.2009
Viestit
2933
Sijainti
Tampere
Nyt kun tätä ketjua pitkästä aikaa luen, niin täällä ollaan antamassa Heikille jo kenkää, tai maksimissaan ura jatkuu Caterhamilla? :D :D

Noh, mikäs siinä. Suht nopeasti täällä kyllä toimitaan. Vai onko Italian lehdistö salaa ottanut vallan foorumista?
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Kun olen nyt ennättänyt katselemaan kierrosaikoja tarkemmin, niin Heikin kisasuoritus Malesiassa näyttää vieläkin surkeammalta kuin miltä se tuntui kisan aikana. Petrov ohitti Kovalaisen kahteen otteeseen ja piti muutenkin läpi kisan parempaa vauhtia kuin Heikki. On aivan käsittämätöntä, että Heikki nuhjusi kierrokset 28-39 Marussialla ajavan Charles Picin kannassa kiinni, mutta ei vaan millään päässyt ohi.

Tässä on minun yhteenvetoni Heikin kisan etenemisestä:

Malesia 2012 (56 kierrosta)
01. KOV 15, MSC 16, RIC 17, PET 18
02. KOV 14, RIC 15, PET 16
03. Ricciardo ja Petrov ohittavat Kovalaisen.
04. Petroville ja Kovalaiselle vaihdetaan sadekelin renkaat.
05. PET 19, GLO 20, KOV 21
06. - 13. Turva-auto
13. Petrov ja Glock vaihtavat välikelin renkaisiin.
14. Kovalainen vaihtaa välikelin renkaisiin.
15. KOV 20, GLO 21, PET 22
16. Petrov ohittaa Glockin.
17. Petrov ohittaa Kovalaisen.
[...]
23. Maldonado ja Glock ohittavat Kovalaisen. Kovalainen varikolle keulan vaihtoon ja saa samalla uudet välikelin renkaat.
24. PET 16, MAL 17, GLO 18, BUT 19, PIC 20, KOV 21
[...]
28. Kovalainen tavoittaa Picin, mutta ei pääse ohi. (PIC - KOV ero 0,8s.)
[...]
35. Kärki ohittaa Kovalaisen kierroksella. Kovalainen yrittää edelleen turhaan ohittaa Piciä.
[...]
38. Kovalainen edelleen Picin takana. Kovalainen varikolle vaihtamaan medium-renkaisiin.
39. Petrov, Glock ja Pic varikolle vaihtamaan medium-renkaisiin.
[...]
42. PET 18, GLO 19, KOV 20 (Kovalainen 35s Petrovista, 13,8s Glockista)
[...]
45. Kovalainen 36,3s Petrovista, 13,7s Glockista.
[...]
48. Kovalainen 36,1s Petrovista, 5,9s Glockista.
[...]
50. Kärki ohittaa Petrovin kierroksella.
[...]
52. Kovalainen 38,2s Petrovista, 6,6s Glockista.
[...]
54. Kovalainen 44,8s Petrovista, 6,2s Glockista.
[...]
56. Maali. PET 16, GLO 17, KOV 18. Kovalainen 46,4s Petrovista, 3,9s Glockista.

Kisan jälkeen Petrov oli tyytyväinen autonsa käyttäytymiseen, mutta Kovalainen ei ollut. En suostu uskomaan, että Petrovin ja Kovalaisen vauhtiero johtuisi ajotaidoista. Sen sijaan etsin syytä Heikin auton säädöistä, jotka ovat varmaankin olleet tässä kisassa täysin päin peetä.

Kolmen viikon päästä Kiinassa Kovalainen ottaa takuuvarmasti revanssin Petrovista. :)
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Juu, eihän Kovalainen missään tapauksessa noi surkea kuski ole, kuin mitä Malesia antoi ymmärtää. Mutta jossain kohtaa auton kanssa tehtiin jokin virhe, säätöjen kanssa. Ja säädöistä on kuitenkin se kuljettaja itse viime kädessä vastuussa.

Joka tapauksessa tällaisia rämpimisiä (säätöjen kanssa tai muuten) ei saa tulla lisää tai voipi olla Heikin ura katkolla kauden päättyessä.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1394
Noh noh, eipäs nyt täällä näin nopeasti Heikkiä teilata. Minun mielestä kisan jälkeisessä haasteattelussa Heikillä oli selvästi sellainen "itsevarmavitutus" ilme. Eli, tää nyt oli tämmöinen, mutta tähän se ei jää. Seuraavassa kisassa eri meininki.
McLarenin aikana, olisi pitänyt pitkän itsesäälisen selittely & analyysituokion, miksi meni niin.
 

fan1

Well-known member
Liittynyt
12.5.2005
Viestit
292
Kovalainen...10...9...8...7...6...5...:nope:
Kommentti omasta kommentista.
Lähtölaskenta ei tässä tapauksessa tule tallin puolelta.
Heikki on nyt vaan tehnyt omat johtopäätöksensä tallin suorituskyvystä ja kehitysmahdollisuuksista.

Olihan tuo tallipäällikön kommentti jo paljon puhuva. "Emme halua pidätellä Heikkiä jos hän haluaa vaihtaa tallia. Kuskillahan on vain yksi ura... jotain tuohon suuntaan kommentoi mtv.n haastattelussa.

Heikillä kun on nyt ammatti managerit hoitamassa miehen sopimuksia, niin eiköhän siellä tehdä jo ensimmäisiä tunnusteluja ... Ferrari?!?:D
 

Eetoss

Aloittelija
Liittynyt
28.7.2009
Viestit
113
Kommentti omasta kommentista.
Lähtölaskenta ei tässä tapauksessa tule tallin puolelta.
Heikki on nyt vaan tehnyt omat johtopäätöksensä tallin suorituskyvystä ja kehitysmahdollisuuksista.

Olihan tuo tallipäällikön kommentti jo paljon puhuva. "Emme halua pidätellä Heikkiä jos hän haluaa vaihtaa tallia. Kuskillahan on vain yksi ura... jotain tuohon suuntaan kommentoi mtv.n haastattelussa.

Heikillä kun on nyt ammatti managerit hoitamassa miehen sopimuksia, niin eiköhän siellä tehdä jo ensimmäisiä tunnusteluja ... Ferrari?!?:D
millos tuollaista?
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
millos tuollaista?
Maikkari haastatteli Fernandesia Malesiassa. Haastattelun lopussa Fernandes letkautti, että se parempi suomalaiskuski löytyy muuten tänä vuonna hänen tallistaan -- ei "siitä toisesta tallista".

Eikä tämä ollut ensimmäinen kerta kun Fernandes osoittaa arvostavansa Heikin taidot kuskina korkeammalle kuin moni muu. Fernandes ylisti Kovalaista twitterissä ja haastatteluissaan viime vuonna jatkuvalla soitolla. Näistä kommenteista olen päätellyt, että jos Fernandes on saanut äänestää oman tallinsa kuskia siinä Autosportin järjestämässä tallipomojen äänestyksessä, niin eiköhän Heikki ole saanut Fernandesilta täydet pisteet. ;)

Heikin pitää nyt näyttää, että arvostus ei ole aiheetonta. Ensimmäisessä kisassa Kovalaisen KERS ei toiminut, ja Heikki oli juuri sen KERSin antaman 0,3s-0,4s kierrosta kohti Petrovia hitaampi, eli Australiassa puntit Caterham-kuskien kesken näyttivät vielä olevan tasan. Malesiassa Heikin kisavauhti oli yllättäen selvästi tallikaverin vauhtia hitaampaa, mutta vesisade ja kostea rata ovat saattaneet korostaa epäonnistuneiden auton säätöjen vaikutusta ajettavuuteen.

Seuraavassa kisassa Heikin on jo oltava tikissä ja autoon on löydettävä sopivat säädöt. Petrov ei viime vuonna suoriutunut Heidfeldiä tai Sennaa huonommin, jos ei kohta paremminkaan. Petrovia ei siis pidä aliarvioida, mutta kyllä Kovalaisen täytyy Petrov pystyä päihittämään, jos haluaa vielä jatkossa kilpailla F1-sarjan korkeimmalla tasolla.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Seuraavassa kisassa Heikin on jo oltava tikissä ja autoon on löydettävä sopivat säädöt. Petrov ei viime vuonna suoriutunut Heidfeldiä tai Sennaa huonommin, jos ei kohta paremminkaan. Petrovia ei siis pidä aliarvioida, mutta kyllä Kovalaisen täytyy Petrov pystyä päihittämään, jos haluaa vielä jatkossa kilpailla F1-sarjan korkeimmalla tasolla.
Vaikeaa on huipputalliin nousta sen jälkeen kun mitä McLarenilla tapahtui. Kakkoskuskiksi saattaisi kelvata, ainoa mahdollisuus nousta huipulle on päästä johonkin keskikastin talliin, joka sitten sattumalta oikeaan aikaan nousee ajamaan kärkipään sijoista. Ja kumpikaan ei ole mitenkään itsestään selvää, ellei lyö Petrovia maan rakoon tai hanki jostain superluokan sponsoreita.
 

speedster?

Well-known member
Liittynyt
11.12.2007
Viestit
502
Nähdään nyt. Ei pari huonoa kisaa vie Heikin vahvaa asemaa Caterhamilla, mutta kauan ei voi jatkaa tuollaisia esityksiä. Viime kauden jälkeen arvostus oli korkealla muuallakin ja se pitäisi pystyä säilyttämään, koska Caterhamin kehitys on surkean hidasta!
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Heikin pitää nyt näyttää, että arvostus ei ole aiheetonta. Ensimmäisessä kisassa Kovalaisen KERS ei toiminut, ja Heikki oli juuri sen KERSin antaman 0,3s-0,4s kierrosta kohti Petrovia hitaampi, eli Australiassa puntit Caterham-kuskien kesken näyttivät vielä olevan tasan. Malesiassa Heikin kisavauhti oli yllättäen selvästi tallikaverin vauhtia hitaampaa, mutta vesisade ja kostea rata ovat saattaneet korostaa epäonnistuneiden auton säätöjen vaikutusta ajettavuuteen.
Selvästi? Olihan se hitaampi, mutta ei nyt kuitenkaan ihan ajamalla pelkästään.

Kierroksella 24, eli Heikin etusiipiepisodin jälkeen eroa oli 46 sekunttia. Maalissa eroa oli 47 sekunttia. (lähde: F1 Fanatic Malaysian Lap Chart). Tuossa välissähän Heikki mm. peesaili kymmenkunta kierrosta Picin takana.
 

Maco

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
671
Nyt, kun Mika Salo ymm. puhuu, että Heikin pitäisi vaihtaa tallia ei kuitenkaan oteta kovin paljoa kantaa, minne pitäisi vaihtaa.

Minun näkemyksen mukaan Redbull on poissuljettu, vaikka Webber lopettaisi kuski tullee Toro Rossolta ja Toro Rossolle Heikki on liian vanha. Mäkki ja Mersu melko varmuudella mahdotonta toisessa paremmat kuskit ja toiseen on tyrkyllä Mersun omia kasvatteja. Lotus melko varmasti ovet kiinni heillä hyvät kuskit, jotka tulee toimeen keskenään. Ferrarille on Massan paikalle jonossa Perez ja (Kubica) ainakin ennen Heikkiä. Force Indialla ilmeisesti vähän rahoitus ongelmia, joten palkkaa tuskin saisi, vaikka ajamaan voisi päästä. Wiiliamsille varmaan Bottas on jonossa edellä. HRT ja Marussia on nykyistä huonompia, joten jäljelle jää oikeastaan Sauber, jonne voi olla pieniä saumoja tai jatkaa Caterhamilla, jossa saa ainakin palkkaa.

Tällä perusteella tuntuisi hölmöltä vaihtaa tiimia varsinkin, kun oma tiimi kuitenkin panostaa aika vahvasti, vaikkei auto vielä olekaan riittävän hyvä. Oman näkemykseni mukaan Caterham on saavuttanut kärkeä, mutta keskikasti on saavuttanut suunnilleen yhtä paljon, joten ero keskikastiin on pysynyt, jotakuinkin samana. Itse sarja on kuitenkin erittäin tasainen olisko ollut Malesian aika-ajon Q2, kun katsoin viidennen ja 15 ero oli alle puoli sekuntia eli hyvin pieni virhe tiputtaa ns. kovankin tallin pois jatkosta ja huonomman tallin erittäin onnistunut ajo voi viedä jatkoon. Valitettavasti säännöt taitaa muuttua, siinä vaiheessa, kun Caterham saa keskikastin kiinni.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Kyllä tämän kauden jälkeen vois jo tallia vaihtaa.

Mitä tulee nuihin arvioihin joita Maco esitti, niin osasta olen erimieltä ja osasta samaa mieltä.


Force India ja Sauber on selkeitä vaihtoehtoja. Mersedes on todellinen vaihtoehto myös. Lotuksella ei ole suurta hinkua Heikille, mutta Heikin kannattanee kyllä kysellä sieltäkin jos Kimi on lähtötuulella tai Romain ei saa mitään aikaan jatkossakaan.

Williamsilla ei ole varaa kahteen suomalaiseen, joten Bottas lie ykkönen heille. Myös Ferrarin, McLarenin ja Red Bullin Heikki voi unohtaa. Toro Rossolle ei kannata mennä ellei ole muita talleja saatavilla (tai muut vaihtoehdot on HRT tai Marussia).


Minusta Heikillä on hyvät mahikset, Lotus tai Mersu ja pettymyksenäkin Force India tai Sauber.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Sanotaanko nyt näin, että viime kauden jälkeen Heikillä olisi varmaan ollut ottajia (sikäli kun paikkoja olisi ollut vapaana) aika paljonkin. Petrov on kuitenkin pistänyt tänä vuonna kovemmin kampoihin, kuin mihin Trulli pystyi. Ja jos Heikki haluaa päästä Caterhamilta jonnekkin keskikastin tiimiin, Mersusta tai Lotuksesta puhumattakaan, niin Vitali on pakko lyödä tänä vuonna.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Minusta Heikillä on hyvät mahikset, Lotus tai Mersu ja pettymyksenäkin Force India tai Sauber.
Eiköhän Heikki jatka edelleen Lotuksella..

Ferrarilla olisi tarvetta hyvälle kakkoskuskille, mutta McLarenilla meni niin surkeasti että saumat lienee pienet. Mut joku tunarihan sinne on joka tapauksessa nostettava.
 

SergioCresto

Well-known member
Liittynyt
28.2.2012
Viestit
467
Ferrarilla olisi tarvetta hyvälle kakkoskuskille, mutta McLarenilla meni niin surkeasti että saumat lienee pienet.
Semmonen varaus tohon McLareniin, että muistelisin niiden jo aiemmin pyytäneen Kovalaista takaisin, tosin vain testikuskiksi, ei kisaamaan. Heikki kuitenkin mieluummin pysyi kilpa-ajajana peräpään tallissa. Ilmeisesti laarenilla taisi kuitenkin olla luottoa koviksen työskentelytapoihin ja luonteeseen vaikka kisavauhtia ei löytynytkään.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Vaikka kausi 2012 on alkanut Heikki Kovalaisen osalta kolmella kehnosti sujuneella kisalla, niin parilla erillisellä suoritusalueella Heikki on kuitenkin onnistunut antamaan hyviä näyttöjä. Aika-ajot ovat tallikaveri Vitali Petroviin verrattuna kolmen kisaviikonlopun jälkeen 3-0 Heikin eduksi. Lisäksi kaikki kolme tähänastista kisastarttia ovat sujuneet Kovalaiselta mainiosti, kuten James Allen kertoo blogissaan:
Glock, Kovalainen, Massa and Alonso are consistently good starters who gain places off the line at most races.
As far as 2012 start performance is concerned drivers have gained (+) or lost (-) places off the start line this season, on aggregate, as follows –

Gained:

+12 Kovalainen
+10 Massa, Perez

+9 Glock
+8 Alonso
+7 Kobayashi
+6 Raikkonen
+4 Pic, Di Resta
+3 Rosberg, Button, Maldonado

+2 Hulkenberg, Senna
+1 Hamilton, Schumacher*, Karthikeyan

Held position:
Petrov

Lost:
-1 Vettel, Vergne, De la Rosa
-2 
Grosjean**
-3 Ricciardo,
- 6 Webber
* Senna, Ricciardo and Hulkenberg were all involved in accidents on 1st lap in Australia
** Schumacher and Grosjean collided on Lap 1 in Malaysia, Senna and Perez pitted for wet tyres on opening lap
Kisanopeudessa ja hitaampien autojen ohittamisessa Kovalainen ei ole vielä tällä kaudella onnistunut antamaan yhtä vakuuttavia näyttöjä kuin Petrov, mikä johtuu varmaankin pitkälti Heikin autoa Australiassa ja Kiinassa vaivanneista teknisistä ongelmista.
 
Ylös