Henri Toivosen onnettomuus korsikalla

Tietäjä

Well-known member
Liittynyt
18.9.2009
Viestit
47
"Tuossa kuvassa varmaan selkenee mitä Piironen tarkoitti sanalla "muuri"."
NIINPÄ:thumbup:

Tässä videossa näkyy et jäljet kyllä asvalttiin jää jos S4 jarrutetaa(Henri tulee neulan silmään eikä saanu auto käännetty joten joutu vetään jarrut lukkoon ja peruuttan vähän...n.4.43min kohdilla)8.05min näkyy valokuva jossa on kuvattu tulosuunnasta katsottuna mutkaan jossa on jo paljon autoja paikalla ja sakee harmaanvaalee savu verho on mutkan takana
http://www.youtube.com/watch?v=b0yw0Y9BAIE
Tuo kohdassa 8:05 oleva kuva löytyy Auto Hebdo-lehden numerosta 6/86. En sitä nyt tähän hätään löytänyt, mutta jos tuosta kuvasta (ja omien muistikuvien perusteella) yrittää tulkata, niin siinä olevat ensimmäiset viisi autoa ovat järjestyksessä Chatriot (Renault 5), Alen(?)/Biasion(?) (Lancia), Loubet (Alfa), Ragnotti (Renault 11), Rouby(?)/Balesi(?) (Renault 5). Mutkan toiselta puoleltahan löytyvät sitten se toinen Lancia ja Sabyn Peugeot.

Kuten tiedetään, oli tilanne ensimmäisen päivän jälkeen:
1) Toivonen
2) Saby
3) Biasion
4) Chatriot
5) Alen

Mielenkiintoiseksi asian tekee se, että EK jolla Henkan onnettomuus sattui, oli tauon jälkeen ensimmäinen. Voisi siis olettaa, että tuolle kohtalokkaalle 18. pätkälle olisi saavuttu nimenomaan tuossa järjestyksessä. Varsinkin, kun mikään ei anna viitteitä siihen (kaikilla sinä päivänä ajetuilla pätkillä juuri nämä viisi olivat miehittäneet viisi ensimmäista sijaa), että jollain kärkiviisikosta olisi tuona päivänä ollut jotain murheita, mikä voisi selittää sen, että tuolle pätkälle saavuttiin jossain muussa järjestyksessä.

Olisi mielestäni hyvä, jos tapaus vielä avattaisiin kertaalleen uudelleen. Selvää on, ettei totuutta saada koskaan selville, mutta luulisin, että monta ns. yleistä teoriaa voitaisiin sulkea pois.

Oliko se sittenkään pari Alen/Kivimäki, joka tuon onnettomuuden ensimmäisenä havaitsi? Lasse Erolan MM-sarjan vuosikirjassa 1986 muistaakseni mainitaan ensimmäisenä paikalle saapuneen auton numero 6, Biasion/Siviero, ja kartanlukija Siviero nimenomaan oli se, joka ensimmäisenä tuosta onnettomuudesta tiimiradiolla eteenpäin viestitti.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
.

Paljon tuntuu olevan kyllä ristiriitaista tietoa onnettomuudesta. Itse olen ainakin lukenut ilmeisestikin VM:stä-86, että Saby olisi ollut ensimmäinen auto heti Toivosen jälkeen. Hän ajoi paikan ohi, mutta seuraavissa mutkissa yleisö huitoi hädissään Sabya pysähtymään, ja niinpä hän palasi takaisin. Kartturi juoksi onnettomuuspaikalle, mutta totesi että liekit olivat jo niin korkeat, ettei auttamaan enää päässyt. Tämän jälkeen paikalle tuli Alen, joka pysähtyi paikalle ilmeisesti heti. Näin ainakin itse olen joskus lukenut. En tiedä sitten, mikä on oikeaa tietoa.

Hieman nuo Kivimäen muistikuvat VM:ssä ihmetyttävät, kun kaikista muista lähteistä on saanut sen käsityksen, että auto olisi pudonnut useammankin metrin rotkoon, eikä niin että auton keula olisi ollut ihan tien tasalla. Olen sellaisenkin lukenut jostain, että Lancian helikopteri olisi ollut paikalla jopa ensimmäisenä, ja olisi voinut pystyä tekemään vielä jotain, mutta olikohan niin ettei saanut lupaa jostakin syystä laskeutua tai jotain vastaavaa.

Itse pidän todennäköisimpänä syynä onnettomuuteen teknistä vikaa, moni asia viittaa ainakin siihen. Mm.aiemmin esiintyneet viat, kaasun hirttäminen jne., ja se ettei paikalla ollut jarrutusjälkiä, vain yliohjaavia jälkiä. Jäljistä päätellen, voisi kuvitella esim. jarruvikaa, tai juurikin tuo kaasun hirttäminen kiinni. Kun auto ei pysähdykään vauhdilla lähestyvään mutkaan, varmaan ensimmäinen paniikkireaktio on yrittää saada auto vain kääntymään.

Toisaalta, olen miettinyt sellaista vaihtoehtoa, että jospa Toivonen on ennen mutkaa menettänyt tajuntansa tai saanut jonkinlaisen sairaskohtauksen, ja tästä syystä ei mitään jarrutusjälkiäkään ole. Yliohjaavat jäljet voisi selittyä sillä, että Cresto olisi yrittänyt tarttua rattiin ja kääntää autoa välttääkseen onnettomuuden. Henkkahan oli kipeänä rallin aikana, ja paljon on tapauksia että kipeänä rehkiminen on saattanut aiheuttaa esim. äkillisen sydänkohtauksen, koska sydän joutuu kovalle rasitukselle. Onhan sitä kaikki toki sanoneet, että Henkka oli jo varsin hyvässä kunnossa, mutta toki oireet voivat hetkeksi helpottaa kuumelääkkeiden avulla, eikä päällepäin näy. Ja Henkka varmaan oli luonteeltaankin sitkeää sorttia, ettei ihan helpolla oloaan valitellut. Täällä myös joku viittasi tuohon polttoaineen katkuun autossa, joka on toki myös voinut aiheuttaa tajunnan menetyksen ennen mutkaa.

Sellainenkin teoria on käynyt mielessä, että jospa tiellä oli jokin este juuri ennen mutkaa. Youtuben videossahan on näkynyt joku vaalea esine, joka lentää auton mukana ulos tieltä. Korsikallahan on perinteisesti ollut lehmiäkin tiellä, ja vuoristosta voi putoilla kivenlohkareita ym. Auton rungossahan näkyi jokin vääntymä alustassa, joka olisi voinut aiheutua jostakin kivestä tai muusta esteestä, jonka yli auto on voinut mennä ja samalla varmasti menettänyt ohjattavuutensa. Tämä teoria on vain siinä mielessä varsin epätodennäköinen, että esteen sattuessa näkökenttään, ensimmäinen reaktio olisi lyödä jarrut lukkoon, ja jarrutusjälkiähän ei ollut. Paitsi tietysti, jos ei ole vaan ehtinyt jarruttaa.

Muistaako kukaan, milloin tuo Iltalehti ilmestyi, jossa Henkan onnettomuutta käsiteltiin? Ainakin 1-3 vuotta siitä on aikaa.

Kannattaa muuten lukea Antti Syvälahden kirja Moottoriurheilu vei miehen. Syvälahti oli itse juuri samalla pätkällä katsomassa, missä Henkan onnettomuus tapahtui. Siinä kirjassa oli paljon tietoa onnettomuudesta ja hänen omia kokemuksiaan paikan päältä. Paljon sellaistakin tietoa, jota ei ennen ole kuullutkaan. Syvälahti oli kai saman pätkän maalipäässä, ja oli ihmetellyt miksei autoja ala kuulumaan. Järjestysmiehet oli kovasti puhuneet radiopuhelimiin ja pian Syvälahti arvasi jotakin olevan vialla. Hän yritti kysyä järjestysmiehiltä mitä oli tapahtunut, mutta heitä oli kielletty kertomasta. Pian tapahtumat kuitenkin selvisivät, ja Syvälahden tehtävänä oli kertoa tapahtumasta suomeen medialle. Tällaista tietoa muistelisin ainakin kirjassa olleen, mutta oli siinä paljon muutakin.
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
Paljon tuon EK:n pituus oli ja missä kohtaa (km) onnettomuus tapahtui? Aika nopeasti ilmeisesti sitten Saby kävi maalissa ja ajoi takaisin? Vai liekö kääntynyt sitten kun tullut yhteys Alén > Lancia > Peugeot > Saby? Sillä ei kai väliä.

Biasionin ja Chatriotin ajojärjestykseen liittyvä juttu olis kans kiva kuulla, vaikka siinäkään ei varmaan mitään ihmeellistä, elleivät sitten ohi ajaneet.

Tuo onnettomuus klipin kuvaajan liikkumattomuus/toimimattomuus on kyllä vähintään omituista. Ite olen kyl vuosia epäillyt sen aitouttakin, mutta siihen on tuskin syytä.

Jos jotain kiinnostaan, niin onnettomuusklipissähän on oik. yläkulmassa sinipunainen TF1 merkki, joka on ranskan pää TV kanavan logo. Eli pätkä on otettu varmaan jostain niiden esittämästä TV dokumentista. TF1 varmaan tietää ainakin mistä/keneltä ovat matskunsa saaneet (yhteystiedot?), jne. Siten ehkä selviäisi mistä/keneltä se on peräisin ja missä on pois leikattu materiaali? Tai edes mahdollisuus nähdä kyseinen TV dokumentti.

Mitä vielä tulee tuohon onnettomuustutkinnan huonoon tasoon, niin on hyvä ymmärtää myös ison, vuorisen ja vähäteisen Korsikan maantiede ja rakenne. Lähellä ollut Corte on Korsikan 4. suurin "kaupunki" n. 6000 asukkaallaan. Eli siellä oli arvatakseni ehkä 1-2 patonkia mutustavaa poliisia joiden asiantuntemus (ralli)onnettomuuksien tutkinnasta tuskin kovinkaan relevantilla tasolla. Paikalle on etäisyyksien takia saatu pätevämpää jengiä tod.näk. vain helikoptereilla Ajacciosta (tuskin merkittävä ero) tai mantereelta lennättämällä. Jos noin on tehty niin silloin tutkinta on varmaan mennyt jo seuraavaan päivään, sillä onnettomuus muistaakseni tapahtui iltapäivätauon jälkeen seuraavalla EK:lla? Ja tuo tie on tod.näk. pitänyt avata käyttöön jo pian onnettomuuden jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8221
Totta toki tuokin, että perusteellista tutkimista varten ei ehkä ollut osaavaa väkeä nopeasti saatavilla. Tosin yhtä lailla sain sen käsityksen että myös Portugalin katsojia surmannut kolari sivuutettiin ilman perusteellista tutkimista, ja siellähän sitä populaa vasta olikin, eli yhtä lailla näissä tutkimatta jättämisissä voi olla kyse sekä osaamattomuudesta, hälläväliä-asenteesta että tapahtumien vähättelystä ja ikävän julkisuuden minimoimisesta. Mutta toisaalta, kiitos etelän kyläpoliisien ja olemattoman tutkinnan, meillä on nämä toikit joissa tätäkin asiaa voi pekuleerata maailman tappiin asti, faktaa ja kuvanauhaan kun on olemattomasti mutta mielikuvia sitäkin enemmän.

Tosiaan kun niinkin perusasia kuin tapahtumaketjun kulku (kuka liikkui missäkin ja milloinkin, missä järjestyksessä, kuka pysähtyi jne.) pysyy arvailujen varassa, ei voi olettaa että ns. pienemmätkään detaljit ikinä selviäisi. Tietty tärkein todistekappale eli autohan meni siihen kuntoon ettei siitä vastauksia juuri irronnut, mutta tutkittiinko sitäkään sitten perusteellisesti - muualla kuin Cesaren tallin tiloissa..
 

hopo

Well-known member
Liittynyt
28.7.2008
Viestit
119
moro
ei tuo tietenkään selviä koskaan, mutta spekulaatioita...
Tuo kuvaaja rungon luona on kuvannut tarkoituksella ohjauslaitteita, polkimia ym. ja luultavasti kuvamateriaalia on ollut minuuttitolkulla. Toinenkin kuvaaja kuvaa runkoa.
Lancian väellä on ehkä ollut joku oma spekulaatio tapahtumasta, mutta auton vika on huonoa mainosta ja uusi vahinko vielä huonompaa mainosta...

Iso intressi on luultavasti ollut Lancialla selvittää mahdollinen tekninen vika jos mitään silloin on selvinnyt.
Tuliko onnettomuuden jälkeen mitään muutoksia autoon ja jos tuli niin mitä ja olivatko muutokset jo valmiina ennen onnettomuutta vai muutettiinko jotain nopeasti onnettomuuden jälkeen.
Miki, Markku, insinörit ym luultavasti havaitsivat mahdolliset muutokset, mutta yhdistivätkö he mahdollisia muutoksia onnettomuuteen vai kehitykseen....
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
868
Onnettomuuspätkä Corte-Tavernan pituus on parina edellisenä kautena ollu n. 26 kilometriä ja luulisin, että se on ollu sama 1986 vuonnakin kun muutenkin näyttää reitti ja pätkien pituudet melko samalta verrattuna edellisvuosiin. Juwrasta tuota pituutta ei suoraan näe koska pätkä peruttiin, mutta vahva veikkaus on tuo 26 kilometriä. Onnettomuus tapahtu melko tarkkaan 7 kilometriä lähdöstä, D18-tietä Cortesta pohjoiseen. Henkka lähti pätkälle 14.53.

Eli jos Saby on pätkän maaliin asti ajanut niin ei ole ollut kovin nopeasti paikalla. Mutta Syvälahden mukaanhan autoja ei kuulunut maalipäähän ketään, että todennäkösesti kääntyny aikasemmin. Korsikalla tais olla minuutin lähtövälit. Ensimmäiseltä päivältä muistuu mieleen tilanteita joissa Toivonen on saanu Pondin kiinni pätkällä tai Salonen Alénin.

Vielä muistuu mieleen sellanen tarina, että edellisellä Corten huoltopaikalla kun piti lähtee pätkälle Toivonen olis ollu menossa väärään Lanciaan, mutta mekaanikot ohjas oikeeseen autoon. Tietty tollanen erehdys voi käydä ihan terveenäkin kun kolme samanväristä Martini-Lanciaa vierekkäin. Edelleenkään ei lähteestä tietoo tai muistikuvaa missä kuultu ja voi olla, että joku keksi vaan omiaan.

Suuret mestarit -kirjan mukaan joku TV-toimittaja oli vielä haastatellu Henkkaa siinä Corten huoltopaikalla ja kysyny riittääkö kaks minuuttia voittoon ja Henkka oli virnistäny takasin "sekuntikin on maalissa tarpeeksi". Koskaan en kyllä tätä haastattelua ole nähnyt video-muodossa.
 
Viimeksi muokattu:

jari5

Well-known member
Liittynyt
17.2.2009
Viestit
578
Sijainti
Täällä jossain,ehkä?
http://www.juwra.com/corsica_1986.html

Tossa on Tour de Corse 1986 tulokset+Ek nopeimat+YMS.
sieltä näkee mm. ketkä keskeytti ek18 jäkeen...numerolla 52 ajanut Alessandro Fiorio joka on Cesare Fiorion poika keskeytti(Tais isä ukolle tulla äkki lähtö kotimaahan)vaikka kyllähän luonnollisesti kaikki lanciat vetäytyivät kisasta,mm. Alen ja Biasion.
Alen puhu Salosen kanssa (B-ryhmän aikakausi osa2video)"Tänä vuonna(86corsika) on kova vauhtisin kisa mitä ennen on ollu kun vertaa 83-84...Autoissa on semmoiset turbot että autot "repii" kauheesti... jouttuu pumppaa kaasua,ennen mentiin tasakaasulla kurva läpitte"....Tota vauhtia laskeskelin tossa ni keski nopeus mun laskujen mukaan olis ollu 26Ek:lla
v.1984. n.86.56km/h v.1985 n.88.37km/h v.1986 n.88.73km/h
Alenihan keskeytti 85 Bettegan onnettomuuden vuoksi ja Salonen johonkin Elektroniikka vikaan EK1:sellä eli sen takia he vertasivat 83 ja 84 vuosia.
Mutta kyllä vauhti jo 85 oli jo kovenpaa kun 84 ja heti alko tapahtua 85 Bettega ja 86 Toivonen&Cresto...mutta tuskin se oli se vauhti...vaan autojen ajettavuus nähden erikoiskoe kilometrejen määrään ja lepotaukoihin....
 

jari5

Well-known member
Liittynyt
17.2.2009
Viestit
578
Sijainti
Täällä jossain,ehkä?
moro
ei tuo tietenkään selviä koskaan, mutta spekulaatioita...
Tuo kuvaaja rungon luona on kuvannut tarkoituksella ohjauslaitteita, polkimia ym. ja luultavasti kuvamateriaalia on ollut minuuttitolkulla. Toinenkin kuvaaja kuvaa runkoa.
Lancian väellä on ehkä ollut joku oma spekulaatio tapahtumasta, mutta auton vika on huonoa mainosta ja uusi vahinko vielä huonompaa mainosta...

Iso intressi on luultavasti ollut Lancialla selvittää mahdollinen tekninen vika jos mitään silloin on selvinnyt.
Tuliko onnettomuuden jälkeen mitään muutoksia autoon ja jos tuli niin mitä ja olivatko muutokset jo valmiina ennen onnettomuutta vai muutettiinko jotain nopeasti onnettomuuden jälkeen.
Miki, Markku, insinörit ym luultavasti havaitsivat mahdolliset muutokset, mutta yhdistivätkö he mahdollisia muutoksia onnettomuuteen vai kehitykseen....
Miksi juuri ohjauslaitteita ja polkimia....Jos niissä oli jotain kummallista:confused:
 

jari5

Well-known member
Liittynyt
17.2.2009
Viestit
578
Sijainti
Täällä jossain,ehkä?
[/QUOTE]Jos jotain kiinnostaan, niin onnettomuusklipissähän on oik. yläkulmassa sinipunainen TF1 merkki, joka on ranskan pää TV kanavan logo. Eli pätkä on otettu varmaan jostain niiden esittämästä TV dokumentista. TF1 varmaan tietää ainakin mistä/keneltä ovat matskunsa saaneet (yhteystiedot?), jne. Siten ehkä selviäisi mistä/keneltä se on peräisin ja missä on pois leikattu materiaali? Tai edes mahdollisuus nähdä kyseinen TV dokumentti.
Jos se video leikkaamattomana jossain on niin kyllä se on toi Ranskan Tv-kanavan arkisto tai jonkun kassakaappi...
Mut jos siinä jotain mullistavaa on luulis sen silloin tuhoontunen "epäselvissä olosuhteissa aikoja sitten samoin kun se videon kuvaajakin on tainnu hävitä seuraavalla kala reissulla:nope:":jaska:
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8221
Kyseinen nauha leikkaamattomassa muodossaan selvittäisi ainakin tuota aikajanaa, kuka liikkui missäkin ja milloinkin, olettaen että kuvaaja kuvaa tapahtumapaikkaa koko ajan ja että siitä videosta pystyy autoja toisistaan erottamaan. Koska ilmeisesti kyseinen kuvanauha on ilmestynyt jostain kätköistä yllättäen ja pyytämättä vasta vuosituhannen vaihteessa tuohon TV-spessuun, kyseistä nauhaa ei varmaankaan ole käytetty tapauksen selvittelyssä aikanaan hyväksi. Eikä mitään tutkimusta silloin tietty ollutkaan eli mitäpä se nauhakaan siihen olisi auttanut.

Tosiaan jos kyseinen kuvaaja on ollut kohtuullisen siirtymisetäisyyden päässä ulosajopaikasta, nähnyt ja kuullut auton räjähtävän tulipalloksi ja siihen vielä reipas savupilvi päälle, niin ihmetellä pitää ettei kuvaajaa ole kiinnostanut lähteä hetikohta asiaa lähemmäksi selvittämään - varsinkin jos siellä ei silloin ole näkynyt muita auttajia lähimaillakaan. Vai rikotaanko siinä nyt jotain etelämaalaista kultaista sääntöä, kuvamateriaalin tallentaminen on etusijalla ja vasta sen jälkeen tulee ihmishengetkö?. Toivottavasti ei.
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
868
Luulisi myös, että osaavalla amatöörikuvaajalla olisi ollut jo valmiiksi kamera tuonne ulosajomutkan suuntaan. Lancian jylinän on varmasti voinut kuulla jo kaukaa ja tuolta kuvauspaikalta näkee melko hyvin tuota itse mutkaakin kun tuosta palavasta Lanciasta zoomataan hetkeksi pois. Tuolta klipiltähän sitä ei selviä, mutta oletan että hänellä on ollut kamera osoitettuna tuohon kuvauspaikanvasuriin lähestymisen suuntaan eli missä itse seisoi. Viime hetkellä kääntänyt kameran kun kuullut, että menee ulos vastapuolella jyrkännettä.

Tai sitten hän on alusta asti kuvannut tuota mutkaa ja joku on vaan päättänyt leikata klipin ovelasti niin, että se alkaa liian myöhään, eipä sekään niin järkyttävästi enää yllättäisi.:dunno:Tuossa klipin alussahan ei ole näkyvissä mitään äkillisen kääntämisen liikkeitä vaan kamera osoittaa suoraan sinne missä tapahtuu.
 

jari5

Well-known member
Liittynyt
17.2.2009
Viestit
578
Sijainti
Täällä jossain,ehkä?
^^ei alussa kamera käännykkään mutta räjähdyksen jälkeen se kääntyy ja alkaa zoomaa mutkaan josta lancia tuli sit menee poikki ja hyppää Alenin autoon

Noista keskinopeuksista viälä että... kyllähän Toivonen Lancia yhdisteelmä meni todella kovaa verrattuna muihin ja edellis vuosiin ja vuosiin sen jälkeen....
Tässä nyt yks esimerkki vauhdista on EK Petreto - Aullene joka ajettiin vähän eri pituisena eri vuosina mutta kyllä tosta "pointtini" selviää

vuosi ek.nro EK KM Nopein AIKA Keskinop.
1984 SS3 Petreto - Aullene 20.10 km Bettega, Attilio 13:31 89.22 km/h

1985.SS3 Petreto - Auliene 20.03 km Ragnotti, Jean 13:11 91.16

1986.SS3 Petreto - Aullene 1 25.33 km Toivonen, Henri 12:55 117.66

1987.SS2 Petreto - Aullene 20.00 km Beguin, Bernard 13:48 86.96

1988. SS3 Petreto - Aullene 20.13 km Auriol, Didier 13:22 90.36

Toivosen korsikan keskinopeus on noitten tietojen mukaan 117 km/h jota samaisen sivuston mukaan ei ole rikottu "korsikan" rallissa kuin kerran ja se tapahtu
vuonna1998
SS9 Feo - Pancheraccia Sainz, Carlos 119.15 km/h

Lähde:http://www.juwra.com/corsica_1998_stage_winners.html
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
868
Sen lyhyen hetken kun auto vilahtaa puitten välissä kuvissa ja ottaa kimmokkeen puusta takaisinpäin katolleen näyttää kyllä siltä kuin se olisi nokka tulosuuntaan ja perä poistuu kuvista vikana. Tämä tukisi sitä, että auto on jo tiellä pyörähtänyt 180 astetta melkein ympäri, tippunut jyrkänteeltä perä/vasen kylki edellä ja osunut tuohon puuhun pohja/vasen kylki edellä auton takaosalla jolloin puu on heittänyt autoa tulosuuntaan päin alas ja katolleen.

Jos puuhun oltaisiin osuttu oikea kylki edellä auto menosuuntaan, olisi osuman täytynyt tulla enemmän auton keulaan, että se olisi voinut palata tuolla tavalla taaksepäin. Maalaisjärjellä pääteltynä.
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
868
Tässä nyt yks esimerkki vauhdista on EK Petreto - Aullene joka ajettiin vähän eri pituisena eri vuosina mutta kyllä tosta "pointtini" selviää
ES 3

Petreto - Aullene 20,10 km
1 Toivonen Lancia 12'55 s
2 Salonen Peugeot + 2 s
3 Mouton Peugeot + 3 s
4 Saby Peugeot + 5 s
5 Biasion Lancia + 7 s

Tuolla pätkällä tuli kyllä muutkin aika samaa tahtia.

Huimimmat pohjat Toivonen ajoi juuri ennen Corten huoltoa pitkällä lähes 60 kilometrin pätkällä.

ES 17

mX d17 / D 42 Camp militaire Corte 58,10 km
1 Toivonen Lancia 39'29 s
2 Biasion Lancia + 47 s
3 Saby Peugeot + 48 s
4 Chatriot Renault + 1'09 s
5 Alen Lancia + 1'22 s

Tuolta voi kattella lisää:
http://ns80.hosteur.com/$sitepreview/minitdc.com/result86.htm
 
Viimeksi muokattu:

jari5

Well-known member
Liittynyt
17.2.2009
Viestit
578
Sijainti
Täällä jossain,ehkä?
Tässä näkyy toi pohjalevy mikä olisi pitäny olla mutta silloin ilmeisesti ollut pakko pakko laittaa:doubtful: olis kiva nähdä toi sääntö kirja mitä oli pakko ja mitä ei!!
http://www.youtube.com/watch?v=dQrGi8QwFC8

Toivosen ja Creston S4 ja paskakasi meni sekin...
http://www.youtube.com/watch?v=6D7CY78Hmjw
ei kääntyny sekään mutkaan:doubtful:

Tossa palaa kans S4...synkkä musta savu siitäkin nousee?
http://www.youtube.com/watch?v=CavEWe37b7A&feature=related

Tossa palaa udemman mallin mutta aika paljon viritetympi kuin noi integralet siihen aikaan rallissa,,(tossa n.600hp) eikä saa sammuun sit millään... hyvä ku kuski kerkiää ulos itte...
http://www.youtube.com/watch?v=Nf8YSkZUliM&feature=related

Ford 200 osuu puuhun ja räjähtää
http://www.youtube.com/watch?v=xokJEbfsDe0&feature=related
 

jari5

Well-known member
Liittynyt
17.2.2009
Viestit
578
Sijainti
Täällä jossain,ehkä?
Sen lyhyen hetken kun auto vilahtaa puitten välissä kuvissa ja ottaa kimmokkeen puusta takaisinpäin katolleen näyttää kyllä siltä kuin se olisi nokka tulosuuntaan ja perä poistuu kuvista vikana. Tämä tukisi sitä, että auto on jo tiellä pyörähtänyt 180 astetta melkein ympäri, tippunut jyrkänteeltä perä/vasen kylki edellä ja osunut tuohon puuhun pohja/vasen kylki edellä auton takaosalla jolloin puu on heittänyt autoa tulosuuntaan päin alas ja katolleen.

Jos puuhun oltaisiin osuttu oikea kylki edellä auto menosuuntaan, olisi osuman täytynyt tulla enemmän auton keulaan, että se olisi voinut palata tuolla tavalla taaksepäin. Maalaisjärjellä pääteltynä.
Ja tota/toi väite tukee myös kuvissa nähty rungon reilu vääntymä
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
868
Tässä näkyy toi pohjalevy mikä olisi pitäny olla mutta silloin ilmeisesti ollut pakko pakko laittaa:doubtful: olis kiva nähdä toi sääntö kirja mitä oli pakko ja mitä ei!!
http://www.youtube.com/watch?v=dQrGi8QwFC8
Tuossa klipissä muuten taitaa kanssa kaasu hirttää S4:ssä kiinni, ja kesken mutkan. Jos jotenkin noita italiankielisiä kommentteja voi päätellä ja kuulehan sen autonäänestäkin kun mennään kaasu pohjassa vuorenreunaan. Todellakin tais olla tietynlainen tyyppivika tossa autossa. Voihan sekin olla mahdollista, että Toivonen on kesken tiukkenevan mutkan pumpannut kaasua ja yhtäkkiä poljin on kolahtanutkin lattiaan ja perä lähtenyt samalla irti joka on johtanut siihen, että jyrkänteeltä on menty alas nokka tulosuuntaan.

Mutta edelleenkin uskon, että jos teknisestä viasta haluaa lähteä hakemaan ratkaisua pitäisi tietää ensin mikä on se vaalea osa, joka vilistää jyrkänteen reunaa alas. Osumissa puustoon se ei ole voinut enää irrota vaan osa tulee nimenomaan tieltä alas. En tiedä onko silloin romuja siivotessa osattu kiinnittää erillistä huomiota osiin, jotka eivät ole aivan palaneen autonjäännöksen vieressä. Vai onko mitään sellaisia osia ylipäätään löydetty.
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
868
Tuo videolla oleva pysähtynyt auto on muuten hyvin todennäköisesti Biasion. Auto pysähtyy samaan paikkaan, missä Biasionin auto on tuossa valokuvassa Sabyn auton kanssa nokat vastakkain ja Alénin auto näkyy edempänä mutkaa toisessa kuvassa.

Luulen, että Kivimäki on vain muistanut vuosien jälkeen tapahtumien kulun eri tavalla kuin miten ne todellisuudessa meni niin kun on ollu tässä jo esilläkin. Tuo Biasionin kartturin Sivieron radiokeskustelukin viittaisi siihen, että nimenomaan he olivat ensimmäinen auto paikalla. Löysin muuten nyt haastattelunkin (mjs:n kaappaus ilmeisesti) jossa Miki sanoo: "When I arrived..first car in the accident, it was like loosing part of my love for rallying". Vähän italialaisittain Miki puhuu, mutta mielestäni sanoo että oli ensimmäinen auto onnettomuuspaikalla. Luulen, että ton myytin Alénista ensimmäisenä onnettomuuspaikalla voi unohtaa.
 
Liittynyt
18.8.2009
Viestit
73
Sijainti
Jyväskylä
Korsikan mysteeri

Kirjoittelin tonne ylemmäs tosta Vauhdinmaailman jutusta otteita,kovasti on herättänyt keskustelua tuo järjestys jossa autot onnettomuuspaikalle saapuivat.
Kaivelin esille ralliautoilun vuosikirjan 1986,siinä on kyllä aikapaljon eri stoori kuin Kivimäen muisteloissa.Tekeekö muisti tepposen,vai oliko Alen-Kivimäki pari niin shokissa tilanteesta johtuen.

Ralliautoilun vuosikirja 1986.
Seitsemän kilometrin päässä lähdöstä auto oli suistunut tieltä.Ensimmäiset tiedot kertoivat että auto ja sen ympärillä olleet puut olivat tulessa,mutta miehistö oli päässyt autosta ulos loukkaantumattomana.
Tämä tieto vain osottautui pian vääräksi.
Lancia oli tulessa,mutta sen kuljettaja ja kartanlukia olivat puristuksissa,luultavasti tajuttomina,auton sisällä.
Kun Bruno Saby ohitti paikan,hän näki savun nousevan neljän viiden metrin päästä alhaalta tien sivusta,mutta tajusi että jotain vakavaa on sattunut vasta kun kauhistuneet katsojat viittilöivät häntä pysähtymään parinsadan metrin päässä.
Saby peruutti nopeasti mutkaan josta Lancia oli mennyt tieltä,nousi Peugeotista ja laskeutui rinnettä alas palavan auton luo.
Liekit löivät jo liian korkealle ja palavan kevlarin,magnesiumin ja bensiinin synnyttämä kuumuus oli jo liian suuri,jotta hän olisi voinut tehdä muuta kuin seistä avuttomana vieressä ja katsoa hirvittävää näkyä.
Sabyn kartanlukia Jean-Francois Fauchille oli tarttunut radioon:
-He ovat kuolleet,hän huusi shokissa.
-Toivonen on ajanut ulos ja auto on tulessa.

Muita autoja alkoi tulla paikalle: Biasion,Chatrion,Alen,Loubet,Ragnotti.

Kirjassa tosiaan Michele Mouton kuvaa onnettomuuspaikkaa kyseisen pikataipaleen kiperimmäksi paikaksi.
-Olin varustanut sen nuoteissani kahdella huutomerkillä.Se oli kiristyvä vasen,johon tullaan noin sataakahtakymppiä ja josta lähdetään seitsemääkymppiä.Jos siihen ei tule täsmälleen oikeaa ajolinjaa,auto pyrkii yliohjaamaan.
Kun Jean Ragnotti näki Lancian renkaiden jäljet asfaltissa,hän oli valmis tukemaan Moutonin teoriaa
-Jäljistä päätellen näyttää siltä kuin hän olisi yrittänyt saada auton pyörähtämään välttääkseen ulosajon.Auto oikeassa takakulmassa on merkkejä törmäyksestä aiva kuin se olisi osunut puihin ensimmäisenä
FISA:n insinööri Gabriele Cadringher laski että voima,jolla Lancian miehistö oli törmännyt puihin,oli niin suuri että ellei se ollut tappava,Toivonen ja Cresto olivat ainakin tajuttomia kun auto räjähti ja syttyi palamaan.

Tälläistä kirjoitteli siis vuosikirja 1986.

Suomen ralliautoilun historia kirjassa on täällainen kommentti
Yksi asia on varma.He,jotka tietävät varmasti,mitä todellisuudessa tapahtui,eivät tule sitä ikinä kertomaan.
En tiedä onko kommentti Pauli Toivosen vai kirjan kirjoittajan.

kuva suistumispaikasta.
http://www.aijaa.com/v.php?i=5318955.jpg
 
Viimeksi muokattu:

jari5

Well-known member
Liittynyt
17.2.2009
Viestit
578
Sijainti
Täällä jossain,ehkä?
^^Saby sanoo että hän ajoi n.200m ennen kuin hätääntyny katsoja pysäytti hänet!!!Sen on täytynyt olla se videon kuvaaja!!!eihän siälä ollut muita ja jos olisi ollut olisivat he ollut paikalla
Ennen Sabya tai pysäyttäneet hänet,tosta ylempänä olleesta kartta kuvasta voidaan päätellä että kuvaaja oli n.400metrin päässä(Tietä pitkin mitattuna) videossa on räjähdys,zoomaus mutkaan ja kuvapoikki,,kuvaaja tai joku hänen kanssaan ollut lähti tässä kohtaa juokseen kohti onnettomuus paikkaa jolloin hetken juostuaan vastaan tuli Saby jonka hän pysäytti???.oliko kuvaaja/"kuvaajan kaveri"myös ensinmäisiä paikalla,hän olisi periaateesa hyvin ehtinyt enne viranomaisia??mitä hän on nähny?
videossa nähtävä valkonen pala täytys tunistaa... onko hyviä veikkauksia:idea:
-tiellä ollut joku?
-autosta irronnu?
-vai joku muu?:jaska:
 
Viimeksi muokattu:
Ylös