Honda Racing 2007: Search for better?

roenick97

#97
Liittynyt
25.8.2005
Viestit
373
Sijainti
Scottsdale, Phoenix, AZ.
Jos ainoa ilo elämässä näyttää olevan et pääsee naureskelee foorumeilla toisten fanien tallien ongelmille, sääliksi käy.
Sitä olen jo tällä foorumilla aikani ihmetellyt. No meit o joka junaan.

Onneksi mulla on muita nautintoja elämässä vaikka ja kuinka joten ei tarvitse täällä kiristellä :thumbup:

Surkeasti Hondalla menee, ei voi muuta sanoa, mutta mua se ei jaksa stressaa.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Yuri Borzenokóv sanoi:
Poista hamsteri pari mun kommenttia lisää niin pojat saa rauhassa pidettyä tasoa yllä?
En ole vastuussa, aloittaisin turhuuksista jos jaksaisin. Ilmeisesti pr-neekeri on liikaa sensoreille, keksi jotain muuta.
Heikki Kullan mielipidekirjoituksista paistaa lähinnä vitutus siitä, että Kitisijän uusi Ferrari räjähtelee ja pysähtelee vähän väliä mistäkin syystä, eikä se nopeuskaan vielä aivan huipputasoa ole ollut. Sinänsä muutamasta testikilometrista nyt ei vielä kannata yrittää päätellä, että McLaren tulee hallitsemaan ratoja tällä kaudella ja Ferrari on epäluotettava. Varsinkin kun oma tähtihankinta luisuu jo nyt tiukasta PR-kurista ja laukoo pikkupessimistisiä lausuntoja auton tasosta. Mitäköhän sitten nähdään kun kausi alkaa?
Ilmeisesti sinuakin jo huolettaa, kun siirryit offensiiviin sen sijaan, että olisit Hondan tilannetta sivunnut jutuillasi. Kultaheikistä vois todeta sen, että vaikka se välillä onkin pihalla, niin sen suhteet ja lähteet vaikuttaisi olevan aika rautaiset.
 
Liittynyt
3.7.2006
Viestit
389
"En ole vastuussa"

Modetiimin vakiokommentit tarttuneet sanavarastoon? Perinteisesti täällä ei hirveästi ole kukaan vastuussa ollut. Mystisiä toimijoita ilmaantuu aina tarpeen tullen vapauttamaan tunnetut toimijat teoistaan.

Siinä poistamassani jutussa myönsin ettei tämä tilanne hyvältä näytä. Eilisten testien ajat olivat monia kilpailijoita huonompia, toisaalta eivät mainittavasti esim. Renaultin vastaavia juurikaan. Testailu on tässä lajissa tyypillistä pokerin pelaamista: kaikki ei näy tulosluettelosta, mutta harva onnistuu bluffaamaan kilpailijoitaan täysin. Toisaalta myös tässä vaiheessa on testattu vähän (Hondalla auton lanseeraus isoista pojista viimeisenä) ja ensimmäiseen kisaan on yli kuukausi aikaa.

Heikki Kullasta taas, jotta Turun Sanomilla on perinteisesti ollut näitä "toimituksen ainut asiantuntija" -toimittajia, joiden tekemisiä ei valvo paljon kukaan. Heikki Kulta ja Tapani Maskula ovat ehdottomasti kaksi pahinta ja Kullassa näkyy siten vähän enemmänkin näitä porttilamaisuuksia. Eikä pelkästään ajoittain. Oma mielipide on vahvasti mukana kaikessa kirjoituksessa.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Yuri Borzenokóv sanoi:
"En ole vastuussa"

Modetiimin vakiokommentit tarttuneet sanavarastoon? Perinteisesti täällä ei hirveästi ole kukaan vastuussa ollut. Mystisiä toimijoita ilmaantuu aina tarpeen tullen vapauttamaan tunnetut toimijat teoistaan.
Ei mua tekemisistä tai tekemättömyyksistä erikseen tarvitse vapauttaa, myönnän auliisti, että epäonnistuin. Joka tapauksessa en ole asian eteen tehnyt mitään aikoihin, kun kyllästyin olemaan ainoa joka jotain yritti räpeksiä, joten terveisesi kuuluvat tosiaan muualle.
Heikki Kullasta taas, jotta Turun Sanomilla on perinteisesti ollut näitä "toimituksen ainut asiantuntija" -toimittajia, joiden tekemisiä ei valvo paljon kukaan. Heikki Kulta ja Tapani Maskula ovat ehdottomasti kaksi pahinta ja Kullassa näkyy siten vähän enemmänkin näitä porttilamaisuuksia. Eikä pelkästään ajoittain. Oma mielipide on vahvasti mukana kaikessa kirjoituksessa.
Kullan kanssa lähdekritiikki on tosiaan tarpeen, mutta "mielipidekirjoitusten" pohjana olevat tiedot osoittautuvat silti yleensä oikeiksi.
 
Liittynyt
3.7.2006
Viestit
389
"kyllästyin olemaan ainoa joka jotain yritti räpeksiä, joten terveisesi kuuluvat tosiaan muualle."

Siinä on sen verran ristiriitaista väitettä kun sanoo olevansa toisaalta ainoa tekevä, toisaalta ettei ole tehnyt, jotta enpä taida uskoa.
 

kessel

Well-known member
Liittynyt
13.1.2001
Viestit
1575
Sijainti
Tampere
roenick97 sanoi:
Jos ainoa ilo elämässä näyttää olevan et pääsee naureskelee foorumeilla toisten fanien tallien ongelmille, sääliksi käy.
Sitä olen jo tällä foorumilla aikani ihmetellyt. No meit o joka junaan.
Aijai kun kevensi raskasta päivää kunnon ruikutus :D Kiitos tästä!

Topikista:
Tuskin hondalla paljosta on kiinni kun alkaa taas kulkemaan entiseen tahtiin, ja vielä kun jostain löytyisi parempaa kuskikalustoa kabiiniin niin voisi alkaa tavoitella muutakin kuin yksittäisten kisojen voittoja...
 
Liittynyt
3.7.2006
Viestit
389
Uusi auto on nyt marginaalisesti parantanut vauhtiaan. Yhdentekevää. Se on edelleen valovuosia potentiaalistaan ja pääsyy tähän on renkaat, joita ei ole saatu toimimaan. Alkukausi taitaa mennä panemiseksi kun mietitään rengasongelmia. Huolestuttavaa onkin kun tallilta kysytään testipäivien päätteeksi jotta mitäs teitte, niin vastaus tuntuu aivan liian usein olevan aerodynamiikka. Auto lähtee pahasti keskeneräisenä Australiaan, jossa alisuorittaminen on jo vankka perinne. Ei hyvä, pistesijoitukset olisivat jo positiivista.

Lisäksi aiemmin puhumani Simon Fuller on nyt sitten keksinyt tavan tuoda tallille julkisuutta. Itse toivoin miehen tuovan rahaa sponsorien muodossa taloon, mutta mainosmiljoonat vaihdettiin sitten PR-tempaukseen. Julkisuutta on ainakin kerätty ja tallille luodaan nyt uutta imagoa perinteisen F1-tallin sijaan. Selvää on että korkean resoluution maapallo kiinnostaa kansaa enemmän kuin perinteiset "look left"-lätkät auton kyljessä. Nyt nähdään kuinka pitkään se sitten kiinnostaa.

Henkilökohtaisesti olisin pitänyt, jos PR-pelleilyt ja "we care"-roska olisi jätetty McLarenin kaltaisille paskatalleille, mutta toivotaan että ammattilainen tietää mitä tekee. Hankala nähdä julkistuksen jälkeen mitään iloa tarkasta kuvasta: se on liian pientä TV-ruutuun tai radanvarsikatsomoiden lehtereille. Se on joka tapauksessa selvää, että Renaultin ja Hondan kärsiessä rengassäännöstä, ei Ferraria tule ensi kaudella pysäyttämään kukaan. Siinä vaiheessa muut tappelevat julkisuuden murenista ja tämä varmasti kiinnostaa edes osaa kansasta. Ekohömppä on nyt kuuminta uutta ja yritykset käyttävät sitä imagonsa rakentamiseen. Toivotaan että hyväntekeväisyysmiljoonat poikivat myöhemmin oikein kunnon yhteistyösopimuksiakin.

Heikki Kullan jutut siitä, että tämä keksittiin viime hetkessä kun Fly Emirates vetäytyi neuvottelusta :ahem: :thumbup:
 
Liittynyt
3.7.2006
Viestit
389
PAF julkaisi pari päivää sitten omat vedonlyöntikertoimensa kuljettajien tittelin osalta. Tallimestaruus jäi ainakin vielä ilman kertoimia. En tiedä onko tämä lopullista, kun näin selvällä pelillä tuskin mitään rahaa tehdään, vai ovatko kertoimet vielä tulossa myöhemmin. Ferrarin kerroin lienee kuitenkin niin pieni, ettei järjellään ajattelevien kannata vaivautua.

Kolmelle kuljettajalle annetaan pienet kertoimet: Räikkönen 2.6, Massa ja Alonso molemmat 3.25. Apinan kerroin on pieni, koska häntä pelataan edellisen kauden mestarina paljon. Rehellinen kerroin olisi vähintään 15 luokkaa. Tusinan kerroin on ihmeellisen pieni, en itse tuolla summalla ainakaan laita penniäkään kiinni. Mestaruuden tämä saavuttaa kuitenkin vain, mikäli Räikkösen ei sitä syystä tai toisesta ota. Itse pistin kaikki rahat Kitisijän melko pienelle kertoimelle. Ei siinä rikastumaan pääse, mutta on kerroin silti rajun ylimitoitettu. Ferrari ei vahingossakaan hajoa kuin ehkä 0-4 kertaa kaudessa, eikä Marlboromies tee kuin 0-2 voiton vievää virhettä, joten 10-18 voittoa on tulossa ja niillä napsahtaa mestaruus. Vauhti on Ferrarilla jo nyt ylivoimainen ja rajuimpien uudistusten takia myös kehityspotentiaalia on eniten.

Seuraavien kertoimet ovatkin jo päälle kahdenkymmenen (Button, Floppichella, Kovalainen ja Hamilton). Mielenkiintoista on, että ainoastaan kahdessa tallissa kuljettajien kertoimet poikkeavat huomattavasti toisistaan: McLaren ja Honda. Jälkimmäisellä 20 vs. 50 ja ensimmäisellä 3.25 vastaan 25. Tämän syy lienee kombinaatio tasoeroa ja toisen ylimitoitettuja odotuksia. No, Button voi olla tuplasti parempi kuin Barrichello, mutta Alonso ei ole yli 6 kertaa parempi kuin Hamilton.

Yksi kaikkien aikojen tylsimmistä kausista odotettavissa jo ihan vedonlyöntikertoimia katsomalla. Ei taida vastaavia nähdä kuin ehkä salibandyn MM-kisoissa.

PAF:n veikkaama MM-järjestys:
1. Ferrari
2. McLaren
3. Renault
4&5. Honda & BMW
6. Toyota
7. Wiliams
8. Red Bull
9. Toro Rosso
10. Spyder
11. Super Aguri

Harmi ettei voi lyödä (vai voiko?) vetoa kaikista MM-sarjan loppusijoituksista tallien välillä. Voisi olla ihan hauskaa ja jännittävääkin. Itse vaihtaisin tuosta ehkä Agurin ylemmäksi (ainakin Spyderin, ehkä myös limsojen ohi), Wiliamsin hieman alemmaksi ja McLarenin 1-3 sijaa alemmas.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

IceManFani

Tunari
Liittynyt
10.9.2006
Viestit
1547
Sijainti
Lohja, valitettavasti...
Yuri Borzenokóv sanoi:
PAF julkaisi pari päivää sitten omat vedonlyöntikertoimensa kuljettajien tittelin osalta. Tallimestaruus jäi ainakin vielä ilman kertoimia. En tiedä onko tämä lopullista, kun näin selvällä pelillä tuskin mitään rahaa tehdään, vai ovatko kertoimet vielä tulossa myöhemmin. Ferrarin kerroin lienee kuitenkin niin pieni, ettei järjellään ajattelevien kannata vaivautua.

Kolmelle kuljettajalle annetaan pienet kertoimet: Räikkönen 2.6, Massa ja Alonso molemmat 3.25. Apinan kerroin on pieni, koska häntä pelataan edellisen kauden mestarina paljon. Rehellinen kerroin olisi vähintään 15 luokkaa. Tusinan kerroin on ihmeellisen pieni, en itse tuolla summalla ainakaan laita penniäkään kiinni. Mestaruuden tämä saavuttaa kuitenkin vain, mikäli Räikkösen ei sitä syystä tai toisesta ota. Itse pistin kaikki rahat Kitisijän melko pienelle kertoimelle. Ei siinä rikastumaan pääse, mutta on kerroin silti rajun ylimitoitettu. Ferrari ei vahingossakaan hajoa kuin ehkä 0-4 kertaa kaudessa, eikä Marlboromies tee kuin 0-2 voiton vievää virhettä, joten 10-18 voittoa on tulossa ja niillä napsahtaa mestaruus. Vauhti on Ferrarilla jo nyt ylivoimainen ja rajuimpien uudistusten takia myös kehityspotentiaalia on eniten.

Seuraavien kertoimet ovatkin jo päälle kahdenkymmenen (Button, Floppichella, Kovalainen ja PR-neekeri). Mielenkiintoista on, että ainoastaan kahdessa tallissa kuljettajien kertoimet poikkeavat huomattavasti toisistaan: McLaren ja Honda. Jälkimmäisellä 20 vs. 50 ja ensimmäisellä 3.25 vastaan 25. Tämän syy lienee kombinaatio tasoeroa ja toisen ylimitoitettuja odotuksia. No, Button voi olla tuplasti parempi kuin Barrichello, mutta apina ei ole yli 6 kertaa parempi kuin Hamilton.

Yksi kaikkien aikojen tylsimmistä kausista odotettavissa jo ihan vedonlyöntikertoimia katsomalla. Ei taida vastaavia nähdä kuin ehkä salibandyn MM-kisoissa.

PAF:n veikkaama MM-järjestys:
1. Ferrari
2. McLaren
3. Renault
4&5. Honda & BMW
6. Toyota
7. Wiliams
8. Red Bull
9. Toro Rosso
10. Spyder
11. Super Aguri

Harmi ettei voi lyödä (vai voiko?) vetoa kaikista MM-sarjan loppusijoituksista tallien välillä. Voisi olla ihan hauskaa ja jännittävääkin. Itse vaihtaisin tuosta ehkä Agurin ylemmäksi (ainakin Spyderin, ehkä myös limsojen ohi), Wiliamsin hieman alemmaksi ja McLarenin 1-3 sijaa alemmas.

Pari korjausta voisit tehä:
1: Ensi kaudella ajetaan vaan 17 kisaa, joten kukaan ei voi voittaa 18 kisaa. Enkä uskokkaan että kukaan tulee 9 voittoa enempää kuittaamaan.
2. Se muuten on Spyker, ei Spyder
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
Ihme kun pitää olla täällä nyt pari Honda toikkia mutta kaipa tää sopii tännekkin:

http://www.autosport.com/news/report.php/id/57041

Honda plan major car revamp for Malaysia

By Jonathan Noble Sunday, March 4th 2007, 13:41 GMT



Honda Racing are planning a major revamp to their RA107 in time for the Malaysian Grand Prix, autosport.com can reveal, after admitting that the car has fallen short of expectations.

Although Jenson Button and Rubens Barrichello showed some improved form during the recent Bahrain test, where the car's definitive Melbourne-spec aero package was run for the first time, the RA107 still lacks the out-and-out pace needed to fight at the front of the field.

The lack of performance has left the team's technical department seeking improvements, and the first step will be taken during the pre-Malaysian GP test that takes place at Sepang following the first race in Australia.

Honda's senior technical director Shuhei Nakamoto has told autosport.com that major improvements to the car's aerodynamic package and also other mechanical changes would be made for the Sepang test.

"There will be a big upgrade at the Sepang test, and also a revision to the suspension," he said.

Nakamoto said he was pessimistic about Honda's chances of a strong showing in the season-opening Australian Grand Prix - where he doubted they would be able to qualify inside the top 10.

"At the moment we are ahead of Red Bull and Toyota, but behind the rest," he said. "I know BMW have been using a non-2007 wing (in testing) so they lose one or two tenths, but we will still be behind. It will be a massive struggle to get into Q3 (qualifying for the top ten)."

Despite the fears about the pace, however, Nakamoto said that he was comfortable with how the car performed over long runs in testing - something that could allow them to take points in Melbourne.

"We tried several different mechanical set-ups in the test," he explained. "Both Jenson and Rubens found one set-up which may be good in the long run."

Earlier this week, team boss Nick Fry admitted that the start of the season would be a struggle for the team but that he was comfortable that they would improve as the year wore on.

"With our team over the last seven or eight years it has been an evolutionary process and we evolved our way up to fourth place in the championship last year," he said.

"But to get into the top three, we don't feel you can do it with evolution. It is more minor revolution and a lot of features of this car, especially the cooling package, the exhaust packaging and Coke bottling at the rear of the car are probably more dramatic than any other.

"So the headroom this cars gives us in order to develop through the season is much greater than we have had before. I am not promising we will win in Melbourne, far from it, I think we will be in a points scoring position.

"But as we go through the season this car has the ability to get stronger and stronger, and it will be a race winner."
Saas nähhä.
 
Liittynyt
3.7.2006
Viestit
389
"Pari korjausta voisit tehä"

Siinähän ne teit. Kyllä se varmaan riittää.

Huolestuttavasti kuulostaa jo Toyotalta kun selitys huonoon tuloskuntoon on "tuodaan rajusti uudistettu päivityspaketti parin kisan kuluttua". Sen nyt kuitenkin jokainen ymmärtää, ettei uusilla paketeilla oteta kahta sekuntia pois kierrosajoista. Toivottavasti uusi paketti kertoo ennen kaikkea siitä, että rajusti uudistuneessa autossa on huomattu muutama ongelmakohta, joissa mentiin liian pitkälle ja ne otetaan nyt takaisin. Pisteitä olisi kuitenkin hyvä kerätä myös alkukaudesta, koska loppukaudesta valmistajien sarjan sijat 2-5 voivat olla yllättävän tiukan taistelun alla.

Jokainenhan muistaa parin vuoden takaa McLarenin hupaisan alkukauden, kun hönöjoukkio ei osannut säätää rengaskulutusta tarpeeksi voimakkaaksi ja seurauksena aika-ajot epäonnistuivat järjestäen auton sinäällään hyvästä vauhdista huolimatta. Hondalla tilanne ei nyt tietysti ole aivan yhtä hyvä, koska optimaalisellakaan rengaskulutuksella ei olisi kärkeen asiaa. Ne paikat on jaettu jo. Mutta kuten jo avausviestissäni sanoin, tuleva kausi voi olla kahden punaisen takana todella tiukka ja jännittävä. Tällä vuosikymmenellä ei ole vielä kertaakaan nähty yhtä laajaa alisuorittavien huipputallien ja ylisuorittavien keskitallien joukkoa: Renault, BMW, Honda, McLaren ja väistämättömän heikon alun jälkeen ehkä myös Toyota saattavat kisata loppuun saakka tasaisena rintamana MM-hopeasta ja sen tuomista massiivisista TV-rahoista.
 
Liittynyt
3.7.2006
Viestit
389
Tallista on tullut kahdet kommentit suorituskyvystä kauden alussa, toinen Nakamotolta (tekninen johtaja) ja toinen Frylta. Nakamoton mietteitä tuossa Joni jo postasikin. Molemmat toteavat tallin suorituskyvyn olevan tällä hetkellä heikko, mutta toisaalta myös sanovat tallin tehneen suuremman hyppäyksen auton suunnittelussa kuin aiempina vuosina. Tämä yhdessä Bridgestonen renkaiden kanssa on lisännyt ratkaistavien kysymysten määrää liiaksi.

Molemmat myös toteavat, että kauden edetessä tullaan parantamaan. Varmasti tullaankin, alkaa olla BAR/Hondan perinteitä alisuorittaa alkukausi, ennen kuin paketti alkaa toimia paremmin. Fry lupaa myös loppukaudesta voittoja tallille. Tuosta olenkin sitten jo skeptisempi, Ferraria ei kuitenkaan tulla ohittamaan ja voitot jäävät muilta näiden tyhjentäessä pöytää aika vähiin. Fry myös toteaa Heikki Kullan "minulle on kerrottu"-tiedot höyryillä ajetuista nopeista kierroksista Bahrainin testeissä pödyksi. Kuka olisi uskonut ettei kaikkien ladapoikien sankari, HK, tiedäkään totuutta tästä? Ai ai ai, alkaa vanhan miehen kynään lipsua jo vähän omaa mustetta.

Lisäksi Mike Conway -niminen häiskä on lyönyt nimeä paperiin ja saa testailla hieman. Statsien perusteella vaikuttaa aika raakileelta. Ilmeisesti Hondalla on otettu linjaksi, että brittikuljettajia suositaan junnutoiminnassa markkinoinnin vuoksi. Jeejee, mainoksia, paljon mainoksia sille ken löytää uuden David Beckhamin...

Muuten, PAF julkaisi sitten tallimestaruuskertoimetkin. McLarenille hieman yli kolme
Nyt kaikki kamat kaniin ja taloa vastaan lainaa niin paljon kuin saa! Nehän jakaa ilmaista rahaa!!!!
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Yuri Borzenokóv sanoi:
Lisäksi Mike Conway -niminen häiskä on lyönyt nimeä paperiin ja saa testailla hieman. Statsien perusteella vaikuttaa aika raakileelta. Ilmeisesti Hondalla on otettu linjaksi, että brittikuljettajia suositaan junnutoiminnassa markkinoinnin vuoksi. Jeejee, mainoksia, paljon mainoksia sille ken löytää uuden David Beckhamin...
Ei se Conway nyt ihan turha sälli ole, varsin arvostettu pysti tuo Brittien F3 -pokaali kuitenkin. Brittikuskeihin keskittyminenkin olisi askel eteenpäin siitä, että nostetaan japanilaisia tusinakuskeja ajamaan luokkiin, joihin heillä ei pitäisi olla mitään asiaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
3.7.2006
Viestit
389
"nostetaan japanilaisia tusinakuskeja ajamaan luokkiin, joihin heillä ei pitäisi olla mitään asiaa."

Isokin ongelma kenties Hondalla?

Aivan täysi raakile Conway on, jos ei ole tuon kovempia meriittejä esittää jo melkein 24-vuotiaana. Ei tuo CV tietenkään sellainen ole, etteikö kaverista mitään ikinä voisi tulla, mutta hankala nähdä tässä mitään maata järisyttävää lahjakkuutta. Katsotaan jos kaverista on GP2:ssa ja testeissä mihinkään. Turhuutta voi arvioida sen jälkeen.

Jos näkökulmaa laajennetaan näihin muihin Hondaan kytköksissä oleviin kuljettajiin, eli Klien, Andretti, Rossiter, läksinyt Carroll ja Davidson, niin eihän Conwayn tuossa porukassa tarvitse mitään hävetä. Klien ei aivan kamala ollut limsatallissa, mutta Honda on liian suuri talli hänelle ja pienempään pitäisi tuoda sponsorirahaa sisään. Siinä vaiheessa taso olisi aivan riittävä. Davidsonista taas ei tule ikinä mitään, kuten olen jo todennutkin. Pää ei kestä ja vauhti ei riitä. Muutenkin hetki meni jo hänen kanssaan. Rossiter ja Carroll taas osoittivat GP2:ssa ettei heistä ole tälle tasolle. Andretti taas on juttuna samaa tasoa kuin Valentino Rossi. Ei riitä tusinajenkin taso Euroopassa.

Ups.. Rossiterhan ei ole GP2 ajanutkaan. Vaan jotain Renaultin kämysarjaa, jossa ei sielläkään esittänyt mitään.
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Yuri Borzenokóv sanoi:
"nostetaan japanilaisia tusinakuskeja ajamaan luokkiin, joihin heillä ei pitäisi olla mitään asiaa."

Isokin ongelma kenties Hondalla?
No joo, kyllähän tuo on lähinnä mennyttä aikaa jo, että sikäli typerästi muotoilin. Joka tapauksessa jonkun jossain pärjänneenkin kuljettajan tukeminen nakajimojen, suzukien tai nakanojen sijaan on edistystä. Ja toki Ykkösissä on edelleen yksi vastaavanlainen sankari - vaikka Satosta pidänkin, niin minkä tahansa muun puljun tukemana F1-ajelut olisivat loppuneet jo aikoja sitten. Viime aikoinahan japsien tukemisessa on kunnostautunut lähinnä Toyota, jonka kolmikko tosin vaikuttaa ihan lupaavalta.
Aivan täysi raakile Conway on, jos ei ole tuon kovempia meriittejä esittää jo melkein 24-vuotiaana. Ei tuo CV tietenkään sellainen ole, etteikö kaverista mitään ikinä voisi tulla, mutta hankala nähdä tässä mitään maata järisyttävää lahjakkuutta. Katsotaan jos kaverista on GP2:ssa ja testeissä mihinkään. Turhuutta voi arvioida sen jälkeen.

Jos näkökulmaa laajennetaan näihin muihin Hondaan kytköksissä oleviin kuljettajiin, eli Klien, Andretti, Rossiter, läksinyt Carroll ja Davidson, niin eihän Conwayn tuossa porukassa tarvitse mitään hävetä. Klien ei aivan kamala ollut limsatallissa, mutta Honda on liian suuri talli hänelle ja pienempään pitäisi tuoda sponsorirahaa sisään. Siinä vaiheessa taso olisi aivan riittävä. Davidsonista taas ei tule ikinä mitään, kuten olen jo todennutkin. Pää ei kestä ja vauhti ei riitä. Muutenkin hetki meni jo hänen kanssaan. Rossiter ja Carroll taas osoittivat GP2:ssa ettei heistä ole tälle tasolle. Andretti taas on juttuna samaa tasoa kuin Valentino Rossi. Ei riitä tusinajenkin taso Euroopassa.
Minua tässä Hondan kuskikuviossa ihmetyttää eniten se, että talli pyörittää mukana noin montaa nimeä. Mainitsemiesi lisäksi "junnuohjelmaan" ovat kuuluneet vielä Alan van der Merwe ja Danilo Dirani, joista ensimmäistä on käytetty lähinnä näissä nopeusennätystesteissä aavikolla ja jälkimmäinen paineli yhdysvaltoihin jo aikoja sitten. Voisi olla parempi keskittyä pariin lupaukseen kerrallaan ja tukea samalla sen verran, että eivät sarjoissaan anna tasoitusta jo tiimivalinnallaan. Saattaisivat joskus päästä oikeasti testaamaankin, Carroll lähti lätkimään, koska testimahdollisuuksia ei tarjoutunut lainkaan.

Esimerkiksi juuri Conwayn tilanne GP2:ssa on sikäli huono, että SuperNovan talous ei tiettävästi ole kovin hyvällä tolalla. Valitettavasti tuollakaan tallivalinta ei ole ihan merkityksetön, kuten Glock viime vuonna näytti - tallinvaihto nosti keskikastista kertaheitolla terävimpään kärkeen. Osin sama ongelma oli Carrollilla, joka kyllä vakuutti ainakin minut juurikin SuperNovalla '05 heikoista lähtökohdista huolimatta; sopimus tehtiin tuolloin juuri kauden alla. Silti tuloksena oli kolme voittoa. Viime vuoden Racing Engineering taas oli pakkovalinta rahaongelmien vuoksi, eikä millään muotoa hyppäys parempaan. Minusta mainettaan parempi ja juuri hänestä olisi ehkä kannattanut pitää kiinni. Nopeus on kohdallaan, vaikka virheitä tuleekin.

Rossiter ei ole GP2:ssa ajanut, muttei toki ollut ihmeellinen EuroF3:ssa tai WSR:ssa, ehkä porukan turhin nimi noilla näytöillä. Klien oli mielestäni ihan hyvä kiinnitys, saman ikäinen kuin Conway, kokemuksellaan todennäköisesti ihan käyttökelpoinen testikuskina ja parhaassa tapauksessa vielä kehittyykin. Andrettista en sano mitään ennen kuin ajaa oikeita autokilpailuja.
 
Liittynyt
3.7.2006
Viestit
389
Saton kuskipaikkaan vaikutti kuitenkin myös se, minkälaisia vaihtoehtoja olisi ollut tarjolla. Vaihtoehdot kuljettajissa ovat Hondan tapaisella "rikkaalla köyhällä" aina rajoitettu parhaiden ulkopuolelle ja valittavana on joko Ralf Schumacherin tapaisia rajun ylihintaisia keskinkertaisuuksia tai sitten täysiä kysymysmerkkejä alemmista sarjoista. Paljonko paremmin joku F3-mestari olisi pystynyt ajamaan kaudet 04-05 kuin Sato? Pilvilinnoja voi maalailla, mutta toisaalta Sato ei Jordanilla kuitenkaan ollut aivan hirveä ja kun lisäksi tulee vielä maailman toisiksi suurinta talousmahtia sitten nuoleskeltua samalla... Alempien luokkien menestyksestä on kuitenkin niin vaikea päätellä, mitä kuljettajasta ikinä tulee. Parhaiten tämän on nykykuljettajista tietysti osoittanut Vitantonio Liuzzi, jonka vielä muutama vuosi sitten olisi moni foorumistikin ottanut suoraan kilpailemaan. Nyt hänet varmaan laittaisi moni jo pihalle Toro Rossoltakin.

Se on sitten tietysti eri asia, tarvitseeko "junnutiimin" kuljettajan edes olla mikään erityinen lahjakkuus. Mestaruuksia tässäkin sarjassa ovat voittaneet monet melko keskinkertaiset kuljettajat vuosien varrella. Erityisiä lahjakkuuksia on niin harvassa, että saattaa ollakin parempi vain valita yksi hevonen johon panostaa niin kauan kunnes tästä tulee jotain. Tällainen tapaushan on ainakin Felipe Massa, johon verrattuna Takuma Satokin alkaa tuntua ihan pelimieheltä. Niin kesyä tavaraa Massan suoritukset Sauberilla ajetun 3 vuoden aikana olivat. Eikä Massalta edelleenkään mestaruuksia odoteta, vaan ainoa tehtävä on ajaa toista autoa kohtuullisella tavalla suhteellisen edullisesti. Mestaruuksista ajaa se 35 M$ kaudesta nostava ostokuljettaja.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Yuri Borzenokóv sanoi:
Saton kuskipaikkaan vaikutti kuitenkin myös se, minkälaisia vaihtoehtoja olisi ollut tarjolla. Vaihtoehdot kuljettajissa ovat Hondan tapaisella "rikkaalla köyhällä" aina rajoitettu parhaiden ulkopuolelle ja valittavana on joko Ralf Schumacherin tapaisia rajun ylihintaisia keskinkertaisuuksia tai sitten täysiä kysymysmerkkejä alemmista sarjoista. Paljonko paremmin joku F3-mestari olisi pystynyt ajamaan kaudet 04-05 kuin Sato? Pilvilinnoja voi maalailla, mutta toisaalta Sato ei Jordanilla kuitenkaan ollut aivan hirveä ja kun lisäksi tulee vielä maailman toisiksi suurinta talousmahtia sitten nuoleskeltua samalla... Alempien luokkien menestyksestä on kuitenkin niin vaikea päätellä, mitä kuljettajasta ikinä tulee. Parhaiten tämän on nykykuljettajista tietysti osoittanut Vitantonio Liuzzi, jonka vielä muutama vuosi sitten olisi moni foorumistikin ottanut suoraan kilpailemaan. Nyt hänet varmaan laittaisi moni jo pihalle Toro Rossoltakin.
Lähinnä tarkoitin vuoden 2005 katastrofia, jonka jälkeen tie olisi varmasti vienyt jonnekin ihan muualle ilman Hondaa, tuskin monessa paikkaa olisi katseltu edes kauden loppuun. Eihän se nyt mikään salaisuus ole, että suuri syy Super Agurin olemassaoloon on toisaalta Saton, toisaalta Hondan pelastaminen kasvojenmenetykseltä. 2005 asti Takun pitäminen mukana oli toki ihan perusteltua, eikä 2004 ollut huono vuosi missään tapauksessa.
Se on sitten tietysti eri asia, tarvitseeko "junnutiimin" kuljettajan edes olla mikään erityinen lahjakkuus. Mestaruuksia tässäkin sarjassa ovat voittaneet monet melko keskinkertaiset kuljettajat vuosien varrella. Erityisiä lahjakkuuksia on niin harvassa, että saattaa ollakin parempi vain valita yksi hevonen johon panostaa niin kauan kunnes tästä tulee jotain. Tällainen tapaushan on ainakin Felipe Massa, johon verrattuna Takuma Satokin alkaa tuntua ihan pelimieheltä. Niin kesyä tavaraa Massan suoritukset Sauberilla ajetun 3 vuoden aikana olivat. Eikä Massalta edelleenkään mestaruuksia odoteta, vaan ainoa tehtävä on ajaa toista autoa kohtuullisella tavalla suhteellisen edullisesti. Mestaruuksista ajaa se 35 M$ kaudesta nostava ostokuljettaja.
Minusta Massalla on kyllä aina ollut nopeutta keskivertosuhaajaa enemmän, mutta onpa hän myös pahin raakile, joka ykkösiin on 2000-luvulla raahattu. Ihan ketä tahansa ei kuitenkaan mielestäni Massankaan tasolle koulita. F1:ssä pärjäävän lahjakkuuden löytäminen tuntuu tosiaan olevan aikamoinen salatiede niitä itsestäänselviä tapauksia lukuunottamatta, mutta ehkä voisi yrittää BMW:n lähestymistapaa - Kubicaa ei olisi koskaan löydetty tilastoja tuijottamalla. Sen sijaan baijerissa kiinnitettiin huomiota puolalaisen eteenpäin päästäkseen tekemään työhön ja tällä kertaa taisi tärpätä. Tosin juuri nyt saattaisi vapailla markkinoilla olla yksi tällainen itsestäänselvyys, Nico Hülkenberg.
 

Mediaprofeetta

Well-known member
Liittynyt
6.3.2007
Viestit
3579
Sijainti
____________
Yuri Borzenokóv, onko miehellä mitään hyvää sanottavaa kenestäkään kun tunnut puhuvan provosoivaan tyyliin jokseenkin jokaisesta kuljettajasta joka Äf Ykkösissä on koskaan ajanut?
 
Ylös