Minulle rittäisi, että se väliaikalähdöllä suoritettu 50 km päättäisi kauden. Ei tarvitse olla arvokisoissa, jos pitää olla niin mediaseksikästä ja palvella lyhytjännitteistä yleisöä niissä. Holmenkollen tai Lahti, ja pitkillä lenkeillä. Vaikka 15+10+15+10, jos ei ihan 20 km:n lenkkeihin lähdetä. Toisi ihan uutta arvoa kauden päättäjäisiin. (Tosin poisjääntejäkin tuossa vaiheessa kautta varmaan olisi.)
-Edit- Mitkä ovat hiihdon World Cup-turneen mielenkiintoisimmat kisat? Ainakin minulle ne ovat "matkahiihto" Cortinasta Toblachiin ja Tour de Skin loppunousu. Ja miksi? Koska ne ovat erilaisia. Yksi pitkä ja pitkillä lenkeillä järjestetty 50 km:n hiihto toisi kolmannen erilaisen kisan. En kiellä etteikö nostalgia olisi tässä toiveessani osatekijänä, mutta olisi sille kilpailullisiakin perusteita.
Mullekin olisi jo ihan OK, jos 50 km väliaikalähtö olisi edes Holmenkollenilla eikä arvokisoissa. Voisi nousta näin samaan kategoriaan Kitzbühelin syksylaskun kanssa, MC-kisa, jonka voitto on vähintäänkin arvokisavoiton veroinen. Tosin mc-kisoissa bonussprintit oikeastaan mahdollistavat irtiottoja, joita arvokisoissa harvemmin näkee.
Kv. tasollahan on ollut muutamia mahdollisuuksia 50 km väliaikalähtöihin viime vuosina, eikä FIS ole ollut se este. Käsittääkseni FIS tarjosi Holmenkollenille 2011 MM-kisojen jälkeen jälleen väliaikalähtöä maailmancupissa, mutta norskit halusivat yhteislähdön. Ja Falunissa oli halua väliaikalähtöön eikä FIS vastustanut, mutta TV-yhtiöt eivät suostuneet kisaohjelman muutokseen.
Mielenkiintoisimmaksi kisaksi melkeinpä itsekin lasken tuon Cortina-Toblachin. Kunnon takaa-ajo (toisin kuin takaa-ajoksikin kutsuttu skiathlon), edellä takaa-ajettavia ja takana takaa-ajajia, niin varsin tosissaan jokainen hiihtää. Ja alun 15 km loivapiirteistä nousua mahdollistaa seuraajan kyydistä pudottamisen, kuten Cologna teki Northugille jokunen vuosi sitten. Loppunoususta en sinällään niin paljoa pidä, kun se ei enää kunnon hiihdolta tunnu. Tulee kuitenkin yleensä katsottua, jos Touria olen seurannut sinä vuonna. Tour on mun mielestä hyvä formaatti, kenellä on paukkuja viikon kisailuun.
Davosin 30 km väliaikalähtö on myös melkoinen must-see, kun kyseessä kauden ainoa yli 15 km väliaikalähtö. Holmenkollenin 50 km vähän niin ja näin. Onhan se perinteikäs kisa, ja siksi usein tulee katsottua, mutta nykyään massalähtö muiden seassa.
Jo tietyllä tapaa toivoisin kalenteriin vuosittain yhden todellisen pitkän matkan kisan, kuten Vasaloppet kerran viime vuosikymmenellä. Olisihan se outoa, kun normaalit MC-hiihtäjät hädintuskin top 10:ssä ja spesialistit juhlii, mutta tuo olisi ihan mielenkiintoista nähtävää, miten MC-hiihtäjät pitkällä matkalla pärjäisivät.