Martin Holmes on murheellisesti poistunut keskuudestamme 80 vuoden ikäisenä pitkän sairauden murtamana.
Holmes on ollut yksi erittäin tunnettuja rallipuolen karttureita ja kartturoinnin ulkopuolella melkoinen lehtimies, valokuvaaja, kirjailija ja lakimies.
Ehti olla Chris Sclaterin, Timo Mäkisen, Kyösti Hämäläisen, Billy Colemanin, Andy Dawsonin, Erik Aabyn, Shekhar Mehtan, Jon Hauglandin ja monen muunkin kuljettajan kartturi.
Vuosina 1978-2011 kirjoitti vielä osin kartturoidessaan myös tuota World Rallying-kirjasarjaa tai ainakin teki siihen sellaisenaan juttusarjoja.
Holmes oli tosiaan hyvinkin monen eri kuljettajan kartturi eikä koskaan suostunut kaikista ajoittain erittäinkin kovista suositteluista huolimatta kenenkään pääsääntöiseksi ykköskartturiksi tai minkään erillisen tallin vakiokartturiksi sen leipiin.
Pitkälti töiden takia, mutta välillä myös muitakin syitä oli asialle.
Holmesin kaksi viimeistä Rallin MM-kilpailua kartturina olivat molemmat RAC-ralleja ensin Timo Mäkisen Acton-tallin yksityisellä Rothmans-Escortilla millä Mäkinen tällä kertaa Timppana oli kuudes ja viimeinen oli sitten legendaarisen Penmachnon erikoiskokeen sorasankaroinnin jälkeen viitostilan napanneen Jean Ragnottin tehdasmallin Renault 5 Turbolla seuraavana vuonna heti tuon Mäkisen kanssa olemisen jälkeen.
Sankarointia tuossa oli se, että Renault 5 Turbolla ajoi tosiaan enemmän asvalttiratojen erikoismies käytännössä enemmän asvaltti/yleisöerikoiskokeille suunnitellulla autolla ja vielä ilman ehdittyjä kunnollisia nuotituksia juurikin rallin soraosuudelle minkä jälkeen tiet sinä vuonna olivat siinä rallissa melkoista mutatarvontaa ja niistäkin Ragnotti yhdessä Holmesin kanssa selvisi tosiaan myös kiitos Holmesin paikallistuntemuksen!
Kuuluisa oli myös mikäli en vallan erehdy niin tuosta vuoden 1975 Tuhansien Järvien Rallin/Jyväskylän Suurajojen Juhani 'Jussi' Kynsilehdon kartturina ajosta ja yli 70 metrin ilmalentoon ja kolariin päättyneestä Ford Escort MK1 RS1600:n vanhemman entisen tehdasmallin romuttamisesta muistaakseni EK:lla nimeltä Raiku ellen ihan väärin tuota kaikkea muista.
Ilmalennosta ja kolarin hurjuudesta huolimatta molemmat eli Kynsilehto ja Holmes selvisivät ilman pienintäkään vammaa käytännössä.
Tuokin johtui osin siitä, että ellen ihan väärin muista niin 'Jussi' ajoi tuossa rallissa ehkä vähän turhan kovaa yli rajojen muutenkin tosiaan ei ihan nk. Tuoreella Tehdasmallilla mikä olisi pitänyt ralliin saada.
Lisäksi heillä ei ollut aikaa toimia rallin nuotituksen suhteen samalla tapaa kuin muilla oli viivästymien takia jolloin Holmes taisi siinä rallissa käyttää osin pelkkien vanhojen muistiinpanojen pohjia, 'Jussin' kanssa joitakin ennalta sovittuja merkkejä jotka kävivät kuin nuotituksesta ja lopulta kollegakartturi Henry Liddonin rajoitettuja nuottilainauksia jotka tietysti oli alkujaan nuotitettu Timo Mäkiselle ja joiden pohjalta Liddon tietysti teki Mäkiselle vielä uudet nuotitukset.
Voisi tietysti mikäli vain aikaa joskus järjestyisi niin puhua enemmänkin herra Holmesista.
Levätköön rauhassa.