Heikommat renkaat avauskisaan?

Mediaprofeetta

Well-known member
Liittynyt
6.3.2007
Viestit
3579
Sijainti
____________
Muutenkin aika läpinäkyvä tekosyy, "halutaan hidastaa vauhteja"

Ihme lässytystä. Miten paljon niitä vauhteja muka halutaan hidastaa? Vaikuttaako joku rengas muka olennaisesti siihen, millä nopeudella törmäykset mahdollisesti tapahtuisi?
 

herb

Well-known member
Liittynyt
10.1.1999
Viestit
339
Tulee ikävästi mieleen kun 2006 kauden loputtua alkoi talvitestit ja kaikki heitti ekan kerran Bridgestonet alle, niin yhtäkkiä Mclaren olikin nopeampi kuin Renault ja tallissa kehuttiin vuolaasti renkaiden sopivuutta autoon kun taas Rellulla kakisteltiin ja yskiskeltiin että - kyllähän tämä tästä kun ajetaan lisää testiä - tyylistä selittelyä.

Tietysti nyt on kyseessä paljon pienempi muutos kuin rengas merkin vaihto, mutta kyllä tässäkin voi joku tuurilla saada hyvinkin etua ja toinen taas huonolla tuurilla hävitä jonkin verran. Typerintä tässä on se, että ne jotka on tehneet parasta työtä eli osanneet hyödyntää kaikille talleille tuttua rengasta parhaiten, tulevat myös häviämään eniten. Ne jotka eivät ole osanneet mitenkään hyödyntää renkaiden tuntemusta, saavat nyt pika-arvalla mahdollisuuden että "hei, nää renkaathan istukin jostain syystä paremmin meidän autoon, ohhoh, kävipäs hyvin".
 

Vilkku

Not member anymore
Liittynyt
26.1.2005
Viestit
1293
Jos renkaita "heikennetään" eli vauhtia pudotetaan renkailla, niin kovempaa seostahan siinä silloin joudutaan käyttämään. Ferkku säästää renkaita erittäin hyvin Kimin kertoman mukaan, joten tarviikohan niitä vaihtaa sitten kertaakaan kisan aikana!

Tuovatko siis vain yhdenlaisia renkaita kisapaikalle - eli ei kahta erilaista kumilaatua, joista tallit voisivat valita? (Lukuunottamatta siis välikelin ja sadekelin renkaita.)

Kovempi kumiseos suurentaa entisestään autojen nopeusominaisuuksia mielestäni ja korostaa luiston eston puutteen eroja eri autoilla/kuljettajilla. Pitoa kyllä voidaan lisätä auton rakennetta muuttamalla, siipeä ym. lisää, mutta se hidastaa järjen mukaan nopeutta muualla kuin mutkissa.

Ois kyllä hyvä saada tallien testata pehmeämpiäkin renkaita ennen kisaa.
 

Vilkku

Not member anymore
Liittynyt
26.1.2005
Viestit
1293
herb sanoi:
Tulee ikävästi mieleen kun 2006 kauden loputtua alkoi talvitestit ja kaikki heitti ekan kerran Bridgestonet alle, niin yhtäkkiä Mclaren olikin nopeampi kuin Renault ja tallissa kehuttiin vuolaasti renkaiden sopivuutta autoon kun taas Rellulla kakisteltiin ja yskiskeltiin että - kyllähän tämä tästä kun ajetaan lisää testiä - tyylistä selittelyä.
Niin, Mc Laren sai Ferrarilta tietoa millainen auton tulee olla Bridgestoneilla ja sehän helpotti työtä huomattavasti. Tähän myös Briatore viittasi viime vuonna Renaultin painiessa pito- ym ongelmien kanssa.
 

kasper

Well-known member
Liittynyt
16.2.2007
Viestit
493
Löytyykö tätä uutista mistään muualta kuin TS:n sivuilta?
 

herb

Well-known member
Liittynyt
10.1.1999
Viestit
339
Vilkku sanoi:
Niin, Mc Laren sai Ferrarilta tietoa millainen auton tulee olla Bridgestoneilla ja sehän helpotti työtä huomattavasti. Tähän myös Briatore viittasi viime vuonna Renaultin painiessa pito- ym ongelmien kanssa.
Sama on käynyt mielessä mullakin, mutta se mitä pystyttiin koko vakoilu jupakasta selvittämään oli käsittääkseni se että tietovuotoa tapahtui vasta 07:n puolella, eli ei olisi ehtinyt vaikuttamaan auton suunnittelu vaiheessa. Tiedä näistä sitten.
 

Vilkku

Not member anymore
Liittynyt
26.1.2005
Viestit
1293
Mediaprofeetta sanoi:
Muutenkin aika läpinäkyvä tekosyy, "halutaan hidastaa vauhteja"

Ihme lässytystä. Miten paljon niitä vauhteja muka halutaan hidastaa? Vaikuttaako joku rengas muka olennaisesti siihen, millä nopeudella törmäykset mahdollisesti tapahtuisi?
Voisiko nopeutta hidastaa esimerkiksi polttoaineen saantia vähentämällä helpommin? Se saattaisi muuttaa systeemejä niin paljon, että menisi niinkuin moottorin kehitystyö ja testaamiset hukkaan.

Siipisääntöjä ja muita ilmanvastusjuttujakaan ei oikein voi yhtäkkiä muuttaa toiseksi näin kauden alussa. Toisaalta pidon vähentyessä ollaan pakotettuja lisäämään siipeä ja ilamanvastusta.

Tien rasvaaminen liukkaaksi tai keinotekoinen kastelusysteemin käyttö voisi olla viisaimmat vaihtoehdot renkaiden koventamisen lisäks. Sitten niitä vaaratilanteita kyllä saattaisi tulla enemmän ja niitähän tässä vauhdin vähentämisellä pyritään vähentämään.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
herb sanoi:
Sama on käynyt mielessä mullakin, mutta se mitä pystyttiin koko vakoilu jupakasta selvittämään oli käsittääkseni se että tietovuotoa tapahtui vasta 07:n puolella, eli ei olisi ehtinyt vaikuttamaan auton suunnittelu vaiheessa. Tiedä näistä sitten.
Heh, eiköhän se 2006 auto oltu tehty aikapitkälti kauden 2006 alussa. Ne ensimmäiset testit 2006 kauden lopussa tehtiin tuolla samalla 2006 autolla. Ei siihen mitään Ferrari dataa ehditty saada mukaan.

Siitä 2006 autosta sitten muokattiin tuo 2007 auto, johon saatiin tietoa painojakaumasta(josta ei tietääkseni ollut hyötyä autojen erilaisuuden takia?) ja siitä, että renkaiden ilman sekaan kaasua, niin johan kulkee. Tietty saivat tietää sen Ferrarin pohjaratkaisun mitä luultavasti testasivat, eivätkä saaneet hyötyä, niin jopas idiootteina menivät rollimaan FIA:lle ja sen takia lopulta kärähtivät.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Aika nihkeästi löytyy tietoa ulkomaisilta sivustoilta.

Mediaprofeetta sanoi:
Ihme lässytystä. Miten paljon niitä vauhteja muka halutaan hidastaa?
Jos uutinen on totta, niin varsinaisesti hidastamisesta tuskin on kyse. Pikemminkin vauhdin kasvun hillitsemisestä. Alati kasvavissa nopeuksissahan ei ole mitään järkeä siinäkään, joten järkevä lähestymistapa on pyrkiä pitämään vauhdit jotakuinkin samana.

Katsoja ei silmällä huomaa onko auto 5 sekuntia hitaampi tai nopeampi kierroksella (paitsi ajanotosta, tietenkin). Sen sijaan kovempi rengasseos saattaa tuoda enemmän sladeja. Tämän pitäisi toteutuessaan siis olla lähinnä fania miellyttävä uudistus.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
WebSlave sanoi:
Katsoja ei silmällä huomaa onko auto 5 sekuntia hitaampi tai nopeampi kierroksella (paitsi ajanotosta, tietenkin). Sen sijaan kovempi rengasseos saattaa tuoda enemmän sladeja. Tämän pitäisi toteutuessaan siis olla lähinnä fania miellyttävä uudistus.
Ilmankos urarenkaat aikanaan paransivatkin touhun viihdyttävyyttä pirusti.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Ratahans sanoi:
Bridgestone on tuomassa Australian avauskisaan kuukauden kuluttua erilaiset eli heikommat eturenkaat, millä tallit ovat nyt testanneet talvella.
Tarkoittaako tuo, että tallit ovat testanneet jo näitä heikompia renkaita? Vai tosiaan sitä, että Australiaan tulevat renkaat ovat heikompia kuin millä ovat nyt testanneet?

Oli miten oli, Kimiä tuskin kiinnostaa tai hidastaa. Ferrari on sen verran kovassa jamassa, ettei niitä joku rengas seos nappaa paskaakaa.. Sama vaikutus se on kaikille, ei McLaren siitä hyödy yhtään sen enempää..
 

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
Liikennemerkein nopeusrajoitukset radalle ja paikallisille poliiseille lupa käyttää tutkaa - sakot palkan mukaan. Tämä tosin johtaisi siihen, että pian kaikki kisat käytäisiin Saksassa. :frank:
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Ratahans sanoi:
Heikommat eturenkaat avauskisaan

F1-sähkeet 11.2.

Bridgestone on tuomassa Australian avauskisaan kuukauden kuluttua erilaiset eli heikommat eturenkaat, millä tallit ovat nyt testanneet talvella.
Jos takarenkaat ovat pehmeämmät/pitävämmät kuin eturenkaat, säätäminen tulee olemaan aikalailla vaikeampaa. Auton keulaan pitää saada pitoa lisää aika paljon enemmän ja kuitenkin voi olla puskemiseen taipumusta. Mikäli tällä kehnommalla renkaalla päästä testaamaan etukäteen tulee treeneissä kiire löytää toimivimmat säädöt.
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
kasper sanoi:
Löytyykö tätä uutista mistään muualta kuin TS:n sivuilta?
Samaa minäkin mietin. En ole muualla huomannut puhuttavan. Myöskään siitä että Mclaren saa varikkopilttuunsa pois joukon hänniltä, en ole huomannut muualla mainittavan.?:dunno: Korjatkaa, jos olen väärässä...:wink:
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Mediaprofeetta sanoi:
selvää sarjan manipulointia. Ferrari vaikuttaa ylivoimaiselta -> vaihdetaan rengastyyppejä. ja mclarenille on ihan varmasti kerrottu tästä etukäteen. korruptio alkaa olla jo liian läpinäkyvää...
Kuten myös tämä ainainen salaliitto-lässytys.

No samapa se mulle, kunhan Ferkku ja Mäkkäri eivät tästä hyödy.
 

sooda

Alan Parsa
Liittynyt
25.1.2001
Viestit
5068
Sijainti
the real mid-west, Seinäjoki
Doubtful sanoi:
Niin joo tottakai kun Ferrari syö vähän renkaita ja vauhti on enemmän kuin kohdallaan nykyrenkailla niin kaikille talleillehan se on ihan yhtä huono juttu jepjep.
Kuvitteletko tosiaan että huonompi rengas parantaa toisten kilpailukykyä? Mee nurkan taakse itkeen. Ja häpeen.
 

Mediaprofeetta

Well-known member
Liittynyt
6.3.2007
Viestit
3579
Sijainti
____________
onhan se päivänselvää että tällä halutaan hidastaa ylivoimaista ferraria...bahrainissa jo alkoi ylivmoina merkit näkyä...berniellä varmaan jo hiki nousee?

halutaan vaan saada tasaisempi sarja, ei siis mitään salaliittoa ferraria vastaan...

mutta onko se oikein, että ne jotka ovat tehneet työnsä paremmin eivät saakaan siitä hyötyä...
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
sooda sanoi:
Kuvitteletko tosiaan että huonompi rengas parantaa toisten kilpailukykyä?
Vauhtia huonompi rengas ei paranna millään tallilla, autojen suhteellista kilpailukykyä se varmasti muuttaa. Ihan sama se on sateella, toisten vauhti hidastuu enemmän kuin toisilla.
 

herb

Well-known member
Liittynyt
10.1.1999
Viestit
339
Misa1 sanoi:
Heh, eiköhän se 2006 auto oltu tehty aikapitkälti kauden 2006 alussa. Ne ensimmäiset testit 2006 kauden lopussa tehtiin tuolla samalla 2006 autolla. Ei siihen mitään Ferrari dataa ehditty saada mukaan.
Juuri tätä tarkoitin. Se "tiedä sitten näistä" siinä lopussa viittasi lähinnä siihen että olisiko tietovuotoa voinut olla jo 2006 kauden puolivälissä tai aiemmin niin että tätä Ferrarin tietoa renkaista olisi voitu hyödyntää 2007 mclareniin.
 

DaSilva

In Memories
Liittynyt
17.1.2007
Viestit
593
Sijainti
Madonna di Campiglio
Ehkä se hakkaa bernin takaraivossa että fanien mielissä unohtuu nopeasti kausi 2007 jos 2008 onkin Ferrarin juhlaa.. Ois aika nopee inflaatio papan sarjalle :D
 
Ylös