Hiljattain hiljaisemmille maille siirtyneet

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
Hjaiver Perez Cuellar
Nimi taisi edesmenneellä YK:n Pääsihteerillä kuitenkin olla Javier ja sukunimenä oli de Cuellar ja siitä harvinaisempi jatkosukunimi perulaisittain oli de la Guerra.

Muut etunimet olivat tällä Kurt Waldheimin seuraajalla ja tänä vuonna 100 vuotta täyttäneen herran osalta Felipe Ricardo.

Vähän ylikin ehti elää ennen jo muutama päivä sitten tapahtunutta poismenoaan.

Sitä ennen oli muuten vanhin elossa oleva entinen YK:n Pääsihteeri ja Perun oma entinen Ulkoministeri, Pääministeri tai Presidenttiehdokas.

Presidenttiä ei hänestä vuonna 1995 koskaan tullut kun korruptiorahamies Alberto Fujimori oli muka niin kovasti suositumpi kaveri erittäin harmittavalla tavalla.

Presidentti hänestä olisi ehkä erikseen voinut tulla Peruun silloin kun Fujimori jäi korruptiostaan kiikkiin, mutta sitten ikää oli ehkä hivenen liian paljon ja muutenkin ehkä loppupelissä terveyskin alkoi jo silloin oikutella.

Ja tiedä sitten, että olisiko ollut niin hyvä ihan maan ykkösmiehenä kun oli huomattavankin enemmän sellainen diplomaatikko ja enintään pääministeriainesta sinänsä.

Joskin tosiaan virkaa toimittava maan ykkösmies olisi Perussa voinut kyllä olla Fujimorin jälkeen kun ei olisi tähtäin ollut liikaa nuoremmissa ja ei paljoakaan Fujimoria vähemmän korruptoituneissa 'kansanmiehissä'.

Pääministeriyden jälkeen oli vielä Perun Ranskan Suurlähettiläs ja Kunniakonsuli kuten Kunniasuurlähettiläs vuodesta 2004 eteenpäin kun jäi sinällään lopulliselle poliittiselle eläkkeelle.

Levätköön rauhassa.:(
 
Viimeksi muokattu:

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4383
Sijainti
Salo
Seppo Vesterinen.

Jos joku ei tunne, niin hän manageroi mm. Hanoi Rocksia, HIMiä ja Rasmusta
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9171
Viimeisen vuorokauden aikana on tullut tieto Pertti Paasion ja Pentti Linkolan poismenosta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
Sir Stirlingistä olisin pian varmaan laittanut jotain juttua tuonne entisten F1-kuskien kuulumisten puolelle, mutta tänä aamuna tai varhaisina aamuyön tunteina on sitten lähtenyt odotetusti ja tavallaan odottamattomasti hieman aikaisemminkin keskuudestamme kuin mitä piti.

Stirling Moss tosiaan oli viimeinen epävirallisiin aivan ensimmäisen F1-kauden kisoihin osallistunut kuljettaja ja samalla muuten viimeinen ensimmäiseen Englannin Grand Prixin Silverstonen radalla ajettuun oheisluokkieen kisaan osallistunut kuljettaja tuolloisen Formula A:n ajalta vuodelta 1948 tuolloiseen Formula C:n kisaan ja myös samalla viimeinen Formula B:n ensimmäisen F1-aikakauden kuljettaja vuodelta 1950.

Muutoin tietysti nyt laskelmien mukaan hän oli viimeinen ihan F1-kisan ajanut kuski vuodelta 1951 vielä elossa olleena kun uran ensimmäinen F1-kisa oli Sveitsin Grand Prix 1951 Bremgartenissa.

Hieno herrasmies hän tosiaan oli niin radoilla kuin sen ulkopuolella ainakin yleensä ja toisaalta ehkä hänen uransa loppuminen ennenaikaisesti avasi maineen portit brittien valokeilassa niin Graham Hillille kuin Jim Clarkillekin.

Parhaimmillaan oli Moss kyllä niin huikea, että ei edes itse Maestro Juan Manuel Fangiokaan voinut hänelle radalla mitään tai sitten tarvittiin juuri Maestro hänet voittamaan.

Sitten tapahtuikin onnettomuus ja F1-ura oli ohi vuosiin 1963-1964 mennessä vaikka ei kyllä se vuoden 1962 onnettomuutta edeltänyt jakso kauden ulkopuolisissa kisoissa mikään liian hieno ollut toisin kuin melkein oikeastaan kaikki muut kaudet olivat olleet sitä ennen.

Mossin osalta ei hänellä olisi ollut pitkäaikaisen sairautensa nojalla elinaikaa kaiketi enää yhtään paljoa pidemmälle kuin kaksi vuotta tai sitä tietenkin huomattavasti vähemmän eli liian kauan ei vähimmilläänkään olisi tarvinnut odottaa poismenouutista.

Sairaudenkin takia tuolloisella enintään viisivuotisodotteen johdosta Moss teki hiljaisjulkisen vetäytymisensä pari vuotta sitten tammikuussa jota myös hienosti kunnioitettiin aikana jolloin ei julkisuuselämässä kerran olleet välttämättä siitä ihan erityisen kunnolla juuri eroon pääse.

90-vuotispäiviensä aikaan oli vielä viimeksi lyhyt jollakin tapaa julkiseksi laskettava katsaus Mossin tilanteeseen, mutta tuolloin tila ei ollut hirveän kehuttava myöskään ja siitä tila tietysti heikentyi.

Kaikkiaan oli 585 moottorirurheilukisaa mihin Moss osallistui avo-ohjaamoluokkien kilpa-ajoihin ja niihin vielä päälle joitakin kappaleita vakioautojen, urheiluautojen tai rallipuolen kisoja.

Niistä maaliin pääsi 387 kertaa ja voitti 216 kertaa mistä F1-puolella 66 kisaa ehti ajaa kun Spa-Francorchampsissa 1960 sattui starttirahakiista ja Silverstonessa 1953 ei yksinkertaisesti ehtinyt ilmoittautua kisaviikonloppuun ajoissa, voittaa niistä 16 kertaa ja olla palkinnoilla 8 kertaa eli yhteensä 24 kertaa, olla paalupaikalla myös 16 kertaa ja ajaa kisan nopeimman kierroksen 19 kertaa.

Huikeaa varsinkin mieheltä josta ei tullut maailmanmestaria joskin Moss olisi kyllä ollut ilman herrasmiesmäistä elettään vuonna 1958 ilman muuta sen vuoden maailmanmestari.

Levätköön rauhassa!
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
Höyrykin on sitten valitettavasti poissa keskuudestamme.

Haihtuneena usvaan sinne minne jokaisen on matkattava väistämättä päiviensä päätteeksi.

Murheellista joskin dementian muistaen ei mikään ihme se olisi ollut ennen pitkää.

Kunnia oli tuntea.

Höyryn osalta muistin varsin vastoittain jälleen yhden selostuksenkin radiosta ja vuosi oli 1979 ja kisa oli myöskin Brasiliasta, mutta tuolloin tosin 1980-luvun ja nuoremmille suomalaisille tutumman Rio de Janeiron sijaan vanhemmalta ja pidemmästä Interlagosista mahdollisesti ellei lopulta hyvin todennäköisenä ensimmäisenä Raimo Häyrisen kaukokisan selostuksena radioon ellen muuta ole aiempiin lappuihini merkinnyt tai kertonut aiemmin muussa yhteydessä.

Tuolloin ainakin oli melkoinen kuvaaminen Ferrarin Toiminnanjohtajasta eli Marco 'Kusettaja' Piccininistä tällainen joka todennäköisesti oli edeltäjä tälle jääkiekkopuolen vähän myöhemmälle ja kuuluisalle sivuleikkurijutulle, mutta pieni kuvailu meni näin varsin ikimuistettavalla tavalla:

''Siinä italialaisella metriheikillä kädet viuhtovat ja suu käy nopeammin kuin Singerin poljin täydessä tehossaan''

Kyse oli tietysti Piccininin melko eloisasta puuskuttamisesta ennen kisaa Jody Scheckterille ja Gilles Villeneuvelle todennäköisestä kisataktiikasta ennen ajoa.

Singer oli tietysti ompelukonemalli.

Hirvittävää hehkutustakin oli ennen kisan starttia kuten startin jälkeen ja muutamaan muuhun kaukokisaan ja etenkin myöhempien vuosien Brasilian kisoihin nähden ei tullut myöskään 'Höyryllä' sattunutta unohdusta lämmittelykierroksen olemisesta kisaa edeltävä tapahtuma, mutta ei vielä itse kisa ajonopeudeltaan.

Ihme kyllä liikaa ei myöskään puhuttu Brasilian matkakohteista tai slummien epäoikeudenmukaisuudesta sen asukkaille.

Paljon oli muitakin juttuja niin formularadoilta tai rallipuolelta kuin ihan ulkopuoleltakin, mutta jääköön ne jutut toiseen kertaan kerrottaviksi.

Levätköön rauhassa!
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
Eilen ja toissa päivänä onkin lähtenyt kaksi omalla tavallaan historiallisen kovan luokan lajinimeä F1:n osalta:

Egbert 'Eppie' Wietzes ja Hans Mezger menehtyivät 82-vuotiaana ja 90-vuotiaana.

Näistä ensiksi mainittu ajoi Kanadan Grand Prixissä vuosina 1967 ja 1974, mutta tunnettiin paremmin Kanadan paikallisesta moottoriurheilusta, F5000-sarjan ajoistaan, ensimmäisestä kisatilanteessa tapahtuneen Turva-auton tai Safety Carin ajosta vuoden 1973 Kanadan Grand Prixissä ja tietenkin uran jälkeen Toyotan tunnettuna moottoriurheilun tai tavallisenkin autokaupan pitäjänä Kanadassa.

Vanhempina päivinään oli myös Trans-Am-sarjan voittaja vuosimallia 1981.

Sydänvaivat olivat olleet ongelma jo enemmän tai vähemmän viimeiset pari vuotta ja menehtyminenkin tapahtui kaksi viikkoa 82-vuotispäivien jälkeen.

'Eppie' aivan alkujaan oli tietenkin Hollannin kansalainen ja vieläpä moottoripyörien paikallisesta pyhätöstä eli Assenista kotoisin, mutta 12-vuotiaana muutti Kanadaan oltuaan tietenkin osan aikaa tätä aiemminkin Hollannista pitkälti Toisen Maailmansodan syistä johtuen evakossa eikä elantoa paljon ollut liian Wietzesin perheelle toipuvassa Hollannissa odotettavissa sodan jälkeenkään hetkeen.

Eli vähän toisenlaisella onnella olisi ollut myös jälleen ainakin yksi hollantilainen F1-ajaja lisää senkin maan kirjavaan joukkoon.

Jälkeen vuorostaan mainittu olikin sitten insinöörilegenda Porschelta.

Herr Mezger kun suunnitteli aikanaan itse Porsche 917:n urheiluautopuolelle, muun muassa hyvinkin tunnetun 3512-moottorimallin, oli myös nuorempina päivinään jo Porschen omassa F1-tallissa vahvasti mukana ja ennen kaikkea vanhemmilla päivillään suunnitteli sittemmin TAG-Porschen McLarenin F1-puolelle.

Herr Mezger oli aikanaan vanhemmilla päivillään ja toki nuorempanakin ajan mittaan helskutin kova luennoitsija muun muassa Münchenin 1984 Teknillisen Yliopiston eli TUM:n käyntipäivillään.

TUM:llä vieraili aikanaan juurikin vain ihan vähän sen jälkeen kun Niki Lauda oli juuri voittanut maailmanmestaruuden.

Muutamasta muustakin moottoriurheiluasiasta varsinkin teknisellä puolella oli kyllä kävelevä tietosanakirja vertaansa vailla!

Pitihän hänen tietysti sellaiseksi kasvaa, mutta olisi kyllä Porsche menettänyt paljon mikäli hän ei olisi jo vuonna 1956 tullut sen yhtiön palvelukseen.

Tänä vuonna olisi Herr Mezger täyttänyt jo 91 vuotta 18.11, mutta kohtalo päätti toisin.

Levätköön molemmat rauhassa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
Martin Holmes on murheellisesti poistunut keskuudestamme 80 vuoden ikäisenä pitkän sairauden murtamana.

Holmes on ollut yksi erittäin tunnettuja rallipuolen karttureita ja kartturoinnin ulkopuolella melkoinen lehtimies, valokuvaaja, kirjailija ja lakimies.

Ehti olla Chris Sclaterin, Timo Mäkisen, Kyösti Hämäläisen, Billy Colemanin, Andy Dawsonin, Erik Aabyn, Shekhar Mehtan, Jon Hauglandin ja monen muunkin kuljettajan kartturi.

Vuosina 1978-2011 kirjoitti vielä osin kartturoidessaan myös tuota World Rallying-kirjasarjaa tai ainakin teki siihen sellaisenaan juttusarjoja.

Holmes oli tosiaan hyvinkin monen eri kuljettajan kartturi eikä koskaan suostunut kaikista ajoittain erittäinkin kovista suositteluista huolimatta kenenkään pääsääntöiseksi ykköskartturiksi tai minkään erillisen tallin vakiokartturiksi sen leipiin.

Pitkälti töiden takia, mutta välillä myös muitakin syitä oli asialle.

Holmesin kaksi viimeistä Rallin MM-kilpailua kartturina olivat molemmat RAC-ralleja ensin Timo Mäkisen Acton-tallin yksityisellä Rothmans-Escortilla millä Mäkinen tällä kertaa Timppana oli kuudes ja viimeinen oli sitten legendaarisen Penmachnon erikoiskokeen sorasankaroinnin jälkeen viitostilan napanneen Jean Ragnottin tehdasmallin Renault 5 Turbolla seuraavana vuonna heti tuon Mäkisen kanssa olemisen jälkeen.

Sankarointia tuossa oli se, että Renault 5 Turbolla ajoi tosiaan enemmän asvalttiratojen erikoismies käytännössä enemmän asvaltti/yleisöerikoiskokeille suunnitellulla autolla ja vielä ilman ehdittyjä kunnollisia nuotituksia juurikin rallin soraosuudelle minkä jälkeen tiet sinä vuonna olivat siinä rallissa melkoista mutatarvontaa ja niistäkin Ragnotti yhdessä Holmesin kanssa selvisi tosiaan myös kiitos Holmesin paikallistuntemuksen!

Kuuluisa oli myös mikäli en vallan erehdy niin tuosta vuoden 1975 Tuhansien Järvien Rallin/Jyväskylän Suurajojen Juhani 'Jussi' Kynsilehdon kartturina ajosta ja yli 70 metrin ilmalentoon ja kolariin päättyneestä Ford Escort MK1 RS1600:n vanhemman entisen tehdasmallin romuttamisesta muistaakseni EK:lla nimeltä Raiku ellen ihan väärin tuota kaikkea muista.

Ilmalennosta ja kolarin hurjuudesta huolimatta molemmat eli Kynsilehto ja Holmes selvisivät ilman pienintäkään vammaa käytännössä.

Tuokin johtui osin siitä, että ellen ihan väärin muista niin 'Jussi' ajoi tuossa rallissa ehkä vähän turhan kovaa yli rajojen muutenkin tosiaan ei ihan nk. Tuoreella Tehdasmallilla mikä olisi pitänyt ralliin saada.

Lisäksi heillä ei ollut aikaa toimia rallin nuotituksen suhteen samalla tapaa kuin muilla oli viivästymien takia jolloin Holmes taisi siinä rallissa käyttää osin pelkkien vanhojen muistiinpanojen pohjia, 'Jussin' kanssa joitakin ennalta sovittuja merkkejä jotka kävivät kuin nuotituksesta ja lopulta kollegakartturi Henry Liddonin rajoitettuja nuottilainauksia jotka tietysti oli alkujaan nuotitettu Timo Mäkiselle ja joiden pohjalta Liddon tietysti teki Mäkiselle vielä uudet nuotitukset.

Voisi tietysti mikäli vain aikaa joskus järjestyisi niin puhua enemmänkin herra Holmesista.

Levätköön rauhassa.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4722
Sijainti
Event horizon
Takavuosien kilpa-autoilija Markku J. Fingerroos on ilmeisesti poistunut jo jonkin aikaa sitten maisemista tuonilmaisiin. Mut koskahan tää olis tapahtunu? Itseltä ainakin mennyt ihan ohi silmien ja korvien.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
Varhain tänä aamuna aiemmin tänä vuonna jo 95 vuotta täyttänyt australialainen suunnittelijalegenda Ron Tauranac on nukkunut pois keskuudestamme.

Oli suunnittelijana sellaiseksi kasvanut niin Cooperilla kuin myös ennen kaikkea Brabhamilla.

Brabhamilla oli myös vuoden verran tallipäällikkö vuonna 1971 ennen sen paikan luovuttamista Bernie Ecclestonelle vuodeksi 1972.

Tauranac kun ei vain oikein kyennyt tai halunnut sellaisenaan koskaan uralla olla tallipäällikkö.

Alun alkaenkin suostui vain kun Jack Brabham lähti tietenkin eläkeaikaa viettämään Australiaan uran jälkeen.

Sittemmin suunnitteli muun muassa alempiin formulaluokkiin Ralteja kun tätä ennen oli ollut Trojan-tallissa ja Frank Williams Racing Carsissa sen palkkalistoilla.

Tauranac oli myös Suomen Keijo 'Keke' Rosbergin ensimmäisen virallisen kilpailun F1-automallin eli Theodore TR1:n suunnittelija vuodeksi 1978.

Hieno mies oli kyllä myös ratojen ulkopuolellakin.

Levätköön rauhassa!
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9171
Entinen valtiosihteeri Raimo Sailas.
 
Ylös