Yuri Borzenokóv
Banned
- Liittynyt
- 3.7.2006
- Viestit
- 389
Kausi 2006 sitten tuli, lähti käyntiin, pysähtyi, lähti taas käyntiin ja on nyt päättynyt jo aikaa sitten. Kausi oli monella tavalla sekä hyvä että huono ja jos minulta olisi kysytty Ranskasta lähdettäessä mielipidettä siitä, olisi se varmasti ollut lähinnä kirosanojen täyttämä toive kauden aikaisesta päättymisestä. Kaksi kisaa myöhemmin kuitenkin talli otti ensimmäisen voittonsa ja kaikki alkoi näyttää paremmalta. Tuloksena oli MM-sarjan 4. sija, melko suurella marginaalilla eteen ja vielä suuremmalla marginaalilla taakse. Esitetään Spordemaisesti nyt suuri filosofinen kysymys ja vastataan siihen itse: pystymmekö seuraavalla kaudella parantamaan siitä? Uskon että siihen on kaikki mahdollisuudet.
Edellisellä kaudella leikki oli melko selvä: Ferrari oli reilusti edellä kun renkaat sen sallivat (käytännössä koko ajan), Renault oli edellä kun sillä ei ollut ongelmia (käytännössä koko ajan) ja McLaren oli edellä kun meillä oli ongelmia (eli liian usein). Tallin sisällä leikki oli käytännössä aivan yhtä selvä: Jenson Button oli Rubensia edellä, kun hän jaksoi vähän yrittää. Keskeytyksiä tuli Jensonille 5 ja Rubensille 3, joka on mielestäni kohtuullinen luotettavuusprosentti, mutta on otettava huomioon luotettavuusongelmien epätasainen keskittyminen kauden mittaan.
Kuljettajatilanne on mielestäni varsin selkeä. Hondalla voidaan lähteä siitä, että top4 sijoitukset ovat hyviä, sijat 5-8 sarjaa OK ja pisteettömät suoritukset heikkoja. Tällöin Rubens pystyi hyviin sijoituksiin vain 13 %:ssa maaliin päästyistä kisoistaan, kun Jensonilla vastaava luku oli 62 %. Tätä voi peilata vaikka siihen, että Ferrarille siirtyneen Kitisijänkin vastaava prosentti oli ”vain” 58 %, joten se asettaa jonkinlaiseen kontrastiin kuljettajatilanteen. Huonojen sijoitusten prosentti oli Jensonilla 15 % ja Rubensilla 33 %, joten se kertoo vielä selvempää kieltä: kuljettajalla on teknistyneessä urheilussa edelleen väliä.
Rubens voitaneen heivata tämän kauden jälkeen yli laidan, ellei hän nyt aivan uskomatonta tason korotusta tee. Ikää on liikaa, jotta mitään kehityspotentiaalia olisi enää nähtävissä. Ehkä jokseenkin kyseenalaista, miksi alun perinkin palkattiin tämä Ferrarin ylijäämäkuljettaja suhteellisen kovalla palkalla talliin, mutta myönnettäköön, että kuljettajatilanne markkinoilla oli silloin huono. Tämän kauden brassi saa vielä varmasti ajaa loppuun, koska sopimusten ulososto kallista ja mitään hirvittävän hyvää ei vapailla markkinoilla ole. Kesken kauden on kuitenkin toimittava kuljettajamarkkinoilla: Jensonin sopimusta olisi hyvä pidentään (muistaakseni jatkuu vielä kauden -08?) ja joku sarjan lupaavista junnuista saada värvättyä ensi kaudeksi talliin. Jensonin uuden sopimuksen pituus olisi hyvä olla ehkä n. vuoden 2010 kattava ja palkkaakin on valitettavasti maksettava: n. 25 M$ lienee nykytilanteessa puolipakko. Sen verran vastuutonta palkkapolitiikkaa McLaren, Ferrari ja Toyota nykyisellään harrastavat, ettei kitsailuun ole varaa.
Junnu olisi ehkä paras hankkia kolmikosta Vettel, Kubica tai Rosberg. Paras skenaario olisi, että BMW:n suorituskyky olisi hyvin vaisu ja toinen ensin mainituista kaipaisi parempaan talliin, jolloin sopimus lyötäisi heti alle. Rosbergkin toki on (varsinkin sopimustilanteensa takia) myös varteenotettava vaihtoehto, jos hazardit vähenevät min. 80 % ja vauhti on hyvää. Miksei Davidsonkin kelpaisi, jos osoittaa Super Agurilla mitään, mutta en siihen jaksa uskoa. Tilanne lienee kuitenkin aika pitkälle se, ettei täyttä keltanokkaa kannata talliin ottaa liikojen floppaamisriskien vuoksi ja toisaalta kokeneissa kuljettajissa ei oikein mitään hyvää ole tarjolla. Huonoin mahdollinen tilanne olisi, että Hondasta tulisi Toyotan kaltainen ylisuurta palkkaa B-luokan kolmekymppisille tarjoava jäähdyttelypaikka ennen ajouran päättämistä. Rubensin palkkaus oli jo askel tähän suuntaan.
Sääntömuutokset on tietysti tehty Ferraria varten, mutta uskon että Honda voi myös FIA:n ja Bernien tavoitteiden vastaisesti hyötyä niistä. Moottorikehityksen jäädyttäminen luotettavuusparannuksia lukuun ottamatta on Ferrarin etu, koska Brawn kitisi V8:ien tuomisesta sarjaan jo vuosikymmenen alussa ja ei kovin kummoinen fakiiri tarvitse olla, että tietää Maranellossa kehitellyn V8 koneita lähes vuosikymmenen, kun muilla autotehtailla kehitys jäi n. kahteen vuoteen. Honda, BMW ja Renault lienevät Ferrarin jälkeen parhaiden moottoreiden omistajia ja se tilanne säilyy nyt vuosia eteenpäin. Näin kolmikko saa pysyvän edun McLareniin ja Toyotaan. Luotettavuusongelmat ovat olleet Hondan moottorien kompastuskivi ja nyt se tilanne on ihanteellista korjata, kun kehitystyötä ei tarvitse tehdä luotettavuuden kustannuksella.
Jatkossa aerodynamiikka tulee olemaan autojen tasoeroissa selvin tekijä, eikä ole lainkaan harmillista että se on ollut Hondan ehkäpä heikoin osa-alue ja nyt uusi huippukallis tuulitunneli mahdollistaa ainakin teoriassa aiempaa nopeamman kehityksen. Näitä asioita ei tietysti ole helppo ennalta nähdä, koska suunnittelijaryhmän lahjakkuudet harvoin ovat ulkopuolisten tiedossa. Toki vakoilua ja suunnittelijaryöstöä harrastetaan (lähinnä McLaren), mutta tämän anti lienee melko vähäistä. Renkaissa jatkossa Ferrari saa custom made –renkaat ja muut vikisevät. Se, ettei uusia renkaita tule niin paljoa, lienee kuitenkin Hondan etu. Rengasvalinnat ja niiden optimitoiminnan selvittäminen ei koskaan ole ollut mitenkään kehuttavalla tasolla. Näin ainakin jos uskomme suurisuu Pat Symondsia ja niin valitettavaa kuin se onkin, on hän yleensä aika oikeassa kun jotain sanoo.
Mitä ensi kaudelta sitten voisi odottaa? Lähtisin siitä, että edelliskauden sijoituksen pitäminen on minimi. Kauden -05 kaltaista romahdusta ei oikein enää jaksaisi toista kertaa, vaan nyt on osoitettava, että huononakin vuonna saadaan kohtalaiset tulokset. BMW ja Toyota lienevät ainoat potentiaaliset ohitse tulevat, eikä oikein jaksa uskoa merkittävään parannukseen kummankaan taholta. Toyotan touhut alkaa olla nähty (viime kauden 3. paras talli?) ja Bemulla on aika pahasti rakennusprosessi kesken, eikä tilannetta varmasti paranna Sauberilta peritty suhteellisen vähälahjainen suunnittelijajoukko.
Vastaavasti niitä potentiaalisia ohitettavia on kolme, joista ainakin Ferrari voidaan vetää heti ylitse. Vaikka sukupolven vaihdos onkin massiivinen, on kuitenkin aika optimistista olettaa sen kumoavan kaikkia positiivisella puolelle koottuja tekijöitä. Nyt kun Renault on eliminoitu rengastekijän ja Alonson poistolla, ei sillä ole jäljellä yhtäkään vakavasti oletettavaa kilpailijaa. Nyky-Ferrari elää jotenkin täysin omissa maailmoissaan eivätkä sen suoritukset kiinnosta minua ainakaan yhtään. Joku aivoton määkivä fani voi tietysti sunnuntai katseluillaan saada kiksejä siitä, kun Räikkönen voittaa kauden kisoista 16 kaksi sekuntia muita nopeammalla autollaan ohittamatta oikeastaan koko kauden aikana ketään. Eikä se ehkä ole urheilullista, kiinnostavaa tai rehellistä, mutta kyllä kansa tietää mitä on kiva katsoa. Onneksi tällä kertaa ei tarvitse katsoa oksettavaa homoloikkaa tupakkarahoitteiselta kuminaamalta kisan jälkeen.
Sympaattisen Renaultin tilanne on aika ikävä, kun se on riisuttu aseistaan ja mielenkiinnolla odotan, miten sen tilanne alkaa tästä kehittyä. Sen ohittaminen on Hondalle tietysti täysin mahdollista. McLarenin touhut ovat jo nyt perinteisen säälittäviä Villisian Liverpoolmaisine ”challenge for the title” –höpinöillä ja alkokauppias-Häkkisineen. On kyllä aivan uskomatonta hyväksikäyttöä Klanipäältä ottaa yhteyttä hänen hyvyyteensä sokeasti uskovaan Häkkiseen ja suostutella tämä myymään viinaa ja ajelemaan parit PR-kierrokset F1-testeissä. ”On selvää, että hän (Alonso) on suuri mestari ja suosikki voittamaan kauden 2007 tittelin”. Voi vittu oikeasti mikä kommentti.
Ensi kaudella näkyvin muutos itselleni on tietysti siirtyminen piraatti-TV:n tarjontaan maikkarin sijaan. Henkilökohtaisesti minulla olisi ollut varaa ja ehkä haluakin maksaa 120 €/vuodessa formuloiden näkemisestä, mutta maikkarin taso lähetysten tekijänä on ollut kuitenkin niin huono, etten halua sitä periaatteellisista syistä maksaa. Aika näyttää löikö maikkari kätensä paskaan suostumalla allekirjoittamaan liian kalliin sopimuksen. Itse uskon, että pitkällä tähtäimellä maikkari kutisti koko kansan viihteeksi nousseen F1:sen marginaalilajiksi ja tappoi katsojamagneettinsa. Lyhyellä tähtäimellä maikkari voi saada kokoon arvioilta vaaditut 70 000 – 100 000 maksajaa, mutta entä pitkällä tähtäimellä? F1 on laji, jonka suosio perustuu lähinnä erinomaiseen näkyvyyteen. Se ei ole jännittävä laji ja moottoriurheilu on melkoista marginaaliurheilua, joten sitäkään kautta uusia kiinnostuneita lajiin ei kovin kummoisia määriä saada. Mistä saadaan jatkossa lajille uusia katsojia? 120 € vuodessa nostaa seuraamisen aloittamisen kynnyksen todella korkeaksi, kun se aikaisemmin on ollut todella matala. Tulevaisuus on melko synkkä ja mielenkiinnolla odotetaan, mitä tapahtuu.
Edellisellä kaudella leikki oli melko selvä: Ferrari oli reilusti edellä kun renkaat sen sallivat (käytännössä koko ajan), Renault oli edellä kun sillä ei ollut ongelmia (käytännössä koko ajan) ja McLaren oli edellä kun meillä oli ongelmia (eli liian usein). Tallin sisällä leikki oli käytännössä aivan yhtä selvä: Jenson Button oli Rubensia edellä, kun hän jaksoi vähän yrittää. Keskeytyksiä tuli Jensonille 5 ja Rubensille 3, joka on mielestäni kohtuullinen luotettavuusprosentti, mutta on otettava huomioon luotettavuusongelmien epätasainen keskittyminen kauden mittaan.
Kuljettajatilanne on mielestäni varsin selkeä. Hondalla voidaan lähteä siitä, että top4 sijoitukset ovat hyviä, sijat 5-8 sarjaa OK ja pisteettömät suoritukset heikkoja. Tällöin Rubens pystyi hyviin sijoituksiin vain 13 %:ssa maaliin päästyistä kisoistaan, kun Jensonilla vastaava luku oli 62 %. Tätä voi peilata vaikka siihen, että Ferrarille siirtyneen Kitisijänkin vastaava prosentti oli ”vain” 58 %, joten se asettaa jonkinlaiseen kontrastiin kuljettajatilanteen. Huonojen sijoitusten prosentti oli Jensonilla 15 % ja Rubensilla 33 %, joten se kertoo vielä selvempää kieltä: kuljettajalla on teknistyneessä urheilussa edelleen väliä.
Rubens voitaneen heivata tämän kauden jälkeen yli laidan, ellei hän nyt aivan uskomatonta tason korotusta tee. Ikää on liikaa, jotta mitään kehityspotentiaalia olisi enää nähtävissä. Ehkä jokseenkin kyseenalaista, miksi alun perinkin palkattiin tämä Ferrarin ylijäämäkuljettaja suhteellisen kovalla palkalla talliin, mutta myönnettäköön, että kuljettajatilanne markkinoilla oli silloin huono. Tämän kauden brassi saa vielä varmasti ajaa loppuun, koska sopimusten ulososto kallista ja mitään hirvittävän hyvää ei vapailla markkinoilla ole. Kesken kauden on kuitenkin toimittava kuljettajamarkkinoilla: Jensonin sopimusta olisi hyvä pidentään (muistaakseni jatkuu vielä kauden -08?) ja joku sarjan lupaavista junnuista saada värvättyä ensi kaudeksi talliin. Jensonin uuden sopimuksen pituus olisi hyvä olla ehkä n. vuoden 2010 kattava ja palkkaakin on valitettavasti maksettava: n. 25 M$ lienee nykytilanteessa puolipakko. Sen verran vastuutonta palkkapolitiikkaa McLaren, Ferrari ja Toyota nykyisellään harrastavat, ettei kitsailuun ole varaa.
Junnu olisi ehkä paras hankkia kolmikosta Vettel, Kubica tai Rosberg. Paras skenaario olisi, että BMW:n suorituskyky olisi hyvin vaisu ja toinen ensin mainituista kaipaisi parempaan talliin, jolloin sopimus lyötäisi heti alle. Rosbergkin toki on (varsinkin sopimustilanteensa takia) myös varteenotettava vaihtoehto, jos hazardit vähenevät min. 80 % ja vauhti on hyvää. Miksei Davidsonkin kelpaisi, jos osoittaa Super Agurilla mitään, mutta en siihen jaksa uskoa. Tilanne lienee kuitenkin aika pitkälle se, ettei täyttä keltanokkaa kannata talliin ottaa liikojen floppaamisriskien vuoksi ja toisaalta kokeneissa kuljettajissa ei oikein mitään hyvää ole tarjolla. Huonoin mahdollinen tilanne olisi, että Hondasta tulisi Toyotan kaltainen ylisuurta palkkaa B-luokan kolmekymppisille tarjoava jäähdyttelypaikka ennen ajouran päättämistä. Rubensin palkkaus oli jo askel tähän suuntaan.
Sääntömuutokset on tietysti tehty Ferraria varten, mutta uskon että Honda voi myös FIA:n ja Bernien tavoitteiden vastaisesti hyötyä niistä. Moottorikehityksen jäädyttäminen luotettavuusparannuksia lukuun ottamatta on Ferrarin etu, koska Brawn kitisi V8:ien tuomisesta sarjaan jo vuosikymmenen alussa ja ei kovin kummoinen fakiiri tarvitse olla, että tietää Maranellossa kehitellyn V8 koneita lähes vuosikymmenen, kun muilla autotehtailla kehitys jäi n. kahteen vuoteen. Honda, BMW ja Renault lienevät Ferrarin jälkeen parhaiden moottoreiden omistajia ja se tilanne säilyy nyt vuosia eteenpäin. Näin kolmikko saa pysyvän edun McLareniin ja Toyotaan. Luotettavuusongelmat ovat olleet Hondan moottorien kompastuskivi ja nyt se tilanne on ihanteellista korjata, kun kehitystyötä ei tarvitse tehdä luotettavuuden kustannuksella.
Jatkossa aerodynamiikka tulee olemaan autojen tasoeroissa selvin tekijä, eikä ole lainkaan harmillista että se on ollut Hondan ehkäpä heikoin osa-alue ja nyt uusi huippukallis tuulitunneli mahdollistaa ainakin teoriassa aiempaa nopeamman kehityksen. Näitä asioita ei tietysti ole helppo ennalta nähdä, koska suunnittelijaryhmän lahjakkuudet harvoin ovat ulkopuolisten tiedossa. Toki vakoilua ja suunnittelijaryöstöä harrastetaan (lähinnä McLaren), mutta tämän anti lienee melko vähäistä. Renkaissa jatkossa Ferrari saa custom made –renkaat ja muut vikisevät. Se, ettei uusia renkaita tule niin paljoa, lienee kuitenkin Hondan etu. Rengasvalinnat ja niiden optimitoiminnan selvittäminen ei koskaan ole ollut mitenkään kehuttavalla tasolla. Näin ainakin jos uskomme suurisuu Pat Symondsia ja niin valitettavaa kuin se onkin, on hän yleensä aika oikeassa kun jotain sanoo.
Mitä ensi kaudelta sitten voisi odottaa? Lähtisin siitä, että edelliskauden sijoituksen pitäminen on minimi. Kauden -05 kaltaista romahdusta ei oikein enää jaksaisi toista kertaa, vaan nyt on osoitettava, että huononakin vuonna saadaan kohtalaiset tulokset. BMW ja Toyota lienevät ainoat potentiaaliset ohitse tulevat, eikä oikein jaksa uskoa merkittävään parannukseen kummankaan taholta. Toyotan touhut alkaa olla nähty (viime kauden 3. paras talli?) ja Bemulla on aika pahasti rakennusprosessi kesken, eikä tilannetta varmasti paranna Sauberilta peritty suhteellisen vähälahjainen suunnittelijajoukko.
Vastaavasti niitä potentiaalisia ohitettavia on kolme, joista ainakin Ferrari voidaan vetää heti ylitse. Vaikka sukupolven vaihdos onkin massiivinen, on kuitenkin aika optimistista olettaa sen kumoavan kaikkia positiivisella puolelle koottuja tekijöitä. Nyt kun Renault on eliminoitu rengastekijän ja Alonson poistolla, ei sillä ole jäljellä yhtäkään vakavasti oletettavaa kilpailijaa. Nyky-Ferrari elää jotenkin täysin omissa maailmoissaan eivätkä sen suoritukset kiinnosta minua ainakaan yhtään. Joku aivoton määkivä fani voi tietysti sunnuntai katseluillaan saada kiksejä siitä, kun Räikkönen voittaa kauden kisoista 16 kaksi sekuntia muita nopeammalla autollaan ohittamatta oikeastaan koko kauden aikana ketään. Eikä se ehkä ole urheilullista, kiinnostavaa tai rehellistä, mutta kyllä kansa tietää mitä on kiva katsoa. Onneksi tällä kertaa ei tarvitse katsoa oksettavaa homoloikkaa tupakkarahoitteiselta kuminaamalta kisan jälkeen.
Sympaattisen Renaultin tilanne on aika ikävä, kun se on riisuttu aseistaan ja mielenkiinnolla odotan, miten sen tilanne alkaa tästä kehittyä. Sen ohittaminen on Hondalle tietysti täysin mahdollista. McLarenin touhut ovat jo nyt perinteisen säälittäviä Villisian Liverpoolmaisine ”challenge for the title” –höpinöillä ja alkokauppias-Häkkisineen. On kyllä aivan uskomatonta hyväksikäyttöä Klanipäältä ottaa yhteyttä hänen hyvyyteensä sokeasti uskovaan Häkkiseen ja suostutella tämä myymään viinaa ja ajelemaan parit PR-kierrokset F1-testeissä. ”On selvää, että hän (Alonso) on suuri mestari ja suosikki voittamaan kauden 2007 tittelin”. Voi vittu oikeasti mikä kommentti.
Ensi kaudella näkyvin muutos itselleni on tietysti siirtyminen piraatti-TV:n tarjontaan maikkarin sijaan. Henkilökohtaisesti minulla olisi ollut varaa ja ehkä haluakin maksaa 120 €/vuodessa formuloiden näkemisestä, mutta maikkarin taso lähetysten tekijänä on ollut kuitenkin niin huono, etten halua sitä periaatteellisista syistä maksaa. Aika näyttää löikö maikkari kätensä paskaan suostumalla allekirjoittamaan liian kalliin sopimuksen. Itse uskon, että pitkällä tähtäimellä maikkari kutisti koko kansan viihteeksi nousseen F1:sen marginaalilajiksi ja tappoi katsojamagneettinsa. Lyhyellä tähtäimellä maikkari voi saada kokoon arvioilta vaaditut 70 000 – 100 000 maksajaa, mutta entä pitkällä tähtäimellä? F1 on laji, jonka suosio perustuu lähinnä erinomaiseen näkyvyyteen. Se ei ole jännittävä laji ja moottoriurheilu on melkoista marginaaliurheilua, joten sitäkään kautta uusia kiinnostuneita lajiin ei kovin kummoisia määriä saada. Mistä saadaan jatkossa lajille uusia katsojia? 120 € vuodessa nostaa seuraamisen aloittamisen kynnyksen todella korkeaksi, kun se aikaisemmin on ollut todella matala. Tulevaisuus on melko synkkä ja mielenkiinnolla odotetaan, mitä tapahtuu.