Heikki Kovalaisen tulevaisuus 2013 jälkeen - Koittiko nyt loppu?

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Eikä pidä unohtaa sitä, että Selänne tekee varmasti joka pelissä vähintään kaksi kunnaria. Ja sillonkun suomi ei voita, niin pelaajat pitäisi hirttää. Näin facebookissa.

Tekikö se heikki viime vuonna yhtään mitään?
Testasi DTM-autoa, golfasi ja naiskenteli. Ajoi mopolla jäärataa yhdessä Vinalesin ja Millerin kanssa, mutta oliko jo tätä vuotta?
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Vittu nyt Heikki oikeasti. Ajamaan kisoja asap, sarjallakaan ei ole väliä kunhan se on jatkuvaluonteista. Suomi tarvitsee jokaisen kuskinsa taisteluun maan kunnian puolesta.
Ottaa päähän nämä "kuskit" jotka löysäilee vaikka pitäisi olla kisaamassa, mahdollisuuksia kyllä löytyy.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39265
Sijainti
Semminki
Vittu nyt Heikki oikeasti. Ajamaan kisoja asap, sarjallakaan ei ole väliä kunhan se on jatkuvaluonteista. Suomi tarvitsee jokaisen kuskinsa taisteluun maan kunnian puolesta.
Ottaa päähän nämä "kuskit" jotka löysäilee vaikka pitäisi olla kisaamassa, mahdollisuuksia kyllä löytyy.
Eiköhän sitä ihan jokainen kuljettaja aja itselleen eikä millekkään maalle.
Heikille hatunnosto että ei tee mitä ei huvita.
 

Turboruuvi

Well-known member
Liittynyt
23.3.2013
Viestit
1004
Heikille kyllä yhden-pari sapattia suo (tai niin monta mitä huvittaa) sen jälkeen miten turhauttava lopulta F1 -ura ja varsinkin sen loppu oli.
Tauko ajamisesta tekee varmasti hyvää motivaatiolle. Toivottavasti mies nähdään jossain mielenkiintoisessa luokassa pian.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Kyllä Kovalaisella aina löytyy ajohommia jos hän haluaa ajaa.
 

Merkkis

New member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
2
Heikille kyllä yhden-pari sapattia suo (tai niin monta mitä huvittaa) sen jälkeen miten turhauttava lopulta F1 -ura ja varsinkin sen loppu oli.
Tauko ajamisesta tekee varmasti hyvää motivaatiolle. Toivottavasti mies nähdään jossain mielenkiintoisessa luokassa pian.


Kovalainen lähdössä ainaki Tunturirallii ajamaan (lähtönumerolla 1). Yksittäinen kisa, mutta kuitenkin.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2657
Autotehtaan omistuksessahan se Fernandesin tallikin oli, tavallaan. Ensin Fernandesin tähtäimessä näytti olevan Lotuksen omistajuus, mutta kun siitä ei tullut mitään, niin osti sitten Caterhamin. Sekin homma meni kuitenkin reisille -- ilmeisesti siksi, ettei Fernandesilla ollut riittävästi rahaa kehittää vasta useamman vuoden päästä valmistuvia uusia katuautomalleja samanaikaisesti kun pumppasi joka vuosi kymmeniä miljoonia euroja F1-talliinsa.

Voisi kuvitella, että Fernandes on aikoinaan selvittänyt Heikille suunnitelmistaan tehdä F1-tiimistään katuautovalmistajan julkinen keulakuva, mutta Fernandesin rahojen ja F1-kiinnostuksen loppuminen tuntuu tulleen Kovalaiselle yllätyksenä. Olisi kyllä mukavaa joskus kuulla mitä Fernandes lupaili Kovalaiselle, että sai sen ryhtymään tallinsa testikuskiksi 2013. Maikkarin toimittajat Saari ja Salo (jotka juttelivat kaudella 2013 säännöllisesti Heikin kanssa) tuntuivat tuolloin uskovan vahvasti, että Kovalainen olisi päässyt siirtymään Caterhamin kilpakuskiksi kesken kauden 2013. Kun Caterhamilla ei löytynyt Heikille kisakuskin paikkaa myöskään kaudelle 2014, niin Kovalaisen ja Fernandesin välit tulehtuivat tilapäisesti, vaikka sittemmin ovatkin taas Twitterissä korjailleet välejään.
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Autotehtaan omistuksessahan se Fernandesin tallikin oli, tavallaan. Ensin Fernandesin tähtäimessä näytti olevan Lotuksen omistajuus, mutta kun siitä ei tullut mitään, niin osti sitten Caterhamin. Sekin homma meni kuitenkin reisille -- ilmeisesti siksi, ettei Fernandesilla ollut riittävästi rahaa kehittää vasta useamman vuoden päästä valmistuvia uusia katuautomalleja samanaikaisesti kun pumppasi joka vuosi kymmeniä miljoonia euroja F1-talliinsa.

Voisi kuvitella, että Fernandes on aikoinaan selvittänyt Heikille suunnitelmistaan tehdä F1-tiimistään katuautovalmistajan julkinen keulakuva, mutta Fernandesin rahojen ja F1-kiinnostuksen loppuminen tuntuu tulleen Kovalaiselle yllätyksenä. Olisi kyllä mukavaa joskus kuulla mitä Fernandes lupaili Kovalaiselle, että sai sen ryhtymään tallinsa testikuskiksi 2013. Maikkarin toimittajat Saari ja Salo (jotka juttelivat kaudella 2013 säännöllisesti Heikin kanssa) tuntuivat tuolloin uskovan vahvasti, että Kovalainen olisi päässyt siirtymään Caterhamin kilpakuskiksi kesken kauden 2013. Kun Caterhamilla ei löytynyt Heikille kisakuskin paikkaa myöskään kaudelle 2014, niin Kovalaisen ja Fernandesin välit tulehtuivat tilapäisesti, vaikka sittemmin ovatkin taas Twitterissä korjailleet välejään.
Sitä ei tiedä onko siellä luvattu Heikin testikuskipestin aikana jotain, mutta idea tuohon hommaan tuli Heikiltä itseltään. Liekö sitten toiveissaan ajatellu pestin johtavan kuskin hommiin kun maksukuskit toheloi:

http://m.autosport.com/news/report.php/id/106850

We talked about this [reserve role] for the first time a long time ago but at the very beginning I wasn't interested in this kind of role.

"But when you are sitting at home for a couple of months looking at other people driving, it makes you think you could have a go.

"Just before Malaysia, I had a chat with Tony [Fernandes, team owner] and asked if he thought I could still do something for the team and he said 'sure'.
 
Viimeksi muokattu:

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Eihän mielensä muuttaminen tietenkään kiellettyä ole, mutta jotenkin Heikistä ei ole missään vaiheessa saanut sellaista tarpeeksi määrätietoista ja vahvatahtoista kuvaa. Jotenkin tuntuu, että se viimeinen itseluottamus on puuttunut, joka ehdottomilla huipuilla on ns. tapissa. Tuollainen lakki kourassa testikuskin paikan ruinaaminen jämätallista siinä vaiheessa kun on ensin sen itse hylännyt ei ole kyllä omiaan vakuuttamaan tallipäättäjiä siitä, että tämä kaveri tietää mitä haluaa ja ottaa sen vaikka väkisin.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2657
Minulle on ainakin jäänyt sellainen käsitys, ettei F1-uran päättyminen johtunut määrätietoisuuden tai tahdon puuttesta Heikin osalta, vaan Tony Fernandesin hankkeiden epäonnistumisesta. Fernandes aloitti F1-tallinsa tyhjästä, Mike Gascoynen avustuksella. Heikki Kovalainen tuli Fernandesin talliin jo alkuvaiheissa, jolloin kaikille oli hyvin tiedossa, että pari ensimmäistä vuotta saattaa kulua hännillä ajellessa. Tallin oli kuitenkin tarkoitus kehittyä vuosi vuodelta vahvemmaksi ja kilpailukykyisemmäksi, ja tällainen Fernandesin ja Gascoynen kaupittelema pitkän tähtäimen kehityssuunnitelma vakuutti aikoinaan Kovalaisen ja Jarno Trullin.

Heikki alkoi näkyvästi tuskastua tallinsa kehityksen puutteeseen kauden 2012 alkupuolella, jolloin antoi suomalaiselle medialle toistuvasti happamia lausuntoja auton päivitysosien toimimattomuudesta. 2012 Kovalaisen manageri myös tunnusteli aktiivisesti Heikille paikkaa muista talleista, suututtaen näillä kyselyillä Caterham-pomot.

Erään Autosportin kolumnistin mukaan Fernandes hätkähti 2012 jälkipuoliskolla huomaamaan, että uusien Caterham-katuautojen suunnittelu ja samanaikainen F1-tallin ja jalkapallojoukkueen rahoittaminen tulevat kalliimmiksi kuin Fernandes oli ennakolta kaavaillut. Tämä herätys ajoittui samaan aikaan Singaporen GP:n kanssa, jossa Marussia onnistui ohittamaan Caterhamin valmistajien sarjassa, millä tietysti oli potentiaalisia vaikutuksia Caterhamin saamiin palkkiorahoihin. Vielä Singaporen aika-ajojen jälkeen Fernandes totesi tallinsa tiedotteessa, että Heikin kuskisopimuksen jatkamisesta voidaan odottaa ilmoitusta lähiaikoina. Vaan sittenpä niistä sopimusasioista oltiinkin pitkään hiljaa, kunnes Caterham lopulta vahvisti kauden 2013 kuskeikseen kaksi sponsorirahaa tuovaa kuljettajaa ja jätti Kovalaisen tyhjän päälle.

Noita mainitsemiani Oskari Saaren ja Mika Salon odotuksia lukuunottamatta julkisuudessa ei ole ollut tietoa siitä, mitä Fernandes lupaili Kovalaiselle silloin, kun Heikki otti taas Fernandesiin yhteyttä kauden 2013 käynnistyttyä ja kyseli töitä Caterhamilta. Kovalainen jätti tuolloin managerinsa, joka oli edellisellä kaudella suututtanut Caterham-pomot. Lisäksi Heikki esiintyi julkisuudessa vaatimattomasti Caterhamin testikuskin roolissa eikä suostunut haastatteluissa vahvistamaan, että hänelle olisi lupailtu Caterhamilta kisakuskin paikkaa. Tätä taustaa vasten tuntuikin oudolta, että Kovalainen vaikutti pettyneeltä kun ei päässyt Caterhamin kuskiksi kaudelle 2014 ja katkaisi (tilapäisesti) Twitterissä välinsä Fernandesiin.

Tähän jälkimmäiseen arvoitukseen tuo valoa eilinen Urheiluruutu, jossa Heikki sanoo että Caterhamin kanssa oli alustavasti sovittu jatkosta, joten pettymys oli suuri kun Caterham ei valinnutkaan Kovalaista kaudelle 2014. Tämä vahvistaa omaa käsitystäni, että Heikki oli vetänyt johtopäätöksiä kauden 2012 tapahtumista ja varmisteli 2013, ettei varomattomilla kommenteilla ärsytä herkkähipiäisiä Caterham-pomoja. Fernandes oli vielä tuolloin hyvää pataa Heikin kanssa, ja olisi varmaankin mielellään valinnut Heikin tallinsa kuskiksi kaudelle 2014, mutta Fernandesin rahat alkoivat nähtävästi jo käydä vähiin, joten lopulta Caterhamin oli pakko ottaa kaksi maksukuskia.

22.1.2015 Urheiluruutu YLE Areenassa (Heikin haastattelu alkaa neljän minuutin kohdalla)
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Ihan hyvä yhteenveto, Heikiltä tuli arviointivirhe, kun lähti yksityistalliin, joka aloitti hyvin pitkälti tyhjästä.

Nyt kun muistelen, edes Toyota ei onnistunut rakentamaan alusta alkaen menestyvää tiimiä (montako vuotta yrittivät)?

Nythän Heikki on antanut kommentteja, että vain tehdastallit kiinnostaa?
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Minulle on ainakin jäänyt sellainen käsitys, ettei F1-uran päättyminen johtunut määrätietoisuuden tai tahdon puuttesta Heikin osalta, vaan Tony Fernandesin hankkeiden epäonnistumisesta.
Tää ei nyt oikee natsaa. Onko se Fernandesin vika jos mikään talli ei halunnut palkata Heikkiä? Vaikka Fernandes olisi jatkanut Heikin kisakuskin pestiä niin missä Heikki ensi kaudella olisi kun kyseinen talli on jo uponnut? Joka tapauksessa uran paketointi olisi ollut edessä piakkoin. Muiden tallien kiinnostavuus Heikkiä kohtaan oli melko olematonta ja vierailu Lotuksen ratissa surkeilla tuloksilla romutti viimeisetkin toiveet kisakuskin paikasta, ja F1-uran lopulle lisää vauhtia antoi Heikki itse toteamalla itsensä palkalliseksi kuskiksi vielä Lotustulostenkin jälkeen nykyajan maksukuskiviidakossa. On siinä peilin katsomisen paikka, jos alkaa etsimään syitä miksi F1-ura päättyi eikä syyttää Fernandesia.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Toki on rehellisesti todettava, että vaikka Heikki olisi lähtenyt alonsomaiset 120% lasissa hakemaan rahoitusta uralleen, ei hänellä kauheasti olisi ollut mahdollisuuksia näitä Brasilian jne. massikeisareita vastaan. Toki ennen Lotus-tuurauskeikkaa miehen ajotaitoja ilmeisesti kuitenkin vielä arvostettiin suht korkealla, että ehkä Heikki olisi vähän pienemmälläkin rahasummalla voinut jonkun tallipaikan löytää.
 
Ylös