hippi
Well-known member
- Liittynyt
- 13.4.2009
- Viestit
- 2695
Esimerkkinä Trullin vaikeudet tänä vuonna Team Lotuksen ohjaustehostimen kanssa. Viime vuonna molemmat Lotus-kuskit antoivat Gascoynen kertoman mukaan palautetta, että ohjaus oli liian raskas, joten tämä palaute vaikutti tämänvuotisen auton suunnitteluun. Tänä vuonna ohjaustehostin avusti kuitenkin kuskia mutkissa niin paljon, että Trulli kadotti tuntuman auton käyttäytymiseen. Heikki sopeutui uuteen ohjaustehostimeen Jarnoa paremmin.Säätäminen on vahvasti alisteinen suunnittelulle. Säätövarat loppuu aika äkkiä ja jos säätövarat loppuu, uusien osien valmistus kestää helposti viikkoja tai kuukausia. Kyllähän kuljettaja vaikuttamaan pääsee, mutta aikajänne lähentelee nykyään puolta kautta, jos autossa on jotain kunnolla pielessä.
Trulli sai uuden ohjaustehostimen Unkariin, joka oli kauden yhdestoista GP. Jossain isommassa tallissa se olisi tietysti valmistunut paljon nopeammin. Mutta säätämällä ei siis saatu ohjaustehostinta Trullin mieleiseksi, vaan insinöörien piti suunnitella kokonaan uusi ohjaustehostin Jarnon antaman palautteen perusteella.
Kun kuskit sanovat osallistuvansa uuden auton suunnitteluun, niin ehkäpä he kertovat millaisia ongelmia heillä on aiempina vuosina ollut autonsa ajettavuuden suhteen. Näin insinöörit voisivat jo suunnitteluvaiheessa välttää tällaiset ongelmat, sekä mahdollisesti myös jättää hieman tavallista enemmän säätövaraa sellaisiin auton osiin, joissa kuljettajat ovat havainneet sen hyödylliseksi etsiessään optimisäätöjä kisaviikonloppujen aikana.
Hamilton puheli kauden 2009 alkupuoliskolla viettävänsä paljon aikaa jutellen McLarenin insinöörien kanssa siitä, miten autoa pitäisi parantaa. Ja nyt Button on siis sanotut, että hän on yhdessä Lewisin kanssa vienyt tämänvuotista autoa eteenpäin. Olisi kyllä tosi kiinnostavaa kuulla tarkemmin millaisista asioista nämä kuskit ovat tallinsa insinöörien kanssa tarinoineet.