Honda Racing 2007: Search for better?

Liittynyt
3.7.2006
Viestit
389
Kausi 2006 sitten tuli, lähti käyntiin, pysähtyi, lähti taas käyntiin ja on nyt päättynyt jo aikaa sitten. Kausi oli monella tavalla sekä hyvä että huono ja jos minulta olisi kysytty Ranskasta lähdettäessä mielipidettä siitä, olisi se varmasti ollut lähinnä kirosanojen täyttämä toive kauden aikaisesta päättymisestä. Kaksi kisaa myöhemmin kuitenkin talli otti ensimmäisen voittonsa ja kaikki alkoi näyttää paremmalta. Tuloksena oli MM-sarjan 4. sija, melko suurella marginaalilla eteen ja vielä suuremmalla marginaalilla taakse. Esitetään Spordemaisesti nyt suuri filosofinen kysymys ja vastataan siihen itse: pystymmekö seuraavalla kaudella parantamaan siitä? Uskon että siihen on kaikki mahdollisuudet.

Edellisellä kaudella leikki oli melko selvä: Ferrari oli reilusti edellä kun renkaat sen sallivat (käytännössä koko ajan), Renault oli edellä kun sillä ei ollut ongelmia (käytännössä koko ajan) ja McLaren oli edellä kun meillä oli ongelmia (eli liian usein). Tallin sisällä leikki oli käytännössä aivan yhtä selvä: Jenson Button oli Rubensia edellä, kun hän jaksoi vähän yrittää. Keskeytyksiä tuli Jensonille 5 ja Rubensille 3, joka on mielestäni kohtuullinen luotettavuusprosentti, mutta on otettava huomioon luotettavuusongelmien epätasainen keskittyminen kauden mittaan.

Kuljettajatilanne on mielestäni varsin selkeä. Hondalla voidaan lähteä siitä, että top4 sijoitukset ovat hyviä, sijat 5-8 sarjaa OK ja pisteettömät suoritukset heikkoja. Tällöin Rubens pystyi hyviin sijoituksiin vain 13 %:ssa maaliin päästyistä kisoistaan, kun Jensonilla vastaava luku oli 62 %. Tätä voi peilata vaikka siihen, että Ferrarille siirtyneen Kitisijänkin vastaava prosentti oli ”vain” 58 %, joten se asettaa jonkinlaiseen kontrastiin kuljettajatilanteen. Huonojen sijoitusten prosentti oli Jensonilla 15 % ja Rubensilla 33 %, joten se kertoo vielä selvempää kieltä: kuljettajalla on teknistyneessä urheilussa edelleen väliä.

Rubens voitaneen heivata tämän kauden jälkeen yli laidan, ellei hän nyt aivan uskomatonta tason korotusta tee. Ikää on liikaa, jotta mitään kehityspotentiaalia olisi enää nähtävissä. Ehkä jokseenkin kyseenalaista, miksi alun perinkin palkattiin tämä Ferrarin ylijäämäkuljettaja suhteellisen kovalla palkalla talliin, mutta myönnettäköön, että kuljettajatilanne markkinoilla oli silloin huono. Tämän kauden brassi saa vielä varmasti ajaa loppuun, koska sopimusten ulososto kallista ja mitään hirvittävän hyvää ei vapailla markkinoilla ole. Kesken kauden on kuitenkin toimittava kuljettajamarkkinoilla: Jensonin sopimusta olisi hyvä pidentään (muistaakseni jatkuu vielä kauden -08?) ja joku sarjan lupaavista junnuista saada värvättyä ensi kaudeksi talliin. Jensonin uuden sopimuksen pituus olisi hyvä olla ehkä n. vuoden 2010 kattava ja palkkaakin on valitettavasti maksettava: n. 25 M$ lienee nykytilanteessa puolipakko. Sen verran vastuutonta palkkapolitiikkaa McLaren, Ferrari ja Toyota nykyisellään harrastavat, ettei kitsailuun ole varaa.

Junnu olisi ehkä paras hankkia kolmikosta Vettel, Kubica tai Rosberg. Paras skenaario olisi, että BMW:n suorituskyky olisi hyvin vaisu ja toinen ensin mainituista kaipaisi parempaan talliin, jolloin sopimus lyötäisi heti alle. Rosbergkin toki on (varsinkin sopimustilanteensa takia) myös varteenotettava vaihtoehto, jos hazardit vähenevät min. 80 % ja vauhti on hyvää. Miksei Davidsonkin kelpaisi, jos osoittaa Super Agurilla mitään, mutta en siihen jaksa uskoa. Tilanne lienee kuitenkin aika pitkälle se, ettei täyttä keltanokkaa kannata talliin ottaa liikojen floppaamisriskien vuoksi ja toisaalta kokeneissa kuljettajissa ei oikein mitään hyvää ole tarjolla. Huonoin mahdollinen tilanne olisi, että Hondasta tulisi Toyotan kaltainen ylisuurta palkkaa B-luokan kolmekymppisille tarjoava jäähdyttelypaikka ennen ajouran päättämistä. Rubensin palkkaus oli jo askel tähän suuntaan.

Sääntömuutokset on tietysti tehty Ferraria varten, mutta uskon että Honda voi myös FIA:n ja Bernien tavoitteiden vastaisesti hyötyä niistä. Moottorikehityksen jäädyttäminen luotettavuusparannuksia lukuun ottamatta on Ferrarin etu, koska Brawn kitisi V8:ien tuomisesta sarjaan jo vuosikymmenen alussa ja ei kovin kummoinen fakiiri tarvitse olla, että tietää Maranellossa kehitellyn V8 koneita lähes vuosikymmenen, kun muilla autotehtailla kehitys jäi n. kahteen vuoteen. Honda, BMW ja Renault lienevät Ferrarin jälkeen parhaiden moottoreiden omistajia ja se tilanne säilyy nyt vuosia eteenpäin. Näin kolmikko saa pysyvän edun McLareniin ja Toyotaan. Luotettavuusongelmat ovat olleet Hondan moottorien kompastuskivi ja nyt se tilanne on ihanteellista korjata, kun kehitystyötä ei tarvitse tehdä luotettavuuden kustannuksella.

Jatkossa aerodynamiikka tulee olemaan autojen tasoeroissa selvin tekijä, eikä ole lainkaan harmillista että se on ollut Hondan ehkäpä heikoin osa-alue ja nyt uusi huippukallis tuulitunneli mahdollistaa ainakin teoriassa aiempaa nopeamman kehityksen. Näitä asioita ei tietysti ole helppo ennalta nähdä, koska suunnittelijaryhmän lahjakkuudet harvoin ovat ulkopuolisten tiedossa. Toki vakoilua ja suunnittelijaryöstöä harrastetaan (lähinnä McLaren), mutta tämän anti lienee melko vähäistä. Renkaissa jatkossa Ferrari saa custom made –renkaat ja muut vikisevät. Se, ettei uusia renkaita tule niin paljoa, lienee kuitenkin Hondan etu. Rengasvalinnat ja niiden optimitoiminnan selvittäminen ei koskaan ole ollut mitenkään kehuttavalla tasolla. Näin ainakin jos uskomme suurisuu Pat Symondsia ja niin valitettavaa kuin se onkin, on hän yleensä aika oikeassa kun jotain sanoo.

Mitä ensi kaudelta sitten voisi odottaa? Lähtisin siitä, että edelliskauden sijoituksen pitäminen on minimi. Kauden -05 kaltaista romahdusta ei oikein enää jaksaisi toista kertaa, vaan nyt on osoitettava, että huononakin vuonna saadaan kohtalaiset tulokset. BMW ja Toyota lienevät ainoat potentiaaliset ohitse tulevat, eikä oikein jaksa uskoa merkittävään parannukseen kummankaan taholta. Toyotan touhut alkaa olla nähty (viime kauden 3. paras talli?) ja Bemulla on aika pahasti rakennusprosessi kesken, eikä tilannetta varmasti paranna Sauberilta peritty suhteellisen vähälahjainen suunnittelijajoukko.

Vastaavasti niitä potentiaalisia ohitettavia on kolme, joista ainakin Ferrari voidaan vetää heti ylitse. Vaikka sukupolven vaihdos onkin massiivinen, on kuitenkin aika optimistista olettaa sen kumoavan kaikkia positiivisella puolelle koottuja tekijöitä. Nyt kun Renault on eliminoitu rengastekijän ja Alonson poistolla, ei sillä ole jäljellä yhtäkään vakavasti oletettavaa kilpailijaa. Nyky-Ferrari elää jotenkin täysin omissa maailmoissaan eivätkä sen suoritukset kiinnosta minua ainakaan yhtään. Joku aivoton määkivä fani voi tietysti sunnuntai katseluillaan saada kiksejä siitä, kun Räikkönen voittaa kauden kisoista 16 kaksi sekuntia muita nopeammalla autollaan ohittamatta oikeastaan koko kauden aikana ketään. Eikä se ehkä ole urheilullista, kiinnostavaa tai rehellistä, mutta kyllä kansa tietää mitä on kiva katsoa. Onneksi tällä kertaa ei tarvitse katsoa oksettavaa homoloikkaa tupakkarahoitteiselta kuminaamalta kisan jälkeen.

Sympaattisen Renaultin tilanne on aika ikävä, kun se on riisuttu aseistaan ja mielenkiinnolla odotan, miten sen tilanne alkaa tästä kehittyä. Sen ohittaminen on Hondalle tietysti täysin mahdollista. McLarenin touhut ovat jo nyt perinteisen säälittäviä Villisian Liverpoolmaisine ”challenge for the title” –höpinöillä ja alkokauppias-Häkkisineen. On kyllä aivan uskomatonta hyväksikäyttöä Klanipäältä ottaa yhteyttä hänen hyvyyteensä sokeasti uskovaan Häkkiseen ja suostutella tämä myymään viinaa ja ajelemaan parit PR-kierrokset F1-testeissä. ”On selvää, että hän (Alonso) on suuri mestari ja suosikki voittamaan kauden 2007 tittelin”. Voi vittu oikeasti mikä kommentti.

Ensi kaudella näkyvin muutos itselleni on tietysti siirtyminen piraatti-TV:n tarjontaan maikkarin sijaan. Henkilökohtaisesti minulla olisi ollut varaa ja ehkä haluakin maksaa 120 €/vuodessa formuloiden näkemisestä, mutta maikkarin taso lähetysten tekijänä on ollut kuitenkin niin huono, etten halua sitä periaatteellisista syistä maksaa. Aika näyttää löikö maikkari kätensä paskaan suostumalla allekirjoittamaan liian kalliin sopimuksen. Itse uskon, että pitkällä tähtäimellä maikkari kutisti koko kansan viihteeksi nousseen F1:sen marginaalilajiksi ja tappoi katsojamagneettinsa. Lyhyellä tähtäimellä maikkari voi saada kokoon arvioilta vaaditut 70 000 – 100 000 maksajaa, mutta entä pitkällä tähtäimellä? F1 on laji, jonka suosio perustuu lähinnä erinomaiseen näkyvyyteen. Se ei ole jännittävä laji ja moottoriurheilu on melkoista marginaaliurheilua, joten sitäkään kautta uusia kiinnostuneita lajiin ei kovin kummoisia määriä saada. Mistä saadaan jatkossa lajille uusia katsojia? 120 € vuodessa nostaa seuraamisen aloittamisen kynnyksen todella korkeaksi, kun se aikaisemmin on ollut todella matala. Tulevaisuus on melko synkkä ja mielenkiinnolla odotetaan, mitä tapahtuu.
 

azai

Pornokeisari
Liittynyt
15.10.2004
Viestit
1448
Sijainti
Affalterbach
Ohhoh, täällähän vuodatetaan Honda propagandaa :eek!:

Yuri Borzenokóv sanoi:
Jatkossa aerodynamiikka tulee olemaan autojen tasoeroissa selvin tekijä, eikä ole lainkaan harmillista että se on ollut Hondan ehkäpä heikoin osa-alue ja nyt uusi huippukallis tuulitunneli mahdollistaa ainakin teoriassa aiempaa nopeamman kehityksen.
Vastahan pitpass uutisoi uutta huippukallista ja 'tehokasta' tuulitunnelia.

Pitpass sanoi:
Indeed, one insider tells Pitpass that in the current political climate at Brackley, the building of the much-vaunted second wind tunnel has been the worst thing to happen for the aero department in its history
Yuri Borzenokóv sanoi:
Näitä asioita ei tietysti ole helppo ennalta nähdä, koska suunnittelijaryhmän lahjakkuudet harvoin ovat ulkopuolisten tiedossa. Toki vakoilua ja suunnittelijaryöstöä harrastetaan (lähinnä McLaren), mutta tämän anti lienee melko vähäistä
Pitpass sanoi:
Despite the large recruiting drive for aero personnel, we hear that Honda is even struggling to retain new recruits with at least three people taken on having left for other teams within six months of starting.
Minusta Hondan tilanne on paljon huolettavampi kuin noin vuosi sitten tapahtuneen McLaren aivovuoto. Ilmeisesti Hondalla ei ole edes McLarenin kaltaista teipillä ja liimalla rakennettua suunnittelijakomiteaa :D

Koko juttu:http://www.pitpass.com/fes_php/pitpass_news_item.php?fes_art_id=29890

Edit: Jos joltakin tallilta voisi vuonna 2007 odottaa jotakin, niin se on ehdottomasti BMW-Sauber. Talli ei ole kokenut yhtään suunnittelijakatoa, BMW päihitti tuplasti isommalla budjetilla sekoilevan Toyotan MM-sarjassa (=motivaatio) ja moottori on BMW:llä ollut vuodesta 2000 lähtien erinomainen. Kyllä BMW-Sauber on 5 kertaa kiinnostavampi (ja realistisempi) talli kuin "Meillä-ei-ole-mitään-menetettävää-mutta-emme-silti-osaa-yhtikäs-mitään" Honda

Yuri Borzenokóv sanoi:
Honda, BMW ja Renault lienevät Ferrarin jälkeen parhaiden moottoreiden omistajia ja se tilanne säilyy nyt vuosia eteenpäin.
Ei paljoa vakuuta Hondan megaluokan töppäilyt Italiassa 'supermoottorin' kanssa. "Meillä ei ole mitään menetettävää" ei edelleenkään vakuuta, jos kolme h*lvetin kallista moottoria menee päivässä vaihdossa, niin joku on pahemman kerran pielessä. Taitaa Hondan viime kauden moottoririkkoja titteli kyllä viedä vertoja mainitsemasi Toyotan ja Mercedeksen, ehdottomasti kauden paskin moottori ja aina!
 
Viimeksi muokattu:

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Kiitoksia, todella mahtava analyysi Hondan tilanteesta. Jenson todellakin on kyljettajana hyvä. Ehkä Rubensilla meni vuosi totutellessa, mutta eihän ensi vuonna pysty silti yhtään sen parempaan.

Renault tulee tekemään samanlaista tulosta kuin viimekaudella, toki niin, että Fisico ajaa samallain ku viimekaudella, ja Heikki kutakuinkin samalla tavalla kuin Fisi. Eli talli tuskin romahtaa kovinkaan paljoa, mutta tallilla ei ole selvää ykköstykkiä. Luulen, että tallipisteissä Renault pärjää Hondalle, mikäli mitään mullistavaa ei Hondan puolelta satu. Sillä nyt sekä Fisico että Heikki saavat ajaa autolla, joka sopii heille.

McLarenin tilanne tulee olemaan huomattavasti vaikeampi. Talli saa luultavasti moottorimurheet paukkumisen puolesta korjattua, mutta vauhtia puuttuu edelleen. Onko mitään muutosta organisaatiossa? Onko mitään syytä miksi talli parantaisi otettaan? Ehkä epäonnistumisen ruoska, mutta ei muu. Alonso kerää pisteitä siinä missä Kimi tällä kaudella, mutta Hamilton tekee sellaista jälkeä, että siinä voisi olla Hondalla paikka iskeä valmistajien sarjassa. Valitettavasti Rubensista ei välttämättä ole siihenkään.

Ferrarin tilanteen tosiaan tietää, talli nappaa mestaruuden itselleen.

Takaa tulevista talleista potentiaalisin on BMW, mutta ero on kuitenkin niin suuri, ettei Hondan tarvi pelätä putoamista 4 sakista elleivät ryssi oikein kunnolla. BMW:n tähtäin osakilpailu voittoihin on kaudessa 2008, sikäli realistinen, mutta silti antaa kuvan siitä, ettei talli vielä pistä parastaan. BMW on valmistajien sarjan 5.

Mitä kuljettaja kaartiin tulevaisuudessa tulee, niin Jensonin pariksi itse ottaisin Kubican. Rosberg pystyy näyttämään taitojaan ensikaudella uudestaan, mutta mennyt kausi ei todellakaan vakuuttanut, joskin vikaa oli autossa. Vettel on todella nuori, joten jo pienen kokemuksen tähden Kubica olisi Hondalle paras ratkaisu. Valitettavasti Robert on myös BMW:n tähtäimessa, ja nimenomaan siitä miehestä tulee BMW:n Button, eli luottomies. Luulen, että Nick joutuu koville tulevalla kaudella.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
J.Button on hyvä, mutta se ei ykkösissä vielä todellakaan riitä mestaruuteen. Muruset mies kyllä parhaimmillaan korjaa, mutta Alonson ja Kimin tasolla JB ei aja kuin aivan ylivoimaisen parhaina päivänään. Tähän mennessä niitä on ollut todella harvassa. Ei sillä etteikö mies voisi mestaruudenkin voittaa, mutta se edellyttää kaiken osuvan 110% kohdalleen ja Hondan ylittävän itsensä saman verran/vähän ylikin sekä pahimpien kilpakumppanien takaiskuja. Tasaisessa kamppailussa pienilläkin ongelmilla miehelle ei jää käteen kun hopeaa tai pronssia.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Olisi analyysin voinut kirjoittaa kokonaan asialinjalla, eikä heittää hölmöjä provoja sekaan.

Aerodynamiikkaan todellakin satsataan jatkossa, kun muiden osa-alueiden kehitystyötä on kahlittu. MSa:n mukaan suuret tallit käyttävät tai tulevat käyttämään jo kahta tuulitunnelia.
 
Liittynyt
3.7.2006
Viestit
389
"Valitettavasti Robert on myös BMW:n tähtäimessa, ja nimenomaan siitä miehestä tulee BMW:n Button, eli luottomies. Luulen, että Nick joutuu koville tulevalla kaudella."

Melko oikeaa pohdintaa: BMW ei taatusti päästä Kubicaa mihinkään, jos sen vain suinkin voi estää. Kauden -06 loppu antoi viitteitä Kubican modernin F1-kuljettajan tärkeimmästä piirteestä: virheetöntä ja kylmäpäistä constant excellent pace-ajoa nähtiin oikeastaan joka kisassa. Tallikaverinsakin takia helppo vetää yhtäläisyydet tämän vuosikymmenen lahjakkaimpaan junnuun ja kaappaus olisi vuosikymmenen teko De Ferran/Fry -kaksikolta. En siihen jaksa optimistisimmissakaan kuvitelmissani uskoa. McLaren on varmasti ensi kaudella hakemassa paikkaajaa PR-neekerilleen ja Renaultkin saattaisi kaivata Kubican kaltaista kuljettajaa. Briatore ehkä panostaa kaiken yhteen kuljettajaan, mutta lyö paremman tullessa pyhää lehmäänsä surutta selkään.

Vähän epäilen että BMW:llä on kykyjä pitää kuljettajaansa kovin pitkään. 1-2 vuotta maksimi. Siksi pieni riskinotto voisi olla paikallaan ja jos BMW:n ensimmäiset kisat menevät huonosti, manageriin yhteyttä ja nimmaria alle. Ulosostohinnat tuskin ovat mahdottomia noin nuorelle kuljettajalle. Mutta kuten sanoin, menee Renaultille tai McLarenille. Toyota voi yrittää päästä apajille järjettömällä palkkatarjouksella, mutta huiput kiertävät sen tallin aika kaukaa.
 
Liittynyt
3.7.2006
Viestit
389
Nick Fry on taas kerran vähätellyt tallin mahdollisuuksia ensi kaudella. Hyvä, juuri niin sitä pitääkin vastata toimittajille jotka kyselevät mestaruustavoitteista ja vaativat nostamaan tavoitteet pilviin. Tehdään parhaamme -mentaliteetti toimii hyvin. Varsinkin jos sponsorit on valmiina ensi vuodelle, kuten tallista on ilmoitettu.

Toinen positiivinen uutinen on ollut Bridgestonelta tulleet ärsyyntyneet "eikä tasan suosita Ferraria"-kommentit. Se koira älisee johon kalikka kajahtaa. Toivottavasti kuitenkin älämölö siihen suuntaan pysyy tasaisen korkeana koko kauden, jotta kohtelu pysyy mahdollisimman vähän epäreiluna.
 

forti

custom user
Liittynyt
2.10.2006
Viestit
1026
Sijainti
strosmobylschtok
eikös ron dennis hiljattain ihan aiheesta sanonut että jenson button on ihan nolla lewis hamiltoniin verrattuna button on jo kuusi vuotta ollut mukana jos hän olisi ihan oikeasti superlahjakkuus kai kuudessa vuodessa olisi tullut hieman enemmän kuin yksi voitto:thumbfh:
 

maradona

Resistive User
Liittynyt
6.3.2005
Viestit
4616
Sijainti
Me seisotaan hattu kourassa maailman reunalla
forti sanoi:
eikös ron dennis hiljattain ihan aiheesta sanonut että jenson button on ihan nolla lewis hamiltoniin verrattuna button on jo kuusi vuotta ollut mukana jos hän olisi ihan oikeasti superlahjakkuus kai kuudessa vuodessa olisi tullut hieman enemmän kuin yksi voitto:thumbfh:
Eipä Jenson ole oikeastaan ollut tasaisesti voittamaan kykenevän auton ratissa kuin 2004. Se on ihan sama kuka on ratin takana jos auto on yksinkertaisesti hidas.

Tosin myönnän, että varsinkin juuri 2004 olisi Nappulan pitänyt napata voitto tai pari.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
forti sanoi:
eikös ron dennis hiljattain ihan aiheesta sanonut että jenson button on ihan nolla lewis hamiltoniin verrattuna button on jo kuusi vuotta ollut mukana jos hän olisi ihan oikeasti superlahjakkuus kai kuudessa vuodessa olisi tullut hieman enemmän kuin yksi voitto:thumbfh:
Ron Dennisin pitäisi kai muistella hänen oman poikansa Häkkisen superlahjakkuutta ja sitä, miten kauan meni ennekuin Ronin Poika Mika nappasi voiton.
Onhan Ronin sanoissa jotain perää, mutta.. Kyllä Jenson on parempi kuin miltä näyttää, niinhän me uskoimme Mikastakin kaudella 1997, vaikkei hän ollut saavuttanut mitään sen enempää kuin Buttonkaan.
(ja tuo me -tarkoittaa minua ja minun tuntemiani F1-faneja sekä arvaukseni muitten samankaltaisesta ajatuksesta)
 

forti

custom user
Liittynyt
2.10.2006
Viestit
1026
Sijainti
strosmobylschtok
[QUOTE=
Sympaattisen Renaultin tilanne on aika ikävä, kun se on riisuttu aseistaan ja mielenkiinnolla odotan, miten sen tilanne alkaa tästä kehittyä. Sen ohittaminen on Hondalle tietysti täysin mahdollista. McLarenin touhut ovat jo nyt perinteisen säälittäviä Villisian Liverpoolmaisine ”challenge for the title” –höpinöillä ja alkokauppias-Häkkisineen. On kyllä aivan uskomatonta hyväksikäyttöä Klanipäältä ottaa yhteyttä hänen hyvyyteensä sokeasti uskovaan Häkkiseen ja suostutella tämä myymään viinaa ja ajelemaan parit PR-kierrokset F1-testeissä. ”On selvää, että hän (Alonso) on suuri mestari ja suosikki voittamaan kauden 2007 tittelin”. Voi vittu oikeasti mikä kommentti.


jos totta puhutaan niin renaultin ensikauden suorituskyky ei tule olemaan yhtään sen huonompi kuin tälläkään kaudella menestyksen takana oleva ydinryhmä on kuitenkin kasassa toisin kuin ferrarilla.
 
Liittynyt
3.7.2006
Viestit
389
Kuten naapurissa oleva viestiketjukin osoittaa, uusi auto on nyt sitten julkaistu. Mediakohua ei sillä ole juurikaan saatu aikaan ja vähemmän F1-maailmaa seuraava on saattanut tapahtuman kokonaan ohittaakin. Itseäni se ei haittaa laisinkaan, mutta Kulta kirjoitti eilen Hondan etsivän uutta pääsponsoria ja siihen tarkoitukseen luonnollisesti mediakohu on aina tervetullutta. Tiedä sitten mistä Kulta on taas tuonkin keksinyt. Lähteet kuulostavat useinkin hieman porttilamaisilta ”minulle on kerrottu” –tarinoilta. Fry on kuitenkin sanonut jo kuukausia sitten, että mainostila on myyty ja sillä hyvä.

Autosta sinällään en ole kuullut kenenkään ottavat kovinkaan voimakasta kantaa mihinkään suuntaan. Vuosien varrella olen tullut hyvin skeptiseksi näitä arviointeja kohtaan. Vaikuttaa lähinnä siltä, että "asiantuntija” miettii edellisten kausien ja yleisen huhuilun mukaan menestyksen ja floppauksen todennäköisyyksiä, keksien tämän jälkeen päälle liimattuja perusteluja tukemaan todennäköisempää vaihtoehtoa. Johtoporras on kuitenkin korostunut lanseerauksen yhteydessä lisääntyneitä resursseja uuden tuulitunnelin ja Japanin päämajan teknisen avun muodossa. Se tuskin ainakaan huonoa lupaa. Raha kehitykseen sinällään ei ole tärkeää vaan työtä tekevä vipuvoima, jota näyttäisi ainakin McLarenia, Ferraria ja Toyotaa pienemmästä budjetista huolimatta riittävän.

Alkutestit autolla ovat olleet ongelmattomia lukuun ottamatta yhtä hieman noloa vaihdelaatikon pettämistä. Testimäärät ovat olleet aivan vakuuttavia ja lähes kisapituutta. Tuskin ainakaan mitään katastrofia on luotettavuuden suhteen odotettavissa. Säännöt ovat muuttuneet luotettavuuteen vaikuttavilta osilta hyvin vähän ja tuskin kenelläkään tulee olemaan vaikeuksia sen suhteen. Kehitystyötä Hondalla osataan tehdä. Siitä kertoo edellisinä vuosina tapahtuneet nousut soista, joihin on ilmeisten virhearviointien takia ajauduttu. Alkukausi -05 ja keskikausi -06 olivat hyvin murheellisia, mutta molemmista noustiin komeasti omin avuin ylös. Nyt haaste onkin, että taantumusta aiheuttavat virheet huomattaisi ennakolta ja tässä varmasti ainakin uusi tuulitunneli auttaa.

Näitä ”hirveät paineet” -juttuja nyt en taas jaksa yrittääkään ymmärtää. Honda on huipputalleista varmasti paineettomin ympäristö työskennellä. Virheistä ei ole kuitenkaan ketään heti sakotettu ja mestaruus ei ole toistaiseksi tavoitteena, ainoastaan yksittäisiä voittoja on johtoportaan tasolta kaivattu. Toisaalta hirveää rämpimistä Wiliamsin tai Toyotan tavoin ei ole nähty kovinkaan pitkiä aikoja. Harva talli olisi antanut esim. Fryn jatkaa työssään näin pitkään. Eikä tällä hetkellä huonolta tallipäälliköltä vaikuta. Varsinkin julkisuuskuva on tallilla erinomainen. Nyt on vain oleellista saada uusi auto toimimaan nopeasti Ferrarin renkailla optimaalisesti.

”More race wins and consistency in 2007”
 

Porttilan Laki

Well-known member
Liittynyt
27.2.2006
Viestit
555
maradona sanoi:
Eipä Jenson ole oikeastaan ollut tasaisesti voittamaan kykenevän auton ratissa kuin 2004. Se on ihan sama kuka on ratin takana jos auto on yksinkertaisesti hidas.

Tosin myönnän, että varsinkin juuri 2004 olisi Nappulan pitänyt napata voitto tai pari.
Pakko myös muistuttaa, että Ferrarin paketti vuonna 2004 oli aivan mieletön. Buttonia dissataan yleensä aivan liikaa. Ihan mielenkiintoista nähdä tämä kausi. Honda vaikuttaa hyvältä paketilta. Toisaalta, näytti viime vuonnakin testeissä hyvältä, mutta (alku)kausi oli huono.
 

IceManFani

Tunari
Liittynyt
10.9.2006
Viestit
1547
Sijainti
Lohja, valitettavasti...
Mä kyllä sanon että Hondaa ei kannata aliarvioida tulevalla kaudella. Niin se vaan on että taitaa olla McLareni hätää kärsimässä sekä Ferrarin että Hondan painostuksen alla. Ja sekin on selviö että taitaa Rellukin kulkea alkukaudesta McLarenia paremmin... :alppu:
 

Lonso_567

guru experience
Liittynyt
8.10.2006
Viestit
470
Sijainti
¿¿¿Salud???
Porttilan Laki sanoi:
Pakko myös muistuttaa, että Ferrarin paketti vuonna 2004 oli aivan mieletön. Buttonia dissataan yleensä aivan liikaa. Ihan mielenkiintoista nähdä tämä kausi. Honda vaikuttaa hyvältä paketilta. Toisaalta, näytti viime vuonnakin testeissä hyvältä, mutta (alku)kausi oli huono.
Hyvinhän se kausi alkoi. Button oli liki kärkivauhdissa. Sitten autoa ruvettiin säätämään Barrichellolle, ja talli sukelsi syvälle. Loppukaudesta Honda kulki taas kohtuullisesti.
 

azai

Pornokeisari
Liittynyt
15.10.2004
Viestit
1448
Sijainti
Affalterbach
Turun Sanomat sanoi:
Hondalla jo kriisikokous!

HEIKKI KULTA

Honda - yksi viime MM-kauden kolmesta voittajatallista - piti lauantaina kriisikokouksen Brackleyn päämajassaan.

Kriisin syy on uusi RA107 -auto, joka on alkutalven pahin pettymys formula 1 -radoilla.

Alkavan viikon Barcelonan testeihin Hondan piti saada toinenkin uusi autonsa testikäyttöön, mutta päänvaivaa aiheuttaa, mitä sille pitäisi tehdä.

Jerezin testeissä Jenson Button ja Rubens Barrichello saivat kyllä hyvin kierroksia uudelle autolle, mutta hitaus oli huomiota herättävää. Suurin ongelma on ilmeisesti nopeasti kuluvat takarenkaat, kun Honda on Michelinistä siirtyneistä talleista kaikkein heikoimmin omaksunut Bridgestonen autolle aiheuttamat vaatimukset.
Uskallan väittää että BMW ohittaa jo kierroksella Hondat Australiassa :ahem: :ahem: :thumbup:

EDIT: Olen liian optimistinen Hondan suhteen, eiköhän peräti Toro Rossokin mene ohi :D
 
Viimeksi muokattu:

Mikkoz84

Schufosi
Liittynyt
26.1.2006
Viestit
1197
azai sanoi:
Uskallan väittää että BMW ohittaa jo kierroksella Hondat Australiassa :ahem: :ahem: :thumbup:

EDIT: Olen liian optimistinen Hondan suhteen, eiköhän peräti Toro Rossokin mene ohi :D
Ja saat tosta jotain sairasta mielihyvää :yuck:
 
Liittynyt
3.7.2006
Viestit
389
Poista hamsteri pari mun kommenttia lisää niin pojat saa rauhassa pidettyä tasoa yllä? Heikki Kullan mielipidekirjoituksista paistaa lähinnä vitutus siitä, että Kitisijän uusi Ferrari räjähtelee ja pysähtelee vähän väliä mistäkin syystä, eikä se nopeuskaan vielä aivan huipputasoa ole ollut. Sinänsä muutamasta testikilometrista nyt ei vielä kannata yrittää päätellä, että McLaren tulee hallitsemaan ratoja tällä kaudella ja Ferrari on epäluotettava. Varsinkin kun oma tähtihankinta luisuu jo nyt tiukasta PR-kurista ja laukoo pikkupessimistisiä lausuntoja auton tasosta. Mitäköhän sitten nähdään kun kausi alkaa?
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Yuri Borzenokóv sanoi:
Poista hamsteri pari mun kommenttia lisää niin pojat saa rauhassa pidettyä tasoa yllä? Heikki Kullan mielipidekirjoituksista paistaa lähinnä vitutus siitä, että Kitisijän uusi Ferrari räjähtelee ja pysähtelee vähän väliä mistäkin syystä, eikä se nopeuskaan vielä aivan huipputasoa ole ollut. Sinänsä muutamasta testikilometrista nyt ei vielä kannata yrittää päätellä, että McLaren tulee hallitsemaan ratoja tällä kaudella ja Ferrari on epäluotettava. Varsinkin kun oma tähtihankinta luisuu jo nyt tiukasta PR-kurista ja laukoo pikkupessimistisiä lausuntoja auton tasosta. Mitäköhän sitten nähdään kun kausi alkaa?
Eipä ole Yurin jyrsijätuntemuskaan järin hyvä... :)
 
Ylös